Hop til indhold

Halsgivning - indlæring


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg vil jo prøve kræfter med Nordisk på et tidspunkt og en af mine kursister synes jeg skal prøve runderingsdelen i stedet for spordelen. Så det er jeg naturligvis frisk på at give et forsøg! Har bestilt "rundering i teori og praksis" og regner med at få hjælp til indlæring. Det jeg tænker nu, er om jeg kan lære Spot halsgivning eller om jeg skal satse på bringsel?

Han har ikke meget lyd, men gør en sjælden gang imellem. Kan jeg mon lære ham det? og hvordan? Vil det på nogen måde kunne give ham "blod på tanden" ift. lyd. Pt. har han ingen lyd i LP og lyd straffes hårdt - ca. 1 point pr. lyd, når dommerne er strenge. Så det bliver nemt meget dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes den var skide svær med Yoda, fordi der heller ikke var nogen lyd på ham nogensinde.

 

Først var vi noget i tvivl om han overhovedet kunne gø :lol:

 

Men efterhånden så stemte han i koret, når Bamse begyndte at gø og der kom mere og mere lyd på ham i de situationer.

 

Nu er jeg jo så heldig at have arbejdet en del med Bamses halsgivning, som jeg fik foræret, da han er et gø-dyr uden lige.

Så på ham havde jeg en vedvarende og god halsgivning på kommando.

 

Så var dejlig upædagogisk og satte Bamse til at gø lige ved siden af Yoda og Yoda fulgte efterhånden med, med noget der mere mindede om "kvæk" lyde end egentlig gø lyde, så dem skyndte jeg mig at belønne.

Efterhånden fangede Yoda at det var OK at gø og larme helt vildt ved siden af Bamse og så prøvede jeg at lukke Bamse væk, mens Yoda var i hopla og fik et par vov derefter.

 

Sådan fortsatte jeg, indtil Yoda var rimelig stabil på halsgivningen og satte kommando på den herhjemme.

 

Derefter har jeg belønnet for den på kommando forskellige steder og har fået figuranter for at belønne for det og så kom der ret hurtig halsgivning på figurant.

Ved figuranten har jeg dog selv startet ham op med kommandoen og så har han gøet frivilligt at figuranten, da han jo selv skal sætte i gang med halsgivningen ude ved figuranten.

Så ville helst ikke, at de havde kommando på noget, men ville gerne have den frivilligt.

 

Og når jeg snakker figurant, så taler jeg om en der står lige ved siden af mig i starten - Det er alene halsgivningen vi arbejder med.

I Yodas tilfælde køre jeg dog ofte en smule løb på allerede, da løbet er med til at køre ham op og forstærker halsgivningen.

 

 

Kaia var endnu sværere.

Hende tog det godt nok lang tid med og det var bla. også med hjælp fra Bamse, tilbageholdelse og provokering med pivbold/godbidder/tennisbold at det lykkes at få lidt lyd ud af hende.

Hun skulle være helt gearet op med leg og være deroppe hvor jeg normalt ikke ønsker mine hunde er i træningen, før at vi kunne få hende til at blive frustreret nok til at give lyd fra sig - Det var ren frustration hos hende der udløste lyden.

 

I starten bare lidt mærkelig lyde med efterhånden har jeg fået en rigtig dejlig skinger gøen frem :mrgreen:

 

 

Jeg ville egentlig ikke være nervøs for, om der kommer sporadisk gøen i andre dele af programmet, hvis du får halsgivningen frem, for jeg har i hvertfald ikke oplevet det som et problem med nogle af mine hunde før.

Kun Bamse som ikke kan finde ud af at holde pauser kan komme med et utålmodigt vov i ny og næ i pauserne - Men det gjorde han også før vi startede på runderingen.

 

Der hvor jeg tænker det kan være træls, er hvis det ikke er noget Spot synes er sjovt og det er noget der kræver en masse frustration at få frem i ham - Så ville jeg klart overveje om ikke bringsel er vejen frem.

Fordelen ved bringsel er jo, at han får lov at løbe og kan forstille mig, at han synes det er væsentlig sjovere at løbe frem og tilbage mellem dig og en figurant, end at løbe ud til en figurant og gø :hmm:

 

Omvendt har vi en del hunde i klubben, som er startet op på bringsel, men hvor halsgivningen efterfølgende er kommet og så er de gået fra bringsel igen, fordi der især i de lavere klasser er udfordringer med for tidlig melding.

Men det er du jo ude over i nordisk hvor der ikke må være fuldt synlige figuranter som i C klassen, så ved ikke hvor stort problemet kan blive.

 

Vi har også snakket lidt frem og tilbage om indlæringen af løbe arbejdet med bringsel i runderingen - Og der må jeg nok erkende at jeg er lidt blank på, hvordan man indlære det med bringsel.

Så der håber jeg du har nogle kloge bringsels hoveder der kan hjælpe på det punkt. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd begge to - tror jeg satser på bringsel. Netop som du siger MM - for at undgå unødige frustrationer! Så skal jeg bare have fat i sådan et! Burde jeg ikke selv kunne lave et intermistisk et til indlæringen?

Håber der kommer gode fifs til indlæring, for jeg er altså også lidt blank!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd begge to - tror jeg satser på bringsel. Netop som du siger MM - for at undgå unødige frustrationer! Så skal jeg bare have fat i sådan et! Burde jeg ikke selv kunne lave et intermistisk et til indlæringen?

Håber der kommer gode fifs til indlæring, for jeg er altså også lidt blank!

I bogen "Rundering i teori og praksis", er der en fin vejledning i "indlæring af bringsel".

 

Pas på med at gå over til fastbid for tidligt. Iflg. en instruktør, jeg havde i nordisk rundering, skal man udelukkende bruge løsbid det første år. For tidlig brug af fastbid, kan føre til fejlmeldinger.

 

Jeg træner ikke selv nordisk, jeg har ikke fysik til det, men det er helt sikkert et spændende program.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak for råd begge to - tror jeg satser på bringsel. Netop som du siger MM - for at undgå unødige frustrationer! Så skal jeg bare have fat i sådan et! Burde jeg ikke selv kunne lave et intermistisk et til indlæringen?

Håber der kommer gode fifs til indlæring, for jeg er altså også lidt blank!

 

Jeg har et liggende du må få, når vi ses.

Det er et svenskerbid: Svenskebitt (konkurrencemodel)

I knald rød :mrgreen:

 

Om det er sådan et du vil bruge, aner jeg jo ikke - Men vil du have det, så er den din.

 

Indtil da kan du bare bruge et stykke af en haveslange som løsbid - I starten er det rigeligt.

 

Jeg mener at bogen beskriver indlæringen af bringsel super godt, så den er rigtig god at have ved hånden.

 

Og jeg har arbejdet så lidt med bringsel, at jeg helt overlader de kloge ord til andre kloge mennesker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I bogen "Rundering i teori og praksis", er der en fin vejledning i "indlæring af bringsel".

 

Pas på med at gå over til fastbid for tidligt. Iflg. en instruktør, jeg havde i nordisk rundering, skal man udelukkende bruge løsbid det første år. For tidlig brug af fastbid, kan føre til fejlmeldinger.

 

Jeg træner ikke selv nordisk, jeg har ikke fysik til det, men det er helt sikkert et spændende program.

 

Super - glæder mig til at få bogen!

Jeg aner altså ikke rigtigt hvad løsbid/fastbid er :oops:

 

Jeg har et liggende du må få, når vi ses.

Det er et svenskerbid: Svenskebitt (konkurrencemodel)

I knald rød :mrgreen:

 

Om det er sådan et du vil bruge, aner jeg jo ikke - Men vil du have det, så er den din.

 

Indtil da kan du bare bruge et stykke af en haveslange som løsbid - I starten er det rigeligt.

 

Jeg mener at bogen beskriver indlæringen af bringsel super godt, så den er rigtig god at have ved hånden.

 

Og jeg har arbejdet så lidt med bringsel, at jeg helt overlader de kloge ord til andre kloge mennesker :mrgreen:

 

Det vil jeg super gerne! Wuhu det bliver skidesjovt at prøve rundering - Spot elsker at løbe og elsker mennesker - tænker det er fine forudsætninger! Må se hvad bogen forklarer ift. indlæringen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Super - glæder mig til at få bogen!

Jeg aner altså ikke rigtigt hvad løsbid/fastbid er :oops:

 

Løsbid er egentlig bare... ehh... Et løst bid, som figuranten holder og giver til hunden når den kommer hen til ham/hende.

Den sidder ikke fast i hundens halsbånd som et fastbid gør og som hunden selv skal tage i munden og løbe tilbage til dig.

 

De forskellige modeller er vist her:

 

Brugshund

 

 

Det vil jeg super gerne! Wuhu det bliver skidesjovt at prøve rundering - Spot elsker at løbe og elsker mennesker - tænker det er fine forudsætninger! Må se hvad bogen forklarer ift. indlæringen!

 

Rundering er en pisse sjov øvelse.

Du skulle se min gamle dreng blive en stor ustyrlig hvalpeagtig hund, når han ved vi skal ud og rundere :klap:

 

Og Yoda er allerede godt på vej til at få samme glæde i øvelsen - Helt ærligt... Hvad er der ikke at kunne lide?

Masser af løb, mennesker og for mine gø-hunde - At få lov at GØ :ivrig:

 

Den vigtigste ingrediens er helt sikkert figurantglæden.

Og når Spot elsker mennesker så er i allerede rigtig godt på vej - Figuranten er den der bære hele øvelsen så det er bare så vanvittig vigtigt at hunden synes det er det fedeste at få lov at være hos figuranten.

 

 

Tager bringslet med d. 6, så kan du får det der :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Løsbid er egentlig bare... ehh... Et løst bid, som figuranten holder og giver til hunden når den kommer hen til ham/hende.

Den sidder ikke fast i hundens halsbånd som et fastbid gør og som hunden selv skal tage i munden og løbe tilbage til dig.

 

De forskellige modeller er vist her:

 

Brugshund

 

 

 

Rundering er en pisse sjov øvelse.

Du skulle se min gamle dreng blive en stor ustyrlig hvalpeagtig hund, når han ved vi skal ud og rundere :klap:

 

Og Yoda er allerede godt på vej til at få samme glæde i øvelsen - Helt ærligt... Hvad er der ikke at kunne lide?

Masser af løb, mennesker og for mine gø-hunde - At få lov at GØ :ivrig:

 

Den vigtigste ingrediens er helt sikkert figurantglæden.

Og når Spot elsker mennesker så er i allerede rigtig godt på vej - Figuranten er den der bære hele øvelsen så det er bare så vanvittig vigtigt at hunden synes det er det fedeste at få lov at være hos figuranten.

 

 

Tager bringslet med d. 6, så kan du får det der :blink:

 

Arh okay - så man starter med at figuranten giver hunden bringslet eller biddet!

Og jeg er helt enig - whats not to like! Det kan kun være et hit hos en løbeglad hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh okay - så man starter med at figuranten giver hunden bringslet eller biddet!

Og jeg er helt enig - whats not to like! Det kan kun være et hit hos en løbeglad hund!

 

Bringsel (model BI-2) Dette bringsel er efter min erfaring det bedste.

 

Min egen hund giver hals, men jeg træner sammen med to bringselhunde, jeg er tit figurant for dem. Dette bringsel er klart bedre end det andet og nemmere at bruge.

 

Glæd dig til bogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Arh okay - så man starter med at figuranten giver hunden bringslet eller biddet!

Og jeg er helt enig - whats not to like! Det kan kun være et hit hos en løbeglad hund!

 

Si, det gør man nemlig.

Bla. for at hunden ikke får for vane at melde for tidligt.

 

Og yes - Feeed øvelse :klap:

Glæd dig, det er skide sjovt at arbejde med!

 

Bringsel (model BI-2) Dette bringsel er efter min erfaring det bedste.

 

Min egen hund giver hals, men jeg træner sammen med to bringselhunde, jeg er tit figurant for dem. Dette bringsel er klart bedre end det andet og nemmere at bruge.

 

Glæd dig til bogen.

 

Det tænker jeg egentlig du har ret i.

Det hænger heller ikke og flagre så meget som svensker biddet gør :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bringsel (model BI-2) Dette bringsel er efter min erfaring det bedste.

 

Min egen hund giver hals, men jeg træner sammen med to bringselhunde, jeg er tit figurant for dem. Dette bringsel er klart bedre end det andet og nemmere at bruge.

 

Glæd dig til bogen.

 

Tror Spot er lidt ligeglad med hvordan bringslet er. Han er jo trænet til at tage alt i munden ifm. feltsøg og har stor apporteringsglæde. Men hvis vi bliver seje, kan det være vi skal have sådan et sejt, dyrt et :-D

Nu må vi se om vi overhovedet kan finde ud af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Melding og søg i system indlæres hver for sig til at begynde med. Jeg synes man skal vælge den meldingsform som ligger bedst for hunden. Jo lettere det er for hunden - jo bedre udholdenhed. Men ja bogen forklarer alt for dig mht indlæringstrin.

Det allervigtigste overhovedet er sådan set at din hund lader sig belønne af fremmede. Og helst leg med fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har trænet Nordisk rundering i over et år (siden den var 9 uger) og jeg har endnu ikke besluttet om den skal være bringsels- eller halsgivningshund. Løbearbejdet og opsøgningen af figuranter ved brug af næsen er vigtigere i starten.

 

Da indlæringen af bringselsmarkering starter med brug af løsbid, så kan beslutningen om det skal være norsk bringsel eller svensk rulle også vente.

Fordelen ved at gå fra løsbid via svensk rulle til norsk bringsel er at hunden også kan arbejde med et norsk bringsel som er udløst og man kan nøjes med at have en svensk rulle i halsbånd med som reserve. De norske bringsler er dyre.

 

Jeg vil helt klart anbefale bringsel til en hund som kan lide at løbe med ting i munden

Link til indlæg
Del på andre sites

Melding og søg i system indlæres hver for sig til at begynde med. Jeg synes man skal vælge den meldingsform som ligger bedst for hunden. Jo lettere det er for hunden - jo bedre udholdenhed. Men ja bogen forklarer alt for dig mht indlæringstrin.

Det allervigtigste overhovedet er sådan set at din hund lader sig belønne af fremmede. Og helst leg med fremmede.

 

Jeg har en meget social hund - nok næsten oversocial - så det bliver ikke et problem!

Glæder mig til bogen - nu vil jeg i gang i en fart :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker rundering. Og vores hunde halsmelder (riesen er født brøleaber) og jeg har ikke problemer med at høre ham selvom han er langt væk. Og man kan sige at en hals-hund ikke skal løbe helt så meget. Så der er argumenter for og i mod begge dele.

Og det der med lyd... Det er selvfølgelig fuldstændig muligt at lære en border at holde kæft på de rigtige tidspunkter selvom den trænes med halsmelding på rundering - når det nu er muligt at lære en ipo-hund at holde kæft i den del af C- programmet hvor den IKKE må gø (= alle andre steder end i bevogteninger!). Så vælg det der passer til hunden! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror Spot er lidt ligeglad med hvordan bringslet er. Han er jo trænet til at tage alt i munden ifm. feltsøg og har stor apporteringsglæde. Men hvis vi bliver seje, kan det være vi skal have sådan et sejt, dyrt et :-D

Nu må vi se om vi overhovedet kan finde ud af det!

Det er ikke et problem for en apporteringsglad hund at tage bringslet. Problemet er at undgå, at den tager bringslet i utide. Jeg synes, det nævnte bringsel er nemmere at sikre, så hunden ikke kan tage det.

Men som PMJ skriver, så er det løbearbejdet og opsnusning af figuranter, der er langt det vigtigste i starten. Der er noget at arbejde med:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund har trænet Nordisk rundering i over et år (siden den var 9 uger) og jeg har endnu ikke besluttet om den skal være bringsels- eller halsgivningshund. Løbearbejdet og opsøgningen af figuranter ved brug af næsen er vigtigere i starten.

 

Da indlæringen af bringselsmarkering starter med brug af løsbid, så kan beslutningen om det skal være norsk bringsel eller svensk rulle også vente.

Fordelen ved at gå fra løsbid via svensk rulle til norsk bringsel er at hunden også kan arbejde med et norsk bringsel som er udløst og man kan nøjes med at have en svensk rulle i halsbånd med som reserve. De norske bringsler er dyre.

 

Jeg vil helt klart anbefale bringsel til en hund som kan lide at løbe med ting i munden

 

Tak for input. Selvom jeg nok ikke lige helt forstår de der forskellige bringsler/bid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker rundering. Og vores hunde halsmelder (riesen er født brøleaber) og jeg har ikke problemer med at høre ham selvom han er langt væk. Og man kan sige at en hals-hund ikke skal løbe helt så meget. Så der er argumenter for og i mod begge dele.

Og det der med lyd... Det er selvfølgelig fuldstændig muligt at lære en border at holde kæft på de rigtige tidspunkter selvom den trænes med halsmelding på rundering - når det nu er muligt at lære en ipo-hund at holde kæft i den del af C- programmet hvor den IKKE må gø (= alle andre steder end i bevogteninger!). Så vælg det der passer til hunden! :-)

 

Det er ikke et problem for en apporteringsglad hund at tage bringslet. Problemet er at undgå, at den tager bringslet i utide. Jeg synes, det nævnte bringsel er nemmere at sikre, så hunden ikke kan tage det.

Men som PMJ skriver, så er det løbearbejdet og opsnusning af figuranter, der er langt det vigtigste i starten. Der er noget at arbejde med:-D.

 

Tak for input!

Nu må bogen godt komme i dag, tak. Det er måske lige lidt meget at forlange, når jeg bestilte den i dag, but still :lol: Jo mere jeg læser og hører, jo mere glæder jeg mig til at gå i gang!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil jo prøve kræfter med Nordisk på et tidspunkt og en af mine kursister synes jeg skal prøve runderingsdelen i stedet for spordelen. Så det er jeg naturligvis frisk på at give et forsøg! Har bestilt "rundering i teori og praksis" og regner med at få hjælp til indlæring. Det jeg tænker nu, er om jeg kan lære Spot halsgivning eller om jeg skal satse på bringsel?

Han har ikke meget lyd, men gør en sjælden gang imellem. Kan jeg mon lære ham det? og hvordan? Vil det på nogen måde kunne give ham "blod på tanden" ift. lyd. Pt. har han ingen lyd i LP og lyd straffes hårdt - ca. 1 point pr. lyd, når dommerne er strenge. Så det bliver nemt meget dyrt.

Jeg har trænet sammen med to border collier, begge redningshunde, og de havde ingen problemer med at give hals i eftersøgning, så selvfølgelig kan du lære ham det. Han skal bare have et "runderingsbillede" inde i sin lille knold, så går alt, som det skal. og det smitter ikke af i fri ved fod eller andre lydighedsøvelser.

 

Go' vind med projektet. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak for input. Selvom jeg nok ikke lige helt forstår de der forskellige bringsler/bid.

 

Det er dælme heller ikke nemt, når man ikke har set dem i brug.

 

Men der er god tid til at finde ud af hvad du vil bruge, for løsbiddet er alt du får brug for i et godt stykke tid :mrgreen:

 

Tak for input!

Nu må bogen godt komme i dag, tak. Det er måske lige lidt meget at forlange, når jeg bestilte den i dag, but still :lol: Jo mere jeg læser og hører, jo mere glæder jeg mig til at gå i gang!

 

Og lidt læsning til i dag, hvis du ikke kan vente :engel:

 

http://www.tolkooi.dk/Kriterieplan_bringsel.pdf

 

Innlring av bringkobbelmelding i rundering

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dælme heller ikke nemt, når man ikke har set dem i brug.

 

Men der er god tid til at finde ud af hvad du vil bruge, for løsbiddet er alt du får brug for i et godt stykke tid :mrgreen:

 

 

 

Og lidt læsning til i dag, hvis du ikke kan vente :engel:

 

http://www.tolkooi.dk/Kriterieplan_bringsel.pdf

 

Innlring av bringkobbelmelding i rundering

 

TAk for gode links! Kan dog ikke se videoen, da jeg ikke længere får Canis (frameldte, da jeg synes indholdet er noget svingende). Men super forklaring i det første link!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
TAk for gode links! Kan dog ikke se videoen, da jeg ikke længere får Canis (frameldte, da jeg synes indholdet er noget svingende). Men super forklaring i det første link!

 

De viser egentlig også bare det der står i kriterieplanen meget forenklet.

 

Håber du bliver grebet af det - Og sig til hvis du skal bruge figuranter og har lyst til at lege figurant, sådan nogle kan man aldrig få nok af :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...