Hop til indhold

Dkk udstilling Svendborg d. 18-20/5 2013


Recommended Posts

Det er det fra Skødehunden, jeg har købt.

 

Jeg kan sagtens finde ud af at få benene ud, men der skal gøres et eller andet oppe i toppen (indefra) og det har jeg bare ikke luret endnu.

 

Og det har jeg så nu :banan: :banan: :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hestkjær hvad sker der lige for mastifferne?

 

21?????????

 

Det er jo herre mange :mrgreen:

 

hvornår regner i med at være dernede? Kan se i skal på sidst.

 

Ja nu skal de store dyr satme støves af og vises frem:mrgreen:

 

Cleo er nr 58 og Martha nr 74, som skal i ringen, så hvis alle kommer og alt går til tiden, skal vi i ringen kl 13. Men der er dommeraspirant på bullmastiff'erne, så det plejer at trække lidt ud. Regner med at vi kører hjemmefra kl 11, så vi er der kl 12.30 - det er i hvert fald planen pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv her gik det ikke som håbet:(

 

Cleo fik SL og en 2.plads, hvilket jo var fint - dog var de kun 2, derfor var det også sidstepladsen. Hun var dog dejlig at have med i ringen:lun:

 

Martha fik kun VG og en 4.plads - er ikke tilfreds. Men må jo så bare acceptere, at dommeren ikke kan se, hvad vi ser, og at dommere har en forkærlighed for opdrætter hundene. Hendes udstillingskarriere er taget op til overvejelse.

 

Hvordan gik det jer andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

[h=5]Lions of Denmark Final Armagedon very promissing og bedste baby

Lions of Denmark Enchanced Romeo very promissing og bedste hvalp

Etien Gral Bretorri excellent med ck, bedste åben han, bedste han med CAC og BIR!!! Han er ny dansk champion

Universal Soldiers Memory Blaster excellent med ck, bedste veteran han og anden bedste han - og BIS4 veteran!!!

Lions of Denmark OMG! What a Star excellent med ck, bedste åben tæve, bedste tæve med CAC og BIM!! Hun er ny dansk champion

Ekadashi Tingri excellent med ck, bedste junior han og anden bedste han med CAC!![/h]

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv her gik det ikke som håbet:(

 

Cleo fik SL og en 2.plads, hvilket jo var fint - dog var de kun 2, derfor var det også sidstepladsen. Hun var dog dejlig at have med i ringen:lun:

 

Martha fik kun VG og en 4.plads - er ikke tilfreds. Men må jo så bare acceptere, at dommeren ikke kan se, hvad vi ser, og at dommere har en forkærlighed for opdrætter hundene. Hendes udstillingskarriere er taget op til overvejelse.

 

Hvordan gik det jer andre?

 

Opdrætterhundene??

En eller anden har vel osse opdrættet Martha?

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætterhundene??

En eller anden har vel osse opdrættet Martha?

 

Nej nej hun er dumpet ned fra himlen:mrgreen:. Jeg mente, at som regel er det en opdrætter, som vinder med deres hunde. Vi andre bliver som regel henvist til de efterfølgende pladser. Og dette er desværre mere reglen end undtagelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej hun er dumpet ned fra himlen:mrgreen:. Jeg mente, at som regel er det en opdrætter, som vinder med deres hunde. Vi andre bliver som regel henvist til de efterfølgende pladser. Og dette er desværre mere reglen end undtagelsen.

 

Har du overvejet at det kan have noget at gøre med, at mange opdrættere har den erfaring der skal til for at kunne vælge hvalpen med det bedste eksteriør i kuldet?

Det er faktisk ikke sådan at alle dommere ved hvem der opdrætter deres egne hunde og hvem der "kun" er hvalpekunder. Der er osse den mulighed at mange opdrættere har udstillet flere hunde gennem langt tid, og derfor er dygtigere til at vise hund.

Og man skal så osse huske at kvaliteten på ens egen hund ikke blir anderledes af om den måtte have en søster eller bror med højere kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at det kan have noget at gøre med, at mange opdrættere har den erfaring der skal til for at kunne vælge hvalpen med det bedste eksteriør i kuldet?

Det er faktisk ikke sådan at alle dommere ved hvem der opdrætter deres egne hunde og hvem der "kun" er hvalpekunder. Der er osse den mulighed at mange opdrættere har udstillet flere hunde gennem langt tid, og derfor er dygtigere til at vise hund.

Og man skal så osse huske at kvaliteten på ens egen hund ikke blir anderledes af om den måtte have en søster eller bror med højere kvalitet.

 

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at en opdrætter vælger den bedste hvalp til sig selv. Men det understreger jo lige netop min pointe i, at vi andre så står tilbage med de hunde, som måske lige mangler det sidste der skal til for at vinde! Når du f.eks vælger at beholde en hvalp, som du mener, har godt potentiale til udstilling, jamen så er jeg også overbevist om, at du ved, hvad du skal kigge efter, og at hvalpen derefter rent faktisk vil klare sig rigtig godt på sådanne udstillinger. Vi almindelige hvalpekøbere ved jo ikke, hvad vi skal se efter, når de er så små, og selvom man siger, at man ønsker at bruge den til udstilling, ja hvis opdrætter også ønsker at beholde en, så beholder de jo den bedste selv og vi får nr 2. Sådan er det jo bare. Min pointe er så, at når man går til udstilling, så bliver det ofte en kamp mellem de forskellige opdrætteres egne hunde om topplaceringerne, og vi andre bliver henvist til de andre placeringer.

Mht erfaring i fremvisning så er jeg da også klar over, at det spiller ind. Men med henvisning til ovenstående, så må jeg da ærligt sige, at jeg får aldrig den erfaring, som opdrætterne har. De tager til mange udstillinger for at vise deres alv frem samt opnå gode resultater, som igen kan bruges til avlen (ser jo godt ud på papiret, når forældrene er kåret), og dette er fuldt forståeligt! Og respekt for den tid og de penge, de bruger på dette! Men når vi almindelige hundejere kommer til udstilling og man gang på gang ikke kan opnå andet end exc og måske en 2. eller 3. plads, så mister man på sigt lysten til at tage afsted, da det netop ikke er billigt at være til udstilling. Hvis hunden ikke er bedre end det, ja så er det jo bare sådan det er, men man får jo ikke erfaring som udstiller, for man stopper jo med at tage afsted, hvis resultaterne udebliver.

De fleste af de udstillinger jeg har været til, kender dommeren godt til hvem, der er opdrætter og hvem der er hvalpekøber. Altså når man ved, at dommeren har spist middag med en opdrætter aftenen før, og deres hunde så sjovt nok bliver kåret dagen efter til udstilling, ja så kan jeg jo kun drage mine egne konklusioner.

Den sidste kommentar forstår jeg ikke helt? Altså mine hunde vil jo altid være de smukkeste i mine øjne, og jeg må jo så bare tage til efterretning, at hvis de gang på gang ikke bliver bedømt til at være dette i en dommers øjne, ja så må vi jo stoppe udstillings-halløjsaet, hvilket så igen ikke giver erfaring i fremvisning og så kører møllen jo lidt i ring, ik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at en opdrætter vælger den bedste hvalp til sig selv. Men det understreger jo lige netop min pointe i, at vi andre så står tilbage med de hunde, som måske lige mangler det sidste der skal til for at vinde! Når du f.eks vælger at beholde en hvalp, som du mener, har godt potentiale til udstilling, jamen så er jeg også overbevist om, at du ved, hvad du skal kigge efter, og at hvalpen derefter rent faktisk vil klare sig rigtig godt på sådanne udstillinger. Vi almindelige hvalpekøbere ved jo ikke, hvad vi skal se efter, når de er så små, og selvom man siger, at man ønsker at bruge den til udstilling, ja hvis opdrætter også ønsker at beholde en, så beholder de jo den bedste selv og vi får nr 2. Sådan er det jo bare. Min pointe er så, at når man går til udstilling, så bliver det ofte en kamp mellem de forskellige opdrætteres egne hunde om topplaceringerne, og vi andre bliver henvist til de andre placeringer.

Mht erfaring i fremvisning så er jeg da også klar over, at det spiller ind. Men med henvisning til ovenstående, så må jeg da ærligt sige, at jeg får aldrig den erfaring, som opdrætterne har. De tager til mange udstillinger for at vise deres alv frem samt opnå gode resultater, som igen kan bruges til avlen (ser jo godt ud på papiret, når forældrene er kåret), og dette er fuldt forståeligt! Og respekt for den tid og de penge, de bruger på dette! Men når vi almindelige hundejere kommer til udstilling og man gang på gang ikke kan opnå andet end exc og måske en 2. eller 3. plads, så mister man på sigt lysten til at tage afsted, da det netop ikke er billigt at være til udstilling. Hvis hunden ikke er bedre end det, ja så er det jo bare sådan det er, men man får jo ikke erfaring som udstiller, for man stopper jo med at tage afsted, hvis resultaterne udebliver.

De fleste af de udstillinger jeg har været til, kender dommeren godt til hvem, der er opdrætter og hvem der er hvalpekøber. Altså når man ved, at dommeren har spist middag med en opdrætter aftenen før, og deres hunde så sjovt nok bliver kåret dagen efter til udstilling, ja så kan jeg jo kun drage mine egne konklusioner.

Den sidste kommentar forstår jeg ikke helt? Altså mine hunde vil jo altid være de smukkeste i mine øjne, og jeg må jo så bare tage til efterretning, at hvis de gang på gang ikke bliver bedømt til at være dette i en dommers øjne, ja så må vi jo stoppe udstillings-halløjsaet, hvilket så igen ikke giver erfaring i fremvisning og så kører møllen jo lidt i ring, ik?

Næ..opdrætteren ved hvilken hvalp der er den bedste når den er (hvornår vælger man hund??) 6 uger gammel..De kan nå at ændre sig tusind gange inden de skal udstilles..

Jeg tror mere på at det er handlingen der gør det.. Hvis du tager samtlige udstillinger i vores klub (kss) og DKK et helt år. Det er nok 20 udstillinger. Så vil jeg mene du kan begynde at vinde, hvis hunden ellers er racetypisk. Først når du har helt styr på hvad der foregår i ringen, og du føler dig tilpas derinde kan du vise din hund frem så den ligner en vinderhund. Hvis du, som nu, tænker: de nadres hunde er pænere..Den opdrætter der vinder..Jamen så vinder en af de andre helt sikkert..Hvis du er en vinder og er seriøs, så er din hund en vinder og er også seriøs.. Hvorfor tror du jeg aldrig (hvis jeg kan slippe hvertfald) går i ringen, mens Isabella til gengæld aldrig træner hundene..

Selvom du bliver placeret som nummer 3 eller 4, så er træningen da god..Og at hundene får excellent siger da noget om at det er en fin hund du har. I mangler bare træning. Prøv at lade en anden vise hende? En som er en god handler. Se om det ændrer på noget, for så ved du fejlen ligger hos dig og ikke hunde. Og så er det jo "bare" træning træning træning..

At du siger dommeren har spist middag med opdrætteren aftenenen før bliver jeg lidt pissed off af..Er det ikke bare den slags rygter de andre altid laver? Mine hunde vinder stort set altid, men jeg æder sq aldrig middag med dommere eller andet godtfolk. Jeg bliver heller aldrig inviteret. Og ville nok også sige nedjtak..

På den anden side er hundesporten skruet sådan sammen at alt er baseret på frivilligt arbejde..Atså får dommere, ringpersonale og andre hjælpere ingen penge. Men de får forplejning. Så jow det kan da godt være at en opdrætter også er hjælper på en udstilling, og derfor har ædt sammen med dommerne og en bunke andre mennesker. Jeg synes generelt at dommeren er gode til at være fair og ikke gå efter deres venner. Det er ikke længere siden end roskilde en dommer fik sin datter i store ring, og bad stewarden sige at hun som den første skulle forlade ringen. Pga de familiære forhold. Med enhver anden dommer ville netop den hund værer blevet placeret i BIG, men den røg ud. Og hvad havde folk ikke rygtet om hvos hun havde ladet den vinde? OMG!

Bliv dog ved med at udstille..Ikke alle dommere går efter det samme på en hund. En eller anden gang så vinder du :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at en opdrætter vælger den bedste hvalp til sig selv. Men det understreger jo lige netop min pointe i, at vi andre så står tilbage med de hunde, som måske lige mangler det sidste der skal til for at vinde! Når du f.eks vælger at beholde en hvalp, som du mener, har godt potentiale til udstilling, jamen så er jeg også overbevist om, at du ved, hvad du skal kigge efter, og at hvalpen derefter rent faktisk vil klare sig rigtig godt på sådanne udstillinger. Vi almindelige hvalpekøbere ved jo ikke, hvad vi skal se efter, når de er så små, og selvom man siger, at man ønsker at bruge den til udstilling, ja hvis opdrætter også ønsker at beholde en, så beholder de jo den bedste selv og vi får nr 2. Sådan er det jo bare. Min pointe er så, at når man går til udstilling, så bliver det ofte en kamp mellem de forskellige opdrætteres egne hunde om topplaceringerne, og vi andre bliver henvist til de andre placeringer.

Mht erfaring i fremvisning så er jeg da også klar over, at det spiller ind. Men med henvisning til ovenstående, så må jeg da ærligt sige, at jeg får aldrig den erfaring, som opdrætterne har. De tager til mange udstillinger for at vise deres alv frem samt opnå gode resultater, som igen kan bruges til avlen (ser jo godt ud på papiret, når forældrene er kåret), og dette er fuldt forståeligt! Og respekt for den tid og de penge, de bruger på dette! Men når vi almindelige hundejere kommer til udstilling og man gang på gang ikke kan opnå andet end exc og måske en 2. eller 3. plads, så mister man på sigt lysten til at tage afsted, da det netop ikke er billigt at være til udstilling. Hvis hunden ikke er bedre end det, ja så er det jo bare sådan det er, men man får jo ikke erfaring som udstiller, for man stopper jo med at tage afsted, hvis resultaterne udebliver.

De fleste af de udstillinger jeg har været til, kender dommeren godt til hvem, der er opdrætter og hvem der er hvalpekøber. Altså når man ved, at dommeren har spist middag med en opdrætter aftenen før, og deres hunde så sjovt nok bliver kåret dagen efter til udstilling, ja så kan jeg jo kun drage mine egne konklusioner.

Den sidste kommentar forstår jeg ikke helt? Altså mine hunde vil jo altid være de smukkeste i mine øjne, og jeg må jo så bare tage til efterretning, at hvis de gang på gang ikke bliver bedømt til at være dette i en dommers øjne, ja så må vi jo stoppe udstillings-halløjsaet, hvilket så igen ikke giver erfaring i fremvisning og så kører møllen jo lidt i ring, ik?

 

Jeg forstår faktisk ikke at man kan omtale EXCELLENT eller VERY GOOD som ikke at kunne opnå andet.... hunden er excellent/very good for pokker, det er man et skarn at pive over. Selv hvis der skulle stå et par hunde foran i placeringen, så er hunden stadig excellent!!

At en opdrætter formår at udvælge de bedste afkom til eget brug, burde ikke afføde brok, men i stedet respekt for dedikationen omkring racen, lissom denne dedikation ganske givet fører til at hvalpekunder fremadrettet kan indkøbe hvape af høj kvalitet. Hvis en opdrætter lader de bedste hvalpe gå til hvalpekunder uden interesse i avl, hvordan skal kvaliteten i racen så opretholdes?

 

Jeg læser dit indlæg som bundende i begrænset viden og erfaring og jeg forsøger ikke at banke dig i hovedet. Jeg synes bare det er lidt uartigt at være utilfreds med at man har en dygtig opdrætter med hunde af høj kvalitet, som "tillader sig" at være konkurrent og stå i vejen for at din egen hund kan placeres højere. Husk nu lige - din hund er excellent og det er ved gud ikke noget man kan være utilfreds med.

 

I min race er det set ikke noget der får folk til at give op, at deres hund ikke lige står først og river certer. Men der er så osse en større konkurrence og der er rift om placeringerne. Men jeg oplever at der fra de mange hvalpekunder er glæde og opbakning når deres opdrætter placerer sig godt, lissom opdrætterne glædes over når deres hvalpekunder klarer sig godt. Ærgerligt hvis ikke det er tilfældet hos jer, jeg håber da det kan ændres.

 

Ift. om dommere kender opdrættere osv. så er det nu en gang sådan noget man indimellem vil opleve. Som oftest er det jo opdrættere der beslutter sig for at uddanne sig til dommere. Men det betyder altså stadig ikke at alt er afgjort over en middag aftenen før. Måske skulle du overveje hvilke dommere du stiller for, vælg nogle udlandske allrounddommere og se om det gør en forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ..opdrætteren ved hvilken hvalp der er den bedste når den er (hvornår vælger man hund??) 6 uger gammel..De kan nå at ændre sig tusind gange inden de skal udstilles..

Jeg tror mere på at det er handlingen der gør det.. Hvis du tager samtlige udstillinger i vores klub (kss) og DKK et helt år. Det er nok 20 udstillinger. Så vil jeg mene du kan begynde at vinde, hvis hunden ellers er racetypisk. Først når du har helt styr på hvad der foregår i ringen, og du føler dig tilpas derinde kan du vise din hund frem så den ligner en vinderhund. Hvis du, som nu, tænker: de nadres hunde er pænere..Den opdrætter der vinder..Jamen så vinder en af de andre helt sikkert..Hvis du er en vinder og er seriøs, så er din hund en vinder og er også seriøs.. Hvorfor tror du jeg aldrig (hvis jeg kan slippe hvertfald) går i ringen, mens Isabella til gengæld aldrig træner hundene..

Selvom du bliver placeret som nummer 3 eller 4, så er træningen da god..Og at hundene får excellent siger da noget om at det er en fin hund du har. I mangler bare træning. Prøv at lade en anden vise hende? En som er en god handler. Se om det ændrer på noget, for så ved du fejlen ligger hos dig og ikke hunde. Og så er det jo "bare" træning træning træning..

At du siger dommeren har spist middag med opdrætteren aftenenen før bliver jeg lidt pissed off af..Er det ikke bare den slags rygter de andre altid laver? Mine hunde vinder stort set altid, men jeg æder sq aldrig middag med dommere eller andet godtfolk. Jeg bliver heller aldrig inviteret. Og ville nok også sige nedjtak..

På den anden side er hundesporten skruet sådan sammen at alt er baseret på frivilligt arbejde..Atså får dommere, ringpersonale og andre hjælpere ingen penge. Men de får forplejning. Så jow det kan da godt være at en opdrætter også er hjælper på en udstilling, og derfor har ædt sammen med dommerne og en bunke andre mennesker. Jeg synes generelt at dommeren er gode til at være fair og ikke gå efter deres venner. Det er ikke længere siden end roskilde en dommer fik sin datter i store ring, og bad stewarden sige at hun som den første skulle forlade ringen. Pga de familiære forhold. Med enhver anden dommer ville netop den hund værer blevet placeret i BIG, men den røg ud. Og hvad havde folk ikke rygtet om hvos hun havde ladet den vinde? OMG!

Bliv dog ved med at udstille..Ikke alle dommere går efter det samme på en hund. En eller anden gang så vinder du :mrgreen:

 

Du kan meget vel have ret i, at vores manglende resultater skyldes mig. Og ja exc er da fint, men det er da sjovere at vinde. Og når man har 2 hunde (jeg ved godt jeg ikke skal klage ifht dig:-D), så synes jeg det kan blive rigtig mange penge, man kaster efter sådanne udstillinger, for "bare" at stå med en exc. og intet andet. Indtil nu har vi mest brugt det til at se, hvordan udvikler vores hunde sig, og da Martha i en periode har manglet bredde, så vi ikke været afsted, da hun simpelthen bliver dømt for dårlig. Nu har hun fået bredde, men er også blevet ældre og røget op i en klasse med nogle tunge tøser med meget erfaring, så det er blevet sværere at opnå et godt resultat.

 

Der vil altid være brodne kar i alle brancher og også udstillingsverdenen. Selvfølgelig er alle ikke sådan! Jeg vil helst afsted med udlandske dommere, for de danske dommere i vores race kender godt til de forskellige opdrætteres hunde, og nogle har en forkærlighed for at vælge en bestemt opdrætter. Det behøves ikke opfattes som en "vennetjeneste", men bare at den dommer synes, at den opdrætters hunde er mest racetypisk ifht den dommers standard. Derfor kan de så for mig være lige meget at stille op, med mindre jeg ønsker træning i handling. Men omvendt til vores klubudstillinger, så spiser dommeren faktisk mad med formanden (som også er opdrætter) dagen før, og så sent som for 14 dage siden, så skete dette og sørme om ikke hans hvalpe (han stillede kun med hvalpe denne gang) fik både BIR og BIM for hvalpene:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst afsted med udlandske dommere, for de danske dommere i vores race kender godt til de forskellige opdrætteres hunde, og nogle har en forkærlighed for at vælge en bestemt opdrætter. Det behøves ikke opfattes som en "vennetjeneste", men bare at den dommer synes, at den opdrætters hunde er mest racetypisk ifht den dommers standard. Derfor kan de så for mig være lige meget at stille op, med mindre jeg ønsker træning i handling. Men omvendt til vores klubudstillinger, så spiser dommeren faktisk mad med formanden (som også er opdrætter) dagen før, og så sent som for 14 dage siden, så skete dette og sørme om ikke hans hvalpe (han stillede kun med hvalpe denne gang) fik både BIR og BIM for hvalpene:mrgreen:.

 

Du tager fejl, det handler oftest om TYPE!

Hvis nu du laver dit forarbejde inden du tilmelder, så vil du måske kunne ændre situationen.

Ved simpel googlesøgning på en dommer kan du finde billeder fra tidligere resultater, evt. billeder af dommerens egne hunde hvis vedkommende har racen og dette kan du bruge til at få et overblik over hvilken type hund en given dommer er til.

 

Jeg kunne ikke drømme om at stille min elegante tæve for en russisk dommer, han vil finde hende ALT for let. I stedet ville jeg sikkert kunne stille hendes datter som er et ordentligt skur, grænsende til det maskuline og få et glimrende resultat på hende. Når man er SÅ resultatorienteret som du er, så SKAL der gøres et benarbejde inden man tilmelder.

 

Og så vil jeg igen understrege at der skal trænes for at kunne fremvise hundene til deres fordel og man skal vide en hel del om eksteriør. Den viden får man ikke ved at blive hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår faktisk ikke at man kan omtale EXCELLENT eller VERY GOOD som ikke at kunne opnå andet.... hunden er excellent/very good for pokker, det er man et skarn at pive over. Selv hvis der skulle stå et par hunde foran i placeringen, så er hunden stadig excellent!!

At en opdrætter formår at udvælge de bedste afkom til eget brug, burde ikke afføde brok, men i stedet respekt for dedikationen omkring racen, lissom denne dedikation ganske givet fører til at hvalpekunder fremadrettet kan indkøbe hvape af høj kvalitet. Hvis en opdrætter lader de bedste hvalpe gå til hvalpekunder uden interesse i avl, hvordan skal kvaliteten i racen så opretholdes?

 

Jeg læser dit indlæg som bundende i begrænset viden og erfaring og jeg forsøger ikke at banke dig i hovedet. Jeg synes bare det er lidt uartigt at være utilfreds med at man har en dygtig opdrætter med hunde af høj kvalitet, som "tillader sig" at være konkurrent og stå i vejen for at din egen hund kan placeres højere. Husk nu lige - din hund er excellent og det er ved gud ikke noget man kan være utilfreds med.

 

I min race er det set ikke noget der får folk til at give op, at deres hund ikke lige står først og river certer. Men der er så osse en større konkurrence og der er rift om placeringerne. Men jeg oplever at der fra de mange hvalpekunder er glæde og opbakning når deres opdrætter placerer sig godt, lissom opdrætterne glædes over når deres hvalpekunder klarer sig godt. Ærgerligt hvis ikke det er tilfældet hos jer, jeg håber da det kan ændres.

 

Ift. om dommere kender opdrættere osv. så er det nu en gang sådan noget man indimellem vil opleve. Som oftest er det jo opdrættere der beslutter sig for at uddanne sig til dommere. Men det betyder altså stadig ikke at alt er afgjort over en middag aftenen før. Måske skulle du overveje hvilke dommere du stiller for, vælg nogle udlandske allrounddommere og se om det gør en forskel?

 

Det ses ofte hos os - synes jeg - at der er mange, som udstiller, imens deres hunde er hvalpe. De fleste hvalpe får jo som regel også ok kritik - tror sjældent jeg hører om dårligere end lovende bliver givet. Men når så hundene bliver større, og dommerne bliver hårdere i deres bedømmelse (hvilket de jo også skal - så fair nok), og resultaterne derefter ikke lige så gode, ja så falder folk fra. For mit eget vedkomne så vil jeg helt klart ikke fortsætte med at udstille, hvis mine hunde ikke ser ud til at kunne opnå et godt resultat - det er ligesom det, der er drivkraften for mig med at tage med dem. Hvis det kun var for hyggen, så kan jeg sagtens tage afsted uden at lade dem udstille. Hvis de ikke er bedre, end de bliver bedømt, så betyder det ikke, at de er mindre værd for mig! For mig vil de altid være de smukkeste:hjerte:, men så vil jeg bare ikke smide en masse penge efter udstillinger.

 

Og ja jeg er et skarn, når jeg for nummer gud ved hvad gang står med et exc eller vg, men så igen bliver nr 3 eller 4 i den klasse og så alligevel bliver skuffet. Jeg vil altid være stolt af et exc., men faktum er jo også, at dette ikke bringer min hund ind i kampen om BIR til en udstilling, når hun ikke kan vinde sin klasse. Exc eller vg kan bruge til, om min hund lever op til racestandarden. Men en placering er mere konkurrence-genet i mig, som vil opnå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du tager fejl, det handler oftest om TYPE!

Hvis nu du laver dit forarbejde inden du tilmelder, så vil du måske kunne ændre situationen.

Ved simpel googlesøgning på en dommer kan du finde billeder fra tidligere resultater, evt. billeder af dommerens egne hunde hvis vedkommende har racen og dette kan du bruge til at få et overblik over hvilken type hund en given dommer er til.

 

Jeg kunne ikke drømme om at stille min elegante tæve for en russisk dommer, han vil finde hende ALT for let. I stedet ville jeg sikkert kunne stille hendes datter som er et ordentligt skur, grænsende til det maskuline og få et glimrende resultat på hende. Når man er SÅ resultatorienteret som du er, så SKAL der gøres et benarbejde inden man tilmelder.

 

Og så vil jeg igen understrege at der skal trænes for at kunne fremvise hundene til deres fordel og man skal vide en hel del om eksteriør. Den viden får man ikke ved at blive hjemme.

 

Tak:5up: det lyder som en rigtig god ide, at jeg bliver bedre til at selektere i udstillingerne efter, hvem som er dommer, og måske kun går efter de dommere, der går efter min type i periode - indtil vi får rigtig god erfaring, så kan vi jo prøve at hoppe de andre igen og se, om det har båret frugt med øvelse:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan på en måde godt forstå, du er skuffet Hestkjær. Vi synes jo alle, at lige netop vores hund er skøn.

Jeg har fundet ud af, at hundesport/udstillinger er en dyr sport at lære, netop fordi, man er nødt til at tage af sted med hunden for at lære om fx dommere, eksteriør osv.

Men jeg mener også, at hvis man viser man er super seriøs og kommer med veltrænede hunde til næsten alt, så er man også bedre stillet, når opdrætter skal "sende hunde ud" i de rigtige hjem.

Mange siger "vi vil gerne udstille", men så kommer de 1-2 gange, og det er jo ærgerligt, hvis man har fået en god hund. Jeg har med Florence fået en hund der (måske) kan gøre sig i toppen, men jeg fik kun lov at få hende fordi jeg gennem 2 år havde vist, at jeg virkelig vil det med at showe.

 

Jeg ville da blive ved at komme, i det omfang tid og økonomi tillader det, og så lære mere om udstillingsverdenen hen ad vejen. Jeg spørger altid "de gamle" om dommere, fordi jeg ikke ved, hvad typer de er til. Nu skal vi til Tyskland om 2 uger, og Flo bliver hjemme, da den dommer vil have lette typer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede jo udstilling for alvor, på hobbyplan her for 3 år siden, havde udstillet før men som avlsgodkendelse, på de racer jeg havde. Jeg overtog en smuk ældre hanhund, som jeg hurtigt meldte på udstilling, han klarede sig rigtig godt, og så fik jeg blod på tanden. Jeg havde allerede bestilt min nye hund af samme race, inden jeg fik ham, hun skulle så også udstilles, hun er vældig fin, men bryder sig ikke om at blive udstillet, hun fik dog Exc. og Vg'er men aldrig cert, hun er lige som hun skal være, men det var jo ikke nok for mig, da jeg nu var blevet seriøst bidt af udstilling, så jeg bestilte en hanhund, hos en kendt opdrætter i Holland der lavede fine hunde, og fordi at jeg havde vist at jeg gik op i det, fik jeg lov at vælge først og jeg spurgte opdrætteren til råds også, så vi var enige om den bedste hund (så meget man nu kan se, på en lille hvalp ;)), han er nu 15 mdr. og klarer sig rigtig fint, og jeg har store forventninger til ham, han er nu triple junior champ ( Tyskland/Lux.), og fik sit 5. cert her i week enden.

Jeg har nu fået et skønt og harmonisk kuld hvalpe på min exc. vg, tæve med en flot præmieret hanhund, hvor jeg beholdt (håber jeg) den bedste tæve herhjemme, men det ved jeg jo faktisk ikke, da der var flere rigtig gode hvalpe, med udstillings potentiale.

Jeg har været igennem rigtig mange Vg og good (dengang der ikke var exc.) hunde, og håber da med tiden, at jeg får nogle rigtig gode resultater frem over, men sikker kan man aldrig være.

Hvis man har en god hund og har trænet, så sker det at resultaterne lige pludselig, kommer helt af sig selv.

Men det kan være benhårdt arbejde, at komme til at stå først med sin hund, der er mange faktorer der spiller ind.

Men pøj fremover, det er en skøn/dyr/altopslugende hobby, hvem andre kører kl. sort nat 700+km, for at sidde og vente på en campingstol i flere timer, løbe et par omgange og måske være heldig, at dommeren kan li' din hund, og komme hjem med en roset til 12,50 hvis man er heldig, nogle steder får du et lille str. A3 kritik med 3 linier på og så kan man vende snuden hjem. Men skønt er det, også bare det at tale med de andre, der er lige så tossede som en selv.

Men bliv ved med at -som Mette skriver- komme på udstillingerne, for det drejer sig også om at lære af "de store", og selv blive synlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Liva fik champion-titlen med hjem mandag og blev samtidig 3. vinder i klassen

 

108601-img-20130520-145438.jpg

 

 

:genert: Lige et spørgsmål fra en uvidende :engel: de der numre i får, du har 0001....er det efter hvornår man er tilmeldt udstillingen...eller er der en anden forklaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

:genert: Lige et spørgsmål fra en uvidende :engel: de der numre i får, du har 0001....er det efter hvornår man er tilmeldt udstillingen...eller er der en anden forklaring?

 

Nummeret er katalognummeret, som også er startrækkefølgen.

 

Det var egentlig Maggies nummer fra begynderklassen, men da hun er i løbetid, skrev jeg til arrangørerne og spurgte, om jeg måtte lave en ombytning og tage Liva med i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...