Hop til indhold

Hvilken hund?


Gæst Connie
 Share

Recommended Posts

Gæst Connie

Hej Hunde venner.

 

Min mand og jeg er på udkig efter en hund i mellemstr.

 

Vi bor til leje i et rækkehus i 2 etager dvs. der er en trappe med 14 trin og den er vinklet/runder... Vi har have foran og bagved. Den bagerst have er ren hæk / høj - men den vil blive hegnet ind med trådnet, så kommende hund ikke stikker af.

 

Vi bor 10 min. gang fra stranden, og der er gode arealer herude med græs :lol:

 

Vi går tit ture.

 

Vi aner bare ikke hvilken hund vil være den bedste for os.

 

Jeg vil helst have en mindre hund, hvor min mand vil have en noget større hund -

 

Vi er begge hjemmegående, så hunden vil faktisk altid have selskab - og den skal selvfølgelig med når der skal handles og når der skal køres med bus og lign. Derfor skal hunden jo ikke være for stor.

 

Jeg håber på at I herinde vil kunne give mig/os nogle rigtig gode ideer samt plusser og minusser ...

 

På forhånd rigtigt mange tak

 

Connie

Link til indlæg
Del på andre sites

det er meget svært at svare på, hvis du ikke kommer nærmere ind på, hvilken personlighed, som i godt kan lide ved hunde. mange forskellige typer vil umiddelbart passe godt ind i det liv, som i kan tilbyde. men forskellige hunderacer har jo meget forskellige egenskaber - nogle er selvstændige, andre meget tæt knyttede, nogle er super nervefaste og andre mere bløde, nogle er aktive små "vimsehunde", andre er rolige og sindige, nogle vil gerne ligge tæt i sofaen, andre har det fint med at få lov at ligge i haven og holde udkig meget af dagen. osv. osv.

 

sådan helt top-of-mind tænkte jeg på mynden whippet, en mellemstor og ikke for tung hund, som er alsidig og en værre sofakartoffel. eller en mellempuddel, som er en aktiv, intelligent og social hund. men jeg tænker nok i den retning, fordi det er mine egne drømmeracer i den størrelsesgruppe ;-) mulighederne er jo stort set uendelige - så prøv gerne at beskrive drømmehundens sind lidt bedre :-)

 

hvis i gør jeg tanker om hvad i er til ifht. hundetræning, pelspleje og aktiviteter, vil det også være en hjælp til at spore sig nærmere ind på en race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Hej søster lagkage :)

 

tak for den hurtige respons.

 

Hmm jamen altså: mht. ønsker: den skal være kærlig, selvstændig/dog ikke for meget .. det må gerne være en der bare nyder dagen også gerne i sengen og på sofaen. Det skal heller ikke være en hund, der bare ingen energi behov har.... altså den må have energi, men den skal heller ikke være hyper aktiv. Hunden må dog ikke være for stor.... og det vil jeg mene Mynden er. . egentlig bryder jeg mig heller ikke om en mynde hund. :oops: Puddel-- tjo.... dem bryder min mand sig bare ikke om...... alt det der med for meget pels.... det vil han helst ikke ... selvom jeg siger at man kan klippe dem ned.... men nå...

 

hundetræning? jo da--...... hvalpetræning og lydighed... og muligvis mere til --- dette vides dog ikke lige pt.

 

For mit vedkommende, er pelspleje ikke noget der vil gøre noget - men igen... manden herhjemme.... hmm men.... jeg ved såmænd godt at det er mig der kommer til at stå for det meste med hunden, så det burde vel også være mit valg :blink:

 

Jeg ved ikke om dette er til nogen hjælp, men det er da hints....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.... Jeg er vildt ringe til det her - bliver nemlig også farvet af egne ønsker:genert:

 

I skal nok lige undersøge reglerne omkring busser der hvor i bor. I de fleste bybusser må man kun have hunde med i tasker.

 

Hvad med at i får en lille hund med et stort ego? Jeg tænker noget Cairn terrier eller lignende. En sjov lille fætter der er fuld af fis og ballade:-) Lydighed er ikke noget man skal regne med at den gider i længden, men rally eller agility kan de sagtens. En japansk spids, eller måske en dansk, kunne også være en mulighed.

 

Generelt er der ingen racer der er "dovne", men langt de fleste hunde er rolige i hjemmet når de ellers er godt nok aktiverede i løbet af dagen. Omvendt, en hund der ikke bliver tilstrækkeligt aktiveret, kan være en pestilens i hjemmet, og er i risiko for adfærdsproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Anne1979: tak for input.

 

Vi har overvejet Japansk Spids og Dansk Spids, begge 2 dejlige racer - og selvfølgelig vil hunden blive aktiveret i dagligdagen.... ingen problemer der... jeg har også kigget på på cairn terrieren.. den er manden min bare ikke så glad for...

 

mht. busserne her i Esbjerg- tor jeg bestemt ikke der er nogen restriktioner - jeg ser mange store hunde i busserne..

 

Connie

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige have i mente hvor meget lyd racen har tendens til at have når I vælger hund.

taler af egen erfaring med en meget snakkende hund, vi bor heldigvis på landet og genere ingen :)

 

umiddelbart tænker jeg noget cavelier, nem lille aktiv hund, kan være i en taske hvis behovet er der, men heller ikke i vejen for en løbetur ved stranden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, det er godt nok første gang jeg har hørt Whippet omtalt som "for stor" :hmm: Jeg vil betegne den som en lille hund, så jeg er nysgerring efter hvad mellemstørrelse betyder for trådstarter, sådan i mål og vægt?

 

Men udover det bør man ikke vælge hund efter størrelse og udseende, men efter hvad der på fornuftig vis passer bedst til ens egen livsstil og temperament. Og der har vi stadig ikke fået meget at vide.

 

Til nogle af de racer, der er foreslået: OEB vil jeg fraråde, da den sandsynligvis er for stærk og for "stor" til trådstarter. De andre Bulldogs vil jeg fraråde pga. deres dårlige helbred. Det gælder til dels også Mops. Man skal i hvert fald se sig for når man køber. Stamtavle er ingen garanti.

Staffy lyder heller ikke som den rigtige race til en, der gerne vil have en lille hund. Den er godt nok lille, men sindet svarer ikke helt til størrelsen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu du skriver spidshund - hvad så med en Volpino Italiano - skøn lille hund hvis pels er meget nem at holde. Kender nogen herude der har en.

 

Kom da lige i tanker om, da jeg så dit brugernavn - hvad med Beagle? :mrgreen: En mindre hund, meget sjov og social, men stadig med en masse "hund" i, så manden også kunne få lidt af det, han gerne vil have. Og ingen pelspleje :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Kom da lige i tanker om, da jeg så dit brugernavn - hvad med Beagle? :mrgreen: En mindre hund, meget sjov og social, men stadig med en masse "hund" i, så manden også kunne få lidt af det, han gerne vil have. Og ingen pelspleje :5up:

 

En beagle kunne klart være et bud - nem str. nem pels - pelsen er nærmest selvrensende - de lugter aldrig af hund heller ikke i våd tilstand - den største ulempe ved beaglen er at nogle er meget jagt ivrige og ikke kan gå løs - men gerne luftes i lang snor - haven skal være godt indhegnet så der ikke er nogen flugtveje - ikke at de vil stikke af - men det er næsen som kan drive værket. Det er en støver som kræver at snuse rundt, så en luftetur på ½ time kan meget hurtig blive til en time når den skal snuse.

Jeg kender da et par stykker der er med i både bus og tog - de kan sagtens lære at sidde i en taske. Og så en sidste meget god ting er, at I går hjemme og da beaglen er en utrolig social hund der elsker sine mennesker kunne sådan en ikke havne et bedre sted :5up:

 

Hvis du bliver interesseret så kan du kontakte mig for yderligere oplysninger gennem beaglepack.dk - som er beaglernes hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Jeg ville gerne have uddybet hvad du mener med: "selvstændig/dog ikke for meget .."

 

Hunde af selvstændigt sindelag har deres selvstændighed fordi de har skulle arbejde uden hjælp, dvs. de er meget motiveret for det der nu engang har været deres job, det være sig jagt og vagtfunktioner. Denne selvstændighed gør sig gældende når hunden skal acceptere at samarbejde med sit menneske og gribes dette forkert (for hårdt) an, mister man hundens respekt.

 

det må gerne være en der bare nyder dagen også gerne i sengen og på sofaen.

 

Så er du mest ovre i selskabsracerne og så bliver hundene som regel ret små.

Hos nogle af selskabsracerne finder du selvstændighed og stor lyst til "sofaflyderi" uden det kæmpe behov for fysisk aktivitet.

 

Af mellemstore racer tænker jeg også beagle, mellempudel og mellemschnauzer. Først- og sidstnævnte er mere selvstændige end pudlen

Der er et hav af småterrier og her er cairn en god begynderhund, synes jeg. Med den rette opdragelse (psykologi fremfor magt) kan det blive en fantastisk følgesvend altid oplagt til at lave noget.

Af andre mindre hunde tænker jeg King Charles spaniel, ikke at forveksle med Cavalier King Charles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Hej

 

Tak for alle inputs. Jamen jeg aner ikke hvad jeg skal skrive til hvad jeg ønsker af en hund.

 

Vi er som "familie" ikke så aktive vi burde være, men går da ture.

 

Det jeg skrev mht. selvstændighed - ment på den måde at selvfølgelig skal den da være det - men ikke så meget at det er komplet umuligt at opdrage/træne og den slags. Nogle gange aner jeg bare ikke hvordan jeg skal formulere mig :roll:

Jeg ønsker heller ikke en hund, der skal tages med hård hånd- heller ikke at man må opdrage med hård hånd, men det betyder meget for mig at det ikke skal siges alt for tit (NEJ og den slags) men stadig hvor der er en gensidig respekt mellem hund og os som ejere.

Ved ikke om det giver mening.. ??

 

Nej kan godt at Whippet ikke er så stor... men den er grim. Undskyld kommentaren dertil - men alle Mynderacer, ej ikke noget for mig.

 

Jeg har selv overvejet en Italiano Volpino - men jeg tror den aktivitetsniveau er for højt til os.....

 

Nu er det jo heller ikke sådan at vi slet ikke vil engagere os i hundens dagligdag, det er nok mere mig der skal være på der :)

 

Mht. størrelse og vægt: Ikke over 50 cm og vægt tja.... ikke for meget over 15 kg. Da jeg hurtigt syns de virker for store/tunge.

 

Min mand har spurgt mig ang. Beagle- men altså.....hmm jeg ved ikke, jeg kan godt li at hunde ser ud af noget..... (det er vel pelsmæssigt)..

 

Men igen, jeg skal vel gøre op med mig selv om jeg vil have noget kønt at se på, eller om det skal være en kammerat for livet....

 

Jeg/vi har kigget lidt på King Charles og Cavalieren ---- manden syns de er lidt grimme i det / at de ser sure ud..... men igen .. det er vel en smagssag..

 

Vi snakker meget om Mops - og ved godt de har vejrtrækningsproblemer grundet snuden trykket som den gør .. jeg vil gerne have en Mops- den er sq kær, manden siger: den har fået et strygejern i hovedet... :slem: men jeg syns de er så charmerende når deres fjæs er speciel. . . men når alt kommer til alt , er det mig der skal bestemme hvilken det bliver... men jeg kunne absolut godt se mig selv med en Mopse :banan:

 

Undskyld det lange svar, men jeg håber det gav lidt mere mening...???

 

Connie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

En beagle ser skam ud af noget - de har den lækreste bløde pels og ører :lol:

Nå men jeg kan godt forstå det er svært, at skulle vælge hund - en pels hund skal børstes hver dag ses efter - det er meget sværere at finde flåter mv. i en pelsrig hund - der er flere ting man ligesom skal overveje på det punkt også.

 

Ang. Mops - så er det ikke en hund jeg ville anbefale - der florerer en del sygdomme blandt dem samt de er ret udsat for pels problemer - i så fald må du forbi en anerkendt opdrætter, for råd og vejledning. I det hele taget vil jeg anbefale I går på udstillinger og kontakter opdrættere ud fra de racer I er interesseret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Connie

Hej

 

Jamen det kunne måske være en god ide at tage på udstillinger.. det er altså også noget lettere at vælge, når man kan tage og føle på hunden.... ja ved godt at Mopsen har en del problemer.... det er nok mere pga. cuteness jeg ville have sådan en.....

 

Men tak for input

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, nu er jeg ikke den største beagle-fan, men sådan én er da 1.000 gange mere hund end en mops:-)

 

Som Beaglepack skriver, skal du være MEGET opmærksom hvis i går efter en mops. Der er så mange sygdomme, og desværre er det "bare" sygdomme som gør hundens liv næsten ulideligt, men alligevel ikke nok til at folk afliver dem. De har ofte vejrtrækningsproblemer, og døjer slemt med motion og varme. De er disponeret for ledproblemer i hofte og albuer, de har slemt udstående øjne, tendens til hudinfektioner osv.

 

En tommelfingerregel kunne være, at mor-hunden skal kunne føde naturligt (og at parringen er sket naturligt). Racer hvor det ikke kan lade sig gøre, ville jo uddø i den perfekte verden. Sorry, så blev det lidt rigeligt om min egen holdning:oops:

 

 

Men i øvrigt, hvis en Volpino er for aktiv, tror jeg i skal afskrive beagle, spaniels, DGS og de fleste terriere. Jeg ville have foreslået noget islandsk fårehund eller lignende, men de er nok også rigeligt aktive. Det samme med sheltie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Måske er vi nu nede i selskabs racerne - Shih Tzu, Bichon Frise eller Løwchen kunne så være bud på en race!

 

Personlig vil jeg sige, at man skal have nogen hundeerfaring for at kunne håndtere en beagle - de er kanon venlige og sociale, men kræver en konsekvent kærlig hånd og masser af samarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hej

 

Jamen det kunne måske være en god ide at tage på udstillinger.. det er altså også noget lettere at vælge, når man kan tage og føle på hunden.... ja ved godt at Mopsen har en del problemer.... det er nok mere pga. cuteness jeg ville have sådan en.....

 

Men tak for input

Der er 3 dages udstilling i Vejen den 19-20-21 juli...

 

Jeg synes vi er nede i kat i stedet for hund.
Det tænkte jeg også..

 

Og nu ved jeg ikke hvorfor den ikke quotede den med Löwchen osv...

Löwchen duer ikke..den er ALT for aktiv.... det samme med bichon frise, bolognese, havanaise og boston terrier...

 

Den eneste som ikke er vildt aktiv er pekingeseren..

Link til indlæg
Del på andre sites

En kat fx en perser er slet ikke dumt;) den kan man gå med i sele hvis man har lyst og lade være hvis det regner;) sød til sofa hygge og ikke nær så krævende som en hund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...