Hop til indhold

Min Hvalp vil ikke dække !!!

Gæst Hunter
 Share

Recommended Posts

Gæst Hunter

Hej alle hunde elskere :-D

Jeg har min kære lapbrador på 4 en halv månde, han er uhyggelig lærenem, han kan alt bare ikke dække på komando. hvad gør jeg ?

han kan sitte - spil død - hoppe - halse - give pote - gå på plads - søge/ finde genstande - spor er vi så småt begyndt på, går godt med sussce. alle de ting her gør han på komando.

vi bruger 2-4 timer om dagen på træning / leg og gå ture.

Han vil kun dække hvis jeg har en godbid i hånden som jeg har foran næsen på ham og siger dæk samtidet med jeg køre hånden ned. hvad gør jeg galt :hmm:? siger jeg dæk kigger på snot dumt på mig, med et udtryk på hvad helved mener du din klaphat :stupid:

håber i kan hjælpe mig

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle hunde elskere :-D

Jeg har min kære lapbrador på 4 en halv månde, han er uhyggelig lærenem, han kan alt bare ikke dække på komando. hvad gør jeg ?

han kan sitte - spil død - hoppe - halse - give pote - gå på plads - søge/ finde genstande - spor er vi så småt begyndt på, går godt med sussce. alle de ting her gør han på komando.

vi bruger 2-4 timer om dagen på træning / leg og gå ture.

Han vil kun dække hvis jeg har en godbid i hånden som jeg har foran næsen på ham og siger dæk samtidet med jeg køre hånden ned. hvad gør jeg galt :hmm:? siger jeg dæk kigger på snot dumt på mig, med et udtryk på hvad helved mener du din klaphat :stupid:

håber i kan hjælpe mig

:-D

Din hvalp har endnu ikke koblet ordet "dæk" sammen med håndsignalet, så det du gør galt er at gå for hurtigt frem.

Guid ham ned i dæk som du plejer.

Giv ham nu godbid fra den anden hånd og sig "fri" eller hvad du bruger til at lære ham, at han kan rejse sig.

Gentages et par gange.

Guid ham nu ned med tom hånd og giv godbid fra den anden hånd.

Når dette sidder, introducerer du ordet "dæk". Dette gøres ved at du siger "dæk" og i forlængelse heraf guider ham ned i dækpositionen.

Dit håndsignal altså din guidning, skal nu gradvis blive mindre, så han hurtigt lærer at ordet "dæk" betyder det samme som håndsignalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bruge shaping på ham, jeg starter som regel når jeg får hvalpen hjem at øve dæk på target, som hos mig er en musemåtte, jeg gør klar til at vi skal noget sjovt, har godbidder og klikker (kan undlades) i hånden. Jeg gør det i køkkenet så hunde/hvalpen ikke bare går sin vej, når de bliver træt af at vente, plejer de at lægge sig ned, klik/dygtig - godbid, og sådan fortsætter jeg, når de så har fattet det, får de kun godbid, hvis de lægger sig på musemåtten, til sidst har de lært det, så sætter jeg kommando/håndsignal/fløjte på, og musemåtten bliver så hevet med ud, hvor jeg kan læge den, med større og større afstand, og bruge det til afdækning på afstand, og senere dirigering, musemåtten forsvinder lige så stille når hunden/hvalpen har fattet at dække på fløjte/kommando/håndsignal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror faktisk også du er gået for hurtig frem - det gjorde jeg selv - så Zeus forstod ikke ordet "dæk", jeg startede helt forfra da han var en ja 4-5 mdr. tror jeg - først med en godbid også uden - nu kan han bare jeg sætter hånden op og siger "dæk" så dækker han uden godbid. Det er faktisk den måde Ninjamor beskriver jeg har brugt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak får svarene det skal afprøves, jeg har nok være for hurtig, og jeg har nok for store forventninger til ham af hans aldre.

Jo billeder ligger jeg op når jeg kommer hjem fra arbejde :)

Det skal siges det er min første hund, og jeg ved ikke horfor, men af en eller anden grund vil jeg bare have en super dygtig hund, når jeg ser folk på gaden og ser hunden bare er total uopdragvene giver det mig bare endnu mere grund til at bruge tid på Hunter så han ikke bliver sådan. jeg har intet forstand på hunde, jeg har læst mig til alt hvad man skal gøre med sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
1000 tak får svarene det skal afprøves, jeg har nok være for hurtig, og jeg har nok for store forventninger til ham af hans aldre.

Jo billeder ligger jeg op når jeg kommer hjem fra arbejde :)

Det skal siges det er min første hund, og jeg ved ikke horfor, men af en eller anden grund vil jeg bare have en super dygtig hund, når jeg ser folk på gaden og ser hunden bare er total uopdragvene giver det mig bare endnu mere grund til at bruge tid på Hunter så han ikke bliver sådan. jeg har intet forstand på hunde, jeg har læst mig til alt hvad man skal gøre med sin hund.

Walther (lab snart 8 år) var også min første hund og jeg vidste intet - han kan de basale ting som er fint nok - nu har jeg Zeus på lige et år også lab, ham træner jeg også med og vil mægtig gerne have en lydigere hund end første hund :-) har begge to stadigvæk men alligevel jeg var grøn og vidste intet dengang.. men jeg er også gået lidt for hurtig frem i nogle ting med Zeus blandt andet dæk :-) så det kommer han er jo bare en bette baby ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites