Hop til indhold

Hvordan reagere jeres hund på løber ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Læste lige tråden: og kunne se den udsprang af et problem... ;)

 

men Stella, hvad har du så tænkt dig at gøre? Vi skal jo alle være her, og synes faktisk det er okay løbere løber forbi hunde og heste. Og ikke skal ned og i gang. At nogen af dem så måske burde løbe i en større bue, ja det kan vi godt blive enige om - men derfor må hunden stadig ikke hoppe op og bide!

 

Og løber ens hest løbsk grundet en løber, kan det være den kræver noget træning. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet lige det som et problem, eller ikke mountainbikeryttere eller løse hunde. Ved mountainbikeryttere har det nærmere været et problem, at de har været ved at cykle ind i en:stupid:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Læste lige tråden: og kunne se den udsprang af et problem... ;)

 

men Stella, hvad har du så tænkt dig at gøre? Vi skal jo alle være her, og synes faktisk det er okay løbere løber forbi hunde og heste. Og ikke skal ned og i gang. At nogen af dem så måske burde løbe i en større bue, ja det kan vi godt blive enige om - men derfor må hunden stadig ikke hoppe op og bide!

 

Og løber ens hest løbsk grundet en løber, kan det være den kræver noget træning. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet lige det som et problem, eller ikke mountainbikeryttere eller løse hunde. Ved mountainbikeryttere har det nærmere været et problem, at de har været ved at cykle ind i en:stupid:.

 

Kan ikke gøre andet end det jeg gør nu. Holde godt øje, træne med godbid og afledning så snart vi opdager en løber. Han er altid i snor, han kan kun være løs i hundeskoven. Siger til løber, at det er en god ide at løbe en bue udenom eller at råbe at man kommer forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvorfor kan folk ikke bare løbe/ gå i en stor bue udenom ? når jeg går her med Tot & Ollie i snor er vi - især Ollie - ved at blive ramt af div. barnevogne & cykler bagfra - Ollie er jo ikke så god til at gå i snor endnu så han stopper ofte op og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare går i en stor bue udenom - men jeg er selvfølgelig også så dum at jeg hvis jeg møder nogen med hund der venter ved et lyskryds , stopper mange meter fra dem og venter til de er passeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvorfor kan folk ikke bare løbe/ gå i en stor bue udenom ? når jeg går her med Tot & Ollie i snor er vi - især Ollie - ved at blive ramt af div. barnevogne & cykler bagfra - Ollie er jo ikke så god til at gå i snor endnu så han stopper ofte op og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare går i en stor bue udenom - men jeg er selvfølgelig også så dum at jeg hvis jeg møder nogen med hund der venter ved et lyskryds , stopper mange meter fra dem og venter til de er passeret.

 

Det er ikke alle steder der er plads til at løbe i en stor bue udenom. Herinde i byen ville det være et helvede at have en hund som reagerede negativt på løbere/cyklister osv., for de kommer stort set om hvert gadehjørne.

 

Jeg tager heller ikke specielt hensyn til hunde når jeg selv er ude og løbe. Jeg kunne aldrig finde på at råbe højt, for det kunne også forskrække hunden, og skulle jeg slå en bue uden om, kommer jeg ud på cykelstien, og det kan også skabe en farlig situation, hvis man i farten ikke får kigget sig ordentligt for. Selvfølgelig løber jeg ikke klods op og ned af hunden, man sørger da for at kunne lægge den afstand der nu er muligt - det gælder iøvrigt alle jeg overhaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Det er ikke alle steder der er plads til at løbe i en stor bue udenom. Herinde i byen ville det være et helvede at have en hund som reagerede negativt på løbere/cyklister osv., for de kommer stort set om hvert gadehjørne.

 

Jeg tager heller ikke specielt hensyn til hunde når jeg selv er ude og løbe. Jeg kunne aldrig finde på at råbe højt, for det kunne også forskrække hunden, og skulle jeg slå en bue uden om, kommer jeg ud på cykelstien, og det kan også skabe en farlig situation, hvis man i farten ikke får kigget sig ordentligt for. Selvfølgelig løber jeg ikke klods op og ned af hunden, man sørger da for at kunne lægge den afstand der nu er muligt - det gælder iøvrigt alle jeg overhaler.

 

 

Arrh, det skaber ikke en farlig situatuion at løbe ud på cykelstien, man kigger sig jo for INDEN man gør det. Hvis en hund bliver forskrækket fordi du siger " jeg løber lige udenom" så bliver den da ENDNU mere forskrækket hvis du IKKE gør det.

 

Men noget helt andet, hvorfor LØBER folk forbi dyr ?? Hvorfor tager man ikke lige ned i skridtgang ? Eller lunter udenom ?

 

Når jeg rider, så SKRIDTER jeg forbi alle andre, det er respektløs at gøre andet. Men løbere eller cykellister, de suser forbi. Man kan aldrig vide med levende dyr eller børn. De kan reagere helt uforudsigeligt. Som udgangspunkt synes jeg ikke man bør løbe hverken forbi heste eller hunde. Det kan sætte både jagtinstinkt og flugtinstink i gang.

 

 

og det skal ikke ende ud i en vild og blodig disskution. jeg undre mig blot oprigtig over hvorfor man pr automatik løber forbi dyr.

 

Man kommer løbende bagved en hundeejer på et smalt fortov, bagved kommer der 5 cykellister på cykelstien, så man ser sig nødsaget til at mose forbi i løb. Hvorfor tager man ikke bare lige ned i skridt gang, venter til cyklerne er forbi og lunter stille i en bue udenom ?

 

 

og nu tager jeg udgangspunkt i al almindelighed. Har læst om 3 hunde inden for 3 måneder der måttes aflives, fordi de bed en løber, selvom de aldrig havde gjort noget før. Der var også en herinde fra der fortalte at hun havde kenskab til en hund som blev aflivet, fordi den bed en løber. Hos min mor ude på landet, render nabohunden løs rundt på grunden. Kommer der nogen løbende forbi, det gør der af og til, så farer den ud og bliver vild og kåd og hopper op. Kommer der nogen gående, så er der ingenting.

 

Tænker at det kunne være rart at det er almen viden at man ikke bør løbe forbi dyr. Så kunne der helt sikkert undgås mange kedelige episoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arrh, det skaber ikke en farlig situatuion at løbe ud på cykelstien, man kigger sig jo for INDEN man gør det. Hvis en hund bliver forskrækket fordi du siger " jeg løber lige udenom" så bliver den da ENDNU mere forskrækket hvis du IKKE gør det.

 

Det er dig der tidligere oppe skriver 'råbe'. Jeg kommenterer bare på at det kunne jeg ikke finde på. Nu skriver du så 'siger' i stedet. Jo det kunne man godt, men med billarm, børn der skriger og andre lyde på gaden kan det nemt overhøres, og man har alligevel nået at passere hundeejeren, inden denne når at reagere på at man kommer forbi.

 

Ja, nogen kigger sig måske for, andre tager lige et hurtigt kig over skulderen, og overser det grønne bud der kommer fræsende med 40km/t. Det er jo desværre sådan ulykker sker, og hvis der ER plads på fortorvet til at man kan løbe forbi uden at støde skulder mod skulder, så er der da ingen grund til at tage cykelstien.

 

Men noget helt andet, hvorfor LØBER folk forbi dyr ?? Hvorfor tager man ikke lige ned i skridtgang ? Eller lunter udenom ?

 

Hvis du er ude og løbe 10-15km, så er det irriterende for ens løberytme at skulle ned i gang i en 10-15 skridt, for derefter at tage løbet op igen, det kan være en grund. Hvis jeg skulle gå ned i gang hver gang jeg stødte på en hundejer når jeg løber, så kunne jeg ikke bestille andet. Som jeg også skrev længere oppe, så løber jeg jo ikke ind i folk, men pladsen er bare ikke til at jeg kan løbe en bue udenom.

 

Når jeg rider, så SKRIDTER jeg forbi alle andre, det er respektløs at gøre andet. Men løbere eller cykellister, de suser forbi. Man kan aldrig vide med levende dyr eller børn. De kan reagere helt uforudsigeligt. Som udgangspunkt synes jeg ikke man bør løbe hverken forbi heste eller hunde. Det kan sætte både jagtinstinkt og flugtinstink i gang.

 

Ja, det er normalt at man tager hensyn til andre ryttere, når man f.eks. rider i skov. Jeg forstår ikke hvad du mener med at cyklister suser forbi, er de ikke ude på cykelstien?

 

og det skal ikke ende ud i en vild og blodig disskution. jeg undre mig blot oprigtig over hvorfor man pr automatik løber forbi dyr.

 

Fordi det er de færreste løbere der bliver bidt af hunde? Du kan jo selv se hvor få hunde herinde der reagerer voldsom på at blive overhalet af en løber.

 

Man kommer løbende bagved en hundeejer på et smalt fortov, bagved kommer der 5 cykellister på cykelstien, så man ser sig nødsaget til at mose forbi i løb. Hvorfor tager man ikke bare lige ned i skridt gang, venter til cyklerne er forbi og lunter stille i en bue udenom ?

 

Det er ikke sikkert at man behøver mose sig forbi. Man kan jo også, som hundeejer, sørge for at man ikke fylder hele fortorvet eller evt. få hunden til at gå inderst, så løberen kun løber tæt på dig ?

 

og nu tager jeg udgangspunkt i al almindelighed. Har læst om 3 hunde inden for 3 måneder der måttes aflives, fordi de bed en løber, selvom de aldrig havde gjort noget før. Der var også en herinde fra der fortalte at hun havde kenskab til en hund som blev aflivet, fordi den bed en løber. Hos min mor ude på landet, render nabohunden løs rundt på grunden. Kommer der nogen løbende forbi, det gør der af og til, så farer den ud og bliver vild og kåd og hopper op. Kommer der nogen gående, så er der ingenting.

 

Men hvorfor skal det pludselig blive andre folks problem, at man har en hund som ikke har lært at ignorere løbere ?

 

Tænker at det kunne være rart at det er almen viden at man ikke bør løbe forbi dyr. Så kunne der helt sikkert undgås mange kedelige episoder.

 

Ja, men det kan man jo aldrig gardere sig imod. Ihvertfald herinde i byen er der folk som pludselig stikker i spurt efter bussen, børn der spontant laver gadedrengehop osv. Skulle man så kræve at de tager hensyn til at man kommer gående med en hund? Det tror jeg desværre ikke kommer til at ske, og så synes jeg at man som hundeejer må gøre sit til at lære sin hund at den bliver belønnet når den forholder sig i ro, i sådan nogle situationer. (Det er ikke myntet på dig, men mere generelt - jeg ved godt at du gør hvad du kan)

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Ja, men det kan man jo aldrig gardere sig imod. Ihvertfald herinde i byen er der folk som pludselig stikker i spurt efter bussen, børn der spontant laver gadedrengehop osv. Skulle man så kræve at de tager hensyn til at man kommer gående med en hund? Det tror jeg desværre ikke kommer til at ske, og så synes jeg at man som hundeejer må gøre sit til at lære sin hund at den bliver belønnet når den forholder sig i ro, i sådan nogle situationer. (Det er ikke myntet på dig, men mere generelt - jeg ved godt at du gør hvad du kan)

 

 

Du har selvfølgelig ret i at det er umuligt at gadere sig mod alt. Og folk skal også have lov at løbe efter bussen.

Det er mere de der der kommer så tæt på en bagfra, så man ingenting opdager. Er glad for at jeg bor langt udenfor storbyen og herude hvor man kan gå lang uden at møde nogen. Også en af grundene til at jeg flyttede med Tjaldur. Han er bare ikke

en byhund og jeg er hellere ikke et bymenneske :)

 

Da vi boede i byen bar han også mundkurv, netop fordi der er så mange mennesker, så meget uro og altid nogen om det næste gadehjørne. Men herude hvor vi møder måske 1 eller to på en gåtur og ofte slet ingen og efter han er faldt så meget til ro, synes jeg det ville være synd at han bar mundkurv, blot fordi vi måske møder en løber af og til. Heldigvis har jeg jo også opdaget dem i tide. Han går hellere ikke amok i en blodrus, men ville gerne løbe efter og hoppe op og snappe hvis de overhaler for tæt på og jeg IKKE har set eller hørt dem. Har jeg det er en hundekiks nok til at han forholder sig i ro.

 

Så tænker jeg bare at det kunne være godt hvis løbere, altså dem som løber for at løbe en rask tur, husker at løbe udenom, gå forbi eller sige at man overhaler. både hest og hund. Tit er det at man ved det, den afgørende forskel for om ens hund bliver forskrækket eller reagere.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Det skal i øvrigt hellere ikke være andre folks problem at man har en hund der reagere på løber. Jeg ville hjertens gerne stå på hovedet i hækken og trække helt ind til siden ( hvilket jeg også gør ) MEN det kræver at jeg SER dem, hvilket ville hjælpe hvis de råbte / sagde ( afhæning af hvor de er ) om de overhalede.

 

Angående spørgsmålet om cykelsti og ridning. Jeg har endnu til gode at ride et sted hvor der er cykelsti ! Herude på landet er der en vej, den bruger alle. Jeg har simpelthen ikke tal på hvor mange gange det har været milimeter fra at hesten er hoppet ud i en cykelrytter, de overhaler tæt på, i høj fart og man kan ikke høre dem, hesten får et chok og hopper til siden. En periode var der nogen rytter der forsøgte at gøre cykelrytter opmærksom på rytterne, uden større held. Igen råber cykelrytteren, så har både hest og rytter en chance for at forberede sig, så uheld kan undgås.

 

Man rider jo hellere ikke inde i byen, man rider jo langs landeveje og i skove. I mange skove og plantager er der også kun en sti, som både gående, cykler og rytter bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

synes altså ikke du kan sammenligne løbere og heste...

 

Som du netop selv skriver er levende dyr uforudsigelige, og netop derfor viser man hensyn når man sidder på en hest. Da den netop er et stort og potentielt farligt dyr. Og det kan immervæk give nogle voldsomme situationer at trave eller galoppere forbi mennesker. modsat at passere i god afstand i skridt eller stå helt stille. Så man er sikker på hesten ikke springer til side, eller giver en hov etc.

 

Der er altså ikke fare for at løbere er potentielt farlige. Og som der også nævnes er det dælme træls at skulle ned i gang for at passere en hund. Så kunne man jo ikke lave andet når man var på en dejlig løbetur i skoven i godt vejr.

Der er det altså op til folk der har hunden at sørge for at der ikke kan opstå en farlig situation.

 

Og tænker de færreste hunde når at bide umotiveret mere end en gang før de evt. bliver aflivet?

Og er de aflivet pga af bid har hunden jo altså også virkelig bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
synes altså ikke du kan sammenligne løbere og heste...

 

Som du netop selv skriver er levende dyr uforudsigelige, og netop derfor viser man hensyn når man sidder på en hest. Da den netop er et stort og potentielt farligt dyr. Og det kan immervæk give nogle voldsomme situationer at trave eller galoppere forbi mennesker. modsat at passere i god afstand i skridt eller stå helt stille. Så man er sikker på hesten ikke springer til side, eller giver en hov etc.

 

Der er altså ikke fare for at løbere er potentielt farlige. Og som der også nævnes er det dælme træls at skulle ned i gang for at passere en hund. Så kunne man jo ikke lave andet når man var på en dejlig løbetur i skoven i godt vejr.

Der er det altså op til folk der har hunden at sørge for at der ikke kan opstå en farlig situation.

 

Og tænker de færreste hunde når at bide umotiveret mere end en gang før de evt. bliver aflivet?

Og er de aflivet pga af bid har hunden jo altså også virkelig bidt.

 

Nej , der skal jo ingenting til før hunde bliver aflivet i følge den nye hundelov. Det behøver ikke engang være et disideret bid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej , der skal jo ingenting til før hunde bliver aflivet i følge den nye hundelov. Det behøver ikke engang være et disideret bid.

 

Hvor har du det fra? Nævn meget gerne en konkret sag.

Har du nærlæst aflivningssagerne?

Kan da ikke huske/nævne en sag hvor hunden er blevet aflivet uden at der har været skambid indover (med undtagelse af de hunde der er "født ulovlige").

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...