Hop til indhold

Spørgsmål om renlighedstræning

Gæst diddjy
 Share

Recommended Posts

Gæst diddjy

Min mand og jeg har snakket om noget, som vi er i tvivl om, og jeg tænkte, at det ved I garanteret herinde. Vi har en lille have, som man går ud i fra stuen. Fordi vores soveværelse og gæsteværelse ligger ovenpå, og stuen og køkkenet (og badeværelse) er nedenunder, kommer vi til at tilbringe det meste af de vågne timer nedenunder. Sådan som vores rækkehus er inddelt, er det derfor nemmest/hurtigst at tage hvalpen udenfor i haven, hvis den lægger an til at tisse eller andet på gulvet. Men her er vi lidt i tvivl om, hvad der er bedst at gøre. For hvis vi oftest tager hvalpen ud i haven (dog kun når den lægger an til at lave på gulvet, IKKE når den skal ud efter mad, leg og søvn, der tager vi den rigtigt ud) fremfor at tage den med ud til gaden, forbinder hvalpen så haven med, at HER går man på toilettet, eller tænker den 'nu er jeg udenfor, ergo skal jeg lave her'? Jeg ved ikke, om det giver mening, så jeg prøver lige igen. Vil hvalpen forbinde haven med 'udenfor' eller med 'haven er der, hvor jeg skal tisse osv'?

Vi er helt i tvivl om, hvordan den vil tænke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen skal KUN i haven indtil den er 100% tryg ved jer, huset, snor og halsbånd:-)

At den laver i haven, er ikke ensbetydende med at det altid vil være sådan, men det vil det givetvis de første måneder. Det er slet ikke ualmindeligt at hvalpe og unghunde holder sig på turen og så laver når de kommer hjem. Men i en lille have vil de fleste hunde med tiden foretrække at ordne tingene uden for matriklen.

Det vigtigste er at hvalpen kommer ud HVER gang den har spist, drukket, sovet og leget. Og det er ikke noget med at den lige skal en tur rundt om sofabordet først, den skal direkte ud. Og så ros, ros, ros når den laver udenfor:lun: Når den har tisset udenfor nogle gange, kan i begynde at sige "tis" hver gang den tisser, så i med tiden kan bede hunden tisse af inden i skal noget.

Hvis (når) der er uheld, må i ikke skælde ud, men gør rent uden at gøre et stort nummer ud af det. Hvis i tager hunden i at lægge an til uheld, kan i løfte den op og bære den ud.

Husk rodalon eller lignende. Vi brugte klorspray, men det skulle angiveligt i hundens næse lugte af tis, og dermed anspore dem til at tisse mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst diddjy

Okay, det er godt at vide, tak :5up:

Ja, det var også vores 'strategi', at vi ikke siger noget, når den sætter sig til at lave, men at vi løfter den udenfor (i haven, kan jeg forstå på det hele) og lader den gøre sig færdig der. Rodalon, kan det købes i de fleste supermarkeder, eller? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt fra flere at rodalon umiddelbart kun skulle fjerne tis-lugten for os, men ikke helt for hundene - der skal man over i deciderede "Urin-off" produkter o.lign. som kan købes i dyrehandlere. Ved sidstankomne hund brugte vi Urin-Off, da de i hvert fald godt kunne lugte tis på vores tæppe under bordet, trods grundig rens med Rodalon hver gang. Endte dog med at vi kylede tæppet helt ud til sidst.

Men I kan jo altid prøve med Rodalon, og se om det er nok, da det helt sikkert er det billigste alternativ. Men på vores gulvtæppe kunne det i hvert fald ikke tage lugten, for hundenes næser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst diddjy
Har hørt fra flere at rodalon umiddelbart kun skulle fjerne tis-lugten for os, men ikke helt for hundene - der skal man over i deciderede "Urin-off" produkter o.lign. som kan købes i dyrehandlere. Ved sidstankomne hund brugte vi Urin-Off, da de i hvert fald godt kunne lugte tis på vores tæppe under bordet, trods grundig rens med Rodalon hver gang. Endte dog med at vi kylede tæppet helt ud til sidst.

Men I kan jo altid prøve med Rodalon, og se om det er nok, da det helt sikkert er det billigste alternativ. Men på vores gulvtæppe kunne det i hvert fald ikke tage lugten, for hundenes næser.

Hvis man ikke har nogen tæpper, men udelukkende trægulv, kan man så bedre "nøjes" med at bruge Rodalon?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke har nogen tæpper, men udelukkende trægulv, kan man så bedre "nøjes" med at bruge Rodalon?

Det tænker jeg umiddelbart ja. Det var i hvert fald først da vi fik gulvtæppet under sofabordet, at vi oplevede at Rodalon ikke strakte. To af vores hunde er omplaceringshunde, som begge har været vant til at tisse på tæpper/håndklæder indenfor, den ene indtil hun var 6 mdr, den anden til hun var 4 mdr. Ergo valgte de helt oplagt vores nye fine tæppe under vores sofabord som fortrukne toilet! :roll: Og det kunne Rodalon simpelthen ikke klare. Men med Ayo, den førstankomne, og som vi fik som 8 ugers, der har vi klaret os helt fint med Rodalon, og der havde vi kun trægulve på daværende tidspunkt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst diddjy
Det tænker jeg umiddelbart ja. Det var i hvert fald først da vi fik gulvtæppet under sofabordet, at vi oplevede at Rodalon ikke strakte. To af vores hunde er omplaceringshunde, som begge har været vant til at tisse på tæpper/håndklæder indenfor, den ene indtil hun var 6 mdr, den anden til hun var 4 mdr. Ergo valgte de helt oplagt vores nye fine tæppe under vores sofabord som fortrukne toilet! :roll: Og det kunne Rodalon simpelthen ikke klare. Men med Ayo, den førstankomne, og som vi fik som 8 ugers, der har vi klaret os helt fint med Rodalon, og der havde vi kun trægulve på daværende tidspunkt. :-)

Okay, tak :5up: Jeg er virkelig glad for, jeg har fundet denne side. I er godt nok nogle skønne og hjælpsomme mennesker herinde :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var derfor jeg brugte klor - vi har pergogulve, og stoler ikke på andet end klor til at desinficere:genert: Er også lettere hys med sådan noget. Og heldigvis blev min jo hurtigt renlig, så vi døjede ikke så meget med det. Men det virkede altså ikke til at klor fik hende til at tisse mere:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst diddjy
Det var derfor jeg brugte klor - vi har pergogulve, og stoler ikke på andet end klor til at desinficere:genert: Er også lettere hys med sådan noget. Og heldigvis blev min jo hurtigt renlig, så vi døjede ikke så meget med det. Men det virkede altså ikke til at klor fik hende til at tisse mere:-)

Jeg tror, vi prøver at starte med Rodalon og ser, hvordan det går med det. Støder vi på problemer, må vi finde en anden løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

man siger ellers netop at klor/klorholdige produkter ikke fjerner tislugten, eller at de afgiver en duft der minder om, og derfor ikke er gode at bruge under renlighedstræning?

Link til indlæg
Del på andre sites