Hop til indhold

Jeg er forelsket, i en vizsla :)


Gæst CNB
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen på hunde-forum.dkJeg har fuldstændig forelsket mig i en Ungarsk Vizsla korthåret. Den elegante krop, smukke farve og dejlige lange ører, har denne race flået mit hjerte ud :genert:

Når jeg leder efter hvalpe der er til salg på nettet, er de meget dyre fordi deres forældre er enten udstillings hunde eller har gode markprøver etc. etc.

Jeg leder bare efter en Vizsla der kan blive min bedste ven, og som jeg kan træne agility med.

Her er så mit spørgsmål:

Kender i nogen hjemmesider, kenneler, eller andet, som sælger dem, uden deres forældre er alt muligt ‘vildt’? :blink:

Håber der er nogen derude der kan hjælpe. :)

Rigtig god weekend alle sammen.

Venlig Hilsen

Cathrine

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke du skal regne med at der findes særlig mange uden tavle. Det er jo en forholdsvis lille race i Dk:???: Og det er derfor de er så dyre!

 

Nu kender jeg ikke DKK's krav, men det er ikke usandsynligt at der er udstillingskrav og tjek for visse sygdomme. Og derfor har hundene titler. Og prisen er derefter.

 

Vist er det en smuk og charmerende race, men har du sat dig ind i racens potentielle sygdomme? Hvis der ikke er noget særligt at være obs på, kan du jo evt. se om der er nogle opdrættere i et af nabolandene, men du skal nok ikke regne med at det bliver særlig meget billigere af den grund.

 

Og så en lille bøvs. Anskaffelsprisen på en hund er den mindste udgift i det lange løb. Dyrlæge, foder, forsikringer, træning, udstyr, legetøj osv, løber snildt op i 1.000 kr om måneden. Så kan du regne på hvad vaps kommer til at koste i løbet af 10-12 år:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Først så vil jeg sige at indkøbsprisen er den mindste udgift ved at have hund :oops: (Det er i hvert fald min erfaring). Og jeg mener at det helt sikkert kan betale sig at give mange penge for en hvalp efter sundhedstjekket forældre som er nøje udvalgt og passer sammen. Så det synes jeg at du skal tage med i dine overvejelser. og når forældrene kan noget "vildt" er det som regel tegn på at det er sunde forældredyr, med et godt temperament, som lever op til race standarden, og for mig er det godt at købe hvalp efter sådanne forældre, for så er jeg også en smule mere sikker på hvad jeg får. (Man kan selvfølgelig godt blive snydt så man skal stadig holde øjne og ører åbne. Gode titler er ikke ensbetydning med at hundene er perfekte, men det er en af de punkter jeg synes man kan sætte et flueben ud for, hvis man kan sige det sådan). Dermed ikke sagt at man ikke kan få gode hunde ud af forældredyr som ikke har titler. Men ved at hunden har været vist i arbejde får man en lidt bedre ide om hvad man kan forvente. Ja ved vist ikke helt hvordan jeg ellers skal forklare det :-)

 

Derudover så synes jeg du skal besøge opdrættere med racen, eller opleve dem til træning eller andet, hvor du får set hvad den her hund virkelig indeholder. Jeg har kun kendt 1 eksemplar af racen, og selvom ejeren var/er en utrolig dygtig ejer, som jeg har stor respekt for og som virkelig har kæmpet for den her hund, så har det bare ikke været en let hund, og jeg er slet ikke i tvivl om at var han endt ved en anden (måske mere uerfaren ejer) så var han enten omplaceret eller aflivet i hans unge dage. Efter MEGET arbejde er han en rigtig dejlig hund (:lun:), men han har stadig sine særheder og vil altid have det, og han bliver aldrig en nem hund.

Om han er race-typisk eller ej skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, og der findes altid hunde indenfor alle racer som kan skille sig ud.

Men ved at tage ud og opleve dem, kan du se om det er sådan en hund du ønsker dig, og om dens smukke ydre også har de egenskaber du søger i en hund. Det en en jagthund med stor J.

 

Skriv endelig hvis der er mere du gerne vil vide :-) ja nu svarede jeg jo ikke rigtig på dit spørgsmål for jeg kender ikke nogen steder man kan købe dem. Men håber alligevel at du kan bruge mit svar til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

gode titler er ikke ensbetydning med at hundene er perfekte, men det er en af de punkter jeg synes man kan sætte et flueben ud for, hvis man kan sige det sådan). Dermed ikke sagt at man ikke kan få gode hunde ud af forældredyr som ikke har titler. Men ved at hunden har været vist i arbejde får man en lidt bedre ide om hvad man kan forvente. Ja ved vist ikke helt hvordan jeg ellers skal forklare det :-)

*bøvs*

 

Gode titler fortæller ikke ret meget.

 

Vejen til titlerne fortæller derimod noget.

 

 

 

Men grundlæggende set meget enig i begge indlæg der er komemt indtil videre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Monaco

Hej Catherine

 

 

Har du fundet din vizla?

 

Vi har en meget smuk vizla på knap 21/2 år, som vi gerne vil finde et godt nyt hjem til. Vi bor og arbejder samme sted, dvs. mange mennesker ud og ind dagligt og vi tror, at hun vil have bedre af lidt mere rolige omgivelser. Hun elsker børn.. Den rigtige person får hende (Coco).

 

Mvh Helle

 

Hej alle sammen på hunde-forum.dkJeg har fuldstændig forelsket mig i en Ungarsk Vizsla korthåret. Den elegante krop, smukke farve og dejlige lange ører, har denne race flået mit hjerte ud :genert:

Når jeg leder efter hvalpe der er til salg på nettet, er de meget dyre fordi deres forældre er enten udstillings hunde eller har gode markprøver etc. etc.

Jeg leder bare efter en Vizsla der kan blive min bedste ven, og som jeg kan træne agility med.

Her er så mit spørgsmål:

Kender i nogen hjemmesider, kenneler, eller andet, som sælger dem, uden deres forældre er alt muligt ‘vildt’? :blink:

Håber der er nogen derude der kan hjælpe. :)

Rigtig god weekend alle sammen.

Venlig Hilsen

Cathrine

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Catherine

 

 

Har du fundet din vizla?

 

Vi har en meget smuk vizla på knap 21/2 år, som vi gerne vil finde et godt nyt hjem til. Vi bor og arbejder samme sted, dvs. mange mennesker ud og ind dagligt og vi tror, at hun vil have bedre af lidt mere rolige omgivelser. Hun elsker børn.. Den rigtige person får hende (Coco).

 

Mvh Helle

 

Hej.

 

CNB har ikke været aktiv herinde siden den 23 februar, men send en privat besked til hende, så skulle hun gerne få besked via sin mail om, at du har skrevet en besked til hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...