Hop til indhold

Hvordan reagere jeres hund på løber ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Kort og godt, hvordan reagere jeres hund på kondiløber, nogen der bevæger sig hurtig, det kan også være folk der lige løber eller børn der løber ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Min jagt glade vovse løber gerne efter løbere og cykler, så han kommer i stram snor og ind til siden. (Vi har dog aldrig trænet noget mht løbere/cykler).

 

Børn har han med tiden lært, at se dem lidt an. Han løber gerne hen/med børnene og rundt om dem. Han vil lege!

Men det kommer meget an på situationen. Hvis vovsen er underholdt af andre ting(hunde eller mig), så er han ligeglad med løbene børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger helt af i hvilken retning løberen bevæger sig...

 

Hvis løberen løber imod os og passerer os, så er der ingen problemer.

 

Men kommer løberen derimod bagfra og overhaler os, så skriger Luna som en stukken gris, for ingen (som i absolut ingen) har lov til at være foran Luna, Luna skal gå forest :oops:

 

Det er så vidt ligegyldigt om vi bliver indhentet af en cyklist eller en gående (eller Bo for den sags skyld), og det er vildt pinligt når man sådan bliver overhalet af en hurtig stavgænger hvorefter Luna hyler og skriger som blev hun tæsket :genert:

 

Men vi har bare aldrig fået hende lært at hun ikke altid behøver at gå forest, og da det er så sjældent vi møder nogen, så overlever vi nok de 3 gange om året det sker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaldur reagere desværre meget voldsomt på løber. og jeg forbander dem langt væk. Det kommer efter mine mange år som rytter, altså på hest. Intet kan sætte en hesteflok til at løbe løbsk på en tur i skoven, som løber der kommer bagfra. For man kan ikke høre dem !!

 

Jeg opdagede det da jeg havde haft ham i ca 3 måneder, at han skreg og hylede hver gang der kom en løber, særligt mandelige. Kommer de i mod os, kan jeg give ham guf og aflede ham. Men kommer de bagfra og det gør de tit, total lydløst og TÆT på og uden at sige et ord, så har vi et problem. Jeg går så afsides liggende steder med ham som muligt, men generelt er der meget rolig hvor jeg bor og jeg er god til at have øjne i nakken og kigger konstant bagud, for at undgå at blive overrasket af en løber. Jeg siger altid til dem at man ikke løber forbi dyr og skal man absolot ræse forbi, så gør man det i en STOR bue udenom. Men de fleste løber med musik i ørene og er ligeglade og tilføjer gerne noget med " fede kælling".

 

Kommer folk gående, ingen problem, cykler og biler var et problem i starten men er det ikke længere. Men løber, uf, han ville hoppe op af dem, mens han gør og hyler og ville snappe dem. Derimod børn, ingen problem. For leden var der løbende børn på stranden, der løb rundt og hylede og grinede, Tjaldur var total ligeglad. Har aldrig oplevet ham reagere på børn eller løbende børn.

 

 

Så længe løber overhaler udenom, eller sætter ned i fart eller råber " jeg overhaler lige", så man har en ærlig chance for at få et godt tag i linen og helt ind til siden, så ville det være så godt. Men det er det ikke og de fleste løber overhaler, sådan at selv om hunden er i 50 cm line, så kan den nå dem.

 

 

I " Hunden" var der for et par måneder siden en artikel " min hund har bidt en løber " hvor ejer beskriver samme problem. I " vi med hund" var der en brev fra en læser, hvis hund hun havde aflivet, fordi den havde bidt en løber, selvom den aldrig havde gjort noget før.

 

Hunde kan jo også tro det er leg og ville hoppe op og være med, eller blive vildt forskrækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det væreste er smalle fortove, hvor løber tit moser sig forbi, eller løber direkte mod en, gerne så man næsten knalder skulderen sammen. Og så skønne naturområder på stier, hvor hunden går i længere line og snuser og så løber der bare løber lige forbi, uden at sige noget, så man ikke engang kan nå at få sin hund ind til sig. Jeg frygter rigtig meget at han får sammenstød med en løber en dag, det har vi haft en gang før. Men da det er det eneste han reagere på og der kan gå uger mellem vi møder en løber, ville jeg være så ked af at bruge mundkurv igen. Alt går så fint og han er sådan en glad hund og vi har ingen problemer ellers på gåturene. Og ja et eventuelt sammenstød ville jo slet ikke opstå hvis løber lærte at omgås hunde på en løbetur. For som jeg også kan læse her, er jeg ikke den eneste der har en hund der reagere på noget der løber hurtig. Der var også et afsnit om netop løber og hunde der reagere, i bogen " hundepsykologi ".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine cockerer har reageret på løbere. Jeg er dog temmelig opmærksom, da en hurtigløber en dag måtte hoppe over Victor, fordi hans indkald svigtede og han gik med snotten i jorden.Victor reagerede ikke på springet og var faktisk på vej gennem mandens ben. Og Victor var da en type, der sagtens kunne have bidt, hvis han blev forskrækket.

Snoopy vil fange og standse dem, så han skal helst være i snor.

Her kommer de tit i flok fra sportsklubber og sidst vi mødte en flok, var de 5 hunde løse og blev kald ind til siden. De 3 sidste i flokken var piger på en 14-16 år og en af dem hvinene vildt højt da gamle Laura bare kiggede hende da hun løb forbi.Så hvinede de 2 andre også som om der var sket noget og så blev de lige fulgt af de nysgerrige hunde nogle meter.

Hvis Snoopy ikke havde været i snor, havde han nok stoppet dem ved at bide sig fast i tøjet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mimas begynder at småløbe lidt, dog den modsatte vej af løberen :P det er ret fjollet at op leve - lidt som om hun ser en løber og tænker " det vil jeg også!" og så løber hun lige et par meter.

 

Hvad børn angår så vil hun lege med, det er hun nemlig vant til :)

Biler m.m rør hende ikke længere, kun når det er nye slags, lastbiler, busser og biler der larmer med underlige lyde.

 

Men ting der bevæger sig ind over hende, såsom tuneller, vinduesviskere osv er hun mega bange for. Hun dukker sig meget panikket, da hun tror at hun får dem i hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie stirrer. Hun standser helt op og står og følger løberen mens de løber forbi. Det er småpinligt. Mennesker på hjul bryder hun sig ikke om. Skateboards, rulleskøjter og andre små hjul. Cykler er fint. Men alle andre skal skældes ud, gerne når de er lige ud for os så de bliver forskrækkede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes generelt cyklisterne i skoven hvor vi går, er gode til lige at give tegn, hvis de kommer bagfra. På vejene er det jo ikke et problem, da de kører i modsatte side. Løberne giver så ingen lyd, men jeg plejer at holde øje med hvad vi kan støde ind i af forskelligt, herunder løbere.

Bare Rex ved det på forhånd, har han ingen problemer med hverken løbere eller cykler. Men vi kan jo begge blive overrasket, og så reagerer han som vi mennesker gør, hvis vi bliver pludseligt overrasket - ellers intet:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skifter meget med Lupo egentlig. Nogle gange er han ligeglad med folk der løber, andre gange der prøver han at løbe lidt efter dem, og så holder jeg ham selvfølgelig tilbage. Børn er han utrolig glad for, så hvis det er et barn der løber, så er der større sandsynlighed for at Lupo vil prøve at løbe efter, fordi han bare gerne vil lege :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Aya går i snor, så er hun for det meste ligeglad, det er egentlig kun mennesker der går lige bag eller foran os hun er vildt intr. i.

Er hun fri, så ville hun for det meste ikke reagere på en løber, i værste tilfælde ville hun løbe hen til løberen, finde personen uinteressant og smutte igen... men børn, de er en fest!!! så var hun fri og der løb børn rundt og legede ville hun joine med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Zeus er fri skal jeg lige være klar med et indkald - for ellers vil han gerne løbe med ved siden af dem.

 

Han skulle nu nok vende igen efter nogle meter - men hvis nu kondiløberen ikke er så glad for hunde er det nok lige rigeligt at have 40 kilos schæfer løbende ved siden af sig ;)

Er han i snor er han lige glad, kommer de bagfra, kan han dog igen godt lige finde på at sætte farten op et par meter :D

 

Indenfor f.eks. med børn - følger han efter dem stille og roligt. men det er også det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...