Hop til indhold

Min hund vil hilse på ALLE


Gæst vis123
 Share

Recommended Posts

Mit bud er, at det er nemmere at styre hunden ;-)

Selen giver mere frihed til at springe op og rundt..

Eris elsker at hoppe op på to ben, når der kommer en forbipasserende hund, hun rigtig gerne vil hilse på.

Når hun har snoren i halsbåndet hopper hun ikke så BRAT op! Nogen gange gider hun slet ikke.

Det er jo nok fordi trykket ligger et andet sted og det tildels er ubehageligt at hoppe frem i halsbåndet..

Hvor ondt det end lyder, så skal det ikke være behageligt at springe frem og hoppe op ad mennesker eller genere andre forbipasserende..

Når det så er sagt, så kan jeg sagtens se hvorfor man bruger en sele, hvis hunden trækker meget hårdt frem konstant, så den ikke får varige mén.

 

Jeg har selv brugt sele hele Eris liv, hvilken fik hende til at gå skævt (som muligvis ligger til grunde for den skæve nakkehvirvel hun fik) og langt foran mig + trække (altså så meget som en 8 kg's hund nu kan ;-))

Når hun går i halsbånd trækker hun næsten ikke, går helt lige med kroppen og springer ikke op, når hun ser spændende ting og sager ;-)

Så halsbånd = mere kontrol :-)

 

jeg mener du skal sige: halsbånd = større skader. Tager man 3 røngtenbilleder, et af en halsbånd hund, en selehund og en fri hund- så kan en trænet dyrlæge se forskel- og halsbåndshundene har suverænt de største skader- hvorfor udsætte hunden for det? Du kan sagtens have lang snor og ikke have en hund der trækker- min går også 7-8 meter foran og snoren er kun stram hvis der er fært af rådyr eller lignende - så det er bedre at lære den at gå i blød line (lang/kort) i sele og så den rigtige sele- feks bør man ikke bruge de seler er går imod de store brysmusker- ligesom selen skal sidde korrekt ,hvad der kan være svært på tynde spidshunde.

 

Jeg kan gå med min hund(spidshund vel at mærke) i en 7-8 m lang longe (i sele) der løber efter os i en blød bue, mens han går ved siden af mig og en anden hund fliner fuldkommen ud af arrigskab- hvad stort set alle hanhunde gør på min hund. Det eneste jeg gør er at bede ham blive ved mig og informerer ham om at det er "sur hund" og dermed off limit.

Og min hund hører ikke til de afrettede- faktisk er han med vilje overhovedet ikke afrettet, som mine historier med rådyrene fortæller- men der er en ting der er kendetegnende ved ham og det er at han gerne vil gøre mig glad- så når og hvis jeg fortæller ham hvad jeg ønsker så gør han det ofte også- som feks gå forbi de sure og hidsige hanhunde uden at ænse dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener du skal sige: halsbånd = større skader. Tager man 3 røngtenbilleder, et af en halsbånd hund, en selehund og en fri hund- så kan en trænet dyrlæge se forskel- og halsbåndshundene har suverænt de største skader- hvorfor udsætte hunden for det? Du kan sagtens have lang snor og ikke have en hund der trækker- min går også 7-8 meter foran og snoren er kun stram hvis der er fært af rådyr eller lignende - så det er bedre at lære den at gå i blød line (lang/kort) i sele og så den rigtige sele- feks bør man ikke bruge de seler er går imod de store brysmusker- ligesom selen skal sidde korrekt ,hvad der kan være svært på tynde spidshunde.

 

Jeg kan gå med min hund(spidshund vel at mærke) i en 7-8 m lang longe (i sele) der løber efter os i en blød bue, mens han går ved siden af mig og en anden hund fliner fuldkommen ud af arrigskab- hvad stort set alle hanhunde gør på min hund. Det eneste jeg gør er at bede ham blive ved mig og informerer ham om at det er "sur hund" og dermed off limit.

Og min hund hører ikke til de afrettede- faktisk er han med vilje overhovedet ikke afrettet, som mine historier med rådyrene fortæller- men der er en ting der er kendetegnende ved ham og det er at han gerne vil gøre mig glad- så når og hvis jeg fortæller ham hvad jeg ønsker så gør han det ofte også- som feks gå forbi de sure og hidsige hanhunde uden at ænse dem.

 

Det dér er du altså nødt til at dokumentere! Jeg tror simpelthen ikke på at en hun der almindeligvis bliver ført i halsbånd, i øvrigt uden synderlige ryk og afstraffelse, får skader! Det er klart at det er idioti at sætte en lang line i et halsbånd, men en almindelig kort line ser jeg ingen problemer i. Og slet ikke når det er i træningsøjemed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det dér er du altså nødt til at dokumentere! Jeg tror simpelthen ikke på at en hun der almindeligvis bliver ført i halsbånd, i øvrigt uden synderlige ryk og afstraffelse, får skader! Det er klart at det er idioti at sætte en lang line i et halsbånd, men en almindelig kort line ser jeg ingen problemer i. Og slet ikke når det er i træningsøjemed.

 

 

Anders Hallgren lavede for nogle år siden en undersøgelse med fokus på hvorfor hunde ofte havde skader i f.eks. ryggen - overraskende viste det sig at det skyldtes forkert brug af halsbånd i helt op til 80% af tilfældene.

 

Ekstra Bladet - Av, sagde hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Anders Hallgren lavede for nogle år siden en undersøgelse med fokus på hvorfor hunde ofte havde skader i f.eks. ryggen - overraskende viste det sig at det skyldtes forkert brug af halsbånd i helt op til 80% af tilfældene.

 

Ekstra Bladet - Av, sagde hunden...

 

Næh, der står at op mod 80% af ændret adfærd er smerterelateret. Af de 400 hunde, havde 63% en defekt i bevægeapparatet, som OFTE udspringer af rygproblemer. Så står der videre "91 procent af hundene i undersøgelsen enten trak i linen eller blev rykket tilbage i linen af deres ejere under daglige gåture eller til træning. Mange af disse hunde havde stærke defekter i nakken".

 

Undersøgelsen er fra 1991, altså 22 år gammel. Dengang var det helt almindeligt at give MEGET hårde ryk i linen!

 

Så igen, jeg nægter at tro at almindelig brug af halsbånd uden ryk kan give skader (og slet ikke skader som ses på billeder).

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, der står at op mod 80% af ændret adfærd er smerterelateret. Af de 400 hunde, havde 63% en defekt i bevægeapparatet, som OFTE udspringer af rygproblemer. Så står der videre "91 procent af hundene i undersøgelsen enten trak i linen eller blev rykket tilbage i linen af deres ejere under daglige gåture eller til træning. Mange af disse hunde havde stærke defekter i nakken".

 

Undersøgelsen er fra 1991, altså 22 år gammel. Dengang var det helt almindeligt at give MEGET hårde ryk i linen!

 

Så igen, jeg nægter at tro at almindelig brug af halsbånd uden ryk kan give skader (og slet ikke skader som ses på billeder).

 

Jeg er helt på linie med dig..

 

Det er brugen der giver skaderne ikke halsbåndet i sig selv.

 

Til sammenligning kan man påpege, at hunde som får lov at trække hårdt i selen får lændeskader.

 

Jeg mener også, at Hallgren påpeger at det ikke er halsbåndet der giver skaderne, men de ryk hunden får eller selv giver. Her siger det sig selv at en smal kæde vil give større skader end et blødt, bredt halsbånd.

 

Uanset så bliver konklusionen vel at man ikke kun skal "have fat" i sin hund fysisk, men at det i langt højere grad er den mentale kontakt der er mellem hund og ejer, der giver den virkelige forskel.

 

Selv har jeg altid givet løs line op mod en udfordring, så Pelle oplevede ikke at blive holdt fysisk tilbage tæt inde ved mig. Det, og naturligvis anden god opdragelse, gør, at han faktisk fra ret ung alder har kunne holdes hos mig uden line, når han i virkeligheden hellere ville hen til en hund, jage den grå angokat som driller ham osv. Også selv om han piber af iver..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det skal vi heller ikke til at diskutere Anne :-D

Du må nægte at tro alt det du vil, og selvom undersøgelsen er 22 år gammel, så rykkede jeg da ikke min hund i halsbåndet dengang, allerede der gik vores hund med sele - man kunne jo spørge sig selv om man ville have det godt ved at have sådan et halsbånd på og blive trukket rundt med og få ondt i nakken eller hovedet - det ville jeg nok ikke - derfor skal mine hunde heller ikke gå med halsbånd. Nuvel det er så min mening og desværre har jeg haft dårlige oplevelser med halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger halsbånd;) jeg rykker ikke i snoren, men jeg vil kunne forhindre min hund i at belønne sig selv, fx ved snusning eller ved at stirrer på en anden hund.

jeg har det svært med de selehunde som får lov at hænge i deres sele og følge andre hunde rundt, føreren har ingen styr på det og den eneste mulighed er oftest at lokke eller trække hunden baglæns væk, hunden får hele tiden mulighed for at fortsætte med fronten mod den anden hund, med et halsbånd her man muligheden for at dreje hunden væk fra den anden hund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
jeg har det svært med de selehunde som får lov at hænge i deres sele og følge andre hunde rundt, føreren har ingen styr på det og den eneste mulighed er oftest at lokke eller trække hunden baglæns væk, hunden får hele tiden mulighed for at fortsætte med fronten mod den anden hund, med et halsbånd her man muligheden for at dreje hunden væk fra den anden hund;)

Det der kan KUN blive sagt af en der ikke bruger sele - sådan er virkeligheden altså ikke. Jeg har overhovedet ingen problmer med mine hunde - de går så fint i deres sele! Det er ærgerligt at selen er så misforstået - omvendt må jeg indrømme, at jeg har det dårligt, ved at se en hund blive holdt tæt til i halsbåndet - men sådan er vi jo så forskellige og heldigvis for det :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger halsbånd;) jeg rykker ikke i snoren, men jeg vil kunne forhindre min hund i at belønne sig selv, fx ved snusning eller ved at stirrer på en anden hund.

jeg har det svært med de selehunde som får lov at hænge i deres sele og følge andre hunde rundt, føreren har ingen styr på det og den eneste mulighed er oftest at lokke eller trække hunden baglæns væk, hunden får hele tiden mulighed for at fortsætte med fronten mod den anden hund, med et halsbånd her man muligheden for at dreje hunden væk fra den anden hund;)

 

Det er jo, igen, ikke udstyret som sådan, det er brugeren som opfører sig uansvarligt og respektløst.

 

Pelle bruger begge dele. Når vi er på tur hvor han skal være løs hele tiden, er han i halsbånd. Skal vi på længere ture i line er han i sele. Han får ikke lov til hverken mere eller mindre afhængig af hvad han har på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der kan KUN blive sagt af en der ikke bruger sele - sådan er virkeligheden altså ikke. Jeg har overhovedet ingen problmer med mine hunde - de går så fint i deres sele! Det er ærgerligt at selen er så misforstået - omvendt må jeg indrømme, at jeg har det dårligt, ved at se en hund blive holdt tæt til i halsbåndet - men sådan er vi jo så forskellige og heldigvis for det :cool:

Dejligt hvis virkeligheden ikke er sådan hos dig, men jeg ser rigtig mange f den slags hunde, så nogle har problemet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, der står at op mod 80% af ændret adfærd er smerterelateret. Af de 400 hunde, havde 63% en defekt i bevægeapparatet, som OFTE udspringer af rygproblemer. Så står der videre "91 procent af hundene i undersøgelsen enten trak i linen eller blev rykket tilbage i linen af deres ejere under daglige gåture eller til træning. Mange af disse hunde havde stærke defekter i nakken".

 

Undersøgelsen er fra 1991, altså 22 år gammel. Dengang var det helt almindeligt at give MEGET hårde ryk i linen!

 

Så igen, jeg nægter at tro at almindelig brug af halsbånd uden ryk kan give skader (og slet ikke skader som ses på billeder).

 

 

 

du forudsætter dermed at hunde generelt går i snor- med halsbånd uden ryk forekommer - at det var mere almindeligt i 91 end i dag- det synes jeg du bør dokumentere :blink:.

 

Du kan vælge en vilkårlig dag et vilkårligt sted og se på en del af de, som lufter hunde- at det stadig foregår med et markant træk- specielt slemt ved støvere og retrievertyper, og de sidste, som er noget af det nemmeste at få til at gå pænt i snor.

 

Iøvrigt kan en hvilken som helst hundeejer kan komme ud for at der opstår en uventet situation, med en uventet reaktion- med altså mindre man har adfærdsmodificeret til hund til at blive fisk eller fugl istedet- så det er en robot man har med sig.

 

Det er naturligvis indlysende at såfremt hunden går med halsbånd uden nogen former belastning på dette- feks ryk i snor- at der så ikke vil opstå skader i større omfang. Men et ryk er alt der skal til for at lave en blivende skade. Eks- jeg kender en mand der gik kiropraktor i årevis- og fik det ryk i nakken- en dag skete der en fejl- den ene dag var nok til at alle de andre dage ikke tæller som gode dage.

 

Lige så indlysende er det at sele der ikke passer hunden kan forvolde skader.

Men kan man ikke have sin hund fri- så er - af to onder en korrekt tilpasset og god sele at fortrække fordi den deler en eventuel belastning ud på et langt større og mere robust område- og som derfor ikke er lige så sart overfor belastningsskader som et par nakkehvirvler - udover det er vi enige om at en hund i strakt snor ikke er signalet på en hundeekvipage i balance og at man bør arbejde for at det ikke pågår - med levende væsener er der bare ingen garantier.

 

Jeg henviser til at der faktisk er dyrlæger der ved røngten billeder kan konstatere slidskader på hunde og de af disse billeder præcist kunne diagnosticerer halsbånd- sele og friløbere- uden de ved noget som helst om hunden. - det her er forhold som stadig konstateres når helt almindelige hunde af den ende eller anden grunde er i konsultation- hundeslidgigt er fuldkomment almindeligt og har intet med Anders Hallgren at gøre. Jeg vil foreslå at du selv opsøger viden, og er interessen stor nok, kan du kontakte et dyrehospital alternativ landbohøjskole og opsøge fakta frem for overbevisninger. Problemet opstår især på gamle hunde- når mange års belastninger påvirkninger hunden på nøjagtig samme måde som med os- feks forkert arbejdsstillinger giver slidskader- det faktum vil du formentlig ikke udfordrer. Og forskellen er måske 1-2 år gode år mere med hunden .

 

 

Jeg synes man skal tænke lidt mere over hvad hunden er, hvad den er skabt til og hvordan morfologien er stykket sammen- så giver mange ting et lidt andet billed- end de her gængse hundetræner adfærdsekspert perspektiver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker du på, i forhold til halsbånd? Vi har sådan en k9 sele, hvor der er et meget praktisk håndtag, som jeg benytter, til at holde fast i ham, i disse situationer

 

Som en anden skrev, du har mere kontrol over din hund. Ikke dermed sagt at du skal flå ham afsted - selvfølgelig! - men du kan ved samme faste greb som du tager i selen, meget nemmere bare gå afsted og dermed udstråle, vi går altså og det er der ikke nogen diskussion om. Det sagt, ville jeg dog stadig forsøge at få det ikke at hilse indlært ved at sige høje roselyde for at følge med dig, godbidden er nogle gange sjovere hvis den bliver kastet fremad så hunden lige skal løbe et par trin efter den - kan jo passende gøres lige efter man har passeret menneskene. Eller en bold, ruskelegetøj, andet.

 

Hvad er din hund vild med derhjemme? Griseører? Pizza? Tag det med på tur, griseører kan godt klippes/skæres til lidt mindre stykker, så det stadig skal tygges men ikke så længe som et helt øre. Bruges kun til det man vil øve, såsom passere.

 

 

 

Ang. skader, så kører mine jo slæde/vogn og der er de spændt fast til hovedlinen via halsbånd. De ryk de laver der er sgu noget mere end jeg nogensinde kunne finde på. De går jævnligt til kiropraktor og der har ikke været forskel på om noget skulle fikses i nakken i forhold til om det har været perioder hvor vi primært har brugt sele - det gjorde vi nemlig også da vores var yngre men det gør jeg nu kun hvis vi skal steder hen hvor han gerne må trække og hoppe rundt som det passer ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vis123
Som en anden skrev, du har mere kontrol over din hund. Ikke dermed sagt at du skal flå ham afsted - selvfølgelig! - men du kan ved samme faste greb som du tager i selen, meget nemmere bare gå afsted og dermed udstråle, vi går altså og det er der ikke nogen diskussion om. Det sagt, ville jeg dog stadig forsøge at få det ikke at hilse indlært ved at sige høje roselyde for at følge med dig, godbidden er nogle gange sjovere hvis den bliver kastet fremad så hunden lige skal løbe et par trin efter den - kan jo passende gøres lige efter man har passeret menneskene. Eller en bold, ruskelegetøj, andet.

 

Hvad er din hund vild med derhjemme? Griseører? Pizza? Tag det med på tur, griseører kan godt klippes/skæres til lidt mindre stykker, så det stadig skal tygges men ikke så længe som et helt øre. Bruges kun til det man vil øve, såsom passere.

 

 

 

Ang. skader, så kører mine jo slæde/vogn og der er de spændt fast til hovedlinen via halsbånd. De ryk de laver der er sgu noget mere end jeg nogensinde kunne finde på. De går jævnligt til kiropraktor og der har ikke været forskel på om noget skulle fikses i nakken i forhold til om det har været perioder hvor vi primært har brugt sele - det gjorde vi nemlig også da vores var yngre men det gør jeg nu kun hvis vi skal steder hen hvor han gerne må trække og hoppe rundt som det passer ham.

 

Der faktisk ikke meget jeg kan lokke ham med. Hvis vi går forbi mennesker, kan jeg godt, få ham til at tage imod godbidder, hvis jeg går ind foran ham, får ham i sit, og på den måde får opmærksomheden. Men hvis det er en hund, er der intet jeg kan lokke ham med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der faktisk ikke meget jeg kan lokke ham med. Hvis vi går forbi mennesker, kan jeg godt, få ham til at tage imod godbidder, hvis jeg går ind foran ham, får ham i sit, og på den måde får opmærksomheden. Men hvis det er en hund, er der intet jeg kan lokke ham med...

Hunde skal ikke lokkes;) de skal evnt belønnes men ikke lokkes, godbidder bliver i lommen og kommer kun frem når hunden gør det rigtige;

dvs fat i hund, klap på lår og rask fremad, gå forbi uden at lokke hverken med stemme eller godbid, bare afsted det gik;) når du er forbi kan du tilbyde leg, godbid eller hvad der nu fanger din hund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der faktisk ikke meget jeg kan lokke ham med. Hvis vi går forbi mennesker, kan jeg godt, få ham til at tage imod godbidder, hvis jeg går ind foran ham, får ham i sit, og på den måde får opmærksomheden. Men hvis det er en hund, er der intet jeg kan lokke ham med...

 

Intet han kan lide at spise derhjemme?? Leverpostej, rester fra aftensmad, tyggestænger, makrel på dåse, andet vildt fedtet? Du kan jo putte det i en lille plastikbøtte og give ham det derfra.

 

Synes som Kleo heller ikke at du skal lokke ham forbi med det men når han ér forbi og han gjorde det godt, får han en belønning.

 

Og så ville jeg øge buen som i skal gå udenom folk, så afstanden er stor nok til at han nemmere kan abstrahere fra de dem. Evt bare gå over på det andet fortov, simpelt og nemt og som regel en god afstand (også til andre hunde). Og vigtigt, du skal have kontakt med ham FØR i passerer, måske skal du allerede i gang med det 100 meter før de folk der nu kommer gående. Kalder/beder du først om noget når han har kørt sig selv op, så er der ikke store chancer for at han snapper ud af det.

 

Og så kontaktøvelser når i går rundt alene så han lærer hvad det er han skal. Plads f.eks. (behøves ikke være snorlige og alt det, det er bare et godt sted at have sin hund tæt på sig). Beløn beløn beløn med alt muligt varieret godt, start f.eks. hjemme i haven eller huset og gør det korte sessioner af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min Oscar har også haft et problem med at passere hunde/mennesker - ikke fordi han ville hilse, men fordi han var usikker/angst.

Han hakkede bremsen i og så kunne vi stå der og stå eller han ville væk.

 

Jeg var faktisk temmelig meget på skideren dengang for intet hjalp - godbidder kunne jeg havde i alle afskygninger - det hjalp ikke - let lys tone "komsekomse" det duede heller ikke - Oscar forblev at være fastfrosset til stedet.

Men så fik jeg en ide, for hjemme elskede han at lege med en bestemt dummy - sådan en man kunne gemme godbidder i - så blev den kastet og han hentede den og fik så de her godbidder som belønning. Så den der dummy tog jeg så med på vores gå ture - lige så snart noget dukkede op i horisonten og Oscar "frøs" fast - hev jeg dummyen op af lommen - kastede den og vupti glemte han alt om det som gjorde ham usikker. Når han så kom med dummyen fik han en enkelt godbid og så røg den i lommen igen - indtil næste gang.

I dag er det ikke længere nødvendig - og det foregik også kun for en kort periode, så var han ligesom ud over det - men jeg havde dummyen med i lommen i lang tid efter for et tilfældes skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal vi heller ikke til at diskutere Anne :-D

Du må nægte at tro alt det du vil, og selvom undersøgelsen er 22 år gammel, så rykkede jeg da ikke min hund i halsbåndet dengang, allerede der gik vores hund med sele - man kunne jo spørge sig selv om man ville have det godt ved at have sådan et halsbånd på og blive trukket rundt med og få ondt i nakken eller hovedet - det ville jeg nok ikke - derfor skal mine hunde heller ikke gå med halsbånd. Nuvel det er så min mening og desværre har jeg haft dårlige oplevelser med halsbånd.

 

Da jeg gik til hundetræning i DCH Brande, der var en af øvelserne at hunden skulle blive bag ved ejeren ved møde med anden hund. Det foregik sådan at min DSG gik "løs" i plads, og vi gik imod en anden ejer med hund. Det er så mening at han per automatik skulle blive bagved mig.

Måden dette blev indlært på var at min træner stod bagved, holdte snoren til hunden og så snart han tog et skridt frem fik han et ordentlig ryk bagud af min træner. Du vil altså påstå at intet har ændret sig siden dengang? Så kan jeg love dig for DCH er mange, mange år bagud, deres træning dengang var generelt sådan, plads blev også indlært ved ryk i snoren, stramme snore osv. Sådan en træning ser jeg yderst, yderst sjældent i dag.

 

Generelt er jeg imod at trække mine hunde rundt, hvad enten de er i sele eller ej. Så det er i mine øjne dig der behandler dine hunde forkert, hvis du mener et halsbånd er skadeligt. I mine øjne er det at skifte til sele, fordi det er nemmere at fortsætte en forkert behandling af hunden (At trække i hunden).

 

Det svare til at det er mega koldt hjemme hos mig. I stedet for at skrue op for varmen, tager jeg min vinterjakke på indenfor. Hvorfor ikke bare skrue op for varmen? Eller i dette tilfælde, hvorfor ikke bare lade være at trække og rykke rundt i hunden?

 

Det er IKKE skadeligt at hunden har et halsbånd på. Det er skadeligt at hunden får ryk og hiv i halsbåndet. Hvis man kan finde ud af den ordentlige behandling, så er der intet i vejen med at bruge halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vis123
Intet han kan lide at spise derhjemme?? Leverpostej, rester fra aftensmad, tyggestænger, makrel på dåse, andet vildt fedtet? Du kan jo putte det i en lille plastikbøtte og give ham det derfra.

 

Synes som Kleo heller ikke at du skal lokke ham forbi med det men når han ér forbi og han gjorde det godt, får han en belønning.

 

Og så ville jeg øge buen som i skal gå udenom folk, så afstanden er stor nok til at han nemmere kan abstrahere fra de dem. Evt bare gå over på det andet fortov, simpelt og nemt og som regel en god afstand (også til andre hunde). Og vigtigt, du skal have kontakt med ham FØR i passerer, måske skal du allerede i gang med det 100 meter før de folk der nu kommer gående. Kalder/beder du først om noget når han har kørt sig selv op, så er der ikke store chancer for at han snapper ud af det.

 

Og så kontaktøvelser når i går rundt alene så han lærer hvad det er han skal. Plads f.eks. (behøves ikke være snorlige og alt det, det er bare et godt sted at have sin hund tæt på sig). Beløn beløn beløn med alt muligt varieret godt, start f.eks. hjemme i haven eller huset og gør det korte sessioner af gangen.

 

Jeg må til at eksperimentere :) Men det lyder rigtig fornuftigt, så det skal jeg helt sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Da jeg gik til hundetræning i DCH Brande, der var en af øvelserne at hunden skulle blive bag ved ejeren ved møde med anden hund. Det foregik sådan at min DSG gik "løs" i plads, og vi gik imod en anden ejer med hund. Det er så mening at han per automatik skulle blive bagved mig.

Måden dette blev indlært på var at min træner stod bagved, holdte snoren til hunden og så snart han tog et skridt frem fik han et ordentlig ryk bagud af min træner. Du vil altså påstå at intet har ændret sig siden dengang? Så kan jeg love dig for DCH er mange, mange år bagud, deres træning dengang var generelt sådan, plads blev også indlært ved ryk i snoren, stramme snore osv. Sådan en træning ser jeg yderst, yderst sjældent i dag.

 

Generelt er jeg imod at trække mine hunde rundt, hvad enten de er i sele eller ej. Så det er i mine øjne dig der behandler dine hunde forkert, hvis du mener et halsbånd er skadeligt. I mine øjne er det at skifte til sele, fordi det er nemmere at fortsætte en forkert behandling af hunden (At trække i hunden).

 

Det svare til at det er mega koldt hjemme hos mig. I stedet for at skrue op for varmen, tager jeg min vinterjakke på indenfor. Hvorfor ikke bare skrue op for varmen? Eller i dette tilfælde, hvorfor ikke bare lade være at trække og rykke rundt i hunden?

 

Det er IKKE skadeligt at hunden har et halsbånd på. Det er skadeligt at hunden får ryk og hiv i halsbåndet. Hvis man kan finde ud af den ordentlige behandling, så er der intet i vejen med at bruge halsbånd.

 

 

Kors i røven - du har helt misforstået det jeg skriver - som sædvanlig.

At jeg foretrækker en sele - er så fordi det passer til mig - Jeg trækker aldrig i mine hunde - det gjorde jeg ikke for 22 år siden, eller for 40 år siden da der ikke fandtes sele, men kun halsbånd og det gør jeg heller ikke i dag. Jeg følger ikke med i hvad DCH laver af træning - hvorfor skulle jeg det? Har ligesom intet at bruge det til!

 

Jeg kommer med min mening på ligefod med alle andre herinde hvad skulle der være galt i det? - men det er måske kun jer "eksperter" der er så kloge:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...