Gæst Vi5 Skrevet Juli 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2013 Fik vores lille Tessie hjem i går! Og puha! Jeg er helt smadret. Jeg var godt klar over det var et stort arbjede. Men lige nu glæder jeg mig godt nok til hun bliver voksen. Hehe. Natten gik over al forventning. Har jo hørt hvor meget de hyler osv. Men hun sov lige så fint i hendes kasse ved siden af sengen. Vågnede en gang, ud og tisse og sov så til kl 6. Men det var så næsten også det eneste gode. Hun er lige lidt mindre end vi regnede med, så hun kan komme igennem alt det hegn vi har sat op:???: Så nu er manden kørt ud efter hønsetråd. Ej, hun er også god til at tisse udenfor, men har faktisk heller ikke lavet andet end at rende bag hende siden hun kom ind af døren. Hun er ikke nem at få til at hvile lidt. Kun hvis jeg sidder med hende. Men det er da måske heller ikke den fedeste ting at lære hende. Nogen triks til hvordan jeg lære hende det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Jeg vil anbefale at du indretter din rytme efter hvalpens, sådan at du hviler når hun hviler, i stedet for at prøve at påtvinge hende hvileperioder. Det har jeg gjort både med hunde og barn, og det har virket perfekt. Det går som regel sådan med små hvalpe, at der er fuld fart på i en halv time, hvorefter de pludselig falder om og sover 1 - 1 1/2 time, og så starter det forfra. Det er vigtigt at lade dem sove når de vil, ellers får man en hyperaktiv og overtræt hvalp. Jeg har f.eks. aldrig haft problemer med hvalpe, der ikke vil falde til ro om aftenen, og jeg tror det skyldes at jeg respekterer hvalpens naturlige rytme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vi5 Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 ^Men dum ide at sidde med hende når hun skal sove ikk? Eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 ^Men dum ide at sidde med hende når hun skal sove ikk? Eller? Normalt burde det ikke være nødvendigt, men det kan godt være, at der i jeres familie sker så meget, at hvalpen har svært ved at finde ro på egen hånd. Det vil nok være klogt at bede børnene om at trække sig lidt engang imellem, så hvalpen lige kan få ro til at mærke hvor træt den er. Og får du først vænnet hende til at hun kun kan sove, når du sidder med hende, er det jo en vane hun vil tage med sig, også når hun er voksen. Du skal selvfølgelig selv afgøre om det er hvad du ønsker. De første uger er vigtige. Det er der man danner grundlaget for de vaner og det adfærdsmønster, hunden får resten af livet, så det er ret vigtigt at have gjort sig klart hvilken type hund man har lyst til at have. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Jeg har brugt meget at have et børnegitter i døren mellem køkken hvor jeg var og gang hvor hvalpene kurv m.m er, så kan hvalpen se og høre os og alligevel får den ro til at falde hen;) nogle hvalpe kal hjælpes til at opdage at de er trætte;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 ^Men dum ide at sidde med hende når hun skal sove ikk? Eller?med Ollie gjorde jeg det at jeg lagde ham i kassen og så sad ved siden af til han faldt i søvn - der gik ikke ret lang tid ! Nyd iøvrigt så længe hun er hvalp ! Det ER SÅ kort tid ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vi5 Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Lige nu syntes jeg det er så svært at nyde! Men jeg giver nok bare heller ikke mig sel lov. Syntes det er meget svært at finde roen til at lære hende de ting hun skal, med 3 børn der meget gerne vil være med! Og det er jo også super de syntes det er spændende. De er super gode til at lade hende sove når hun gør det. Men når hun så er vågen skal jeg ellers love for der skal ske noget. Og så er det også træls at jeg bliver en skrap mor som ber dem om at holde op og gå væk. Så jeg ser lidt frem til at hun ikke er helt så spændende mere så hun og jeg kan få bare 5 minutters fred Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Det lyder til at være en helt normal hvalp I har fået. Mit bedste råd er at lade tingene gå deres gang. Lad være med at fokusere helt vildt på hende - men led hende stille og rolig i den retning du/I vil. Jeg ser ikke noget problem i at du sidder med hende. Mine hvalpe har nærmest ligget i mine arme - de første mange uger, for så pludselig en dag ikke at have behovet mere. Lige nu er det hele meget nyt, så klart dine børn er over hende - det er dog vigtig de også lærer at hun er en hund og vilde lege kan give hende stress, så hun har sværere ved at være rolig. I skal nok nå det hele - for hun skulle jo gerne blive mindst 15 år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Lige nu syntes jeg det er så svært at nyde! Men jeg giver nok bare heller ikke mig sel lov. Syntes det er meget svært at finde roen til at lære hende de ting hun skal, med 3 børn der meget gerne vil være med! Og det er jo også super de syntes det er spændende. De er super gode til at lade hende sove når hun gør det. Men når hun så er vågen skal jeg ellers love for der skal ske noget. Og så er det også træls at jeg bliver en skrap mor som ber dem om at holde op og gå væk. Så jeg ser lidt frem til at hun ikke er helt så spændende mere så hun og jeg kan få bare 5 minutters fred Hunde er fantastiske hjælpere til at lære børn empati og hensyntagen. Det starter godt nok med at de skal bedes om at give hunden et frirum, men når de knytter sig til den, begynder de hurtigt at kunne forstå hundens behov - hvis mor og far altså hjælper til. Og så er jeg helt enig i opfordringen til at nyde hvalpetiden. Ja, der kommer et par pletter på gulvtæppet og nogle huller i fingrene, og man bliver så lettet når det lille monster endelig lægger sig til at sove. Men det er altså også en sød tid, der aldrig kommer igen, og som kun varer nogle få uger, så find smilet frem :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Hvalpetiden er alt for kort - og pludselig er ens "lilleput" blevet voksen og man kommer til at længes tilbage - tro mig det ved jeg alt om - Så sent som i dag sagde jeg lige til min Darwin, at han godt måtte være en hvalp igen - og så kiggede min mand lige på mig og spurgte om jeg da forhåbentlig ikke havde planer om flere - meen jo inderst inde ville jeg gerne, men fornuften må vist råde her - men hos mig må de gerne være hvalpe meget længe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Jeg vil bare sige nyd det lige pludselig er de store. Nøj jeg savner hvalpe tiden her og zeus er kun lige et år. Det er bare det skønneste selvom det er hårdt. Jeg lagde simpelthen zeus til at sove i sin kasse for han synes den store var så spænende at man ikke kunne sove også blev han over træt -nyd det er min kommentar og lad den bare være hvalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Juli 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2013 Et vækkeur der tikker under en pude i kurven er et godt lille trick til at få hunden til at være rolig på stressede dage. Jeg brugte det på 2 og 3 nat jeg havde hende for hun var super træt og jeg var bare ikke trøst nok. Tiktaklyden under en blød pude minder dem vist om moderens hjertelyd. Næste nat var det nok at jeg var der og kurven var et trygt og rart sted. . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts