Hop til indhold

Hvor hurtige er jeres hunde til at lære?


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er interessant som der er forskel på hunde og deres indlæringshastighed:)

 

Sheila feks lærer rimelig hurtigt, når jeg sammenligner hende med andre hunde. Men det har meget at gøre med at hun såkaldt "klikkerklog". Hun kender træningssystemet og behøver ikke blive ret længe på samme niveau,før hun går videre til næste. Det har også betydning at hun har lært så mange grundfærdigheder, hun har meget at relatere til, når hun skal lære noget nyt.

Jeg tror ikke hun fra start var en specielt hurtig hund, men hun har hele tiden været meget samarbejdsvillig og en meget eftertænksom "lytter". Hun ligner virkelig en der tænker, når hun prøver sig frem:-D

Vores træner har lige benævnt hende som helt fantastisk arbejdesvillig med kroppen og hjernen med:-D Og det passer egentlig meget godt:-P

 

Mysla er en helt anden type.Hun er lynhurtig til at lære nyt, vil rigtig gerne,men mister også hurtigt interessen og så går hun bare:lol:

Hun er nemmere at distrahere kortvarrigt, men "forsvinder" nærmest aldrig helt,som Sheila kan gøre, når hun først er distraheret.

Mysla har ikke lært særlig mange færdigheder, men hun er forbavsende let at lære nyt, da hun lærer så hurtigt.

 

Jeg har undret mig meget over hende på det punkt. En øvelse som feks at gå på plads,kan jeg ikke huske at have øvet med hende mere end meget få gange og alligevel kan hun:shock: Jeg har tit tænkt, "hvor ved hun det fra":shock::5up:

Hun lærer også signaler meget hurtigere end Sheila. Sheila opfanger primært krops og håndsignaler og er længere tid om at lære lyd signaler,hvis hun overhovedet lærer dem... Lydsignaler har mysla fattet i løbet af ingen tid.

Men hun HØRER også helt utrolig meget efter hvad man siger. Hun er én af de hunde, der sidder og lytter med hovedet på skrå:-P Hvor Sheila meget mere ser på mimik og stemmeføring.

 

Mysla prøver også mange flere adfærd af på en gang, end Sheila gør.OG hun er hurtig, så ens timing skal være bedre:5up:

 

Hvordan er jeres hund/hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har om noget fået et bevis for at gevinsten for samarbejdet er af afgørende betydning for indlæringen.

Afhænger sikkert af hundens bevidsthedsniveau og så naturligvis dens motivation:

 

Pelle er ikke som mine andre hunde blevet trænet målrettet fra hvalp af og slet ikke målrettet på at ignorere løbske tæver.

 

Forleden kørte vi til vores lille "skov" midt i byen og da han kom ud af bilen blev han straks "blank" i ansigtet, næsen løb og jeg var ikke i tvivl HØJLØBSK tæve!!

Da da..

 

Han var sådan set nærmest ikke til at få kontakt med og jeg besluttede at lufte ham et andet sted og komme tilbage senere på dagen, når jeg havde bedre tid.

 

Et par timer senere var vi der igen og strategien var klar: Ikke om han ville få lov at gå et eneste skridt uden først at have tilbudt øjenkontakt - ikke bare et hastigt blik, han skulle være helt til stede.

Dette startede allerede inde i bilen: Øjenkontakt for at komme ud.

Sit og øjenkontakt ude af bilen for ikke at miste ham.

 

Øjenkontakt for at komme hen til første snuseplet.

Det samme for at komme videre.

Når han trak linen stram var jeg bare et træ til han tog øjenkontakt.

 

Naturligvis kendte han teknikken i forvejen, men denne belønning, at snuse til tævetis, gik rent hjem og foståelsen kom lynhurtigt.

 

Vi fortsatte i skoven på denne måde og gevinsten for mig var at han ikke kørte sig selv op.

 

Jeg havde sat 4 timer af til projektet og var parat til bare at stå og være et træ til han selv faldt ned og tog kontakt. Dette blev langt fra nødvendigt, han stod muligvis 2 minutter ved første snuseplet før han tog kontakt og inden turen var omme tog han kontakt straks han var færdig med at snuse for at kunne komme videre til næste snuseområde.

Så selvom dette ikke var en "øvelse" så handler det om indlæring alligevel og det gik stærkt!

Dagen efter gentog vi projektet og da var han helt med på hvad det drejede sig om.

 

Sjovt nok så er der en artikel i Canis som kom et par dage efter om at bruge naturlig forstærker og det var jo det tævetisset var.

 

Pelle er ikke klikkerklog som sådan, men han har fra helt lille af erfaret, at der skal noget til fra hans side for at opnå det han vil og det mener jeg alle hvalpe bør lære, så går det hele faktisk meget nemmere :-D

 

Jeg vil næste gang vi møder noget højlækkert tævetis helt sikkert benytte lejligheden til at bruge snusning som belønning for et eller andet jeg vil have lært ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Labell lære somtider en masse uden jeg vidste jeg lærte hende det :shock:

 

Fx. er haven her ed det nye hus ikke blevet hegnet ind, med vilje.

Og hun har alledrede fanget meningen med at man skal blive inde i den alligevel.

Tror det tog to gange hvor hun fik det fortalt, og så vidste hun hvor grænsen gik.

 

Andre gange så "vil" hun ikke lære, men det er nok mere fordi Labell er en egenrådig dame der selv vil bestemme nogen gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er Bitten stjernen - hun forstår bare ting lynhurtigt, nogle gange er jeg egentlig lidt i chock over hvor hurtigt det går!

Dolph er jo ikke dum, det er bare som om der skal mere til før end han forstår helt - tricks dutter han ikke rigtig til som sådan, men er det balancegang eller lignende så sidde det hurtigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

For en del år siden kendte jeg en hundeejer, ja jeg var faktisk træner for ham i en klub.

 

Han havde ikke meget begreb om "hund", men havde e collie som bare skulle have vist en øvelse et par gange så kunne den øvelsen perfekt!

 

Lidt frustrerende for dem på holdet som kunne mere end denne mand, men som havde sværere hunde.

 

Da collien var brugt op fik han en ny hund, en anden collietype og det var nøjagtigt det samme!

Den skulle bare prøve øvelsen 1 - 2 gange så sad den!

 

En trøst for alle andre må være at denne hundeeer ikke lærte noget om hundetræning gennem disse år, hvor andre som må "slås" for resultater lærer en masse som kommer dem til gode senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie lærer hurtigt, hun er let at motivere og har let ved at forstå hvad adfærd der udløser belønningen. Når jeg indlærer noget nyt med hende er hun altid meget på og jeg tror ikke hun kunne drømme om at gå væk fra træning, det er i hvert fald endnu aldrig sket. Jeg tror simpelthen det er imod hendes natur. :-D

 

Hun er også god til at generalisere, som fx da et postbud gav hende godbidder et par gange, da hun var yngre, det blev husket lææænge og alle postbude ville hun vældig gerne hilse på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har om noget fået et bevis for at gevinsten for samarbejdet er af afgørende betydning for indlæringen.

Afhænger sikkert af hundens bevidsthedsniveau og så naturligvis dens motivation:

 

Pelle er ikke som mine andre hunde blevet trænet målrettet fra hvalp af og slet ikke målrettet på at ignorere løbske tæver.

 

Forleden kørte vi til vores lille "skov" midt i byen og da han kom ud af bilen blev han straks "blank" i ansigtet, næsen løb og jeg var ikke i tvivl HØJLØBSK tæve!!

Da da..

 

Han var sådan set nærmest ikke til at få kontakt med og jeg besluttede at lufte ham et andet sted og komme tilbage senere på dagen, når jeg havde bedre tid.

 

Et par timer senere var vi der igen og strategien var klar: Ikke om han ville få lov at gå et eneste skridt uden først at have tilbudt øjenkontakt - ikke bare et hastigt blik, han skulle være helt til stede.

Dette startede allerede inde i bilen: Øjenkontakt for at komme ud.

Sit og øjenkontakt ude af bilen for ikke at miste ham.

 

Øjenkontakt for at komme hen til første snuseplet.

Det samme for at komme videre.

Når han trak linen stram var jeg bare et træ til han tog øjenkontakt.

 

Naturligvis kendte han teknikken i forvejen, men denne belønning, at snuse til tævetis, gik rent hjem og foståelsen kom lynhurtigt.

 

Vi fortsatte i skoven på denne måde og gevinsten for mig var at han ikke kørte sig selv op.

 

Jeg havde sat 4 timer af til projektet og var parat til bare at stå og være et træ til han selv faldt ned og tog kontakt. Dette blev langt fra nødvendigt, han stod muligvis 2 minutter ved første snuseplet før han tog kontakt og inden turen var omme tog han kontakt straks han var færdig med at snuse for at kunne komme videre til næste snuseområde.

Så selvom dette ikke var en "øvelse" så handler det om indlæring alligevel og det gik stærkt!

Dagen efter gentog vi projektet og da var han helt med på hvad det drejede sig om.

 

Sjovt nok så er der en artikel i Canis som kom et par dage efter om at bruge naturlig forstærker og det var jo det tævetisset var.

 

Pelle er ikke klikkerklog som sådan, men han har fra helt lille af erfaret, at der skal noget til fra hans side for at opnå det han vil og det mener jeg alle hvalpe bør lære, så går det hele faktisk meget nemmere :-D

 

Jeg vil næste gang vi møder noget højlækkert tævetis helt sikkert benytte lejligheden til at bruge snusning som belønning for et eller andet jeg vil have lært ham.

 

 

ja, det er sjovt som indlæring kan intensiveres, når forstærkeren er den helt rigtige:) Ligesom mit eksempel med at bruge harejagt som forstærkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie lærer hurtigt, hun er let at motivere og har let ved at forstå hvad adfærd der udløser belønningen. Når jeg indlærer noget nyt med hende er hun altid meget på og jeg tror ikke hun kunne drømme om at gå væk fra træning, det er i hvert fald endnu aldrig sket. Jeg tror simpelthen det er imod hendes natur. :-D

 

Hun er også god til at generalisere, som fx da et postbud gav hende godbidder et par gange, da hun var yngre, det blev husket lææænge og alle postbude ville hun vældig gerne hilse på.

 

Det er dejligtnrå de er gode til at generalisere, som regel i hvertfald.Jeg synes nogengange mysla er for god til at generalisere.Hun husker nemlig "gø-emner" alt for godt og kæder dem lystigt sammen med hinanden:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligtnrå de er gode til at generalisere, som regel i hvertfald.Jeg synes nogengange mysla er for god til at generalisere.Hun husker nemlig "gø-emner" alt for godt og kæder dem lystigt sammen med hinanden:roll:

 

Ja, det er dejligt at de er gode til det når det er noget man gerne vil have at de generaliserer, når det er noget man helst vil undgå, så er det ikke helt så dejligt. :lol: Sjovt du skriver om gø-emner, dem er Ozzie også vældig dygtig til at huske, det kan da ikke passe at Mysla og Ozzie har forholdvis let ved at gø? Naaarj. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg ved ikke hvor hurtig Vinter er, men hun passer fint til mig. Skal helst ikke være hurtigere :oops::mrgreen:

 

Jeg synes også hun er god til at generalisere, men ikke nødvendigvis i samme grad med alle ting.

 

F.eks. har jeg aldrig gået til agility, men bruger nogle gange det at hun skal kravle op ad et træ, balancere på noget, eller hoppe op eller putte poter på noget.

 

Den anden dag var vi på en agility bane og hun vidste bare, at når vi gik hen i mod noget, så var det en hoppe op ting. Hun har aldrig lært at gå op ad stiger, men da jeg gik forbi en som førte op til en bord, så fes hun lige op ad de 5-7 trin - jeg var faktisk lidt chokeret/overrasket.

 

I sådan en situation, skal jeg være meget obs og jeg kan se at vi mangler at forsikre, at hun lige skal vente til hun får besked med at hoppe.

 

Jeg tænkte også, at selvom hun bare 'kan' alle disse ting, så er det ikke nødvendigvis noget der er godt for hende. Vi prøvede mange forskellige ting og jeg synes faktisk at jeg endte med at prøve FOR mange ting med hende - selvom hun kunne dem, så kan det stadig være lidt for meget på en gang synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ja, det er sjovt som indlæring kan intensiveres, når forstærkeren er den helt rigtige:) Ligesom mit eksempel med at bruge harejagt som forstærkning.

 

Præcis!

 

Alt det hunden gerne vil kan med fordel anvendes som positiv forstærker og en fordel er det så, at hunden er 100% opmærksom og bevidst, så det går himle stærkt.

 

Har du læst artiklen i det seneste Canis om emnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson lærer lynhurtigt, og han elsker at samarbejde og lære nyt. Faktisk er han eliteeleven til lydighedstræning, og vi har lige fået lov til at springe et niveau over, fordi han er så dygtig og lærer lysår hurtigere end de andre på holdet... min dygtige vaps :lun:.

 

Han er bedst til håndsignaler og kropssprog og mindre dygtig til at lære lydsignaler. Jeg har dog heller ikke været god til at prøve at lære ham kun at følge lydsignaler.

 

Når det drejer sig om "træningsting", er Tyson god til at generalisere - f.eks. at når man har lært at hoppe op på, springe over, balancere eller dutte på én slags ting, så kan han også finde ud af at gøre det på en helt anden ting.

 

Men når det kommer til "hverdagsting", især mennesker, er han ret dårlig til at generalisere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis!

 

Alt det hunden gerne vil kan med fordel anvendes som positiv forstærker og en fordel er det så, at hunden er 100% opmærksom og bevidst, så det går himle stærkt.

 

Har du læst artiklen i det seneste Canis om emnet?

 

Nej desværre! Jeg har været et fjols ikke at melde flytning til canis, så jeg mangler nogle blade:(

Men der var en for 1 år eller 2 siden om det samme.Super god artikkel:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...