Gæst jedu Skrevet Februar 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2013 Hej med jer Min kæreste og jeg overvejer at få hund og kigger på hvilke race vi kunne tænke os. Jeg er blevet ret vild med hunden "nanny" i filmen "Jagten". Kan nogen af jer fortælle mig hvilken race det er? På forhånd tak. Mvh Jesper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Hunden hedder Fanny, ikke Nanny. Det er en Ft springer spaniel. FT står for Field trial. Det er en aktiv jagthund, der kræver en del aktivering, så sørg endelig for at læse mere om racen og snakke med opdrættere om den for at finde ud af, om den er noget for jer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jedu Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Hej Sonja Tusind tak for svaret. Synes nok der var et eller andet, som ikke klingede rigtigt ved "Nanny". Det er helt sikkert også planen at finde en hund som passer til vores livsstil, og vi har allerede kontakt til et par kenneler for andre hunderacer og har lært en del af det. Har du en idé om hvor meget denne race kræver i forhold til f.eks. en Border Collie, som var vores første bud. Vi fandt dog at en Border Collie måske krævede lige lovlig meget aktivering til vores livsstil. Vi er på ingen måder på udkig efter en "indehund", og er indstillede på flere daglige ture ved søen, hvor vi bor, men vi vurderer at Border Collien trods alt bliver for stor en mundfuld. Har du nogle tanker om det? Mvh Jesper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Mit indtryk er, at ft'en er ret krævende... jeg tænker, at den nok især kræver mange jagtlignende aktiviteter, f.eks. gå spor, hvis man ikke vil lave decideret jagttræning med den. Udover at den selvfølgelig skal have lange ture. Men jeg er slet ikke ekspert, så prøv evt. at oprette en ny tråd, hvor du spørge til FT'en, så kommer nogle af spanielfolkene sikkert på banen og kan give dig et mere kvalificeret svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jedu Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Det kan jeg prøve. Nu har jeg i hvert fald en race jeg kan søge information på. Tak for hjælpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 En FT Spaniel er en rendyrket jagthund. Den er avlet til at være hurtig og samarbejdsvillig. Personligt mener jeg at det er en fantastisk familiehund, godmodig og med stort ønske om at samarbejde. Dog bør man være særdeles opmærksom på det store jagtinstikt, som kan udvikle sig i en helt gal retning (eksempel: hund som jager alt hvad der rører sig og/eller jager selv, når muligheden byder sig). Så man skal altså ikke tage fejl af at bag det fantastisk smukke ydre, lægger der en garvede jagthund gemt. I skriver intet om at I har haft hund før eller på anden vis har erfaring. Så hvis I ikke har erfaring (i særdeleshed inden for hunde med stor jagtiver) og heller ikke ønsker at bruge hunden til jagt, vil jeg råde jer til at vælge en anden race. Min umiddelbare tanke ville være golden retriver eller labrador. Jeg ønsker jer held og lykke i jagten med at finde den race, som passer til jer. Hilsen Luise Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Der er flere herinde med FT spaniels. Så jeg håber at nogle af dem vil komme på banen. Jeg kender et par FT cockere og går ud fra, at FT springeren er på samme måde? En FT spaniel er en rendyrket arbejdsmaskine, den SKAL ud at lave noget og ud at løbe hver dag, ellers løber den på væggene... Hvis jeres ønske er en rendyrket familiehund evt. med lidt hyggetræning en gang om ugen tror jeg i skal glemme FT'en og istedet kigge på cavalieren eller standard cockeren eller springeren... Hvis i gerne vil blive i spanielsfamilien... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Februar 28, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 28, 2013 Som ejer af 4 ft. cocker vil jeg sige at det er verdens meste mageløse hund for galninge af en speciel støbning. Jeg har også border collies, og vil nu nok påstå at mine ftere kræver mere end dem. Tror såment godt de kan trives som aktive familiehunde, men de er meget opsøgende på vildt og hvis der ikke bliver taget hånd om dette, så er man i vanskeligheder, og mine veninde har lige passet en ft. spaniel som jagter alt der bevæger sig, små fugle, bil og f.eks heste. Prøve evt at kigge på Engelske springer spaniels istedet. De står lidt lavere i gearingen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts