Hop til indhold

Irreterende problem, bide i snoren


MichelleH
 Share

Recommended Posts

Jeg har simpelthen et problem jeg ikke kan få løst og som virkelig genere mig. Synes jeg har prøvet en masse, men uden held. Så håber i kan måske kan bidrage med lidt :-D

 

Min unghund på 10 mdr er simpelthen så glad når vi skal ud og gå tur. Hun kan slet ikke vente. Jeg har næsten altid begge hunde med på gåturene, men Chilli på 4 er altid rolig og opføre sig pænt. Når de får snore på i lejligheden og jeg åbner døren ud til opgangen kan Nellie næsten ikke vente. Hun bliver (sådan tolker jeg det) helt vild og overgearet og bider så i snoren som så skal have en ordentlig rusketur. Den skal ruskes og hives i. Størrelsesmæssigt er hun 5 kg så det volder ikke andre problemer ud over at det er møg irreterende. Præcis samme gør sig gældende hver eneste gang vi skal krydse en vej og har stået og ventet. Så snart jeg begynder at gå skal hun bide og ruske i snoren igen. Og udover det er pinligt så bliver jeg næsten helt stresset over at skulle styre det hele. Altså en hund i den ene hånd der går pænt, en i den anden hund der er helt ustyrlig, og trækker modsat, hopper og danser, nå over lyskrydset inden det skifter til rødt, holde øje med biler og cykler. Ja i ved bylivet :lol:

 

Jeg synes jeg har prøvet alt muligt. Nej, slip, aflede med godbidder osv, men det går bare ikke fremad. Tror nu mest hun reagere sådan fordi hun bliver ivrig og når vi så endelig går kan hun slet ikke finde ud af hvad hun skal gøre af sig selv, lille damphund :lol:

 

Nogen gode bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som blueberry synes jeg du skal forsøge at komme hende i forkøbet. I det sekund i begynder at gå giver du hende godbid signalet og giver hende en godbid. På den måde fanget du hende inden hun når at gå igang med det. Gør det allerede på 1 skridt. Og bliv ved at belønne for hvert skridt hele vejen over vejen. Med tiden ville du kunne belønne mindre og mindre.

Vil det være muligt?

 

Det der er sket er at hun får succes med at bide i snoren. For det første får hun modtrækket (fordi du er nødt til at holde ved snoren i den anden ende) og for det andet så får hun afløb for den spændig hun opbygger. Under træningen kan det være en fordel kun at have hende med - så er der lidt mindre at koncentrere sig om. Og du kan evt. Prøve at gøre det et sted med ikke så mange biler sådan at du kan koncentrere dig mest muligt om træningen.

Håber du får løst problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at forebygge/komme hende i forkøbet?

Nej tror faktisk når jeg tænker over det at jeg først reagere når hun begynder på det.

 

Som blueberry synes jeg du skal forsøge at komme hende i forkøbet. I det sekund i begynder at gå giver du hende godbid signalet og giver hende en godbid. På den måde fanget du hende inden hun når at gå igang med det. Gør det allerede på 1 skridt. Og bliv ved at belønne for hvert skridt hele vejen over vejen. Med tiden ville du kunne belønne mindre og mindre.

Vil det være muligt?

 

Det der er sket er at hun får succes med at bide i snoren. For det første får hun modtrækket (fordi du er nødt til at holde ved snoren i den anden ende) og for det andet så får hun afløb for den spændig hun opbygger. Under træningen kan det være en fordel kun at have hende med - så er der lidt mindre at koncentrere sig om. Og du kan evt. Prøve at gøre det et sted med ikke så mange biler sådan at du kan koncentrere dig mest muligt om træningen.

Håber du får løst problemet.

Det lyder rigtig fornuftigt det i siger. Jeg tror faktisk ikke at jeg har været god nok til at forebygge det. Jeg har først reageret når hun er begyndt. Og jeg er helt enig med dig i at får afløb for den spænding hun har opbygget. Det er tydeligt at hun synes det er en fest :lol: Jeg vil prøve at komme hende i forkøbet som du siger, for det er simpelthen møg irreterende når hun skaber sig sådan :) Problemet er størst ved et lyskryds som jeg skal over for at komme over i parken, men håber bare det over tid kan lykkedes :-D Men mon ikke.. Chilli på 4 venter altid pænt stående eller siddende så det kan da lykkedes hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er afløb for ophidselse, som du selv er inde på.

Som der bliver foreslået ovenfor, synes jeg du skal gå alene med hende. Hunde er lynhurtige tl at opfatte når vi kke har fokus på dem. Jeg ville starte med at arbejde på at komme roligt ud af døren. Hvs hun begynder at stresse op, sætter du dig roligt og læser et blad. Gentag så mange gange det er nødvendgt. Naturligvis skal du ikke forvente mirakler de første dage.

Sker der noget der stimulerer hende på gåturen, små balanceøvelser, den rigtge vej rundt om lygtepælen, osv? Du kan evt.lave nogle søgeøvelser på turen.

Jeg vlle også træne ro udenfor (sid og betragt verden sammen). Vi kan let komme til at lære vores hund at de skal være rolige indenfor, men at der er fuld fart på ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er afløb for ophidselse, som du selv er inde på.

Som der bliver foreslået ovenfor, synes jeg du skal gå alene med hende. Hunde er lynhurtige tl at opfatte når vi kke har fokus på dem. Jeg ville starte med at arbejde på at komme roligt ud af døren. Hvs hun begynder at stresse op, sætter du dig roligt og læser et blad. Gentag så mange gange det er nødvendgt. Naturligvis skal du ikke forvente mirakler de første dage.

Sker der noget der stimulerer hende på gåturen, små balanceøvelser, den rigtge vej rundt om lygtepælen, osv? Du kan evt.lave nogle søgeøvelser på turen.

Jeg vlle også træne ro udenfor (sid og betragt verden sammen). Vi kan let komme til at lære vores hund at de skal være rolige indenfor, men at der er fuld fart på ude.

Jeg tror du har fat i noget rigtigt. Hun bliver meget glad når jeg finder snoren frem, hopper og danser og piver, og jeg kan næsten ikke binde snørrebånd uden at have hende oppe i hovedet.

Jeg arbejder meget med at stimulere hende med øvelser når vi er ude og gå da hun har så meget krudt og energi. Jeg træner øvelser med at hoppe op på bænke og træer og gemmer godbidder de så skal finde. Kan mærke det fungere godt for hende, men det kræver lidt at få hende til at holde fokus for som hun næsten ville sige "hov der var lige en solsort jeg må efter, hov der blæser et blad, kender jeg dem der kommer der, jeg må videre osv" Så må indrømme at der bliver trænet mest derhjemme hvor der ikke er så mange forstyrrelser. Men måske det vil være godt at lære hende at man også godt kan være rolig udenfor, for stod den til hende foregik det med 200 km i timen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som nogle gode forslag der er kommet.

En helt lavpraktisk løsning kunne også være at bruge en snor med en metalkæde nederst, den er ikke nær så sjov at bide i, så det kunne være en hjælp til at få brudt vanen.

Tea går også i legemode når vi skal ud af døren - hvilket var fint hvis ikke det er fordi der er sheltie lydniveau på!

Pt. Bliver problemet løst ved at give hende "opgaver", mens vi gør os klar, får hun besked på at sidde eller dække, og en "stay" kommando - vi belønner og gentager indtil vi er klar til at gå, så hun holder fokus på øvelsen.

På turen har vi øvet "vente" ved vejkryds. Det lyder simpelt, men det virker som om de små opgaver hjælper hende med at fokusere sin energi lidt mere konstruktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...