NickiA Skrevet Marts 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Marts 7, 2013 Jeg ville lige høre herinde. Nu er jeg jo så heldig at have en hund der er ekstremt nem at træne og hurtig til at lære nye tricks. Det sidste stykke tid er vi blandt andet begyndt at øve at hun går imellem mine ben når jeg går og det har hun opfanget virkelig hurtigt. Men hun er begyndt at gø meget og hoppe op af mig når øvelsen laves. Jeg ved ikke om det er fordi at hun er ivrig og glad over øvelsen eller om det måske er frustration. Er det noget i kender til. ?? Og hvordan skal jeg reagere i situationen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2013 Gøen sidder jo ret løst hos racen, så det er vigtigt der lægges låg på og øves impulskontrol ret tidligt, hvis gøen ikke skal blive et problem. Er det kun i denne øvelse hun gør? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Marts 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2013 Ja det er kun i denne øvelse hun gør, det er også derfor jeg er lidt på bar bund i forhold til hvorfor hun gør det. Hun gør ikke særlig ofte, og der er to grunde til at hun gør, enten hvis hun ser eller hører noget der gør hende utryg, eller hvis hun virkelig morer sig. Ellers gør hun ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Marts 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2013 Mingus kan også gø i frustration år vi træner, både når han ikke forstår hvad jeg vil have ham til og hvis han skal noget han ikke gider (som slalom inden den blev ordentligt indlært). Her hvor han er blevet 6 år og er mere i hopla end nogensinde før, er der helt sikkert kommet gang i gømaskinen Hvor jeg før skulle gejle ham op med at få ham til at gø inden et løb, kommer det nu helt af sig selv. Faktisk er det så meget, at han også gør når vi går rundt og varmer op inden træning Men hey, hellere end hund der gør end en hund der bare trisser rundt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Marts 8, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Ja det er kun i denne øvelse hun gør, det er også derfor jeg er lidt på bar bund i forhold til hvorfor hun gør det.Hun gør ikke særlig ofte, og der er to grunde til at hun gør, enten hvis hun ser eller hører noget der gør hende utryg, eller hvis hun virkelig morer sig. Ellers gør hun ikke. Når du er sikker på det er glæde/forventning som får hende til at gø, er der muligheden med at stoppe øvelsen ved første lyd Sideløbende kan du bruge afstandsbelønning. Først træne at tavshed og kontakt er billetten til belønningen, dernæst et delmoment af at gå mellem dine ben og så afsted til belønningen. Ved denne form for belønning kan hun få afløb for eventuel indre spænding ved at spæne hen til belønningen, skulle hun gø på vej derhen betyder det ikke noget. På den måde kan hun lære "hver ting til sin tid" og få mere impulskontrol i situationen. Nu hae vi ingen video af situationen så jeg ved ikke hvordan du agerer, men det er vigtigt at du ikke kommer til at bruge høje animerende/rosende lyde når hun kører højt, da dette bare understøtter hendes niveau af opkørthed. Hvis du derimod hvisker dine signaler og din ros, må hun tie stille for at kunne høre dig og det plejer at hjælpe på hunde, som gerne vil lave øvelserne og bare venter på at få lov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret Marts 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2013 Okay det vil jeg helt klart prøve... tak... ja jeg har nok selv en tendens til at gå et toneleje højere op når jeg roser, så måske også jeg skulle lære at dæmpe stemmen lidt, men hun er jo bare så dyyyyyygtig :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts