Hop til indhold

Urenlig voksen hund.


Gæst Lulu
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg håber at få lidt hjælp med et problem med min kærestes voksne Tibber (Tibetansk Spaniel).

 

Min kæreste har 3 hunde som har gået sammen i mange år, alle hanner. To er kastrerede (7 og 13 år) og så er der Lugo (5 år)..... Han er IKKE kastreret.

 

Jeg har en ung blandingshund, Tobby, på 1 år, som har en del jagthund i sig, så han kan være meget energisk. Han er også ukastreret, men jeg har planer om at få det gjort, så snart jeg har råd.

 

 

Lugo og Tobby finder som regel ud af det, men indimellem kan de dog starte nogle vældige kampe, hvor de prøver at fastslå dominansen.

 

Men det egentlige problem kommer jeg til nu:

 

Lugo er simpelthen den mest urenlige hund jeg har mødt! Han markerings-tisser konsekvent indenfor. Uanset hvor han er. Uanset hvor meget vi overvåger ham. Og uanset hvor meget han bliver luftet.

Jeg ved, det ikke er sygdom (blærebetændelse eller nyrer), for det er ren markering, med små dråber kraftigt gult og lugtende tis.

 

Han gjorde også dette, før jeg fik hund, selv om jeg må indrømme det er blevet værre efter Tobbys ankomst.

 

Det påvirker desværre også mit forhold, for jeg bliver simpelthen så tosset over min kærestes manglende vilje til at gøre noget ved problemet. Lugo har decideret ødelagt møbler, paneler og vægge med sit tisseri, for uanset hvor meget vi vasker med Rodalon, så forsætter han bare et nyt sted.

 

Min kæreste og hans eks-kone var ikke de mest konsekvente i opdragelsen af hundene (de havde på et tidspunkt 4!) som alle har et eller andet problem med renligheden, dog ikke så udtalt som Lugo.

 

Kommer en hund til at "lave" fordi han ikke kunne holde sig, er det selvfølgelig i orden. Men det er sgu ikke i orden, at hundene syntes det er mere hyggeligt at "lave" indenfor fordi det regner!

 

Men tisseriet er langt det værste, jeg har oplevet han på en nat nåede at tisse 10 steder i køkken og stue hos mig, fordi jeg havde glemt at lukke ham inde i badeværelset!

 

Hvad kan vi gøre? Er kastrering det bedste for ham? Vil han så holde op? Eller er det en adfærdsekspert vi skal have fat i?

 

Det er så frustrerende, med de ødelagte møbler og lugten. Jeg nægter at flytte sammen med min kæreste, før vi har fundet en løsning, for jeg kan ikke leve med det. Men han bliver bare fornærmet og siger at jeg bare vil have ham aflivet.

Men det passer ikke, Lugo er også rigtig sød, men bare et kæmpe svin.

 

Råd søges

 

På forhånd tak

 

Lulu

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han har ikke blærebetændelse.

 

Og han er den mest rolige og afslappede hund, han går som en konge. Men det er vel også generelt for racen.

 

Hvordan kan man se om en hund er angst/stresset? Det er ihvertfald værd at tjekke op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Det eneste der hjælper er opdragelse.. Kort snor på ham så I kan holde øje med ham.. Eller køb nogle bleer (hvis han er stor, så voksenbleer) og hold øje med ham hele tiden.. Han skal slet ikke have chancen for at lette ben.

Det er jo ganske almndelig adfærd hos hanhunde, omend vi mennesker ikke synes den adfærd er særlig hensigtsmæssig.

 

Det kan MÅSKE hjælpe at kastrere din hund, men det hjælper helt sikkert ikke at kastrere Lugo...

 

Hvor længe har I boet sammen? Det kan være det hjælper når alle er faldet til og ved hvor de hører til henne..

 

Mine hanhunde gør det i perioder f.eks når jeg har løbetid, eller hvis der kommer fremmede hunde ind.. Og ikke alle hanhundene gør det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdragelse, helt på linje med janni, snor på hele tiden og stop hunden hver gang og gå ud med den.

total rengøring så alt lugt kommer væk.

dårlig vane som kan rettes men det kræver at man er meget vedholdende og sørger for at hunden ikke får mulighed for at tisse inde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Nå ja o jeg glemte lige, at jeg blvier ret bekymret når du skriver at de "sommetider kan starte nogle vældige kampe"..Det er I nødt til at stoppe. Ellers har I snart 2 hunde som slås indædt...

 

Når man har en flok (en flok er mere end 2 hunde) så er man nødt til at gøre sig klart meget hurtigt hvordan den flok skal fungere... Det lader til at den gamle ukastrerede er bossen i det der før var en lille "flok" (din kærestes) og nu har I proppet en ung fertil hanhund ind i den flok.

I er nødt til at opstille nogen regler for god opførsel.

Jeg kan f.eks fortælle at her i min flok stirrer man ikke på hinanden, man knurrer ikke og man går ikke rundt med stive ben. Sr jeg det (og det gør jeg og de ved det) så stopper jeg det omgående ved afledning

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også normalt 2 hanhunde i huset.Også med fertile tæver og her sker det ikke.

Jeg har een gang set Freddy ligge an til et strint på et bordben og nåede at stoppe ham.Her lignede det sådan noget ala en overspringshandlling, rimelig ubevidst.

Jeg ville nu tro en kastration kunne hjælpe ham , men det er jo ikke en sikker ting mod en indgroet handling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mon ikke det også handler om at der ikke er ro i flokken? Jeg tænker hvis I bor hver for sig og så bringer hundene sammen det ene eller det andet sted :hmm:

 

Jeg har selv 3 han hunde - ingen af dem er kasteret. Vi har aldrig haft nogen problemer med at en af dem strint tissede inden for - men mine har så også været sammen fra hvalpe stadiet og der er cirka 3 år mellem dem.

De der slås kampe som de har indbyrdes skal I stoppe pr. omgående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen af mine hanhunde er meget usikre, og de har tisset indenfor. Fordi de er bange for at "vise hvor de er", undlader de at besørge når vi er ude at gå. Efterhånden som usikkerheden er aftaget og de får selvtillid nok til at tisse ud epå tur er tisseriet indenfor tilsvarende aftaget.

 

Spørgsmålet er om Lugo ikke tisser ude på tur for så kunne det være angst eller usikkerhed. Hvis han tisser ligeså meget ude på tur er det snarere et stort ego der er problemet.

Selvom jeg normalt ikke er tilhænger af kastration, ville det nok være det jeg greb til i den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...