Hop til indhold

Radial nerve paralysis


Thorvald
 Share

Recommended Posts

Er der mon nogen her, som har kendskab til radial nerve paralysis i hunds forpote??

 

Min pekingeser på 2 år har altid haft et voldsomt slid på de midterste negle på begge forpoter og været lidt af en klodsmajor. Jeg har i tidens løb fået lidt forskellige beskeder, så som, at hunden var født sådan, eller det skulle trænes væk på ujævne flader.

Det har vi gjort i stor stil, men det har ikke hjulpet på slidtage på neglene.

I forårets løb synes min indre hønemor at bemærke, at min hund måske virkede lidt for træt en gang imellem. Han blev hurtigere træt på gåture og havde en lille tendens til at snuble. Få gange glemte han simplehen, at sætte højre forpote ned, og det resulterede i et fald. Dertil kom 2 permanente sår ovenpå højre forpote.

I går tog jeg min hund til et nyt dyrehospital. Jeg havde bestilt tid til en vaccination, og så ellers bestemt mig for at udfritte dyrlægen omkring slidtage på højre forpote og neglene generelt. Endelig var der en dyrlæge, som tog sig tid....ja faktisk var vi der en time. Hun foretog en en test af nerverne i forpoterne, og desværre var der en meget lille reaktion i den højre forpote. Min hund satte heller ikke poten ned, når dyrlægen løftede den. Vi var også en tur udenfor, så dyrlæge kunne se min hund gå. Desværre havde min hund besluttet, at han skulle trave og ikke gå, men i det lille øjeblik han gik, kunne min dyrlæge høre negle skrabe mod asfalten.

Min hund fik også taget blodprøver for borrelia, da vi bor i område med mange flåter, og Frontline ikke virker. Det er selvfølgelig også for at udelukke borrelia som en årsag. Min hund har dog ikke feber.

Den fremtidige behandling af min hunds højre forpote ville dyrlægen ikke sige noget om. Hun vil først ringe rundt og snakke med kloge hoveder, så lige nu venter jeg bare.

Redigeret af Thorvald
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en nerveskade i forbenet. Som regel opstået ved en ulykke eller måske infektion. Jeg kan ikke finde noget om medfødte årsager..

 

Når du skriver at din hund har haft det altid, mener du så fra han var 8 uger? For så er det jo nok ikke borreliose... :hmm:

 

Det kan være væsentligt at finde ud af, hvornår skaden er opstået.

 

Altså, hvis det er en skade, der er opstået eller er forværret for nylig, så skal der måske egentlig behandling til, men hvis symptomerne har været uforandrede hele livet, så skal man måske mest se på om der er mere I kan gøre for at optræne og vedligeholde de muskler, der ikke bliver brugt. Har I prøvet fysioterapi?

 

Jeg læste lige dit indlæg igen....... -Går han med sele? For uden at vide så meget om det på forhånd, så kunne jeg forestille mig at selen skal være udformet på en bestemt måde for at støtte og hjælpe uden at skade og hæmme.. Noget som en god fysioterapeut sikkert også kan hjælpe med.

 

Vi må håbe at de kloge hoveder er til at få fat på, her i ferie-højhellige juli-måned....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta

 

Slidtage på min hunds negle blev bemærket, da vi startede med at gå ture med ham. Min hund var omkring 4-5 måneder gammel.

Da min hund var lille hvalp blev han kun luftet på græs, så vi ved ikke, om han allerede dengang ikke gik rigtigt.

Det nye i sagen er, at min hund i det tidlige forår begyndte at vise små tegn på træthed og tendens til at snuble på gåture. Dertil kom de nu to permanente sår ovenpå højre forpote. Der har lejlighedsvis været sår på enten højre eller venstre forpote....men aldrig permanente.

Min hund virker altså mere træt, og kan ikke længere gå så langt. Sommeren har selvfølgelig sin indvirkning, men når jeg sammenligner sidste sommer med denne, så er der forskel. Min hunds humør er heller ikke så godt, som det plejer. Han har fået en kortere lunte, og det er gået ud over mine katte. Kattene er blevet

bange for hunden.

Jeg ved ikke, om skaden kan være medfødt. Der er 2 hændelser i min hunds liv, som jeg stiller spørgsmålstegn ved. Det første er min hunds fødsel. Han skulle været født ved kejsersnit, men opdrætteren nåede ikke til dyrlægen i tide, og min hund blev født naturligt på bagsædet. Den anden hændelse skete for min hund, da han var 11 uger gammel. Han blev angrebet af en hund. Den gang var de synlige skader på det ene øje, og al focus var på at redde øjet. Måske er der sket mere end det?

 

Min hund har brugt Y-sele indtil et par måneder siden, hvor jeg skiftede til en Julius K9.

 

Vi har ikke prøvet fysioterapi.

 

Det er svært at vente på svar....og ja jeg frygter ferie-juli kan komme på tværs. Min mand snakkede kort med dyrlægen torsdag eftermiddag, da vi lige skulle tjekke min hunds temperatur en ekstra gang og så melde tilbage til dyrlægen. Hun havde snakket med en, som havde haft pekingeser for mange år siden.

Denne pekingeser havde samme problem med højre pote. Det skulle faktisk ikke være et ukendt problem indenfor racen. Dyrlægen ville dog først snakke med flere inden hun fortalte mere, så jeg ved ikke, hvad der skete med denne pekingeser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Det kunne jo også tænkes, at det slet ikke er den radiale nerve-paralyse, der er blevet værre. Men at han fejler noget helt andet, der gør ham træt og uoplagt..... Hvis han har haft skaden siden han var helt ung, så kan en simpel infektion gøre ham så træt at han ikke kan styre den problematiske pote.. Borreliose kunne være en mulighed... Men også de andre flåtsygdomme burde han så testes for..

 

Hvis I bor på Sjælland, så få ham endelig også testet for hjerte/lungeorm.

Hvordan er hans appetit?

 

---Hvornår er der svar på de tests?

Link til indlæg
Del på andre sites

underligt... halvdelen af mit indlæg forsvandt...

 

..Når det er noget, der ligger til racen, så ER det måske det med at hjernen ikke har helt plads nok inde i kraniet på grund af det korte, runde hovede. Det er IKKE snuden, der er for kort, men selve hjerneskallen fra pande til nakke..

Så kan der komme nerver i klemme i hullet mellem hjerneskallen og rygraden..

 

Øjenudfald ved mindre tryk/skade ved øjenomgivelserne er også en del af det syndrom........

 

Men når han har levet fint med det til nu, så kan han sikkert også få det fint igen hvis dyrlægen finder årsagen til forværringen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må endelig fortælle når du hører noget fra dyrlægen...

 

God appetit er da et sundhedstegn... Men pas på at han ikke bliver for tung. Det kan være en belastning når man har poteproblemer...

Hvis han har taget for meget på i den sidste tid, så kan de egentlig være nok til at han får flere problemer med at styre bentøjet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta.

 

Så er der en update.

 

Min hund har ikke Borreliose.

 

Årsagen til slidtage på negle og lammelse i forpote. Det kan skyldes diskusprolaps, hvilket dyrlægen ikke tror, at det er. Det kan også skyldes, at hjernen ikke har plads nok og nerver derfor kommer i klemme....som du også har skrevet...Endelig kan en ulykke være årsag, og min hund blev væltet omkuld, da han var 11 uger.

 

Lammelsen kan være forbigående eller permanent.

 

Dyrlægens råd er at lave en henvisning til CT scanner.

 

Jeg fik også, at vide, hvad der var sket med pekingeseren, som jeg skrevet om tidligere. Den havde jo også problemer med højre forpote, men man havde aldrig fundet årsagen til det. Denne pekingeser havde fået amputeret poten og levet fint med det. Jeg har i min søgen rundt på nettet efter radial nerve paralysis set et foto af en pekingeser, som havde fået amputeret hele venstre forben......

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved godt, at årsagen til sliddet er en lammelse.

 

Men at det er blevet værre på det sidste kunne godt skyldes en infektion.. Hvis hunden er træt eller påvirket af en infektion, så har han jo ikke energi til at løfte den besværlige pote...

 

 

Hunde kan sagtens have et godt liv på 3 ben. Hvis der ikke er mulighed for enten at slippe af med lammelsen eller at få opbygget din hunds kondition, så er det sikkert en god løsning at få amputeret poten, der kun hænger i vejen..

 

---Der er bare lige det..... Du skrev jo i dit første indlæg, at han sled neglene på BEGGE forpoter.......

Mon begge ben er påvirket?

 

Nå... det vil nok vise sig ved en ct-skanning..

Hvad så, har du besluttet dig for skanning? Det er jo nok ikke ligefrem gratis........

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at begge forpoter er påvirket. Slid mønstret på neglene på forpoterne er næsten ens. Lige nu er nervereaktionen bare bedre i den venstre forpote. Det er ikke således, at højre forben ikke bliver brugt. Dyrlægen bemærkede, at muskelmassen virker ens på begge forben.

 

En ct-scanning koster 6000 kr......men det er den eneste vej at gå, hvis jeg ønsker, at blive klogere på problemet med min hunds forpoter.

Link til indlæg
Del på andre sites

øu... Har du pengene? Forsikring?

 

Og hvad kan skanningen vise? Altså kan det bruges til noget konstruktivt?

 

Amputation er jo nok udelukket, når det er begge poter, den er gal med...

Måske vil fysioterapi, waterwalking eller svømning give mere positivt..

 

Du må snakke med lægen om mulighederne..

Jeg synes ikke at en skanning i sig selv er pengene værd. Kun hvis der skulle være håb om at der måske kunne gøres noget..

 

Hvad har du aftalt med lægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

6000 kr er mange penge, og nej vi er ikke forsikret....Det er svært, for vi elsker vores hund, men vi skal også skelne til økonomien. Min mand har snakket yderligere med dyrlægen i dag for at klarlægge med en CT-scanning af vores hund kan vise os. En CT-scanning kan udelukke en diskusprolaps. Dyrlægen tror ikke, at vores hund har en diskusprolaps, da hun har set vores hund bevæge sig og hvilken glæde, han udstråler ved luftetur. En diskusprolaps skal helst behandles med det samme, og hvis vores hund har en diskusprolaps kan den være af ældre dato, da vi bemærkede de to små sår på højre forpote tidlig forår.

 

Scanning af vores hund kan også vise om der er tale om en tumor i hjernen. Behandling af en eventuel tumor i hjernen.....hvis det kan lade sig gøre..ja så tror ikke, at vores tegnebog kan dække omkostningerne.

 

Lammelse af forpote kan ikke ses ved en CT-scanning.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Så det vil sige, at skanningen er mest for at udelukke andre ting.... Det hjælper ikke nogen at I bruger 6000 på en skanning der afslører en tumor som I ikke har råd til at få fjernet.....

 

---Har I på noget tidspunkt forsøgt med professionel genoptræning? Måske rækker pengene længere i et genoptræningsforløb end ved en enkelt ct-skanning.

Man kan godt tillade sig at snakke økonomi med sin dyrlæge... I kan jo prøve at høre om det ikke er bedre at bruge de begrænsede midler til optræning end til skanning..

 

---Og så ER der den 3. mulighed, -at kaste håndklædet i ringen og sige farvel nu... Det kan spare ham for en masse ubehag og smerter i den næste tid. Og jer selv for en masse bekymringer..

Men det er jo nok en mulighed, der ikke rigtig eksisterer.. Fordi han stadig er en glad og veltilpas lille fyr..

I ved bedst selv hvad I kan klare. Og hvad I vil byde jeres lille hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

:ae: Det var måske det bedste... Så er den svære beslutning blevet truffet for jer... Det er en næsten umulig situation I har været i..

I må prøve at komme videre... Måske finder I en dag en ny lille hund, som vil give jer lige så mange glæder. Og forhåbentlig færre sorger...

 

Jeg håber at I dukker op igen her på HF en dag, med gladere budskaber...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...