Hop til indhold

Gøende Hund under træning


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Beklager jeg ikke kan finde ud af at multiquote.

 

Nej, synes ikke det er i orden at han napper ejeren, men jeg mener ikke det er noget der skal adresseres i situationen på pladsen, som jeg synes der lægges op til. Jeg er helt med på at relationen skal være der, men det kan den også sagtens være derhjemme. Og så er de jo nødt til at komme på pladsen i det små og lære hvordan man er sammen der, deraf mine forslag:)

 

Synes lidt vi siger det samme nu på to forskellige måder? Bortset fra at jeg ikke bryder mig om at "skulle indordne sig" optræder i samme sætning som samarbejde..

 

Måske siger vi det samme, jeg er ikke helt sikker?

 

Det er helt bevidst jeg anvender de to begreber sammen, for ligegyldigt hvilke blidere klingende ord vi finder i stedet for "indordne", så mener jeg ikke, man kan samarbejde uden at acceptere et regelsæt herfor, som er at begge parter byder ind med noget konstruktivt, herunder at hunden indordner sig rammer og regler hundeejeren sætter op. (I det givne tilfælde er disse kriterier sat for højt)

 

Som jeg oplever det, er den moderne hundeejer meget, meget ofte nærmest skrækslagen for at bruge ord og begreber der hentyder til krav og regler, som en hund skal overholde for at opnå noget.

 

Denne collie styrer suverænt forløbet på træningspladsen, som jeg ser det, garanteret ikke bevidst eller med en dybere hensigt, men fordi han har lært han kan og måske er det endda det eneste han kan i situationen. Han styrer situationen ved at gø og med sin gøen overtage situationen totalt og ejeren bliver dermed hægtet af.

 

Naturligvis skal han have vejledning og hjælp til at bryde mønstret, men jeg mener stadigvæk at han også grundlæggende mangler at lære, at der er regler for et samarbejde. Han "kortslutter" i visse situationer og napper da ejeren, nogle gange udfører han ikke en øvelse hvis først han er begyndt at gø, andre gange udfører han øvelsen selv om han gør, så vidt jeg kan forstå.

 

Bortset fra det har jeg så vidt jeg husker ikke nævnt at hundens nappen skal adresseres i situationen. Napperiet skal undgås og dermed udslukkes.

 

Dog, napper hunden på træningspladsen, mener jeg pulversukkeren skal i arbejde for uanset årsagen, når denne ikke er voldsomt overgreb eller smerte, skal en hund, i min verden, ikke bidmarkere eller nappe sin ejer fordi den er frustreret. Jeg mener ikke, man som hundeejer skal acceptere at blive markeret i under træning, det giver hunden et billede af, at det er i orden samt at den har det middel at bruge i andre situationer, hvis den skulle finde det for godt.

Min sympati ligger hos hunden, men man skal ikke finde sig i alt og i situationen kunne jeg godt selv blive noget upædagogisk i mit forsøg på at stoppe min hund i at nappe mig.

Oplever denne collie sin ejer som grænseoverskridende er det stadig realationen der skal arbejdes på.

 

Det jeg lægger op til er hjemmearbejde, idet reparation af hund og ejers relation ikke er et emne der hører træningspladsen til, og at hvis hundens ejer ikke vil holde pause fra træning på pladsen, at træningen afbrydes straks hunden giver lyd. Dette kræver at hunden faktisk er motiveret for træning. Igen, er han ikke det, har han ikke noget at gøre på træningspladsen før dette er fixet.

 

Som instruktører vil vi jo helst kunne fixe alt og det er surt at skulle give op, omvendt kan det også være det bedste for alle parter at sige stop. Den nuværende situation gavner ikke nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...