Hop til indhold

Rally skilte


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Vi er lige begyndt til rally i DKK, Messi og jeg.. Det er simpelthen noget af det sjoveste vi har prøvet indtil nu. Vi er kun 5 på holdet, så det giver meget.

 

Når vi går banen 1. gang kan vi vælge at bruge godbider (lokke, lokke). Men 2. gang og 3. gang skal vi gå den uden godbider. Men vi må bruge vores stemme og krop som "lokkemiddel" lige så meget vi vil. Dog uden fysisk kontakt. Det så ikke altid det lykkedes, men øvelse gør som bekendt mester eller noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige begyndt til rally i DKK, Messi og jeg.. Det er simpelthen noget af det sjoveste vi har prøvet indtil nu. Vi er kun 5 på holdet, så det giver meget.

 

Når vi går banen 1. gang kan vi vælge at bruge godbider (lokke, lokke). Men 2. gang og 3. gang skal vi gå den uden godbider. Men vi må bruge vores stemme og krop som "lokkemiddel" lige så meget vi vil. Dog uden fysisk kontakt. Det så ikke altid det lykkedes, men øvelse gør som bekendt mester eller noget.

 

Går I til hver træningsgang to hele baner uden at belønne undervejs? Jeg ville passe lidt på med ikke at dræbe motivationen hos hunden... at belønne undervejs betyder jo ikke, at man behøver at lokke den. Jeg ville arbejde med forudsigelig belønning igennem banen, så man, når hunden arbejder godt og har fokus undervejs, belønner forskellige steder på banen med forskellige intervaller, så det varierer, hvor meget hunden skal lave, før den får belønningen. Det behøver jo ikke at være en godbid fra hånden, så hunden hele tiden er opmærksom på, at belønningen er der, men det kan være at løbe ud af banen til noget super lækkert, få kastet en bold eller et trækketov ind til hunden e.l. Ellers kan hunden hurtigt lave det mønster, at den godt gider at træne de enkelte skilte, når de ikke er en del af en bane, fordi den der får belønning, men begynder at hænge og blive ufokuseret, når den går bane, fordi den ved, at belønningen alligevel først kommer til allersidst.

 

Selvfølgelig skal hunden kunne gå en hel bane uden belønning, det skal den jo kunne til konkurrence - men imo opnår man bedst det ved dels at arbejde med motivation i forhold til det at gå bane (det skal med andre ord være skidesjovt for den), og dels ved variabel belønning, da det opbygger en forventning i hunden om, at der pludselig kan falde en belønning. :-) Jeg ville kun en sjælden gang imellem gå en hel bane uden belønning i træningen.

 

Jeg burde måske ikke blande mig i din træning. :genert: Jeg synes bare, at det er så ærgerligt, når man ser hunde, der nærmest skal trækkes igennem banen til konkurrencer og har fokus alle mulige andre steder, fordi de har lært, at det er røvsygt at gå hele baner. Det er jo rigtig fint i rally, at man kan bruge stemme og kropssprog til at animere og motivere, men det kommer også til at miste værdi for hunden, hvis den oplever et mønster der hedder, at første gang jeg går banen, får jeg belønning undervejs, men de næste to gange skal jeg gå hele banen og får først en belønning til allersidst. Det giver den jo heller ikke noget incitament til at gøre sig umage undervejs, for uanset om den gør det super godt hele banen rundt eller halvskidt halvdelen af banen, så gør det ikke nogen forskel i forhold til belønningen.

 

Sorry, kæphest. :engel:

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige begyndt til rally i DKK, Messi og jeg.. Det er simpelthen noget af det sjoveste vi har prøvet indtil nu. Vi er kun 5 på holdet, så det giver meget.

 

Når vi går banen 1. gang kan vi vælge at bruge godbider (lokke, lokke). Men 2. gang og 3. gang skal vi gå den uden godbider. Men vi må bruge vores stemme og krop som "lokkemiddel" lige så meget vi vil. Dog uden fysisk kontakt. Det så ikke altid det lykkedes, men øvelse gør som bekendt mester eller noget.

 

Jeg sad faktisk og kiggede på de kurser der er i Slagelse nu, men er desværre for sent ude.

Jeg vil meget gerne høre om hvad du synes om træningen løbende, for så melder jeg mig til ved næste kursusstart hvis du blir ved med at være begejstret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, når jeg skriver en hel bane øh så er det nok ikke en hel bane. :hmm:Altså, forstået på den måde at det ikke er en hel konkurrencebane. Argh, hvordan forklarer jeg det lige. Den bane vi går til træning (mener jeg) er et delmoment af en hel bane (gør jeg mig forståelig).Vores træner fylder så nye øvelser på hver gang og udbygger med dem. Vi får nemlig hjemmearbejde for. Min 10,5 mdr. golden er meget mere fokuceret på godbiden end på mig når vi går med godbid. Og det er selvfølgelig ikke forbudt som sådan at give godbider hvor man nu vil/behøver. Men slutmålet er jo at vi skal gå en hel bane uden godbider.

 

Selvfølgelig skal det være sjovt for både fører og hund. Og det er mig der skal lærer at gøre mig interessant i forhold til min hund. Og jeg vil lige tilføje, at vi har fået så meget bedre kontakt efter vi er startet til rally end vi havde før. Og det er udelukkende min skyld. JEG har været for dårlig til at gøre MIG interessant. Men jeg syntes det går rigtig godt nu og han har meget bedre focus........hvis ikke lige der er en plet i græsset der duftmæssigt overgår min kvidren og hujen. Man er vel en hanhund.

 

Hopsa: tror da godt du kan melde dig til holdet alligevel, selvom vi har været igang 2 gange. Vi er jo kun 5.

Vi træner tirsdage fra 17.30-18.30.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa: tror da godt du kan melde dig til holdet alligevel, selvom vi har været igang 2 gange. Vi er jo kun 5.

Vi træner tirsdage fra 17.30-18.30.

 

Jo det kunne jeg måske, men jeg har ikke lyst til at snyde mig selv for noget, jeg er ret pjattet med at få fuld valuta for pengene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...