Hop til indhold

Problem med anden hund


Biene
 Share

Recommended Posts

Jeg har to voksne colliehanner og en schæferhvalp tæve på 5½ mdr.

Min hvalp er sød og nem og lydig. Problemet er, at vi tit møder en sød labradortæve i hundeskoven, der ligger lige ved siden af, hvor vi bor. Labradortæven bor også på samme vej, som vi. Tæven er meget bange for min hvalp og har været det, siden hun så min hvalp første gang, da min hvalp var helt lille. Collierne er labtæven ikke bange for.

Jeg tager så selvfølgelig min hvalp i line, når vi møder labradoren. Men så går min hvalp helt grassat og gøer og skaber sig og er helt uden for pædagogisk rækkevide, indtil vi har passeret labradoren. Jeg vil ikke have, hun opfører sig på den måde, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg løser problemet.

Jeg går til træning med hende, og der enes hun fint med de andre hunde.

Det bedste ville nok være, hvis jeg kunne slippe hende, så labradoren og min hvalp selv kunne finde ud af det, men labradoren bliver alt for bange. Dens ejer siger også, det er en meget blød hund. Min hvalp er en glad og frimodig hvalp, der siger "her kommer jeg", men hun har åbenbart fundet ud af, at labben er bange for hende.

Jeg vil have at min hund kan passere labradoren uden at skabe sig, er der nogen, der har et godt råd?

Det skal lige med, at de første gange min hvalp mødte labben, var de uden line, og da var det labben blev bange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbidder, godbidder, godbidder... det er mit råd. Nogle rigtig lækre nogle, der er nemme at tygge. Så snart I ser labtæven på afstand, så begynd at rose din hvalp og giv masser af godbidder. Ros ekstra meget, når hun tager øjenkontakt med dig, så hun ved, at hun får belønning for at holde fokus dér.

 

Hvis hun begynder at gø, er I for tæt på. Det tager måske lidt tid, men med denne metode burde I gradvist kunne nærme jer labtæven og til sidst gå tæt forbi den, uden at din hvalp gør. Hvis uheldet er ude, og din hvalp begynder at gø, så begræns hende roligt med dit kropssprog, giv hende ros og godbid, når hun stopper, og gå så lidt længere væk, indtil I er på en afstand, som hun kan håndtere uden at gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Schæferhunde og labber kan ikke nødvendigvis særlig godt sammen. Som du selv siger, så er din hvalp fremfusende og kan måske virke noget voldsom. Og så bliver andre hunde tit bange. Din hvalp er jo måske bare som unge schæferhunde tit er. Eller måske synes hun at labben er vildt irriterende..

 

Du kan nok ikke forvente at de to hunde bliver hjertevenner... Det ville kræve en stor indsats fra begge ejere og begge hunde. Og det er næppe umagen værd hvis det er en hund, I kun møder en gang imellem.

 

Men du kan lære din hund at fokusere på DIG i stedet for på den fremmede lab. At labben er bange er ikke dit problem. Det må labbens ejer tage sig af. Måske er labben bange for schæfere generelt. Det er der mange hunde, der er.

DU kan tage din hund i snor, ---og samtidig giver du hende opgaver, som at gå på plads, treskridtsøvelser, sit, dæk, bære noget, kikke op på dig, osvosv... Indtil I er kommet væk fra den anden hund. --Du starter så snart du ser den anden hund.

Så længe I træner de øvelser, så er det bedst at holde en vis afstand til den anden hund. Din hund har meget godt af at lære at det er helt ok at ignorere den anden og spankulere over på det andet fortov. Eller gå en omvej for at komme forbi den anden hund.

Den allerbedste måde at håndtere at der er nogen man ikke kan lide, det er jo helt at undgå dem. Det gælder for både hunde og mennesker. :mrgreen:

 

Men jeg synes det lyder af lidt rigeligt, hvis du både har to collie-hanner med samtidig med din helt unge hund? Jeg håber, at du også husker at gå tur med hvalpen alene.. :neutral: Hun har brug for "kvalitetstid" med dig. Alenetid, hvor I to laver ting sammen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, jeg må prøve, hvad der virker bedst.

 

Schæferhunde og labber kan ikke nødvendigvis særlig godt sammen. Som du selv siger, så er din hvalp fremfusende og kan måske virke noget voldsom. Og så bliver andre hunde tit bange. Din hvalp er jo måske bare som unge schæferhunde tit er. Eller måske synes hun at labben er vildt irriterende..

 

Min hvalp var vel omkring 10 uger, da vi første gang mødte labben. Labben er næsten nabo til os. Da var labben også bange for min hvalp.

 

Du kan nok ikke forvente at de to hunde bliver hjertevenner... Det ville kræve en stor indsats fra begge ejere og begge hunde. Og det er næppe umagen værd hvis det er en hund, I kun møder en gang imellem.

 

Men du kan lære din hund at fokusere på DIG i stedet for på den fremmede lab. At labben er bange er ikke dit problem. Det må labbens ejer tage sig af. Måske er labben bange for schæfere generelt. Det er der mange hunde, der er.

Labben er gen. bange for hunde, men den har vænnet sig til collierne, der er superlydige og venlige. Jeg forventer eller ønsker på ingen måde, at labben og min hvalp skal blive veninder. Jeg vil bare have, min hvalp opfører sig ordentligt.

DU kan tage din hund i snor, ---og samtidig giver du hende opgaver, som at gå på plads, treskridtsøvelser, sit, dæk, bære noget, kikke op på dig, osvosv... Indtil I er kommet væk fra den anden hund. --Du starter så snart du ser den anden hund.

Jeg tager nu hvalpen i line, for ikke at skræmme labben unødigt. Men min hvalp er ikke dygtig nok til de øvelser, når labben , som hun er ophidset over, er der.

Så længe I træner de øvelser, så er det bedst at holde en vis afstand til den anden hund. Din hund har meget godt af at lære at det er helt ok at ignorere den anden og spankulere over på det andet fortov. Eller gå en omvej for at komme forbi den anden hund.

Min hvalp skal lære at ignorere labben, men da vi møder den i skoven, er der ikke noget andet fortov at gå over på.

Den allerbedste måde at håndtere at der er nogen man ikke kan lide, det er jo helt at undgå dem. Det gælder for både hunde og mennesker. :mrgreen:

Vi kan ikke undgå labben, da den bor ved siden af.

 

Men jeg synes det lyder af lidt rigeligt, hvis du både har to collie-hanner med samtidig med din helt unge hund? Jeg håber, at du også husker at gå tur med hvalpen alene.. :neutral: Hun har brug for "kvalitetstid" med dig. Alenetid, hvor I to laver ting sammen.. Jeg har ikke bare de to colliehanner med, jeg har også min mand med:-). Det er på vores daglige morgentur vi møder labben. Og bare rolig selvfølgelig får min hvalp tid alene

På hvalpeholdet er der tre labber, dem har min hvalp ingen problemer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et par tingder springer mig i øjnene:)

 

Kommer collierne også i snor, eller hilser de på labben?

 

For så er jeg sikker på det er derfor din hvalp opfører sig som hun gør. Hendes forbilleder hilser jo på en i hendesøjne spændende legekammerat oghun vil da være med, så hun bliver monster frustreret over at blive holdt tilbage.

 

Men Istedet for bare at tage collierne i snor også for altid, så synes jeg i skal prøve at finde ud af det med labbens ejer hvis i kan.

Den aller bedste måde at vende fremmede hunde til hinanden på, hvis de er lidt skeptiske, er at gå tur sammen i snor.Det virker virkelig fantastisk.

 

I kan lade collierne fungere som filter, så de går imellem hvalpen og labben.

Labben skal udvikle tro på at den vilde hvalp ikke er farlig og din hvalp kan stille og roligt finde ud af at, når labben er i nærheden så går man stille og roligt og får godbidder. Så det er ikke løst med én gåtur, men langsomt går man tættere på hinanden uden at hundene får egentlig kontakt.

 

Jeg kunne nemlig godt tænke lidt på fremtiden, forskal i alle kunne være i den samme hundeskov, så bliver det svært at undgå et sammenstød mellem de to hunde, med mindre i konstant har schæferen i snor.

 

Og labben ejer må vil også være interesseret, da han så undgår at hans hund skal blivebange hver dag, når den møder jer.

Og det erjo ikke svære, end at i alle tager i snor når i mødes og så følges et stykke:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et par tingder springer mig i øjnene:)

 

Kommer collierne også i snor, eller hilser de på labben?

Collierne er løse og labben er løs. Labben tolererer collierne men er ikke interesseret. Collierne er helt rolige og venlige overfor labben. Jeg er nødt til at tage min hvalp i snor, ellers render labben, og det kan vi jo ikke have.

 

For så er jeg sikker på det er derfor din hvalp opfører sig som hun gør. Hendes forbilleder hilser jo på en i hendesøjne spændende legekammerat oghun vil da være med, så hun bliver monster frustreret over at blive holdt tilbage.

Jeg er sikker på min hvalp meget gerne vil lege med labben, men det vil labben ikke.

Men Istedet for bare at tage collierne i snor også for altid, så synes jeg i skal prøve at finde ud af det med labbens ejer hvis i kan.

Den aller bedste måde at vende fremmede hunde til hinanden på, hvis de er lidt skeptiske, er at gå tur sammen i snor.Det virker virkelig fantastisk.

Det ville sikkert være en god løsning, men labbens ejer har travlt, hun skal sikkert på arbejde.

 

I kan lade collierne fungere som filter, så de går imellem hvalpen og labben.

Labben skal udvikle tro på at den vilde hvalp ikke er farlig og din hvalp kan stille og roligt finde ud af at, når labben er i nærheden så går man stille og roligt og får godbidder. Så det er ikke løst med én gåtur, men langsomt går man tættere på hinanden uden at hundene får egentlig kontakt.

 

Jeg kunne nemlig godt tænke lidt på fremtiden, forskal i alle kunne være i den samme hundeskov, så bliver det svært at undgå et sammenstød mellem de to hunde, med mindre i konstant har schæferen i snor.

Vi skal være i den samme hundeskov, men jeg regner med og håber, at min lille schæferhvalp bliver så lydig, at hun kan gå roligt forbi labben. Jeg arbejder i hvart fald på det. Mit problem er bare, hvordan jeg skal få hende til at lade være med at interessere sig for labben.

 

Og labben ejer må vil også være interesseret, da han så undgår at hans hund skal blivebange hver dag, når den møder jer.

Vi mødes nu heller ikke hver dag, vi er gerne tidligere afsted. Men nu hvor det bliver mørkere og mørkere, er det lidt svært.

Og det erjo ikke svære, end at i alle tager i snor når i mødes og så følges et stykke:-D

Tak for de forskellige råd, jeg prøver mig frem, hvad der virker bedst.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...