Hop til indhold

TRÆNING AF BABYHVALP


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg så igår et klip på youtube hvor en airedalehvalp blev " trænet " ved at kommandoen blev sagt lige før den alligevel var ved at gøre bevægelsen , lige før den feks lagde sig blev der sagt dæk - ligeså når den var ved at sætte sig blev der sagt sit , det var så vidt jeg kunne se en meget ung hvalp max 8 - 10 uger, den var ikke i snor eller noget og det virkede som om " komandoen " kom bare når den gik rundt og var ved at lægge eller sætte sig - mit spørgsmål er om en så ung hvalp kan forbinde noget med komandoerne og så huske dem senere i livet ? kort sagt er det nemmere for en hvalp at lære komandoer når den er baby end senere i livet ? Jeg har faktisk tænkt på at bruge metoden når Knold engang om laaaaaaaaaaaang tid ankommer ( 6 uger det er lææææææænge ) Er der nogen der ved noget om det ?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved noget om det :-)

Jeg har selv lært min hund kommandoer på den måde. Det man gerne vil have ud af det, er at hunden kan adfærden først. Eksempel: jeg klikkede min hvalp for at dække en masse gange. Til sidst fik jeg løvedækken som jeg gerne ville have. Da han havde den trænede jeg dæk en hel masse mere. Og da han havde flyd på sin dæk (gjorde det ens hver eneste gang), begyndte jeg at sætte stimulus (kommando) på. På den måde fandt han ud af at dæk betød hurtig løve-dæk og jeg slap for langsomme dæk. Hvor gammel hunden er er lige meget. Jeg var lidt tung i optræk så jeg satte først stimulus på da barney var 1 år. Det fungerede fint.

Det er straks sværer hvis hunden kan dæk kommandoen i forvejen og dækker langsomt på kommandoen. Så kan man godt lærer den en ny frivilig hurtig dæk, men hver gang man siger dæk ville den vælge den langsomme. Giver det mening?

Fordelen ved den måde du beskriver det på er at hunden lærer at tilbyde adfærden først og så sætter man stimulus på bagefter.

Prøv at Google de 5 trin for at sætte stimulus kontrol på en adfærd fra canis og se om du kan finde noget :-) der står fremgangsmåden nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg gøre - de airedales jeg har haft har været temelig svære at få i dæk - ved ikke om det bare er terriernes velkendte stædighed der har gjort det , men den anden metode skal ialtfald prøves.

Jeg er på airedale nr. 3 og jeg er IKKE et naturtalent - til noget som helst. Men samtlige 3 hunde har lært en stabil og omgående dæk inden for den første uge, dvs. da de var 9 uger. Det blev så også "vedligeholdt" indtil flere gange om dagen.

 

Jeg havde nemlig også, da vi fik vores første airedale, hørt, at netop terriere kunne være svære til at få til at dække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke at så ung en hvalp har decideret nemmere ved at lære signaler, men jeg ved at det der gør indtryk på en hvalp sidder resten af livet.

Derfor kan man ved at begynde tidligt med træning danne en god base for samarbejde.

 

Den metode du beskriver har jeg anvendt over 30 år, jeg tænker bare ikke på det som decideret træning, selv om det jo er det.

 

Når man får fat i intentionsadfærden, altså forberedelsen til en frivillig handling, og betinger denne med et signal, vil signalet senere motivere hunden til at udføre det signalet handler om, f.eks. netop at lægge sig på signal. Dette giver en meget velfungerende læring idet hunden er 100% opmærksom på det den er i gang med, når den hører signalet og derfor laver kobling mellem handling og signal.

 

Omvendt kan man sige "gå pænt" til en hund som ikke trækker uden at få noget ud af det, fordi hunden ikke er opmærksom på at den ikke trækker.

 

http://www.canis.dk/bibliotek/artikkel.php?artid=213

Her er lige et link til det :-)

Altså for mig at se så kræver det at man har en hund som tilbyder adfærd (klikkertræning), men det kan være at jeg tager fejl. Har et par bøger jeg kan anbefale hvis du er interesseret :-)

 

Det er ikke nødvendigt at hunden tilbyder adfærd, man kan sagtens få den lært en masse ting bare ved at give signalet på rette tidspunkt

Link til indlæg
Del på andre sites

Til sidst fik jeg løvedækken som jeg gerne ville have.

Den dækstilling, som du gerne ville have, var vel en smæk-dæk, hvor hunden lå lige med forpoterne strakt ud og bagbenene oppe under sig, ikke?

 

Det er godt nok en petitesse, men jeg har faktisk altid undret mig over, at netop denne dækstilling blev kaldt løvedæk? Når jeg har set liggende løver i zoo, så må man vel med en vis ret kunne sige, at netop de lå i løvedæk.....men de lå alle lidt på siden og så gevaldigt dovne ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dækstilling, som du gerne ville have, var vel en smæk-dæk, hvor hunden lå lige med forpoterne strakt ud og bagbenene oppe under sig, ikke?

 

Det er godt nok en petitesse, men jeg har faktisk altid undret mig over, at netop denne dækstilling blev kaldt løvedæk? Når jeg har set liggende løver i zoo, så må man vel med en vis ret kunne sige, at netop de lå i løvedæk.....men de lå alle lidt på siden og så gevaldigt dovne ud.

 

Hehehe... Ja "løvedæk" er en "jeg er parat til spring" position, måske skulle man kalde den for Sfinxdæk i stedet, det passer bedre ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det skal hunden tilbyde noget frivilligt - altså eks. Dæk før man kan sige kommandoen mens hunden er igang med at dække. Derfor antog jeg at hunden skulle tilbyde det frivilligt først :-)

 

Hehe ved faktisk ikk hvorfor man kalder det løvedæk. Men det jeg gerne vil er at hunden står og så tipper direkte ned i en dæk. Det er sådan set bare det jeg mener med løvedæk. Gad vide hvorfor den mon hedder løvedæk. Det er i hvert fald mere måden hunden lægger sig end hvordan den ligger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det skal hunden tilbyde noget frivilligt - altså eks. Dæk før man kan sige kommandoen mens hunden er igang med at dække. Derfor antog jeg at hunden skulle tilbyde det frivilligt først :-)

Jeg tror ganske bestemt, at en tilbudt adfærd på længere sigt vil sidde endog rigtigt godt fast i et lille hundesind. Men jeg er nok lidt for utålmodig til, at alt for meget skal indlæres på den vis, så jeg har brugt "lokning" meget.

 

Men det jeg gerne vil er at hunden står og så tipper direkte ned i en dæk.

Jamen, det ville jeg også elske, men desværre er det ikke måden, hvorpå en airedale dækker. Den tipper ikke elegant, men "kaster" forbenene op i luften, hvorefter den går i dæk med et smæld. Derfor har jeg altid foretrukket, at indlæring af netop dæk foregår på enten et tykt gulvtæppe eller - allerhelst - udenfor på græsset.

 

Kun i hurtigt stillingsskift kan en airedale stilfærdigt folde ind og ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det skal hunden tilbyde noget frivilligt - altså eks. Dæk før man kan sige kommandoen mens hunden er igang med at dække. Derfor antog jeg at hunden skulle tilbyde det frivilligt først :-)

 

Hvis min hvalp gør anstalter til at lægge sig, siger jeg "læg dig" eller lignende ("kan du putte dig" :oops:) dette er jo ikke en adfærd hvalpen tilbyder, det er bare noget den gør. Ligesom jeg sagde "stuen" når mine hvalpe gik fra entreen ind i stuen. "Køkken" når de gik derud osv. osv.

 

Hehe ved faktisk ikk hvorfor man kalder det løvedæk. Men det jeg gerne vil er at hunden står og så tipper direkte ned i en dæk. Det er sådan set bare det jeg mener med løvedæk. Gad vide hvorfor den mon hedder løvedæk. Det er i hvert fald mere måden hunden lægger sig end hvordan den ligger :-)

 

Jeg tror faktisk det er Sfinx "løverne" man har haft i tankerne, de ligger så pænt stille og har gjort det i en langtidsdæk man nok kunne misunde :-D

 

Jeg tror ganske bestemt, at en tilbudt adfærd på længere sigt vil sidde endog rigtigt godt fast i et lille hundesind. Men jeg er nok lidt for utålmodig til, at alt for meget skal indlæres på den vis, så jeg har brugt "lokning" meget.

 

 

Jamen, det ville jeg også elske, men desværre er det ikke måden, hvorpå en airedale dækker. Den tipper ikke elegant, men "kaster" forbenene op i luften, hvorefter den går i dæk med et smæld. Derfor har jeg altid foretrukket, at indlæring af netop dæk foregår på enten et tykt gulvtæppe eller - allerhelst - udenfor på græsset.

 

Kun i hurtigt stillingsskift kan en airedale stilfærdigt folde ind og ud.

 

Men der er også forskel hundene imellem. Pelle lægger sig helst fremad, dvs. skyder forbenene fremefter og glider ned i dækstilling med bagparten blivende på stedet, hvor Rasmus strakte forbenene ved at trække vægten bagud, denne såkalde foldedæk.

Trille gjorde som Rasmus, Fies dæk kan jeg ikke lige se for mig.

Man skal i øvrigt også lige være obs på den individuelle hunds eventuelle ømheder, skavanker mv ift. hvilken dæk man vil have den til at anvende, men det er en anden snak. Jeg er ikke i tvivl om at Pelle dækker "forud" for at belaste sin lænd så lidt som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine kunne "sit" og "bliv" inden de nåede deres 3. måned..

 

Cody kunne også "dæk". Den har jeg så været lidt bagefter med Chabal..

 

Men labbe-babyer kan alt, når bare der er guffere i lommen.. :hjerte:

de airdalehvalpe jeg har haft har ikke været særligt madglade -så jeg må nok finde den tørrede lever frem igen - når mine har dækket har de ofte lagt sig i s-stilling - selv gamle Racer lå somregel i S det så ikke behageligt ud , men må vel have været det.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis min hvalp gør anstalter til at lægge sig, siger jeg "læg dig" eller lignende ("kan du putte dig" :oops:) dette er jo ikke en adfærd hvalpen tilbyder, det er bare noget den gør. Ligesom jeg sagde "stuen" når mine hvalpe gik fra entreen ind i stuen. "Køkken" når de gik derud

 

Det jo præcis det samme? :D

 

men skal man bruge det konstruktivt i træningen og have repitationer nok på så du kan få dine øvelser færdige til konkurrence inden hunden bliver 10 år, så kræver det at hunden kan tilbyde adfærden frivilligt :D

 

du kan self også bruge lokning når du giver kommandoen, det jo en smags sag hvad man er mest til, for mit vedkomne synes jeg personligt det nemmest med de frivillige adfærd frem for en guidning, for guideningen er mindst lige så meget signal som selve kommandoen, og den skal så bagefter pilles af, det har jeg personligt ikke tålmodighed til, så derfor jeg mest til de frivillige adfærd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jo præcis det samme? :D

 

Hvilket er det samme?

 

men skal man bruge det konstruktivt i træningen og have repitationer nok på så du kan få dine øvelser færdige til konkurrence inden hunden bliver 10 år, så kræver det at hunden kan tilbyde adfærden frivilligt :D

 

du kan self også bruge lokning når du giver kommandoen, det jo en smags sag hvad man er mest til, for mit vedkomne synes jeg personligt det nemmest med de frivillige adfærd frem for en guidning, for guideningen er mindst lige så meget signal som selve kommandoen, og den skal så bagefter pilles af, det har jeg personligt ikke tålmodighed til, så derfor jeg mest til de frivillige adfærd :D

 

Det jeg svarer på er, hvorvidt hunde kan lære på omtalte måde ikke hvad der evt. er bedst ift. at nå et mål på tid - tilbudt adfærd eller guiding.

 

Men, nu vi er der, så er det min erfaring at de guidende signaler ikke tager længere tid at borttræne ved en øvelse end hvis man træner via tilbudt adfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh ved tilbudte adfærd skal der ikke pilles signaler af, så det må immo tage længere tid :)

 

der er ikke forskel på om din hund går i stuen og du siger "stuen", end jeg står på træningspladsen og siger sit til min hund når den sitter :D

 

til trådstarter, jep så det en god måde at træne sine komandoer på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh ved tilbudte adfærd skal der ikke pilles signaler af, så det må immo tage længere tid :)

 

der er ikke forskel på om din hund går i stuen og du siger "stuen", end jeg står på træningspladsen og siger sit til min hund når den sitter :D

 

 

Okay så...

 

Jeg går ud fra, du gerne vil have at din hund kan mere end bare at sætte sig på signalet. Signalet skal formentlig på længere sigt også føre til, at hunden også bliver siddende, bliver siddende på afstand og bliver siddende under diverse provokationer? Dette skal der arbejdes med og det tager tid.

Ved tilbudt adfærd former vi adfærden så den passer til slutmålet, niveau for niveau. Enig? Det samme gør vi, når vi guider og dette tager ikke længere tid, end træning med tilbudt adfærd, heller ikke selvom guidingen glider ud.

 

(I øvrigt vil en hund som er trænet via guiding også tilbyde en masse adfærd, hvis den erfarer at det betaler sig, dette er ikke forbeholdt klikkerhunde :-D )

 

Ydermere har guiding den, i mine øjne, fordel, at hunden lærer et visuelt signal, som selvom man fader ud af det når det verbale signal overtager, stadig fungerer. Således har vi to signaler for øvelsen, et verbalt og et visuelt uden det tager længere tid.

 

Dette er ikke en salgstale for guiding, men en simpel konstatering bygget på erfaring for, at guiding ikke behøver tage længere tid end klikkertræning fra opstart af en øvelse til målet er nået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener TS? Altså at du belønner helt spontan adfærd (som eks. at hunden sitter, fordi den har lyst), eller at du guider hunden og indlærer adfærden, for derefter at sætte kommando på?

Den første metode er helt sikkert fin, man skal bare huske at holde slutmålet for øje, som Ninjamor også er inde på. HVordan skal eks. din dæk se ud, hvad skal du bruge den til, hvordan skal hunden bevæge sig, tempo osv. Hvis min hvalp ikke er moden nok (mentalt eller fysisk) til at indlære et bevægelsesmønster korrekt, så vil jeg personligt hellere vente. Og så skelner jeg mellem adfærd der lagres i den motoriske hukommelse og anden adfærd. Det vil sige, alt hvor hunden skal have et helt bestemt bevægemønster, det er jeg meget påpasselig med at indlære korrekt og hjælpe hunden. Og jeg venter ofte med detaljer, til hunden hænger lidt sammen ikroppen.

 

Og så er jeg enig med NM ift. guidning. Det kan være fint at frishape nogle ting, men ved rigtig mange adfærdstyper er det min erfaring, at det tager mindst ligeså kort tid (hvis ikke kortere) og sidder ligeså godt fast, når man guider fremfor at frishape.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo i nogen grad an på, hvor længe man skal vente på den tilbudte adfærd. :cool:

 

Nemlig! Det kan tage en god rum tid at få netop den adfærd, man ønsker. Og på netop den måde man ønsker. Uden at skyde "frivillig tilbudt adfærd" helt ned, så ser jeg (desværre) mange hunde, der i den rum tid, det tager at "gætte" adfærden, får opbygget enorm meget frustration. Som så resulterer i lyd, overspringshandlinger osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig! Det kan tage en god rum tid at få netop den adfærd, man ønsker. Og på netop den måde man ønsker. Uden at skyde "frivillig tilbudt adfærd" helt ned, så ser jeg (desværre) mange hunde, der i den rum tid, det tager at "gætte" adfærden, får opbygget enorm meget frustration. Som så resulterer i lyd, overspringshandlinger osv.

 

Præcis. Og det er synd.

Det bedste må være at bruge lige præcis den træningsform der passer til hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener TS? Altså at du belønner helt spontan adfærd (som eks. at hunden sitter, fordi den har lyst), eller at du guider hunden og indlærer adfærden, for derefter at sætte kommando på?

Den første metode er helt sikkert fin, man skal bare huske at holde slutmålet for øje, som Ninjamor også er inde på. HVordan skal eks. din dæk se ud, hvad skal du bruge den til, hvordan skal hunden bevæge sig, tempo osv. Hvis min hvalp ikke er moden nok (mentalt eller fysisk) til at indlære et bevægelsesmønster korrekt, så vil jeg personligt hellere vente. Og så skelner jeg mellem adfærd der lagres i den motoriske hukommelse og anden adfærd. Det vil sige, alt hvor hunden skal have et helt bestemt bevægemønster, det er jeg meget påpasselig med at indlære korrekt og hjælpe hunden. Og jeg venter ofte med detaljer, til hunden hænger lidt sammen ikroppen.

 

Og så er jeg enig med NM ift. guidning. Det kan være fint at frishape nogle ting, men ved rigtig mange adfærdstyper er det min erfaring, at det tager mindst ligeså kort tid (hvis ikke kortere) og sidder ligeså godt fast, når man guider fremfor at frishape.

Jeg gør ikke noget endnu - for der er 6 uger til hvalpen flytter ind her - men jeg har set det på youtube , og her virkede det som om man sagde sit i det øjeblik hvalpen naturligt satte sig og så samtidig belønnede hvalpen.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...