Hop til indhold

Bichon Havanais


Thorvald
 Share

Recommended Posts

Gæst ziggys mor

Jeg har en tæve på 7 mdr. Jeg syntes de er fantastiske. Men du skal være indstillet på meget pels pleje. Jeg bruger 10 min om dagen nu som min. Og det skulle blive meget værre. Bad ca 1 gang om mdr, hvilket tager ca 1 - 1 1/2 time nu, kommer op på ca 2 timer.

 

Men ud over det er de skønne, dejlige klovne hunde, rigtig god til lydighed og nemme at have med i alle steder hen.

Jeg kan kun anbefale dem. Og selvfølgelig med stambog, så man ikke opmuntre til fejl avl, men det er min personlige holdning.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker det er meget vigtigt at købe fra et ordentligt sted, der er jo gået noget mode i bichonerne og det er bestemt ikke alle opdrættere der er lige gode. Så noget med at tjekke om forældrene er tjekket for patella luxation (løse knæskaller) er i hvert fald vigtigt. Og så at møde mindst moren og gerne også faren og se om man kan lide deres temperament.

 

Jeg kender kun 1 af racen og hun er godt nok med stamtavle, men købt over telefonen og overleveret på en rasteplads. Hun er sød nok, men meget sær og sky og tilbringer helst størstedelen af sin tid alene under en kommode. Jeg tror bestemt ikke at hun er racetypisk, men mere et eksempel på at dårligt opdræt kan ødelægge meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ziggys mor,

 

Din beskrivelse af din hund er en bekræftelse af hvad jeg har læst rundt omkring på nettet :-D

 

Hvad angår pels plejen.....hmmja jeg har før haft Lhasa Apso. Hun var i starten langhåret og med sløjfe i håret, men da det så viste sig, at hun var vild med at grave huller i ude i haven...en rigtig mudder gris...ja så endte det med teddy bear cut. Hun virkede faktisk mere fri og glad i teddy bear cut. Min pekingeser derimod blev aldrig klippet...men en stolt pekingeser skal jo også have sin manke! Jeg synes det afhænger lidt af hvad hunden gerne vil, og hvor let pelsen kan filtre. Er hunden til mudder og vand, er det jo lidt svært med en lang pels. Jeg ved godt, at teddy bear cut ikke er flot i alles øjne..men jeg kan egentlig godt lide det :oops:

 

Hvad angår stambog....ja så bliver det en hvalp med stambog. Jeg tør ikke købe en havanais uden.

 

Min mand har kigget på calløe pretty bears. De har mange års erfaring med racen, og deres hunde indgår i avl hos andre danske havanais opdrættere, men jeg kender ikke stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Min er også en gravhund og alting hænger fast i pelsen. Men jeg syntes ikke det er pænt, at de bliver klippet. Hun bliver også udstillet. Så det dur slet ikke.

Men det er en smagssag.

Mit bedste råd er, at I tager rundt og besøger 2-3 kenneler og ser racen an og dem der har den. Det gjorde jeg og jeg valgte ud fra, hvem jeg bedst kunne lide og følget at hundene havde det godt.

Men det er en skøn race!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Skipper odense,

 

Du har ret i, at det er meget vigtigt at finde en ordentlig opdrætter. Det bekymrer mig da også, at det er en mode hund. Jeg vil jo gerne have en sund og glad hund. Jeg har før haft hund af selsskabsracerne, hvor sundhed og mentaliteten ikke var i top, og det vil jeg for alt i verden undgå.

 

Jeg har også kigget på collie i blue merle. Jeg har i min ungdom haft collie, og jeg overvejer at vende tilbage til racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...