Hop til indhold

Fluejagt - driver mig til vanvid!


Museklik
 Share

Recommended Posts

Freya er i forvejen højt gearet, og vi gør meget for at få hende ned i gear - og det er bestemt bedre og bedre. Men nu er det fluesæson. Hun er helt tabt for omverden og spæner rundt som en gal. Hun har svært ved at finde ro - såvel aften som dag.

 

Udover at slå fluerne ihjel før hende - hvad kan jeg så gøre? Der skal MEGET til at aflede hende (læs leverpostej eller gåtur) og hun kan kun afledes kortvarigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her, Morris jagter dem livligt hvis han får øje på dem. Slår dem ihjel jeg lige kan ellers prøver jeg egentlig bare at ignorere det, han falder som regel til ro hurtigt når vi går i seng og der bliver mørkt i det fluefri soveværelse :)

 

Om dagen går jeg ud fra at han ignorerer dem hvis han er træt nok :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gamle er jeres hunde?

Vi havde samme problem med Bella de første par år (hun er jo en jagthund...), men nu er det gået over.

 

Og jeg tror ikke at vi har gjort noget særligt for det. Det er bare som om at hun har fundet ud af, at dem kan man ikke fange alligevel.

Måske hun bare er løbet ind i en rude for mange gange?:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg beder som Kleo mine om at lade dem være. Det kan være en bi en dag, og det kan blive en meget dårlig og selvforstærkende vane. Jeg kender to der har måtte aflive deres hund, da fluejagten havde taget totalt overhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg beder også mine stoppe det.

Alt efter hvilken hund der er tale om, har tonelejet skulle være upædagogisk højt - Min bc har en ting med insekter og jeg vil IKKE have det der jagten rundt efter kryb.

Èn ting er, at det er uhænsigtmæssig ifht. neuoritisk adfærds og stress.

Noget andet er, at de ikke kan skelne mellem hvepse og fluer og en hveps i munden er ikke skiiiiide smart.

 

Så der har jeg 0 tolerence og råver af dem, hvis det er det der skal til for at stoppe det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt det kan være svært at stoppe. Min nye hund (omplaceringshund på halvandet år) jager også gerne fluer og kører sig selv meget højt op i stress over dem. Første gang vi så det, troede vi faktisk helt alvorligt at han havde fået krampe, fordi han spjættede og sitrede og var helt tabt for omverdenen - jeg sad med mobilen i hånden og skulle til at ringe til dyrlægen, da vi opdagede fluen. Det går bedre nu, men det er stadig en udfordring. Han er samtidig meget følsom og bliver bange, hvis jeg hæver stemmen eller tager fat i ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt det kan være svært at stoppe. Min nye hund (omplaceringshund på halvandet år) jager også gerne fluer og kører sig selv meget højt op i stress over dem. Første gang vi så det, troede vi faktisk helt alvorligt at han havde fået krampe, fordi han spjættede og sitrede og var helt tabt for omverdenen - jeg sad med mobilen i hånden og skulle til at ringe til dyrlægen, da vi opdagede fluen. Det går bedre nu, men det er stadig en udfordring. Han er samtidig meget følsom og bliver bange, hvis jeg hæver stemmen eller tager fat i ham.

Så må du jo hen og stoppe hunden, lav fx en stop kommando.

Bevæben dig med en rest flæskesteg eller lign rigtig godt, sæt dig ned med hunden foran dig, sig stop og fyld samtidig et pænt stykke flæskesteg i munden på hunden, gentag nogle gange så hunden får ordet stop til at betyde flæskesteg, gør det så på afstand så du kan se det virker, hunden skulle gerne komme styrtende hen til dig uanset hvad den har gang i når du siger stop;) smart og ret let at lære hunden og så bliver den jo da ikke bange og du får den stoppet i jagten, det kan jo så med fordel bruges masser af andre steder, husk at gentræne ordet ofte med flæskesteg så ikke det mister sin værdi :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du jo hen og stoppe hunden, lav fx en stop kommando.

Bevæben dig med en rest flæskesteg eller lign rigtig godt, sæt dig ned med hunden foran dig, sig stop og fyld samtidig et pænt stykke flæskesteg i munden på hunden, gentag nogle gange så hunden får ordet stop til at betyde flæskesteg, gør det så på afstand så du kan se det virker, hunden skulle gerne komme styrtende hen til dig uanset hvad den har gang i når du siger stop;) smart og ret let at lære hunden og så bliver den jo da ikke bange og du får den stoppet i jagten, det kan jo så med fordel bruges masser af andre steder, husk at gentræne ordet ofte med flæskesteg så ikke det mister sin værdi :)

 

Jeg er egentlig fuldstændig enig, han er bare uden for pædagogisk rækkevidde, når der er fluer involveret. Han registrerer ikke lokkemad - uanset hvor begejstret han i øvrigt er for det, jeg prøver at aflede ham med.

 

Men i det mindste bliver det bedre. Vi er gået fra noget der lignede kramper, som det tog ham rigtig lang tid at stresse af efter, til en hektisk jagen fluer, som han kan stresse ned fra i løbet af et minut eller to, så der er håb forude :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...