Hop til indhold

Lædersele og slid på semilanghårspels?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået en ca. 20 år gammel Kenjan-lædersele foræret, hvilket jeg er ret glad for, da den er ekstremt lækker.

 

Denne sele har jeg hidtil brugt til sporarbejdet på Jessie og har en Wolfsong foret med fleece til de almindelige gåture.

 

Wolfsong-selen sidder ikke optimalt på hende, da hun har nogle sjove mål (dette gælder for stort set alle de mærker jeg har prøvet) og hun bliver tit filtret i "armhulerne", hvilket forøvrigt også gør sig gældende for Emma, selvom selen sidder optimalt på hende.

 

Nu har jeg bemærket, at Kenjan-selen sidder spoton på Jessie og så er det jeg bliver lidt i tvivl om den skal bruges til mere end sporarbejdet.

 

Jessie har, for racen, ikke ret meget pels og skal jo forestille at være udstillingshund, hvilket er årsagen til min tvivl om Kenjan-selen.

 

Slider en lædersele på den lange pels/fanerne på maven mere end en nylon?

 

Og hvis jeg skal have et overtræk til læderselen, skal det så være af fleece eller er neophren bedst til sådan en semilanghåret spaniel?

 

Jeg har ikke den store lyst til at eksperimentere voldsomt med slidtage nu hvor udstillingssæsonen er gået igang, så jeg håber nogen kan svare :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har sådan en kenjan sele i læder som jeg bruger på Oscar ind i mellem. En beagle har ikke så lange hår - men man kan betegne dem som temmelig lange af en korthårs hund at være. De enkle hår kan være op til 4-5 cm lange alt efter hvor de sidder på hunden.Jeg har ingen slid oplevet tvært i mod er læder noget af det mest blide ved pelsen. Der imod oplever jeg at seler med Nylon trækker langt mere hår af - ved Darwin slider det pelsen af f.eks.

 

Jeg kan ikke råde hvad du skal bruge - dette er blot min oplevelse af læder seler - det samme gælder for Hurrta selen den i læder er klart at foretrække frem for de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg garanterer intet, men jeg har aldrig oplevet problemer med slid hos Møffe, selvom han i en periode KUN gik med lædersele. Så jeg ville sådan set bare bruge den... Men det siges jo, at de slider mere :vedikke:

 

Jeg har sådan en kenjan sele i læder som jeg bruger på Oscar ind i mellem. En beagle har ikke så lange hår - men man kan betegne dem som temmelig lange af en korthårs hund at være. De enkle hår kan være op til 4-5 cm lange alt efter hvor de sidder på hunden.Jeg har ingen slid oplevet tvært i mod er læder noget af det mest blide ved pelsen. Der imod oplever jeg at seler med Nylon trækker langt mere hår af - ved Darwin slider det pelsen af f.eks.

 

Jeg kan ikke råde hvad du skal bruge - dette er blot min oplevelse af læder seler - det samme gælder for Hurrta selen den i læder er klart at foretrække frem for de andre.

 

Se, min logik siger mig også, at læder må være mere skånsomt end det meste andet, så det har også altid undret mig, at folk mener, at det slider. Men altså... Verden er jo ikke altid logisk :lol:

 

Takker de damer :-)

 

Jeg har jo en fortid i Dansk Køreforbund og rideverdenen, så jeg er ikke helt ukendt med læder, men alligevel har jeg lyttet, når folk sådan helt generelt har en modvilje mod læderseler til hunde på grund af sliddet.

 

Jeg ved bare jeg er frygtelig træt af mine wolfsong-seler, da nylon'en laver et eller andet med deres pels.

 

Har brugt neopren sele og den slider og farver en smule. Har også brugt elglæder, den syntes jeg sled og farvede lidt mindre. Jeg skifter mellem halsbånd og sele, men bruger efterhånden mest halsbånd. Er det ikke en mulighed? Altså at skifte engang imellem.

 

De går kun med seler, når turen går i skoven med snor eller vores faste gåtur rundt i området, da der er meget vildt og så glemmer de fra tid til anden, at de er i snor=laver nogle voldsomme ryk i snoren for at komme hen til Stampe eller Bambi.

 

Morgenturen, ture i hundeskoven og gåture i byer foregår i/med halsbånd.

 

De går fint i snor 95% af tiden, men de sidste 5% af tiden er de voldsomme ryk og dem vil jeg gerne have sker i sele fremfor halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...