Hop til indhold

Gøende Hund under træning


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Kloge mennesker, håber I kan hjælpe. Jeg har en kursist med et meget irriterende problem. Jeg forsøger at gøre det kort - ikke min stærke side :oops:

 

Collie, hanhund.

 

Går lydighed, DKK program, klasse 3. Dygtig og motiveret for at arbejde, med erfaren fører.

 

Problemet består i, at gøer voldsomt til træning. Problemet er helt klart størst imellem øvelserne, hvor han stiller sig op og gøer af føreren. Højt og skingert :scared:

Han galper dog også en del under øvelser, især de stationære - afdækning, sit/dæk/stå, når han kommer ud og skal stå stille i felt osv. Enkelte gange har jeg oplevet ham gø på vej ud til apport eller under søg.

 

Problemet har accelereret igennem det sidste års tid, ikke mindst fordi f. har følt sig nødsaget til at "bestikke" ham til ro med øvelser eller godbidder, for at instruktøren og de andre kursister kan være til stede :lol:

De går til træning 2-3 gange om ugen, så der er god tid til at øve sig - desværre :roll: Hjemme har de ikke problemet.

 

Jeg har forsøgt følgende:

 

- Nej/stopsignal. Uden virkning.

- Hårdt nej, "skæld ud". Resulterer i at hunden gøer endnu mere - typisk på afstand, så man ikke kan få fat på den.

- F. har taget fat i hunden enkelte gange, bare i halsbåndet og sagt nej, eller stop. Det resulterer oftest i, at hunden reagerer ved at markere på f. og derefter gø videre. Han finder sig ikke i det :lol:

- Forlad træningsstedet hver gang hund gøer. Har resulteret i at fører ikke har kunnet deltage i træningen. Det er afprøvet over 14 dage uden nogen effekt og jeg kan mærke at hun ikke er så tændt på ideen længere - forståeligt. Det er også lige som om at konsekvensen er lang tid undervejs (vejen ud af hallen hos mig, og plænen det andet sted, er for lang)

- Bind hund af så snart den gøer. Ikke gangbart - han gøer uden stop og ingen kan være til stede under træningen.

 

Jeg har haft lidt succes med:

- Lade legetøj eller godbid være bag hunden under afdækning og stillingsskift. Flytter fokus tror jeg, og hunden gøer mindre og til tider slet ikke. Men det fjerner ikke problemet, og slet ikke mellem øvelserne.

- Skifte føreren ud. Så snart hunden fik en anden fører, gjorde den alt som den blev bedt om uden at sige et kvæk. Afdækning, stillingsskift og afbinding kunne gennemføres uden problemer.

Hvis jeg holder hunden imens jeg instruerer kursisterne, siger den heller ikke noget. Højst et lille piib hen mod sin f. men kan stoppes med et roligt nej eller a-a.

 

 

Nå, kort blev det ikke :oops: men håber I har læst med so far.

 

What to do!???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

- Skifte føreren ud. Så snart hunden fik en anden fører, gjorde den alt som den blev bedt om uden at sige et kvæk. Afdækning, stillingsskift og afbinding kunne gennemføres uden problemer.

Hvis jeg holder hunden imens jeg instruerer kursisterne, siger den heller ikke noget. Højst et lille piib hen mod sin f. men kan stoppes med et roligt nej eller a-a.

Jeg har aldrig haft problemet selv, så jeg aner faktisk ikke, hvad man kan/bør gøre for at få en hund til at holde mund. Jeg ville bare lige pointere, at det var en skidegod idé, den med at skifte fører. Og en højst interessant iagttagelse, at hunden faktisk tav, hvis du stod med ham.

 

Kunne det mon være en idé, at du ved så mange lejligheder som muligt stod med ham, hvor hans ejer nærmere sig jer mere og mere - indtil hunden begyndte at gø? Og at ejer så prompte fjernede sig, mens du lige så prompte sagde a-a? Det skulle jo så gerne ende med, at ejer tilsidst stod helt henne ved dig og hund og at det så var DIG, der langsomt fjernede dig.

 

Men ærlig talt - jeg kan sgutte hjælpe, øv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft problemet selv, så jeg aner faktisk ikke, hvad man kan/bør gøre for at få en hund til at holde mund. Jeg ville bare lige pointere, at det var en skidegod idé, den med at skifte fører. Og en højst interessant iagttagelse, at hunden faktisk tav, hvis du stod med ham.

 

Kunne det mon være en idé, at du ved så mange lejligheder som muligt stod med ham, hvor hans ejer nærmere sig jer mere og mere - indtil hunden begyndte at gø? Og at ejer så prompte fjernede sig, mens du lige så prompte sagde a-a? Det skulle jo så gerne ende med, at ejer tilsidst stod helt henne ved dig og hund og at det så var DIG, der langsomt fjernede dig.

 

Men ærlig talt - jeg kan sgutte hjælpe, øv.

Ja, ideen er faktisk god. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt den kan gennemføres :hmm: For hvordan kan jeg være tilstede og interagere tilstrækkeligt med de andre 5 kursister, med en stor collie hanhund på slæb :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ideen er faktisk god. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt den kan gennemføres :hmm: For hvordan kan jeg være tilstede og intergere tilstrækkeligt med de andre 5 kursister, med en stor collie hanhund på slæb :hmm:

Jeg kan godt se problemet, men hvis det er en klasse 3, så er alle så erfarne, at de mestendels arbejder selv, går jeg ud fra. Og så er du fri til at gå rundt og kigge og kommentere - med en stor og forhåbentlig mindre og mindre galpende collie og en forhåbentlig mindre og mindre irriteret ejer på slæb.

 

Ikke meget fornøjeligt for dig, men.....

 

Måske der kommer halse-erfarne folk på banen med gode råd. Jeg har som sagt ikke erfaring med, at en hund ikke kan holde mund. Tværtimod har jeg med alle mine tre haft det problem, at de skulle give hals i stedet for bare at sidde foran en figurant og logre glad, såååååå......

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået til træning med en med samme adfærd - og den tilhørte en af instruktørerne i klubben, så der var ikke så meget at gøre hvis han ikke selv var villig til at gøre det :vedikke:

 

Men det med at skifte fører minder mig om et andet par, jeg mødte på en træningsplads for flere år siden, medens jeg trænede med Bo. Det var en Labrador og dens menneske - Labben var vildt aggressiv mod andre hunde, især min. Den brølede som en løve og gjorde udfald så snart en anden hund var indenfor 20 - 30 meters afstand. Og med mellemrum vendte den sig mod ejeren og humpede hans ben vildt og inderligt.

En dag besluttede instruktøren så at hun ville prøve at føre hunden. Chok! Det var en helt anden hund. Desværre ikke på den positive måde, for nu krøb den hen ad jorden så maven slæbte over græsset.

 

Adfærden er naturligvis ikke den samme, men i begge tilfælde tyder den store adfærdsændring, når hunden kommer i andre hænder, på at der er gået noget helt galt i forholdet mellem hund og ejer på et meget grundlæggende plan. Det er altså ikke bare et problem, der skal arbejdes med på træningspladsen, men også derhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Adfærden er naturligvis ikke den samme, men i begge tilfælde tyder den store adfærdsændring, når hunden kommer i andre hænder, på at der er gået noget helt galt i forholdet mellem hund og ejer på et meget grundlæggende plan. Det er altså ikke bare et problem, der skal arbejdes med på træningspladsen, men også derhjemme.

Jeg kan godt følge dig. Men kursisten siger at det overhovedet ikke er et problem hjemme og han generelt opfører sig eksemplarisk. Og det må jeg jo gå ud fra passer :vedikke:

 

Men hvilke tiltag vil du mene der kunne gøres hjemme, når nu hunden faktisk ikke gøer dér? Forslag? :mrgreen:

Jeg har snakket lidt med hende om det der med at lære forståelsen af "nej", men det kan han jo i mange andre situationer. Jeg har set det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok vælge at fortsætte med det du allerede har prøvet - nej. Men jeg ville være topkonsekventog da især hvis hunden markeret på fører! Og så huske på, at hunden skal have et alternativ. Altså at man som fører skal forklare hunden hvad den så skal, når den ikke skal gø.

Det er enormt svært at bruge nej i sådan en situation, hvis ikke fører mener det og er konsekvent. Men jeg vil vove at påstå, at hvis fører mener det og er konsekvent, så kan det relativt hurtigt fikses.

Det allerbedste ville være hvis man kunne få adfærden fremi en ikke-rræningssituation, men det lyder Simon det er svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørg jeg nok lidt dumt, for jeg går egentlig udfra at det er afprøvet.. Men har ejeren prøvet simpelthen bare at afbryde hvad de er igang med og vende ryggen til hunden og ignorere ham 100% når han begynder at gø?

 

Eftersom han kun gør med ejeren må man jo antage at han gøer for at få opmærksomhed eller lign. fra hende, og negativ opmærksomhed ('Nej' skæld ud osv.) er jo bedre end ingen opmærksomhed.. ;-) Og så tænker jeg at det også er rimeligt stress relateret, både udfra egne erfaringer med Cody i sin tid, og ud fra racen.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok vælge at fortsætte med det du allerede har prøvet - nej. Men jeg ville være topkonsekventog da især hvis hunden markeret på fører! Og så huske på, at hunden skal have et alternativ. Altså at man som fører skal forklare hunden hvad den så skal, når den ikke skal gø.

Det er enormt svært at bruge nej i sådan en situation, hvis ikke fører mener det og er konsekvent. Men jeg vil vove at påstå, at hvis fører mener det og er konsekvent, så kan det relativt hurtigt fikses.

Det allerbedste ville være hvis man kunne få adfærden fremi en ikke-rræningssituation, men det lyder Simon det er svært.

Love autocorrect :lun::lol: men meningen kom igennem.

 

Hvilket alternativ tænker du vi kan give ham? Udover at tie stille :lol: Jeg vil nødigt tilbyde ham øvelser, for det er jo dét han gøer efter tror jeg. Eller, aktivitet/godbidder/opmærksomhed generelt vel egentlig.

 

Og husk på dét du skriver der når du ser dem senere på måneden - hun er en af deltagerne på kurset :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørg jeg nok lidt dumt, for jeg går egentlig udfra at det er afprøvet.. Men har ejeren prøvet simpelthen bare at afbryde hvad de er igang med og vende ryggen til hunden og ignorere ham 100% når han begynder at gø?

 

Eftersom han kun gør med ejeren må man jo antage at han gøer for at få opmærksomhed eller lign. fra hende, og negativ opmærksomhed ('Nej' skæld ud osv.) er jo bedre end ingen opmærksomhed.. ;-) Og så tænker jeg at det også er rimeligt stress relateret, både udfra egne erfaringer med Cody i sin tid, og ud fra racen.. :engel:

Ja, det burde jeg have skrevet. ER afprøvet, resultat samme som afbinding. Hund gøer og gøer og gøer. Måske det ville virke på sigt, men det holder ikke i en rungende træningshal som indeholder mennesker uden høreværn :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund gøer når han er for tæt på de andre - jeg løser det ved at sige stop og fjerne os indtil gøeriet stopper - ca 10 m. Der efter nærmer vi os igen de andre og ved gøen fjerner vi os.

Det virker bedre og bedre men jeg gør det også konsekvent hver gang - alligevel kommer det til at tage forholdsvis lang tid så jeg læser med interesse tråden grrrrrr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Love autocorrect :lun::lol: men meningen kom igennem.

 

Hvilket alternativ tænker du vi kan give ham? Udover at tie stille :lol: Jeg vil nødigt tilbyde ham øvelser, for det er jo dét han gøer efter tror jeg. Eller, aktivitet/godbidder/opmærksomhed generelt vel egentlig.

 

Og husk på dét du skriver der når du ser dem senere på måneden - hun er en af deltagerne på kurset :mrgreen:

Jo altså gerne aktivitet eller øvelser - når han holder mund. Sæt ham i en situation, hvor han gør - sig nej (hold fast i ham så han ikke skrider og men det) og når han reagerer giv ham en let øvelse at udføre og høj belønning. I stedet for hele tiden at arbejde uden om prveledere så tag fat i det og forklar spillereglerne for samarbejdet. Og reglen er at lyd er forbudt. Men gør hele processen meget flydende. Altså ikke noget med at stoppe og holdepause - tag fat, korriger ham, giv ham noge andet at lave og så videre. Det er vigtigt at få det fremprovokeret, fpr at forklare hunden hvad det er vi ikke vil have. Og som alternativ skal vi forklare ham hvad vi vil have i stedet. Og når det så er på plads, så får hund og fører og et meget bedre og mere konstruktivt samarbejde, fordi rammen er på plads. Og markering på fører, fordi han ikke vil finde sig i det, er ikke ok i min verden. Hun har ikke lavet overgreb på hunden...overhovedet! Hun har jo bare taget fat i halsbåndey! Markering i den sammenhæng ville jeg tage fat i med det samme!

 

Faktisk synes jeg det er positivt at hunden gør! Det er så meget lettere for hunden at forstå hvad det er man imke ønsker, når den gør fremfor at pibe. Og husk at der kun er rigtigt og forkert. Ikke noget midt imellem. Så hvis hun beslutter sig for at arbejde med lyden, skal hun ære der hver eneste gang den gør!

Glæder mig til at se den på kursus, kan godt huske hunden - den er super fin :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lyder det altså lidt som om, jeg er sådan en møgsur træner, der kun siger nej :oops: Men det er jeg altså ikke...

Jeg mener bare, at der er så fundamentalt et problem ift. deres relation, at det skal afklares på en eller anden måde. Et problem som det skaber frustration og irritation hos både hund og ejer - og det er ikke fair at blive ved med at kage rundt i det. Jeg ville få det "fikset" ved at være streng få gange. Hvad der bare er helt enormt vigtigt, er at man mener det og følger op på det. JEg vil altid hellere sige nej til mine hunde 3-4 gange og så få det ud af verden, end at gå rundt og være irriteret over at noget bare ikke virker - for det er hverken fair for fører eller hund.

Havde det været en anden race havde jeg nok foreslået noget andet, men jeg ved bare hvor skrækkeligt selvforstærkende gøen er for collien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig. Men kursisten siger at det overhovedet ikke er et problem hjemme og han generelt opfører sig eksemplarisk. Og det må jeg jo gå ud fra passer :vedikke:

 

Men hvilke tiltag vil du mene der kunne gøres hjemme, når nu hunden faktisk ikke gøer dér? Forslag? :mrgreen:

Jeg har snakket lidt med hende om det der med at lære forståelsen af "nej", men det kan han jo i mange andre situationer. Jeg har set det.

 

Jeg ville se på om hunden derhjemme kan opnå noget - "få sin vilje" - med mere subtile signaler. Som hundeejere er vi tit ubeviste om de små signaler vi har lært at reagere på pr. automatik. Man ved f.eks. at når hunden står og kigger på en bestemt måde, skal den ud eller det er spisetid osv. Der kan også være signaler, hunden bruger for at opnå kontakt og opmærksomhed, og som mennesker ubevidst belønner. De signaler virker måske ikke så godt udenfor hjemmet, derfor bruger han gøen i stedet.

 

Det kan godt være at ejeren selv mener at hun ikke har problemer derhjemme, men hun kan faktisk godt være blevet til "servicerobot" for hunden, uden selv at vide det. Det er naturligvis ikke noget jeg ved, men jeg har set det før, og det kunne godt være tilfældet.

Folk vil altid benægte når man spørger dem om det, derfor skal de observeres i hjemmet før man får det rigtige svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville se på om hunden derhjemme kan opnå noget - "få sin vilje" - med mere subtile signaler. Som hundeejere er vi tit ubeviste om de små signaler vi har lært at reagere på pr. automatik. Man ved f.eks. at når hunden står og kigger på en bestemt måde, skal den ud eller det er spisetid osv. Der kan også være signaler, hunden bruger for at opnå kontakt og opmærksomhed, og som mennesker ubevidst belønner. De signaler virker måske ikke så godt udenfor hjemmet, derfor bruger han gøen i stedet.

 

Det kan godt være at ejeren selv mener at hun ikke har problemer derhjemme, men hun kan faktisk godt være blevet til "servicerobot" for hunden, uden selv at vide det. Det er naturligvis ikke noget jeg ved, men jeg har set det før, og det kunne godt være tilfældet.

Folk vil altid benægte når man spørger dem om det, derfor skal de observeres i hjemmet før man får det rigtige svar.

 

Tror virkelig du har fat i den lange ende her! Jeg forestiller mig lidt af det samme scenarie, som du beskriver. Og når hun så endelig sætter grænser (eks. tager fat i halsbåndet og siger nej), så markerer hunden. For det skal hun da virkelig ikke bestemme! Uden at tage det forhadte ord "lederskab" i munden, så er det måske lidt derhen imod, at jeg tænker. Altså at hun ligesom skal forklare hunden spillereglerne og rammen for deres samarbejde og sameksistens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at der er et overordnet problem mellem hund og fører og at det er dette, der skal tages fat på først. Det er jo ikke et problem der typisk henvender sig til en instruktørs fagområde, men jeg ville se på at hunden ikke accepterer et stopord og bidmarkerer når hun tager fat i ham.

Som dette er beskrevet er der ikke for 5 øre respekt fra hund til ejer der og jeg er rimeligt sikker på, at rettes dette fixes problemet med træningen også.

 

Vil ejeren ikke dette ville jeg anbefale hende at stoppe træningen ved første lyd og blæse på at der ikke blev trænet, hunden skal jo lære det, også selvom det er ejeren som har lært ham, at han kan gø under træningen.

 

Jeg syntes ikke dit indlæg var kort :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke den store erfaring, men jeg tænker umiddelbart, om man kunne have en "sut" med. Altså et stykke legetøj, en dummy eller andet, som bliver proppet i munden på hunden, så den ikke kan gå. Hunden skal jo være glad for at bære ting, og det er jo egentligt symptombehandling, men hvis man nu var kommet så lang ud, at man bare vil stoppe gøen, så var det måske en mulighed... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror virkelig du har fat i den lange ende her! Jeg forestiller mig lidt af det samme scenarie, som du beskriver. Og når hun så endelig sætter grænser (eks. tager fat i halsbåndet og siger nej), så markerer hunden. For det skal hun da virkelig ikke bestemme! Uden at tage det forhadte ord "lederskab" i munden, så er det måske lidt derhen imod, at jeg tænker. Altså at hun ligesom skal forklare hunden spillereglerne og rammen for deres samarbejde og sameksistens.

 

Ja, vi er enige :5up: Hvis det viser sig at være tilfældet, kunne jeg godt tænke mig at se hvad der skete hvis ejeren kørte en konsekvent omgang NILIF i en måneds tid. Det er ikke normalt noget jeg synes man bør gøre, men i sådan et tilfælde som dette kan det give både hund og ejer en ny start på forholdet, og navnlig gøre ejeren bevidst om de situationer hvor hunden normalt får lov til at køre løbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi er enige :5up: Hvis det viser sig at være tilfældet, kunne jeg godt tænke mig at se hvad der skete hvis ejeren kørte en konsekvent omgang NILIF i en måneds tid. Det er ikke normalt noget jeg synes man bør gøre, men i sådan et tilfælde som dette kan det give både hund og ejer en ny start på forholdet, og navnlig gøre ejeren bevidst om de situationer hvor hunden normalt får lov til at køre løbet.

 

Det synes jeg er en udmærket ide til en hund som ikke har lært at "indordne" sig og det lyder det ikke som om denne hund har. Så ville han næppe "svare igen" ved irettesættelse og han ville tie når han blev bedt om det.

 

Hvorfor er du imod NILIF princippet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres input :-)

 

Jeg er meget enig i, at der grundlæggende er noget galt i relationen når hunden mener det er ok at nappe i ejeren ved irettesættelse. Og nok endnu mere galt, at hun ikke reagerer anderledes på det end med :vedikke:

Men det er på en måde, som Irene ganske vist pointerer, ikke rigtigt "indenfor mit domæne". Jeg har masser af meninger og input på subjektet, bevares, men reelle råd om lederskab og adfærdsbehandling, kræver altså at jeg ser hunden noget mere og i andre situationer end til træning på mit prøvehold.

I øvrigt er føreren meget gammel i gårde, og selvom det er mit indtryk at hun værdsætter mine input til hendes vej op mod championatet og synes jeg siger kloge ting engang imellem, så tror jeg ikke jeg har ret meget... slagkraft... på lederskabsområdet. Det er hendes 7. collie så vidt jeg husker :lol:

 

Men derfor kunne vi selvfølgeligt godt tage fat på området i træningsregi. I forvejen arbejder jeg meget med rammesætning i forhold til øvelser, så hundene aldrig er i tvivl om hvad vi vil og ikke vil se.

 

Det du siger Siri, kan jeg faktisk godt se for mig. Den vil jeg lige arbejde lidt videre på.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg er en udmærket ide til en hund som ikke har lært at "indordne" sig og det lyder det ikke som om denne hund har. Så ville han næppe "svare igen" ved irettesættelse og han ville tie når han blev bedt om det.

 

Hvorfor er du imod NILIF princippet?

 

Jeg er imod at man bruger det som en permanent løsning - altså bare lever sammen med hunden på den måde. Det virker bare "for meget" - for autoritært. Men synes godt man kan bruge det i en periode, medens man prøver at komme af med dårlige vaner - enten hunds eller ejers ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, nu kan jeg ikke få side 2 til at virke i tråden :stupid:

 

NILIF vil jeg da nævne, så kan hun jo prøve eller tænke :roll:

Det er bare ikke mit indtryk, at det her er en dame der lader sig "koste rundt" på den måde. Som skrevet overfor, er det her hendes 7. collie. Det her er jo ikke en teenager der har fået sin første hund og er lost :lol:

 

Hun siger så godt nok selv, at ham her er meget anderledes end sine forgængere og sin "storebror". Pga. gøeriet blandt andet og fordi han har mere hyrdeadfærd end nogle af de andre har haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...