Hop til indhold

Tandtjek - nødvendigt?


Trei
 Share

Recommended Posts

Vil gerne have lidt råd fra jer - Ozzie skal til dyrlæge snart for at få sin vaccine og sundhedstjekket. Vil gerne have tjekket hendes tænder også - Det er længe siden sidst, og hun bliver jo ikke yngre (hun er 8½). Hun tygger i alt muligt og virker sådan set helt okay, men jeg er en pyllermoar. Blev meget overbevist om at det skal gøres snart, fordi hun igår var utilpas og savlede tilsyneladende uden grund. (havde ikke spist noget) Hun savlede et stykke tid, og det holdt så op igen, og hun virker helt normal, men pyllermoar blev jo altså lidt bekymret.

 

Problemet er at hun er mildest talt rædselslagen for dyrlægen - normal procedure er at jeg eller kæresten holder hovedenden, så dyrlægen er helt sikker på at Ozzie ikke hapser hende. (Ozzie har aldrig vist tegn på bide, men dyrlægen foretrækker det gøres sådan for en sikkerheds skyld) Jeg tænker jo så på, om de overhovedet vil se på hendes tænder - også fordi det er helt sikkert at de ville skulle tvinge hende - det vil gøre hende totalt panisk, og jeg overvejer derfor, om hun skal i narkose, så de kan komme til at kigge ordentligt.

 

Er der nogle af jer der har prøvet den slags her - med en voldsomt angst hund, der skal have kigget tænder - og hvordan foregik det? Jeg har virkelig tænkt meget over det - for og imod og jeg hælder virkelig meget til at hun må skulle i narkose, både så hun ikke skal opleve den rædsel, så dyrlægen kan få kigget ordentligt (og måske samtidig ordnet noget) og så dyrlægen er helt hundrede på at Ozzie ikke kan bide. (til gengæld skal hun så i narkose, det er jo heller ikke ligefrem en ønskesituation især ift hendes alder)

 

Og så er der jo den lurende tanke om at det vitterligt bare er mig, der pylrer for meget (det er sket før :oops:), og at hun egentlig slet ikke behøver det tjek... til eksempel så har hun idag af sig selv fundet flere pinde på tur, som hun gnavede i. Men så igen, det er længe siden hun har fået tjekket tandsættet af en dyrlæge... hvor ofte mener I det bør gøres sådan på en størrelse schæferhund? Jeg har selvfølgelig selv kigget på bisserne, og jeg kan bare se at de er slidte, men igen så er hun jo også 8½ og jeg er ikke ligefrem ekspert i tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Isak - han ville æde dyrlægen, så manden og jeg holdt og fremviste tænder, selvom han får børstet tænder herhjemme havde jeg overhovedet ikke opdaget, at den næstebagerste kindtand var flad i toppen, fordi Isak var rasende og vi kæmpede en kamp (hvis han havde vist angst i stedet for arrigskab havde jeg IKKE gjort det), lykkedes det ikke dyrlægen at se helt grundigt på tanden, kom hun nærmere end 20 cm hakkede han ud og gik helt bananas, så Isak kom i narkose, for at få hevet tanden ud, forgæves, tanden er bare deform og ikke flækket.

 

Zamzam - havde bemærket en svag og langsom ændring, han havde en rådden tand (knækkede da den blev trukket ud), det var endda fortænder, jeg havde ingen mistanke om noget, så jeg har godt nok fået respekt for tand-problemer, han har haft afsindigt ondt, men ikke vist det.

 

Held og lykke med tænderne.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input! Især tak Petrine, for at skrive om dine erfaringer.

 

Jeg ville jo nok mene, at hun bør få dem tjekket. Men måske I kan have en snak med dyrlægen om hvordan I gør?

 

Det vil vi helt klart - ville bare gerne lige høre andre ad om de havde erfaringer og om det lød okay at hun kom i narkose... og heldigvis bekræftede I mig i at det er det. :-D Elsker HF - fedt at man kan få svar også på de dumme spørgsmål. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...