Hop til indhold

Seniorfoder hvornår?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Hvornår skal man påtænke at sætte en hund på seniorfoder?

 

Nu fodrer jeg jo med Nutra Nuggets og de anbefaler seniorfoder fra 7 år, men kommer det ikke an på racens generelle levealder?

 

Jeg mener engang at have hørt, at man med fordel kunne starte med seniorfoder ved en 6 års alder?

 

Spiller hundens helbred med i overvejelserne omkring seniorfoder? F.eks. en hund, der har haft et hårdt liv enten på grund af mange skader, HD, langvarig stresspåvirkning osv. osv - skal den ikke tidligere på seniorkost?

 

Jeg tænker jo lidt på Molsen her, da hun jo rammer 5 år i december, men har haft et liv med megen stress - dog har hun et stærkt helbred=ekstremt sjældent syg..... Jeg vil dog tage dyrlægen med på råd, men sådan helt generelt har jeg ikke haft de bedste erfaringer med at spørge dyrlæger til råds med fodring.

 

Kan Anders Hallgren's bog om den gamle hund forresten anbefales?

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår skal man påtænke at sætte en hund på seniorfoder?

 

Nu fodrer jeg jo med Nutra Nuggets og de anbefaler seniorfoder fra 7 år, men kommer det ikke an på racens generelle levealder?

 

Jeg mener engang at have hørt, at man med fordel kunne starte med seniorfoder ved en 6 års alder?

 

Spiller hundens helbred med i overvejelserne omkring seniorfoder? F.eks. en hund, der har haft et hårdt liv enten på grund af mange skader, HD, langvarig stresspåvirkning osv. osv - skal den ikke tidligere på seniorkost?

 

Jeg tænker jo lidt på Molsen her, da hun jo rammer 5 år i december, men har haft et liv med megen stress - dog har hun et stærkt helbred=ekstremt sjældent syg..... Jeg vil dog tage dyrlægen med på råd, men sådan helt generelt har jeg ikke haft de bedste erfaringer med at spørge dyrlæger til råds med fodring.

 

Jeg mener at det er individuelt hvornår en hund bør gå over på seniorfoder. Hailey blev sat på seniorfoder første gang da han var 6 år. Det varede kun 2 måneder, så kom han tilbage på performancefoder.

 

Da han blev 8 år, der forsøgte jeg igen, men med samme resultat = uønsket vægttab. Han kører så stadigvæk på performancefoder, selvom han er knap 9 år. Han får så i stedet for tilsat Flexvital og lakseolie hver dag. Jeg har dog overvejet at skifte Flexvitalen ud med VetPro Aktiv hund i stedet for.

Kan Anders Hallgren's bog om den gamle hund forresten anbefales?

 

MVH

Wivian

Ja! Redigeret af Hailey
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg går slet ikke ind for seniorfoder (fuldfoder), jeg vil hellere selv dosere eventuelle tilskud: Ekstra tilskud af god olie, Glukosamin, C - vitamin mm.

 

Derved undgår jeg ekstra tilsætning af "fibre" af mere eller mindre ukendt oprindelse. Disse fibre koster ofte dyrt, men er affaldsprodukter..

 

Jeg har faktisk aldrig anvendt seniorfoder.

Har prøvet for år tilbage men ingen af mine to hunde ville have noget med det at gøre.

Jeg vælger så også, at fordi min hund er gammel er det ikke ensbetydende med at være inaktiv.

 

Måske har jeg været heldig at have aktive ældre hunde

 

Mine katte vil heller ikke kendes ved at være "senior", hverken Chilly som blev 17 år eller Batman på nu 10 år gik/går ind for seniorværdigheden, når det gælder fodring :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager det sene svar - livet bed lige pludselig fra sig :(

 

Jeg tror det bliver tilskud til Mollie også fremfor seniorkost - dyrlægen kunne ikke se nogen grund til seniorkost til hende (ihvertfald ikke nu); hun snakkede om dietfoder istedet, indtil jeg kunne fortælle, at Molsen har tabt sig godt et kilo efter jeg er begyndt at cykle med hende.... Lige nu er cykling dog indstillet, men vi håber at komme igang igen....

 

Og ja, jeg fodrer med Nutra Nuggets Gold til tøserne.

 

Takker for svarene - Anders' bog er nu skrevet på ønskelisten.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pinpoynter:

Jeg tror faktisk du gør det helt rigtige: Du fodrer dine hunde, er opmærksom og kigger på dem. Jeg har det på samme måde.

 

Man skal nok ikke tage fabrikanternes "anbefalinger" alt for seriøst. Jeg har f.eks. aldrig set en ulv på den sibiriske tundra takke nej til et rensdyr, eller hive en bunselbrænder frem, så det kan blive stegt ordenligt.

En hund er et rovdyr og spiser det kød den har behov for, så jeg kan heller ikke se ideen med senoirfoder. -Min bedstefar har heller aldrig rigtigt forstået det begreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Pinpoynter:

Jeg tror faktisk du gør det helt rigtige: Du fodrer dine hunde, er opmærksom og kigger på dem. Jeg har det på samme måde.

 

Man skal nok ikke tage fabrikanternes "anbefalinger" alt for seriøst. Jeg har f.eks. aldrig set en ulv på den sibiriske tundra takke nej til et rensdyr, eller hive en bunselbrænder frem, så det kan blive stegt ordenligt.

En hund er et rovdyr og spiser det kød den har behov for, så jeg kan heller ikke se ideen med senoirfoder. -Min bedstefar har heller aldrig rigtigt forstået det begreb.

 

ja det er jeg helt enig men forbrugerne tror på det så er der stadig et marked desværre:confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Batmusen:

 

Du har ret: Det kan tjenes penge på meget. Det er lidt ligesom dengang tørkostfabrikanterne fik os forbrugere overbevist om, at hunde dør at råt kød.

Sund fornuft er der intet ivejen med...

 

Jeg faldt på et tidspunkt over en rapport, der beviste, at de store og smarte tørkostmærker direkte var årsag til at hunde døde af forgiftning og fejlernæring. Smider lige linket, hvis jeg kan finde det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Batmusen:

 

Du har ret: Det kan tjenes penge på meget. Det er lidt ligesom dengang tørkostfabrikanterne fik os forbrugere overbevist om, at hunde dør at råt kød.

Sund fornuft er der intet ivejen med...

 

Jeg faldt på et tidspunkt over en rapport, der beviste, at de store og smarte tørkostmærker direkte var årsag til at hunde døde af forgiftning og fejlernæring. Smider lige linket, hvis jeg kan finde det igen.

 

 

ja det skisme sandt jeg har selv troet det var godt alt det tørre skidt men er blevet klogere men folk må da selv vurdere hvad deres hund skal spise jeg vil ikke pådutte folk noget

 

ja smid endelig linket herind hvis du finder det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt den side som jeg tror Woody omtaler:

 

Pet Food Recalls

When things go really wrong and serious problems are discovered in pet food, the company usually works with the FDA to coordinate a recall of the affected products. While many recalls have been widely publicized, quite a few have not.

  • In 1995, Nature’s Recipe recalled almost a million pounds of dry dog and cat food after consumers complained that their pets were vomiting and losing their appetite. The problem was a fungus that produced vomitoxin contaminating the wheat.
  • In 1999, Doane Pet Care recalled more than a million bags of corn-based dry dog food contaminated with aflatoxin. Products included Ol’ Roy (Wal-Mart’s brand) and 53 other brands. This time, the toxin killed 25 dogs.
  • In 2000, Iams recalled 248,000 pounds of dry dog food distributed in 7 states due to excess DL-Methionine Amino Acid, a urinary acidifier.
  • In 2003, a recall was made by Petcurean “Go! Natural” pet food due to circumstantial association with some dogs suffering from liver disease; no cause was ever found.
  • In late 2005, a similar recall by Diamond Foods was announced; this time the moldy corn contained a particularly nasty fungal product called aflatoxin; 100 dogs died.
  • Also in 2005, 123,000 pounds of cat and dog treats were recalled due to Salmonella contamination.
  • In 2006, more than 5 million cans of Ol’ Roy, American Fare, and other dog foods distributed in the southeast were recalled by the manufacturer, Simmons Pet Food, because the cans’ enamel lining was flaking off into the food.
  • Also in 2006, Merrick Pet Care recalled almost 200,000 cans of “Wingalings” dog food when metal tags were found in some samples.
  • In the most deadly recall of 2006, 4 prescription canned dog and cat foods were recalled by Royal Canin (owned by Mars). The culprit was a serious overdose of Vitamin D that caused calcium deficiency and kidney disease.
  • In February 2007, the FDA issued a warning to consumers not to buy “Wild Kitty,” a frozen food containing raw meat. Routine testing by FDA had revealed Salmonella in the food. FDA specifically warned about the potential for illness in humans, not pets. There were no reports of illness or death of any pets, and the food was not recalled.
  • In March 2007, the most lethal pet food in history was the subject of the largest recall ever. Menu Foods recalled more than 100 brands including Iams, Eukanuba, Hill’s Science Diet, Purina Mighty Dog, and many store brands including Wal-Mart’s. Thousands of pets were sickened (the FDA received more than 17,000 reports) and an estimated 20% died from acute renal failure caused by the food. Cats were more frequently and more severely affected than dogs. The toxin was initially believed to be a pesticide, the rat poison “aminopterin” in one of the ingredients. In April, scientists discovered high levels of melamine, a chemical used in plastics and fertilizers, in wheat gluten and rice protein concentrate imported from China. The melamine had been purposefully added to the ingredients to falsely boost their protein content. Subsequent tests revealed that the melamine-tainted ingredients had also been used in feed for cows, pigs, and chickens and thousands of animals were quarantined and destroyed. In early May, scientists identified the cause of the rapid onset kidney disease that had appeared in dogs and cats as a reaction caused by the combination of melamine and cyanuric acid, both unauthorized chemicals. The fallout from this recall is ongoing as of May 2007 so please be sure to check the FDA website for the most recent updates.

Linket kommer her:

 

http://www.api4animals.org/facts.php?p=359&more=1

 

 

Det er ret skræmmende læsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...