Hop til indhold

SÅ ER DET NU! Forkortelse af affyringsperioden af fyrværkeri.


Louisen
 Share

Recommended Posts

Hundeejere, forén jer!

 

Fra DKKs medlemsblad "Hunden":

 

"På foranledning af DKK har Dennis Flydtkjær (DF) fremsat beslutningsforslag i Folketinget om en ændring af fyrværkerilovgivningen, så affyringsperioden forkortes. Fyrværkeriområdet sorterer under Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen. [...] Vi opleverm at problemstillingen med hunde/fyrværkeri ikke fylder ret meget i de to ministres (hhv. den føromtalte samt fødevareministeren, der er ansvarlig for dyreværn og dyrevelfærd, red.) bevidsthed. Hvis man har personlige oplevelser med konsekvenserne af den nuværende lovgivning, kan det derfor måske være en god idé at ytre sig over for politikerne."

 

Der står ydermere, at der er igangsat undersøgelses- og forberedelsesarbejde i Sikkerhedsstyrelsen, men DKK frygter at sagen syltes. Så det er nu, at vi skal skrive ind til Annette Vilhelmsen og beskrive vores problemer!

 

Hendes mail:

 

 

 

 

 

 

Skriv, skriv, skriv!! Fortæl om jeres oplevelser hvis I har lyst, men bare en kort sætning om at I støtter en forkortelse af perioden fordi det gavner alle dyr (kæledyr, tamdyr og vilde dyr) samt også mennesker (det kan da næsten kun reducere antallet af skudskader!) vil også være en hjælp.

 

Lad os nu få sat fokus på dette - det er SÅ LIDT der skal til, men det vil gøre en KÆMPE forskel for mange hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

"Fyrværkeri må kun sælges fra 1. december til 31. december.

 

Du må kun affyre fyrværkeri fra 1. december til 5. januar."

 

Kilde: http://www.brandogredning.esbjergkommune.dk/Borgerinfo/Fyrv%C3%A6rkeri.aspx

 

 

Det ville ikke gøre mig noget, om man ihvertfald først måtte fyre af efter den 24. december. Hold nu op, jeg fik mig et chok sidste år på en morgengåtur.

Det er selvfølgelig lovligt nok - men på selve juledag? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at en måned er alt for meget. Især når det handler om sjov og ballade, og ikke er nødvendigt.

 

Her i KBH er det virkelig en plage. Det er hele december måned, at der er bulder og brag, også på hverdagsaftener og -nætter. Selv hvis vi ikke havde hund, ville vi blive generet.

Taiki er ikke bange for fyrværkeri, så det er ikke pga. en angst hund, at jeg hader det. Det er farligt, det er generende og det er noget svineri.

Jeg ville hellere ikke acceptere, at folk spillede højt musik i en hel måned - og herinde i byen kan det efterhånden være det samme, om det er musik eller fyrværkeri!

 

 

Dagene op til nytårsaften, og en uge efter, er de værste. Især efter nytåret, for så skal folk jo lige fyre alt det krudt af, de eventuelt ikke fik brugt på selve aftenen.

 

 

Samtidig er jeg generelt imod det, fordi folk leger med sprængstoffer og krudt, uden at vide noget som helst om det. At det overhovedet er lovligt, forstår jeg ikke. I USA er de faktisk strengere med deres fyrværkerilovgivning i mange stater og selvom de ikke sparer på det, f.eks. når de fejrer 4. juli, så foregår det generelt under mere ordnede forhold - især i deres større byer, hvor det ville være katastrofalt hvis folk selv rendte og fyrede af imellem højhusene.

Og vi snakker altså et land med en ellers liberal våbenlovgivning, så det synes jeg giver stof til eftertanke.

 

 

En uge op til nytårsaften og frem til den 4. januar - synes jeg, må være al rigeligt. Hellere så jeg, at man kun måtte fyre af mellem jul og den 2.-3. januar. Jeg kan ikke se, hvad det fejrer eller hvad det skal til for, at man står i starten af december og fyrer af?

 

Og kan det reducere bare en anelse i antallet af skudskader, sparer vi da også en del penge på det i det offentlige.

 

 

Hvem kom på den idé, at blande fulde folk og fyrværkeri?? Det er jo dumt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nytårsaften må da være nok!

 

Det er også det, jeg tænker. Nytårsaften og evt. 1-2 dage efter, så man kan fyre det krudt af, man evt. mangler. Jeg kan virkelig ikke se, hvad det andet skal til for - vi fyrer jo af, for at fejre det nye år, ikke bare for at larme og te os tossede med krudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også det, jeg tænker. Nytårsaften og evt. 1-2 dage efter, så man kan fyre det krudt af, man evt. mangler. Jeg kan virkelig ikke se, hvad det andet skal til for - vi fyrer jo af, for at fejre det nye år, ikke bare for at larme og te os tossede med krudt.

 

Det er også overflødigt, man kunne evt. lave en indleveringsordning så man kunne komme af med det man har til overs, evt en form for pant...

 

Men jeg tvivler på at stramninger vil hjælpe noget som helst, politiet er jo svære nok at få til rykke ud til alvorligere ting :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ind for et totalforbud mod privates brug af fyrværkeri. Hvorfor skal idioter have lov til at sprænge sig selv og andre i småstykker hvert år? I stedet kan hver enkelt by arrangere et eller flere professionelle fyrværkerishows Nytårsaften, og så kan dem med hang til bulder og brag komme og se på.

 

Erhvervsministeren har i øvrigt selv hund, en sort Labrador. Ved ikke om det måske kan være afgørende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...