Hop til indhold

Flækker negle/poter


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hej i kære hundefolk! Jeg har et problem med Jacks poter og negle. Jack har altid haft stor tendens til at sprække hans trædepoter (ikke noget med blod eller noget), han viser det ved at han træder ned og "knækker", så skal jeg lige smøre noget Helosan på i en uges tid også kan der gå helt op til 1-1,5 før det sker igen. Men de er tjekket og der er ikke noget komme efter, de skal bare have ekstra fugt.

Mit største problem er hans negle! De er så skrøbelige og flosser nemt, dog mest på forpoterne. Hans vildklør gør det også og der er ingen logisk forklaring på det udover jeg tænker at han nok mangler nogle vitaminer? Jeg har været ved at læse om Biotin, Ølgær og olie, men jeg er bare i tvivl om, hvilket der vil være det bedste? Håber i kan råde mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Jessie er under mistanke for at lide af enten idiopatisk eller symmetrisk lupoid onychodystrofi (http://www.dyrlaegeboysen.dk/01_kliniknyt/nyhedsbrevdyrlaeger/Nyhedsbrev%20dyrlaege%2006.pdf), der åbenbart (?) kun kan konstateres ved at amputere en tå og undersøge tåen.

Jessies negle ligner både SLO-neglene i linket og de idiopatiske negle i linket, men hun har altså kun mistet en enkelt negl, som vi så også kæmpede med i et halvt år. Det var udseendet på hendes negle og det lange forløb med en relativt uskyldig flækket negl, der har gjort, at mistanken er faldet på en af disse to lidelser, selvom hun var 3 år førend hun mistede neglen og ikke tidligere har mistet negle.

 

Jessie får en E-vitamin til mennesker i foderet (Apovits E-vitamin), GAC-Biotin Forte i foderet og Velcote-olie i foderet. Før hun mistede en negl, fik hun kun olie i maden og olien var ikke sammensat korrekt til hendes behov.

 

Hendes negle er undergået en synlig forbedring på disse kosttilskud, som blev igangsat efter min dyrlæge havde snakket med nogle, der vidste mere om denne lidelse.

 

Før vi begyndte på kosttilskudene, følte hendes negle ved klipning som en knivtang i blødt træ=de smuldrede næsten ved klipning og det var smertefuldt for hende, men dette har helt ændret sig.

 

Hun har stadig følsomme negle ved klipning og slibning af dem, men hun kan holde det ud nu - det kunne hun ikke førend, hvilket jo bare forstærkede problemerne, når de blev for lange. De ser dog stadig anderledes ud (når man kigger på undersiden af dem, så ligner de SLO-neglene i linket) end f.eks. min anden hunds negle, der ikke fejler noget.

 

Personligt, hvis jeg skal vælge en diagnose til hende, hælder jeg mest til, at Jessie lider af den idiopatiske-version, da hun jo netop ikke mister sine negle systematisk og aldrig har gjort det, men jeg lader hende ikke teste, da tilskudene hjælper og hun ville ikke kunne deltage i nogle former for hundesport (hun er semi-udstillingshund) med en amputeret tå (jeg har svært ved at tro, at de skal fjerne en hel tå for at kunne konstatere det, men det var det svar min dyrlægen fik fra dem hun kontaktede).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak :)! Sætter pris på det, men Jack er tjekket ved Dyrlægen. Jeg har haft googlet SLO og det minder på ingen måde om Jacks negle. Det er kun de yderste "lag" af neglen som flosser/knækker fra tid til anden og det er mest på hans forpoter. Han har døjet med ryggen og bækkenet som har gjort at han har brugt sin forkrop og glemt bagkroppen. Så tænker lidt at det er derfor de er lidt for skrøbelige. Dyrlægen nævnte de samme forskellige ting som jeg har haft kigget på, er bare i tvivl om hvad der vil virke bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok forsøge med B-vitamin og en sammensat olie til hud/hår. Din dyrlæge kan give B-vit. inj. og vil også have olietilskud. Men forvent op imod 8 uger før du kan se et rigtigt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...