Hop til indhold

Lupo har spist en foder-bold (til fugle)


Gæst Caligo
 Share

Recommended Posts

Gæst Caligo

Hej alle

 

Her for lidt siden da jeg var ude og gå med Lupo nåede han at få fat i en foder-bold, sådan en der er lavet af fedt/korn/nødder og som har lidt net udenom. Jeg nåede desværre ikke at få den fra ham i tide, da jeg troede at han lå og gnaskede i en pind (som lå ved siden af), og han har derfor nået at spise en hel én. Kort efter fandt jeg så ud af at der er et eller andet geni som har smidt foder-bolde udover næsten hele resten af det grønne areal vi var på, jeg tror at der var 40-50 stk. i alt rundt omkring på jorden.

 

Mit spørgsmål er nu om det evt. er farligt for hunde at spise sådan en foder-bold med tilhørende net rundt om? Jeg ved selvfølgelig godt at det hverken er sundt eller optimalt, men burde jeg være bekymret og evt. få ham til dyrlægen?

 

Jeg har prøvet at google det men jeg kan ikke finde en præcis indholdsfortegnelse over hvad sådan en foder-bold som regel indeholder, men det er sådan en som nedestående billede:d__Solution_Hesehus_FileExplorer_Data_Cache_5700553610453.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Problemet med mejsebolde er fedtindholdet, det kan slå en hunds bugspyt kirtel ud i en betændelsestilstand. Symptomer er blodigt diarre. Mine hundhvalp nåede også at æde en 1/2, men det sket der ikke noget ved, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja de er populære hos nogle hunde de der foder bolde

 

Min ene beagle har også haft held med sig - og da han er følsom over for fedt var jeg jo noget bekymret. Naturen gik sin gang da han kastede en del af det op efter nogle timer. Resten kom ud med afføringen over de næste dage efter - endda pakket pænt ind i nettet fra foder kuglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Caligo
Problemet med mejsebolde er fedtindholdet, det kan slå en hunds bugspyt kirtel ud i en betændelsestilstand. Symptomer er blodigt diarre. Mine hundhvalp nåede også at æde en 1/2, men det sket der ikke noget ved, heldigvis.

 

Jeps- dem har vi også til at ligge i den park vi går tur i dagligt... Ved ikke om de er farlige med net omkring, men Tea har flere gange spist kuglerne (uden net), og det har hun ikke reageret på andet end at der er fuglefrø i prutterne :S

 

Ja de er populære hos nogle hunde de der foder bolde

 

Min ene beagle har også haft held med sig - og da han er følsom over for fedt var jeg jo noget bekymret. Naturen gik sin gang da han kastede en del af det op efter nogle timer. Resten kom ud med afføringen over de næste dage efter - endda pakket pænt ind i nettet fra foder kuglen.

 

Okay, det lyder som om jeg ikke skal bekymre mig så meget, det er jeg glad for :-) Jeg holder selvfølgelig øje med hvordan han har det, hans afføring, osv. hvis der nu skulle opstå nogle symptomer.

 

Men det lyder da ufattelig yndigt hvis hans afføring kommer ud med fuglefrø og pakket ind i et net :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Problemet er, at mange af dem lukkes med sådan en lille metaldut i enden. Det er ikke sikkert den kan komme igennem systemet uden problemer. Min dyrlæge har fjernet en del af dem igennem tiden.

Har foderbolde sådan en lukning?

 

De foderbolde jeg køber har ikke metal dimser - nettet er varmet sammen i enderne.

 

Oscar kom så fint af med sin og det er kun sket den ene gang - men det er da noget man lige skal være obs. på, hvis man er sikker på den har ædt nettet også. Er det ikke passeret efter 1-2 døgn skal man lige gå gennem dyrlægen.

 

Nogle hunde, der i blandt Oscar kan få rigtig dårlig mave grundet det forhøjede fedtindhold - kornene kommer hele ud igen

Link til indlæg
Del på andre sites

De foderbolde jeg køber har ikke metal dimser - nettet er varmet sammen i enderne.

 

Oscar kom så fint af med sin og det er kun sket den ene gang - men det er da noget man lige skal være obs. på, hvis man er sikker på den har ædt nettet også. Er det ikke passeret efter 1-2 døgn skal man lige gå gennem dyrlægen.

 

Nogle hunde, der i blandt Oscar kan få rigtig dårlig mave grundet det forhøjede fedtindhold - kornene kommer hele ud igen

 

Ja, jeg ved godt at ikke alle har den der metallukning, men hvis den har, så kan det være farligt. Dårlig mave det er til at klare, men en perforeret Tarm er ikke super godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved godt at ikke alle har den der metallukning, men hvis den har, så kan det være farligt. Dårlig mave det er til at klare, men en perforeret Tarm er ikke super godt!

 

Ville der i så fald ikke komme kraftige symptomer på mavesmerter?

Så længe ts er obs på hunden og kontakter dyrlægen hurtigt, hvis der kommer symptomer, er det vel ok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla æder desværre tit fuglefrø ude fra haven hvor vi selvfølgelig har foderbræt og en holder til netop sådan nogen bolde. Og hvis der er røget noget af en bold ned på jorden, så spiser hun det altså hvis hun kommer fordi..

 

for et par uger siden havde vi præcis samme oplevelse som Beaglepack beskriver - En pølle fint "pakket ind" i et grønt fuglenet :stupid:

 

Så for at svare på dig spørgsmål, hold øje med din hund, men min erfaring er at der ikke nødvendigvis sker noget ved det, selvom jeg også blev en smule nervøs da jeg så hun havde haft spist sådan et!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Caligo

Tak for svarene allesammen :-)

 

Problemet er, at mange af dem lukkes med sådan en lille metaldut i enden. Det er ikke sikkert den kan komme igennem systemet uden problemer. Min dyrlæge har fjernet en del af dem igennem tiden.

Har foderbolde sådan en lukning?

 

Jeg har været nede og kigge på de foderbolde, der stadig ligger på det sted hvor vi var, og de har heldigvis ikke en metaldut på :-)

 

De foderbolde jeg køber har ikke metal dimser - nettet er varmet sammen i enderne.

 

Oscar kom så fint af med sin og det er kun sket den ene gang - men det er da noget man lige skal være obs. på, hvis man er sikker på den har ædt nettet også. Er det ikke passeret efter 1-2 døgn skal man lige gå gennem dyrlægen.

 

Nogle hunde, der i blandt Oscar kan få rigtig dårlig mave grundet det forhøjede fedtindhold - kornene kommer hele ud igen

 

Der er kommet masser af fuglefrø ud, men ikke noget net endnu. Jeg holder øje med det, og så må jeg tage ham til dyrlægen hvis det ikke kommer ud snart.

 

Ville der i så fald ikke komme kraftige symptomer på mavesmerter?

Så længe ts er obs på hunden og kontakter dyrlægen hurtigt, hvis der kommer symptomer, er det vel ok?

 

Jeg holder meget øje med det. Lupo har haft rimelig normal afføring efterfølgende, dog en smule tyndt og med mange fuglefrø. Dog ikke noget net endnu. Men han lader til at have det helt fint, han opfører sig som han plejer.

 

Carla æder desværre tit fuglefrø ude fra haven hvor vi selvfølgelig har foderbræt og en holder til netop sådan nogen bolde. Og hvis der er røget noget af en bold ned på jorden, så spiser hun det altså hvis hun kommer fordi..

for et par uger siden havde vi præcis samme oplevelse som Beaglepack beskriver - En pølle fint "pakket ind" i et grønt fuglenet :stupid:

 

Så for at svare på dig spørgsmål, hold øje med din hund, men min erfaring er at der ikke nødvendigvis sker noget ved det, selvom jeg også blev en smule nervøs da jeg så hun havde haft spist sådan et!

 

Tak for svaret, jeg skal nok holde øje, og så håber jeg at nettet snart passerer igennem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...