Hop til indhold

Hvis Mysla flytter ind..


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Hvad der er stor sandsynlighed for nu,så er jeg begyndt at tænke i "træningsplan".

 

Jeg havde jo succes med at lave en indkaldstråd,som hjælp til at holde mig til ilden, så jeg prøver det samme med Mysla. Måske der også er andre der kan have glæde af den, der er ikke så lidt problemer at tage af:mrgreen:

 

Jeg vil her lige først prøve at kortlægge hvilken/hvilke problemer jeg skal koncentrer mig om og i hvilken rækkefølge.

 

Nummer 1 er helt klart det med at være alene hjemme.Det er ikke noget jeg decideret kan træne, men jeg skal forsøge at få system og rutine i det, samt gøre mysla mere selvstændig.

 

Lige nu, tænker jeg i at hun skal have en masse selvstændigheds øvelser, som problemløsning, søgning væk fra mig og generelt forstærkes i at kunne være sig selv.

 

Problem 2,som nok tages fat på sammen med nr 1, er gøen af fremmede hunde, når hun er i snor. De er simpelthen en rigtig træls adfærd, da hun tager Sheila med og så står jeg med to hunde, der gør som tossede:roll:

 

Problemet med at træne dette, er at det er svært gennemførligt, når jeg altid går med to hunde. jeg mangler en hånd til godbidder og evt klikker. Klikker fungerer nemlig 100 gange bedre for mysla end at rose verbalt:5up:

 

Jeg må forsøge at komme afsted med mysla alene indimellem og så opsøge nogle hunde, gerne som hun kan lege med, da det helt klart opbygger hendes selvtillid. Når jeg går med dem begge to er planen nu, at jeg koncentrer mig om at sheila ikke begynder at gø og gør mysla,bliver jeg nødt til bare at lade hende gø færdig indtil hun kan kommes i kontakt med.

Så må jeg se om planen skal revideres snart:-)

 

Nr 3 er i familie med nr 2 og omhandler at gø af alt muligt bevægeligt, lige fra fugle, til folk ovs. Denne adfærd optræder ikke altid, men mestnårhun er lidt stresset iforvejen. Jeg skal fokusere på at belønne mysla for roligt at kigge på feks folk der passerer, især når det er mørkt.

 

nr 4 omhandler stressadfærd indendørs. feks stress over fugleburet, folk der går i opgangen, støvsugeren. Det er primært noget jeg tager fat på hen af vejen. Folk i opgangenharjeg dog en plan formed det samme, da de igen kan køre hinanden helt opisær om aftenen/natten. Løsning= en godbidskål ved siden af min seng og en på døren. Så har jeg altid nogetat aflede med:-D

 

nr 5. Indkald. Ikke særligt nødvendigt da hun er god til dette, men jeg kunne godt tænke mig at hun var nemmere at kalde ind når hun snuser. Hun er helt væk bare ved en snuseplet og der vil jeg gerne at hun KAN afbrydes og følge med når hun bliver bedt om det.

Og træning generelt.vi skal have øvet ja-nej, vente, værsgo, fri og generele samarbejdsøvelser.

 

Og så er der nogle ting JEG skal lære:mrgreen: At gå tur laaaangsomt, så begge hunde kan snuse. At lade være at blive stresset når mysla skriggøer:???: At stå lidt tidligere op, så der er tid til morgenrutiner:shock:

At viske:!: Jeg er generelt ret højttalende af natur, det skal jeg dæmpe, især når mysla stresser.Det virker fantastisk:5up:

 

Det var vistalt for nu, i må gerne stille spørgsmål eller komme med ideer:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende - og som om du har et stort stykke arbejde foran dig. :-)

 

Jeg vil følge spændt med i tråden, for jeg arbejde med nogle af de samme ting med Tyson - alene-hjemme, gøen af andre hunde, når han er i snor, gøen af mennesker, når han er stresset.

 

Som hos dig er ros og godbidder en kerneingrediens i min og Tysons ikke-gø træning. Men mht. gøen indenfor, når der er lyde i opgangen, så virkede ros og godbidder ikke særlig godt for os. Jeg havde derimod mere held med bare at sige "stop", når han gøede, og så blokere ham med mit kropssprog. Hvis han fortsatte med at gø, fik han timeout ved, at jeg stille og roligt satte ham ind i et andet værelse og lukkede døren. Han kom ud igen efter ca. 5 sekunder, når han var rolig. Han gør meget sjældent af lyde i opgangen nu (undtagen når posten smider breve ind ad brevsprækken), og hvis han gør, behøver jeg bare at sige "stop".

 

Jeg ved ikke, om det er noget du kan bruge, men jeg syntes lige, at jeg ville dele det, hvis det nu ikke virker med godbidderne for dig. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende - og som om du har et stort stykke arbejde foran dig. :-)

 

Jeg vil følge spændt med i tråden, for jeg arbejde med nogle af de samme ting med Tyson - alene-hjemme, gøen af andre hunde, når han er i snor, gøen af mennesker, når han er stresset.

 

Som hos dig er ros og godbidder en kerneingrediens i min og Tysons ikke-gø træning. Men mht. gøen indenfor, når der er lyde i opgangen, så virkede ros og godbidder ikke særlig godt for os. Jeg havde derimod mere held med bare at sige "stop", når han gøede, og så blokere ham med mit kropssprog. Hvis han fortsatte med at gø, fik han timeout ved, at jeg stille og roligt satte ham ind i et andet værelse og lukkede døren. Han kom ud igen efter ca. 5 sekunder, når han var rolig. Han gør meget sjældent af lyde i opgangen nu (undtagen når posten smider breve ind ad brevsprækken), og hvis han gør, behøver jeg bare at sige "stop".

 

Jeg ved ikke, om det er noget du kan bruge, men jeg syntes lige, at jeg ville dele det, hvis det nu ikke virker med godbidderne for dig. :-)

 

tak:)

 

Og ja, jeg tror tyson og mysla ligner hinanden meget. Men de er jo også begge spidshunde:cool:

 

At gå foran hende virker, men jeg vil ikke lukke lige hende ind i et rum, da hun i forvejen hader når døre lukkes, så det vil stensikkert få hende til atgå endnu mere.For Sheila virker denne metode. Også da hun var yngre og alt for vild til gæster. Jeggik dog hurtigt over til attage hende i snor til hun slappede af.

 

Af en islænder at være er mysla utroligt rolig og tavs indendørs. Hun er ikke den første til at gå af lyde udenfor. Det er sheila, som så tager hende med:roll:

 

Lige nu træner vi, være alene i stuen mens jeg sidder på pc. Der er bare en låge for, som der også er for når hun er alene, så hun pev lige lidt, men er holdt op og ligger bare og sover:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Ved du om mysla og sheila reagerer på lyde udenfor KUN når du er hjemme, eller er det altid?

 

Puha...det er da godt nok en liste af ting du har for dig! :cool:

 

Det virker som om at du har styr på sagerne, men jeg tror ikke at jeg ville kunne overskue det.

 

Det er mest det, at tidsmæssigt, hvis man skal have hurtigst/bedst succes, så tager de problemer bare meget tid (normalt) - og det ville selvfølgelig være bedst hvis du kunne komme ud med sheila og mysla hver for sig for at træne, så meget som muligt.

 

Det som ville bekymre mig mest, er hvor meget hundene ville smitte hinanden med problemer- og om jeg kunne følge med i at løse problemerne hurtigere end de forstærker dem hos hinanden.

 

Nogle af de ting du beskriver, er ting som jeg forstår ligger meget dybt i hunde - som f.eks. jagtinstinkt. At få bugt med det, med hensyn til en hund, er en stor udfordring synes jeg. Jeg kan huske at have læst at når man sætter to hunde sammen og de skaber et flok forhold til hinanden, så kan man nemt risikere at deres jagtinteresser skærpes. Så den interessse de har p.t. kan man risikere blivere endnu større.

 

To hunde som gør når de ser andre hunde, kan også nogle gange opildne andre (løse) hunde til at søge kontakt - hvoraf mange problemer kan udløses. Jeg ville tænke over hvordan jeg ville håndtere at have en eventuelt såret hund, og samtidigt skal kunne tage mig af begge...eventuelt langt fra mit hjem. ...eller fjerne mine to hunde fra en fremmed hund? osv.

 

To hunde som lever sammen kan også nogle gange skabe en fælles front mod andre hunde. Jeg har mødt nogle der gør og nogle som ikke gør det. Men jeg har set hunde blive utrygge pga de hunde som bruger fælles front - selvom det er meget fredeligt. Men to hunde der gransker en fremmed hund og nærmest skærmer den eller lignene, kan virker skræmmende.

 

Jeg har på fornemmelsen at du er god til at løse opgaver og problemer og ikke giver så let op, så måske er det ikke nær så svært for dig som det ville være for mig ;-) Og det er jo ikke givet, at mysla og sheila vil reagerer som eksemplerne ved at blive en lille flok.

 

På den anden side. Hvor meget får de ud af hinanden? Det er jo også vigtig at tælle plusserne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Snevinter:)

 

Åh ja, det er en mundfuld og tidskrævende. Nu lige her til aften, da vi skulle hjem med bussen og jeg står med 2 hunde, en rygsæk og to poser, så skal en dame og hendes hund forbi os på fortovet. Jeg kan ikke flytte mig, da jeg kan se bussen komme, så jeg måtte bare stille mig ind til siden og selvfølgelig gik Mysla bananas:roll: Æv.

 

Men heldigvis i dagligdagen hvor jeg bor nu,møde vi næsten aldrig hunde, så det behøver ikke være en stressfaktor konstant.

Der hvor jeg boede før havde jeg mysla i 3 mdr og jeg var ved at blive idiot. Hun stressede meget op så snart hun kom ud af døren, da der var så meget trafik ovs. Det gør hun slet ikke her.

 

De rotter sig ikke som sådan sammen i løs tilstand, mysla mener bare hun skal blande sig hvis sheila snakker med en anden, så hun står og små gør lidt.

 

Nu skal Sheila stadig med til Samsø til træning hver søndag, så hun får set hunde alene én gang om ugen. Så må jeg se om jeg ikke kan få en Alenetur ind med mysla, hvorvi kan se på hunde.Fra januar skal vi i hvertfald til træning engang om ugen, så tror jeg det hjælper.

Der er jo ingen vrøvl med hende når hun er løs, hun kan med alle hunde:)

 

Jeg ved ikke hvor meget glæde de egentlig har af hinanden. Mysla har nok mest;-)

 

Og jo, det er mest om aftenen, når overboen kommer sent hjem at de gør.

De gør også når der kommer en bil i løbet af dagen, men der kan gå timer i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak Snevinter:)

 

Åh ja, det er en mundfuld og tidskrævende. Nu lige her til aften, da vi skulle hjem med bussen og jeg står med 2 hunde, en rygsæk og to poser, så skal en dame og hendes hund forbi os på fortovet. Jeg kan ikke flytte mig, da jeg kan se bussen komme, så jeg måtte bare stille mig ind til siden og selvfølgelig gik Mysla bananas:roll: Æv.

 

Men heldigvis i dagligdagen hvor jeg bor nu,møde vi næsten aldrig hunde, så det behøver ikke være en stressfaktor konstant.

Der hvor jeg boede før havde jeg mysla i 3 mdr og jeg var ved at blive idiot. Hun stressede meget op så snart hun kom ud af døren, da der var så meget trafik ovs. Det gør hun slet ikke her.

 

De rotter sig ikke som sådan sammen i løs tilstand, mysla mener bare hun skal blande sig hvis sheila snakker med en anden, så hun står og små gør lidt.

 

Nu skal Sheila stadig med til Samsø til træning hver søndag, så hun får set hunde alene én gang om ugen. Så må jeg se om jeg ikke kan få en Alenetur ind med mysla, hvorvi kan se på hunde.Fra januar skal vi i hvertfald til træning engang om ugen, så tror jeg det hjælper.

Der er jo ingen vrøvl med hende når hun er løs, hun kan med alle hunde:)

 

Jeg ved ikke hvor meget glæde de egentlig har af hinanden. Mysla har nok mest;-)

 

Og jo, det er mest om aftenen, når overboen kommer sent hjem at de gør.

De gør også når der kommer en bil i løbet af dagen, men der kan gå timer i mellem.

 

Det var så lidt. Husk også at du skal tænke på hvordan du har det - det er ekstra stress til dig også :neutral: ...

 

har du forresten bestemt dig, eller går du stadig og funderer lidt over det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var så lidt. Husk også at du skal tænke på hvordan du har det - det er ekstra stress til dig også :neutral: ...

 

har du forresten bestemt dig, eller går du stadig og funderer lidt over det :-)

 

Jeg tror du har ramt mine overvejelser meget godt;-)

 

Det er nok lige nøjagtig det med om jeg bliver for presset af det, i og med at der skal tages mange hensyn..Men når jeg har passet hende, har hun vist at hun kan og athun er blevet roligere.

Der er intet stressmed at gåtur med hende her ihvertfald. Hunhar snor på de første 100 meter og så er hun fri. Detgår så supernemt. Hun kan også selv nattetisse i haven uden at jeg skal med:5up:

 

Nu har jeg lige gået med hundene også kom jeg til at tænke på at jeg alligevel går tur med begge hunde mellem 2 og 4 gange om ugen og det har jeg gjort længe.. Så at de ind i mellem vil gø begge to af hunde vil ikke ændres ret meget.

 

Jeg tror man kan sige hun er på prøve... Og kan hun ikke have det godt her,så er det nok et helt nyt hjem. Selv min mor har sagt at Mysla burde ud på en gård..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har ramt mine overvejelser meget godt;-)

 

Det er nok lige nøjagtig det med om jeg bliver for presset af det, i og med at der skal tages mange hensyn..Men når jeg har passet hende, har hun vist at hun kan og athun er blevet roligere.

Der er intet stressmed at gåtur med hende her ihvertfald. Hunhar snor på de første 100 meter og så er hun fri. Detgår så supernemt. Hun kan også selv nattetisse i haven uden at jeg skal med:5up:

 

Nu har jeg lige gået med hundene også kom jeg til at tænke på at jeg alligevel går tur med begge hunde mellem 2 og 4 gange om ugen og det har jeg gjort længe.. Så at de ind i mellem vil gø begge to af hunde vil ikke ændres ret meget.

 

Jeg tror man kan sige hun er på prøve... Og kan hun ikke have det godt her,så er det nok et helt nyt hjem. Selv min mor har sagt at Mysla burde ud på en gård..

 

Jeg har vist aldrig helt fanget, hvordan Myslas situation er... hun er dine forældres, ikke? Hvad er grunden til, at de ikke skal have hende mere, hvis jeg må være så nysgerrig at spørge? :-) Og har de trænet med hende i forhold til nogle af de ting, du nævner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist aldrig helt fanget, hvordan Myslas situation er... hun er dine forældres, ikke? Hvad er grunden til, at de ikke skal have hende mere, hvis jeg må være så nysgerrig at spørge? :-) Og har de trænet med hende i forhold til nogle af de ting, du nævner?

 

Jo, det er min mors og søskendes hund. Kan og kan..Mysla er faktisk aldrig blevet stimuleret nok hjemme ved dem. Der er ingen der påtager sig ansvaret for det, så mange dage er hun kun udenfor en dør 30 min i alt om dagen. Og det er synd!Og det resulterer jo i al den oventnævnte adfærd,som hun så har øvet sig i i 4 år.

 

Så jeg har foreslået dem at hun flyttede hjem til mig, hvilket de bare synes var en god ide og meget bedre for mysla.:-)

De har trænet en smule alene hjemme med hende, men ellers bare forsøgt at håndtere hendes adfærd når den opstod..

Det er problemet for en hund, der lever i en familie hvor ingen prioriterer den, men alle lægger ansvaret over på de andre:( Jeg har gennem årene forsøgt at hjælpe, men vi ender bare med at skændes, så det har jeg opgivet..

Jeg har så istedet taget hende med på alle de ture jeg kunne komme til. Mysla harfra hvalp af helst villet være ved mig, logisk når det er nårjeg er der, at der sker noget:-D

 

De er da glade for hende og hun får meget opmærksomhed i form af klap, men alle mand synes bare det var en fantastisk ide at hun flyttede:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er min mors og søskendes hund. Kan og kan..Mysla er faktisk aldrig blevet stimuleret nok hjemme ved dem. Der er ingen der påtager sig ansvaret for det, så mange dage er hun kun udenfor en dør 30 min i alt om dagen. Og det er synd!Og det resulterer jo i al den oventnævnte adfærd,som hun så har øvet sig i i 4 år.

 

Så jeg har foreslået dem at hun flyttede hjem til mig, hvilket de bare synes var en god ide og meget bedre for mysla.:-)

De har trænet en smule alene hjemme med hende, men ellers bare forsøgt at håndtere hendes adfærd når den opstod..

Det er problemet for en hund, der lever i en familie hvor ingen prioriterer den, men alle lægger ansvaret over på de andre:( Jeg har gennem årene forsøgt at hjælpe, men vi ender bare med at skændes, så det har jeg opgivet..

Jeg har så istedet taget hende med på alle de ture jeg kunne komme til. Mysla harfra hvalp af helst villet være ved mig, logisk når det er nårjeg er der, at der sker noget:-D

 

De er da glade for hende og hun får meget opmærksomhed i form af klap, men alle mand synes bare det var en fantastisk ide at hun flyttede:)

 

Det er da rigtig dejligt, at du (måske) vil tage hende. Det lyder i hvert fald som den bedste løsning for alle parter. :5up: (Hvis du selv kan overskue det, selvfølgelig...)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Mysla har været her en uge:klovn: Og det går rigtig godt.

Som nævnt andet sted går det jo super med at være alene, så det håber jeg fortsætter og at naboen ikke pludselig kan fortælle om noget andet..

 

Vi har ikke rørt ved problmet om atgø af andre hunde. jeghar undgåetat gå den vej, hvor vi møder en hund om morgenen, da jeg ikke rigtigt gider lige nu..

Jeg håber istedet, der er nogen der vil gå ture med os og legeaftaler ovs, så hun kan få nogle gode hundeoplevelser også tager vi træningen når vi skal til træning efter jul.

 

Jeg har opdaget at der også skal gøres noget ved støvsugerproblemet og stjæle sheilas huller problemet;-)

 

men begge hunde er blevet fantastiks gode til at stoppe med at gø af lyde i opgangen, så snart jeg siger "slut":shock: Jeg er faktisk målløs hver gang! Tænk, man har to hunde der lyder som et tordenvejr, jeg siger slut og der kommer ikke et kvæk mere:shock:

Istedet vender de tilbage til mig og siger "godbid tak":mrgreen:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er min mors og søskendes hund. Kan og kan..Mysla er faktisk aldrig blevet stimuleret nok hjemme ved dem. Der er ingen der påtager sig ansvaret for det, så mange dage er hun kun udenfor en dør 30 min i alt om dagen. Og det er synd!Og det resulterer jo i al den oventnævnte adfærd,som hun så har øvet sig i i 4 år.

 

Så jeg har foreslået dem at hun flyttede hjem til mig, hvilket de bare synes var en god ide og meget bedre for mysla.:-)

De har trænet en smule alene hjemme med hende, men ellers bare forsøgt at håndtere hendes adfærd når den opstod..

Det er problemet for en hund, der lever i en familie hvor ingen prioriterer den, men alle lægger ansvaret over på de andre:( Jeg har gennem årene forsøgt at hjælpe, men vi ender bare med at skændes, så det har jeg opgivet..

Jeg har så istedet taget hende med på alle de ture jeg kunne komme til. Mysla harfra hvalp af helst villet være ved mig, logisk når det er nårjeg er der, at der sker noget:-D

 

De er da glade for hende og hun får meget opmærksomhed i form af klap, men alle mand synes bare det var en fantastisk ide at hun flyttede:)

 

Hvor er det bare stort af dig :ae: og super at de har erkendt, at det nok var bedst, at hun kommer til dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysla har været her en uge:klovn: Og det går rigtig godt.

Som nævnt andet sted går det jo super med at være alene, så det håber jeg fortsætter og at naboen ikke pludselig kan fortælle om noget andet..

 

Vi har ikke rørt ved problmet om atgø af andre hunde. jeghar undgåetat gå den vej, hvor vi møder en hund om morgenen, da jeg ikke rigtigt gider lige nu..

Jeg håber istedet, der er nogen der vil gå ture med os og legeaftaler ovs, så hun kan få nogle gode hundeoplevelser også tager vi træningen når vi skal til træning efter jul.

 

Jeg har opdaget at der også skal gøres noget ved støvsugerproblemet og stjæle sheilas huller problemet;-)

 

men begge hunde er blevet fantastiks gode til at stoppe med at gø af lyde i opgangen, så snart jeg siger "slut":shock: Jeg er faktisk målløs hver gang! Tænk, man har to hunde der lyder som et tordenvejr, jeg siger slut og der kommer ikke et kvæk mere:shock:

Istedet vender de tilbage til mig og siger "godbid tak":mrgreen:

 

Du er FANTASTISK :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysla har været her en uge:klovn: Og det går rigtig godt.

Som nævnt andet sted går det jo super med at være alene, så det håber jeg fortsætter og at naboen ikke pludselig kan fortælle om noget andet..

 

Vi har ikke rørt ved problmet om atgø af andre hunde. jeghar undgåetat gå den vej, hvor vi møder en hund om morgenen, da jeg ikke rigtigt gider lige nu..

Jeg håber istedet, der er nogen der vil gå ture med os og legeaftaler ovs, så hun kan få nogle gode hundeoplevelser også tager vi træningen når vi skal til træning efter jul.

 

Jeg har opdaget at der også skal gøres noget ved støvsugerproblemet og stjæle sheilas huller problemet;-)

 

men begge hunde er blevet fantastiks gode til at stoppe med at gø af lyde i opgangen, så snart jeg siger "slut":shock: Jeg er faktisk målløs hver gang! Tænk, man har to hunde der lyder som et tordenvejr, jeg siger slut og der kommer ikke et kvæk mere:shock:

Istedet vender de tilbage til mig og siger "godbid tak":mrgreen:

 

 

Dejligt at hører at det går godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysla har været her en uge:klovn: Og det går rigtig godt.

Som nævnt andet sted går det jo super med at være alene, så det håber jeg fortsætter og at naboen ikke pludselig kan fortælle om noget andet..

 

Vi har ikke rørt ved problmet om atgø af andre hunde. jeghar undgåetat gå den vej, hvor vi møder en hund om morgenen, da jeg ikke rigtigt gider lige nu..

Jeg håber istedet, der er nogen der vil gå ture med os og legeaftaler ovs, så hun kan få nogle gode hundeoplevelser også tager vi træningen når vi skal til træning efter jul.

 

Jeg har opdaget at der også skal gøres noget ved støvsugerproblemet og stjæle sheilas huller problemet;-)

 

men begge hunde er blevet fantastiks gode til at stoppe med at gø af lyde i opgangen, så snart jeg siger "slut":shock: Jeg er faktisk målløs hver gang! Tænk, man har to hunde der lyder som et tordenvejr, jeg siger slut og der kommer ikke et kvæk mere:shock:

Istedet vender de tilbage til mig og siger "godbid tak":mrgreen:

 

Det er bare så dejligt, at det går godt! :-)

 

Vend endelig tilbage med updates, når I begynder at træne ikke-gø og andet. :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det bare stort af dig :ae: og super at de har erkendt, at det nok var bedst, at hun kommer til dig :5up:

 

tak, hvor er du sød:oops:

 

Meget typisk må man sige, at nu hvor hun er flyttet, så savner de hende og vil have hende til at overnatte:lol:

 

Men hun er jo på besøg 3-4 gange om ugen i flere timer, så mon ikke de overlever:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mankan altså gå hen og blive overtroisk:???: Så har jeg lige fortalt hvor godt det går og så idag, gik det ikke så godt.. Hun har stresset meget, men vi har også gjort nogle uvante ting, da jeg har haft fri.

 

jeg tog hende med i byen for at købe en gave, det klarede hun så fint. Hun hilste på en golden han, som hun først gøede af, men så fik lov at hilse på. Men han var altså farlig, for hanhavde grime på, så hans krobssprog var mærkeligt, så til sidst sprang hun væk fra ham, med et vantro udtryg i hovedet, som om han havde sagt noget grimt til hende. :lol: Og han VAR venlig, men det er svært at udtrykke når hans hoved blev trukket skævt.

Og mysla kan man læse som en åben bog, hun taler så tydeligt:-D

 

Lidt efter hilste hun sååå fint på en papillion UDEN at gø:5up:Da hun så ham komme lagde hun sig ned, så det var bare så flot:5up:

 

Og så er der kommet endnu et punkt på træningsprogrammet: at kunne efterlades foran en butik uden at gø som en vanvittig. Det ville være så dejligt, hvis jeg lige kunne hente noget til mig, når nu jeg var inde i byen.:-)

 

Men som sagt har hun været noget stresset herhjemme idag, men det er også bare min skyld, fordi jeg lige troede at jeg kunne ordne kaniner mens hun så på.. Det kan man så ikke:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mankan altså gå hen og blive overtroisk:???: Så har jeg lige fortalt hvor godt det går og så idag, gik det ikke så godt.. Hun har stresset meget, men vi har også gjort nogle uvante ting, da jeg har haft fri.

 

jeg tog hende med i byen for at købe en gave, det klarede hun så fint. Hun hilste på en golden han, som hun først gøede af, men så fik lov at hilse på. Men han var altså farlig, for hanhavde grime på, så hans krobssprog var mærkeligt, så til sidst sprang hun væk fra ham, med et vantro udtryg i hovedet, som om han havde sagt noget grimt til hende. :lol: Og han VAR venlig, men det er svært at udtrykke når hans hoved blev trukket skævt.

Og mysla kan man læse som en åben bog, hun taler så tydeligt:-D

 

Lidt efter hilste hun sååå fint på en papillion UDEN at gø:5up:Da hun så ham komme lagde hun sig ned, så det var bare så flot:5up:

 

Og så er der kommet endnu et punkt på træningsprogrammet: at kunne efterlades foran en butik uden at gø som en vanvittig. Det ville være så dejligt, hvis jeg lige kunne hente noget til mig, når nu jeg var inde i byen.:-)

 

Men som sagt har hun været noget stresset herhjemme idag, men det er også bare min skyld, fordi jeg lige troede at jeg kunne ordne kaniner mens hun så på.. Det kan man så ikke:roll:

 

Jeg kender godt det der med at være overtroisk, jeg altid lidt nervøs, når jeg fortæller om Tysons fremskridt - for måske begynder det så at gå dårligt! :shock:

 

Men det lyder da til, at det stadig går fint med Mysla. At hun blev lidt stresset over kaninerne, er der vel ikke noget at sige til.

g065.gifg065.gifg065.gifg065.gifg065.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

SUCCES - eller næsten:mrgreen:

 

 

Vi gik en lang tur i beder idag i skoven og jeg bestemte mig så for at vi skulle gå igennem parken hjemad, så vi måske kunne se nogle hunde:-D

 

Rogtig dejlig tur gennem skoven og så på vej ud af denne opdager mysla en gravhund komme imod os. Den skal passere på vejen vores sti ender ud i, så der er vel ca 20 meter hen til den, når den er tættest på.

 

Jeg afleder sheila, så hun ikke skal tage sig af den og lader mysla sidde i fred og kigge, for hun sad lige så roligt og kiggede:5up: Imens roste jeg hende så verbalt og da den var passeret kunne hun koncentrere sigom at vende sig om efter godbidder :5up: Hun stopper ogkigger efter den flere gange da vi krydser stien, men hun gøer ikke og hun kan kaldes videre:-D

 

Så går vi ind i parken og derinde går vi "forbi" en golden. Vi krydser en sti lige inden den og så følges vi adpå hver sin sti, med ca 30-50 meter imellem os. Mysla kigger lidt, men gøer ikke:5up: Så går vi forbi en hæk, hvor der er en gøende hund, ingen af dem siger noget:klap:

 

Så kommer der en islæner ud på den stihvor goldenen er og de går forbi hinanden. Detvar lidt spændene, synes mine hunde, så de glor lidt og sheila ligner en der godt kunne tænke sig at sige et eller andet:roll: Men hun gør det ikke, bliver afledt af mig og mysla sætter sig bare på sin hale og glor på dem.:banan:Det får hun godbidder for:-D Så går vi videre og rundt om et hjørne går vi ind i 3 karelske bjørnehunde, de er kun 10 meter væk. Jeg trækker begge hunde ind til siden, koncentrere migom sheila, da det ien situation som denne, er hende der bliver mest ophidset. Hun tager det dog roligt og mysla bliver underdanig og lægger sig ned, bare for at være på den sikre side;-)

De passerer i ro og mag og ingen gøen fra hundene:mrgreen:

Nu er jeg ikke til at skyde igennem, det var bare så flot:5up:

 

På vej hjem ad fortovet går vi så ind i en labrador der står ude på fortovet.

Mysla ser den, jeg roser og sørme om ikke hun vender sig om med det samme efter godbidden:mums: Vi venter til vi kan krydse gaden og går så over på den anden side. Og her gøer mysla så! Og sheila med! Jeg vælger så at blive stående og prøver lidt forsklligt for at få hende til at stoppe igen. Efter nogle minutter går det nogenlunde, hun brummer stadig, men så går min mor forbi og så gøer mysla jo igen. Får dem dog stoppet og brugt de sidste godbidder på at få hende videre uden at gø.

 

Så bortsetfra det sidste møde, var det en total succes tur:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

SUCCES - eller næsten:mrgreen:

 

 

Vi gik en lang tur i beder idag i skoven og jeg bestemte mig så for at vi skulle gå igennem parken hjemad, så vi måske kunne se nogle hunde:-D

 

Rogtig dejlig tur gennem skoven og så på vej ud af denne opdager mysla en gravhund komme imod os. Den skal passere på vejen vores sti ender ud i, så der er vel ca 20 meter hen til den, når den er tættest på.

 

Jeg afleder sheila, så hun ikke skal tage sig af den og lader mysla sidde i fred og kigge, for hun sad lige så roligt og kiggede:5up: Imens roste jeg hende så verbalt og da den var passeret kunne hun koncentrere sigom at vende sig om efter godbidder :5up: Hun stopper ogkigger efter den flere gange da vi krydser stien, men hun gøer ikke og hun kan kaldes videre:-D

 

Så går vi ind i parken og derinde går vi "forbi" en golden. Vi krydser en sti lige inden den og så følges vi adpå hver sin sti, med ca 30-50 meter imellem os. Mysla kigger lidt, men gøer ikke:5up: Så går vi forbi en hæk, hvor der er en gøende hund, ingen af dem siger noget:klap:

 

Så kommer der en islæner ud på den stihvor goldenen er og de går forbi hinanden. Detvar lidt spændene, synes mine hunde, så de glor lidt og sheila ligner en der godt kunne tænke sig at sige et eller andet:roll: Men hun gør det ikke, bliver afledt af mig og mysla sætter sig bare på sin hale og glor på dem.:banan:Det får hun godbidder for:-D Så går vi videre og rundt om et hjørne går vi ind i 3 karelske bjørnehunde, de er kun 10 meter væk. Jeg trækker begge hunde ind til siden, koncentrere migom sheila, da det ien situation som denne, er hende der bliver mest ophidset. Hun tager det dog roligt og mysla bliver underdanig og lægger sig ned, bare for at være på den sikre side;-)

De passerer i ro og mag og ingen gøen fra hundene:mrgreen:

Nu er jeg ikke til at skyde igennem, det var bare så flot:5up:

 

På vej hjem ad fortovet går vi så ind i en labrador der står ude på fortovet.

Mysla ser den, jeg roser og sørme om ikke hun vender sig om med det samme efter godbidden:mums: Vi venter til vi kan krydse gaden og går så over på den anden side. Og her gøer mysla så! Og sheila med! Jeg vælger så at blive stående og prøver lidt forsklligt for at få hende til at stoppe igen. Efter nogle minutter går det nogenlunde, hun brummer stadig, men så går min mor forbi og så gøer mysla jo igen. Får dem dog stoppet og brugt de sidste godbidder på at få hende videre uden at gø.

 

Så bortsetfra det sidste møde, var det en total succes tur:5up:

 

 

Ihh hvor dejligt for jer.. tillykke med det..

 

BAntus

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nu er der gået en hel måned siden sidst, så en opdatering må der til.

 

Alene hjemme bliver nok ikke meget bedre lige nu. Hun er helt stabil (bank under bordet), bliver forladt i stuen med gitter for og tager det super pænt, hverken kigger efter mig eller noget:-D

 

2 gange harjeg glemt at sætte nøglen i låsen først, så der rodede jegmed den efter jeg var gået og det tog hun også pænt. Jeg har ladet være at tage overtøj helt af, fra jeg kom ind ogtil jeg gik igen, det tog hun også pænt.. jeg har gået til døren og gået ind igen og hentet min mobil og det tog hun også pænt:5up:

 

jeg har ændret taktik når jeg kommer hjem i håb om at få dem lidt roligere, især sheila springer rundt:roll:Så nu går jeg ind , mens jeg smider en håndfuld godbidder i gangen, fjerner lågen og så gør jeg mad klar til mig, uden at tale noget videre med hundene, som søger guf. Efter et par minutter går vi så ud og tisser, hvor vi før gjorde det med det samme. Det har allerede gjort at mysla er roligere, hun har ikke pevet i denne uge og hun gøede slet ikke idag, da vi gik ud på marken. Der plejer hun lige at lukke damp ud:roll:

 

Vi har fået en ekstra udfordring i at overboen har fået hund eller ofte en på besøg og min frygt er at møde den i døren, da den aldrig er i snor... Ønsker mig at vi kan gå en tur sammen, så især sheila kan vende sig til den.

 

Mysla og jeg skal have gang i det med andre hunde, hun er meget usikker på store hunde, mødte en flink hanhund i går oghun gøede og gøede og gøede efter hun havde hilst.. Og knurrede over at se ham langt væk, da han var gået igen.. Men ham kan vi møde hver morgen, så det tror jeg vi skal fra nu af og så skal jeg have hende ud sammen med nogle andre også.

Hun er sjov på det punkt, hun forbedre sig hurtigt, men det går også hurtigt galt igen:-)

 

Jeg har også ændret på gøen af lyde indenfor, da det virkede som om hunblev mere opmærksom istedet for det modsatte...:???: Så nu gårjeg bareind foran hende, uden at se på hende og først når hun er holdt HELT op med at tage sig af lyden, får hun ros..

 

Igår var hun dog en super hund, menjeg klikkede hende også som en gal forat gå pænt forbi gø hunden, ved indkald, kontakt og alt muligt på tur og huner jo fantastisk lærenem, så allerede idag på orgenturen kunne det tydeligt mærkes:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt - atk for update. :5up:

 

Jeg læser altid interesseret med, ikke mindst fordi Mysla minder så meget om Tyson på mange måder. F.eks. måtte jeg sidde og nikke genkendende til det, du skriver om at gø af andre hunde og om, hvor hurtigt det kan vende i den ene eller anden retning. Det er jo også noget, vi har trænet meget, og han er helt sikkert bedre. Faktisk havde han for nylig en periode på et par uger, hvor han nærmest var perfekt! Så havde han nogle dage, hvor det gik lidt dårligere, og så er det ellers gået godt igen. Her til morgen var hans stressniveau så lidt højere end normalt (sikkert fordi han er blevet passet de sidste par dage), og så gik han helt amok bare over at se hunde på lang afstand. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt - atk for update. :5up:

 

Jeg læser altid interesseret med, ikke mindst fordi Mysla minder så meget om Tyson på mange måder. F.eks. måtte jeg sidde og nikke genkendende til det, du skriver om at gø af andre hunde og om, hvor hurtigt det kan vende i den ene eller anden retning. Det er jo også noget, vi har trænet meget, og han er helt sikkert bedre. Faktisk havde han for nylig en periode på et par uger, hvor han nærmest var perfekt! Så havde han nogle dage, hvor det gik lidt dårligere, og så er det ellers gået godt igen. Her til morgen var hans stressniveau så lidt højere end normalt (sikkert fordi han er blevet passet de sidste par dage), og så gik han helt amok bare over at se hunde på lang afstand. :roll:

 

tak fordi du følger med:vinken:

 

Ja, det er jo nemlig det med stressniveauet, det bestemmer dælme meget:shock:

 

Ogjeg glemte, at hun har lært at vente med at gå ind til hun får lov! Hun er jo altid mudret, så hun skal tørres, så mens sheila går ind, siger jeg vente til mysla og så står hun bare pænt og venter på at blive tørret:5up:

 

Og hun styrter ikke omtil kaninerne som det første, når hun lukkes ud, jegkan stoppe hende og kalde hende tilbage:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...