Hop til indhold

Gode ideer til stuedressuren...

Camilse
 Share

Recommended Posts

I er jo alle sammen så fulde af gode ideer derude...

Som noget nyt er vi trænere i den klub jeg er medlem af, blevet enige om at vi julimåned ikke har fælles selvtræning som normalt, men istedet forsøger vi os med 5 temagange hvor der er 2-3 trænere på hver gang.

De to primære årsager til at vi forsøger os med dette i stedet er at vi oplever at nye medlemmer ofte kun kommer en gang til sommertræningen fordi de bliver "glemt" og så giver det her mulighed for at alle kan få prøvet de vi tilbyder af.

Jeg er med på en omgang agility(her skal jeg skam nok finde på noget) og så en omgang stuedressur, hvor jeg selv gerne vil have at omdrejningspunktet skal være hvordan kan vi også træne de "dødsyge" øvelser.

Jeg har en del ideer selv, men jeg tænker jo at man altid kan blive klogere, og jeg ved at der er mange der har skøre og pudsige indfald derude af og til... Så måske nogle ville dele lidt ud af deres erfaring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Klassikeren: hvordan gør man LF/FVF sjovt for både hund og fører. Og hvis der ikke er VILDT mange hunde til træningen, kan i få tid til at gennemgå forskellige metoder, og så tilpasse den enkelte hund. Optimalt vil det selvfølgelig være hvis du ugen efter måtte låne holdet et kvarters tid og korrigere småfejl:-)

Eller sjove feltsøg, hvor genstandene er gemt i træer/buske eller gemt under noget tørt græs.

Og jeg tænker selvfølgelig kun på konkurrencehunde:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh:stupid: Sad også lige og tænkte at i jo ikke kunne holde runderings-tema fordi det ikke er stuedressur:lol:

Apport med forskellige genstande?! Os der ikke har retrivere kan godt have lidt, ehh, udfordringer med apportøvelsen. Der er jo rigtig mange delmomenter der kan trænes.

Eller den "omvendte verden" sætte hundeførerne til at arbejde. Lade dem give så mange bud som muligt på hvordan f.eks. apportering kan øves. da jeg i sin tid gjorde det fik jeg 17 varianter af mit hold og alle syntes det var rigtig sjovt og ikke mindst lærerigt.

Det samme kan man gøre med alle øvelser.

"De "dødssyge øvelser" bliver kun sådan, hvis hundeførerne tror de er det og jeg har gennem årene mødt alt for mange trænere som sagde "ja og så til det som ikke er så sjovt" når der skulle trænes stuedressur, jamen så er tonen jo ligesom lagt :stupid:

Tjep tjep stuedressur hvor hunden kun får lov at udføre et kort moment for herefter at blive sendt ud til en fjernbelønning, den på forhånd ved er placeret.

Køre spænding på ift. belønning for at se hvor meget hunden kan klare uden at "briste", men ellers synes jeg, det vil være noget nemmere at du kom med dine egne ideer, så vi ikke bruger tid på måske at gentage noget du allerede har i tankerne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt musik på;) træn fx lineføring stå sit og dæk til musik, fx et stykke klassisk musik med gang i, det er faktisk sjovt og virker både som forstyrrelse men også som hjælp hvis du bryder hundeføreren arbejde til musikken, en lineføring kan blive noget så fin til musik og hundene bliver meget opmærksomme når deres fører pludselig svinger meget mere end sædvanligt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites