Hop til indhold

border sammen med schæfer


CBK
 Share

Recommended Posts

Hej border mennesker.

 

der er jo tit lidt snak om hvad slags hunderacer der kan sammen. Bl.a. i forhold til kropssprog og legemønster.

Vil I mene en schæfer og en border ville kunne bo sammen?

 

Selv tænker jeg at der ikke burde være de store problemer? Men har jeg ret i det ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut!

Har før set at det kan være svært med border/aussie, fordi de let kommer til skade, men ellers er borderen ret nem i flok generelt - også med forskellige racer.

 

super :D

 

Til det fremhævede - bare af nysgerrighed, men forstod ikke helt den sætning. Hvem kommer lidt til skade, og er det når der er en svækket hund der kan være problemer mellem de to racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

super :D

 

Til det fremhævede - bare af nysgerrighed, men forstod ikke helt den sætning. Hvem kommer lidt til skade, og er det når der er en svækket hund der kan være problemer mellem de to racer?

 

Et generelt problem ved borderen - synes jeg - er at de tænker med røven indimellem. Sådan for at sige det ligeud :-D

Når de løber, så løber de og de ser intet. Og det kan koste dyrt. Både med skader og i værste tilfælde livet. Derfor må mine eks. aldrig løbe med pind i munden og jeg kaster ALDRIG bold, når der er flere hunde. Så ser de bolden og intet andet. Ottos bror blev aflivet på den måde. Han løb efter en bold i skoven og så ikke en grøft.

Aussier er enormt fysiske. De kan knalde ind i siden på hinanden med fuld fart. Kombinationen af en meget fysisk hund, der nærmest bodyslammer og så en hund, der løber og tænker med røven - den kan være farlig. Borderen er som udgangspunkt ikke til de meget fysiske brydelege, men mere til løbelege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kombinationen af en meget fysisk hund, der nærmest bodyslammer og så en hund, der løber og tænker med røven - den kan være farlig. Borderen er som udgangspunkt ikke til de meget fysiske brydelege, men mere til løbelege.

Udelukkende baseret på observationer, er jeg meget med Siri her...

 

Jeg har set flere forskellige legesessioner mellem en schæfer og en BC på min træningsplads, hvor vi i perioder har haft denne kombination på forskellige hold.

Min oplevelse har været, at schæferen dels har været lidt for fysisk og dels for skarp/voldsom i sin leg. I 2 ud af 3 tilfælde har jeg været inde og bede dem at få hundene i snor, fordi BC'en tydeligvis ikke fik noget ud af legen og schæferen egentlig bare stressede mere og mere op over ikke at kunne få det dén ønskede ud af samværet.

Men altså her er tale om 4 individer, så jeg ved ikke om de pågældende hunde har været særligt skarpe/bløde i forhold til standarden. Det var ikke mine kursister.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dog mener jeg der er enorm forskel på hunde, der er opvokset med en bestemt race og hunde, der senere i livet bliver sat sammen med en anden race. Otto eksempelvis er totalt præget på berner sennen og leger super med de mere fysiske racer.

Det eneste man skal tænke på, er at tænke lidt for borderen. Lære den nogle sunde vaner og lære den, at visse ting er forbudt. Som eks. at løbe med pind eller at løbe for fuld gas. Det må mine kun på kommando! Når borderen løber med fuld speed, så går det sindssygt stærkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

LL: men siri mener vel netop ikke at schæfere leger brydeleg. Sådan.læser jeg det i hvert fald.

 

Det er nu ikke mit indtryk at schæfere leger brydelege. ikke på samme måde som nogen andre racer virkelig kan gøre det. Mere løbelege blandet med lidt boksning (stå stille og slå med poterne).

Og sådan leger Zeus, han har også leget og hygget med bordere. Dog har han nogen gange været lidt frustreret over at de har løbet så stærkt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

LL: men siri mener vel netop ikke at schæfere leger brydeleg. Sådan.læser jeg det i hvert fald.

 

Det er nu ikke mit indtryk at schæfere leger brydelege. ikke på samme måde som nogen andre racer virkelig kan gøre det. Mere løbelege blandet med lidt boksning (stå stille og slå med poterne).

Og sådan leger Zeus, han har også leget og hygget med bordere. Dog har han nogen gange været lidt frustreret over at de har løbet så stærkt ;-)

 

Det er mit indtryk (men jeg ved ikke om det er rigtigt) at schæferen både leger løb og bryd. Men det betyder ikke så meget, hvis de vokser op sammen.

Aussien er bare meget speciel fordi den kan nærmest bodyslamme. Og det er virkelig en dårlig kombi med border!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...