Hop til indhold

Hvordan får man en hund til at prutte?


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Ja mærkelig tråd, jeg ved det. :-)

 

Min lille sorte bandit Zeus har været en tur ved doktor dyr i dag. Han har de sidste to dage haft diarre og her til morgen med en del blod i.

Så vi måtte afsted i dag og han fik en sprøjte, fik piller med hjem og noget pasta. Han havde faktisk 40 i feber. Men Zeus viser ikke tegn på han er dårlig er lige så fræk og aktiv som han plejer at være. Han blir dog hurtig træt da han kun har fået skåne kost i tre dage nu.

 

Han er på piller (medicin) de næste fem dage så skulle han være frisk igen. Han har spist et eller andet i naturen katte høm høm eller som jeg tror menneske høm høm. Ulækkert !!

 

Han har meget luft i tarmene men prutter ikke så dyrlægen sagde nærmest det kunne sammenlignes med kolik ved børn! Av min lille Zeus ;-)

Hvad kunne man evt give ham, uden det ødelægger maven, så han kan komme af med al den luft? Han har tarmbetændelse det lille dyr.

 

Har i erfaringer ? ;-)

Det er første gang Zeus er syg selvom man ikke kan se det på ham så hans hunde mor er noget bekymret!

Men det gode han har ikke lavet bæ siden i morges så håber på at skåne kosten virker ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hvis han har tarmbetændelse skal han så ikke have noget specialkost? Eller forveksler jeg det med foderintolerans (eller hvad det hedder) :genert:

Jo jeg fik to kg med hjem special kost og samtidig også skåne kost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Zeus. Vil han ligge med fire hjul i vejret? Så kan du nusse hans mave lidt. Det kan virke beroligende og måske arbejde prutterne lidt ud... Begge vores piger kan godt lide at blive nusset på maverne, når de har ondt i maverne.

God bedring til ham. Det er bestemt ikke sjovt at have tarmbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Stakkels Zeus. Vil han ligge med fire hjul i vejret? Så kan du nusse hans mave lidt. Det kan virke beroligende og måske arbejde prutterne lidt ud... Begge vores piger kan godt lide at blive nusset på maverne, når de har ondt i maverne.

God bedring til ham. Det er bestemt ikke sjovt at have tarmbetændelse.

Tak ;-) det vil jeg lige prøve med det samme. Det havde jeg ikke tænkt men selvfølgelig du har ret og han elsker det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Motion sætter gang i maven, og er faktisk rigtig godt når man har ondt. Ikke lange ture i starten, men så langt han kan holde til. Og tag gerne pauser undervejs, hvor du beder ham lægge/sætte sig og slappe af.

Tak Anne1979 ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Min Darwin har jævnlig kolik - det har været slemt mens han voksede til og jeg ikke vidste hvad der gjorde at han fik gasser i maven. Jeg har simpel hen smidt ham op på skulderen ligesom et barn det skulle bøvse igennem - det er selvfølgelig svært hvis det er en større hund :lol: - en anden ting jeg gjorde var på med snoren og så ud og gå så luften kunne passere og han fik skidt det ud som var dårligt. Darwin viste meget tydelig smerter ved at vride sig hen af gulvet eller ligge i "bedestilling" - så vidste jeg hvad klokken var slået.

 

Opskriften på det (hvis man kan kalde det en opskrift) er at undgå alt der danner gasser i mave/tarm systemet - og der er rigtig mage ting i hunde foderet som gør sådan noget - det behøver langt fra at være noget de har spist - Darwin har aldrig spist noget udenfor, så hos ham er det kun foder relateret.

Havregrød og canikur plejer at være ren helse når maven er blevet ødelagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg vil bare lige takke Jer søde HFér - dejligt man kan komme med "dumme" og mindre "dumme" spørgsmål her - det bliver altid taget alvorligt - og man får svar man kan bruge. Det er super.

Jeg fik nusset den lille hund på mavsen og vi gik en lille tur bagefter - da vi kom hjem i stuen kunne jeg ikke høre ham prutte men jeg kunne lugte det ;-)

Så jeg tror han kom af med nogle af gasserne.

Og så lige en lille update - til morgen kunne han for første gang i 3 dage lave en meget fin hundehøm høm :-)

 

Til Beaglepack tak for dit svar også - og ja det er lidt svært at smide 25-28 kg hen over skulderen det har du ret i :-) men tak for din kommentar - den vil jeg i hvert fald huske! Dog har han aldrig heller ikke som lille hvalp prøvet at have diarre og han har spist en del forskelligt :-) men jeg er næsten helt sikker på at det var en menneske høm høm han stod og slikkede i! adrrr....

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlig update:-)

 

Som Beaglepack skriver, kan havregrød være rigtig godt til at lindre maven hvis den er lidt ustabil efter sådan en tur. Jeg er begyndt at lave en tynd grød og blande den op med noget tun eller kogt kylling (nogen gider nemlig ikke spise dåse-skånekost:genert:). Eller hvis han er madglad nok, en klat grød blandet med hans almindelige foder.

 

Men dejligt at han har det godt:lun: Hørte i øvrigt engang Hella Joof i Mads & Monopolet sige, at "prutter er ond luft, og de skal ud af kroppen, for kroppen er et tempel":sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja Anne1979 dejlig update og igen da jeg kom hjem fra arbejde var han frisk og fik lavet en fin bæ så var min dag reddet. Det er nok også kun jer herinde der kan forstå det. Mine kollager kan i hvert fald ikke. At kigge på hunde bæ finder de mærkeligt. Men det er jo der man ser om hunden trives :lun: og min dyrlæge regning kunne de slet ikke forstå, at jeg ville ofre det. Hm. Jamen de har jo heller ikke hunde og ja det er dyrt at have hund, men det er jo min hobby.

Intet kunne dog slå mig ud til morgen for Zeus var på vej til at være frisk :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...