Hop til indhold

Forhøjet Levertal

Gæst celinamoon
 Share

Recommended Posts

Gæst celinamoon

Hej HF'ere.

For nogen tid siden havde min mor Bella til dyrlæge fordi hun havde nogle symptomer, som vi ikke var klar over hvad betød. Der er her tale om at hun fik det meget varmt og havde svært ved at køle sig ned igen, hun har meget dårlig ånde, og hun var i den senere tid begyndt at knurre af hunde når vi var ude at gå tur, selvom hundene var 5 meter væk.

Hos Dr. Dyr fik hun altså taget nogle blodprøver, og dyrlægen så her at hendes levertal var en smule forhøjet i forhold til normalen. Da de ikke var meget høje sagde Dr. Dyr at det kunne skyldes en infektion et sted i kroppen, og hun fik derfor både steroider og antibiotika for at se om det hjalp. Da vi var færdige med medicinen besluttede jeg mig så for at hun skulle have skånekost - altså får hun nu kun kylling og fisk, da svin og okse indeholder langt mere protein(hvilket jo er hårdt ved leveren). Hun får altså tørkost og dåsemad til katte.

Efter vi er begyndt på skånekost har hun det knapt så varmt, selvom hun stadig bliver meget varm når vi har været ude at gå tur. Hendes ånde er stadigvæk dårlig, men hun er stort set holdt op med at knurre af fremmede hunde.

Det jeg gerne ville vide var om der er andre der har erfaring med hunde med forhøjede levertal, og hvilken kost der kan skåne leveren? Jeg vil jo gerne have at Bella har det så godt som muligt, så hvis der er mere jeg kan gøre ift. at hjælpe hendes lever så vil jeg gerne det.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hår kattemad ikke et ret højt proteinindhold? Og nærlæs lige pakken, for de fleste af dem indeholder også en del sukker. Leverskånekost er hvid fisk, kylling, kartofler (udkogt) og den slags. Man kan få et planteekstrakt der udrenser leveren, det hedder milk thistle på engelsk, ved ikke hvad den kaldes på dansk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil give en skånekost vil jeg anbefale dig enten at bruge et specielt foder lavet til formålet, det fås hos dyrlægen, eller sætte dig grundigt ind i det og lave foderet selv, kattemad dur ikke som skånekost til hunde;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Katte mad har et helt forkert indhold af protein, calcium og fosfor for hunde - så det vil jeg anbefale du straks lader være med at bruge.

Du skal gå efter et foder med neutral protein kilde - f.eks. fisk eller kylling. Check calcium og fosfor indholdet så det er så lavt som muligt. Man behøver ikke absolut fodre med dyrlæge foder, for der findes mange udmærkede mærker på markedet som kan bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må se om jeg kan finde noget skånekost hun gider at have - hun får kattemad pt fordi hun ikke gider hundetørkost. Kan I anbefale nogle specielle mærker?

Kan du ikke smatte hendes tørkost ind i noget hun kan lide? Vådfoder (skåneudgave) med lidt varmt vand?

Jeg bruger nogen gange at tage en til to tsk. leverpostej, opløse det i ca. 2 dl kogende vand, og hælde det over tørkosten og lade det trække lidt - så ryger det helt bestemt ned!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Kan du ikke smatte hendes tørkost ind i noget hun kan lide? Vådfoder (skåneudgave) med lidt varmt vand?

Jeg bruger nogen gange at tage en til to tsk. leverpostej, opløse det i ca. 2 dl kogende vand, og hælde det over tørkosten og lade det trække lidt - så ryger det helt bestemt ned!

Det var dog en god ide med det leverpostejs vand :5up:

Tænk at jeg ikke selv har fået den ide :stupid: - for jeg bruger nogle gange leverpostejs vand når beaglerne skal snuse spor op.

Her er det ikke fordi de ikke vil spise - de er jo beagler - men det var mere som afveksling på Darwins kartoffelfoder i stedet for kun at bruge våd foder :mrgreen:

undskyld jeg lige slog et sidespring :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en ret dårlig idé at eksperimentere med fodervarianter til en hund med sådanne problemer. Der bliver lavet foder netop til formålet og det var en kæmpe forandring for LIly da hun kom på det. Det kan i øvrigt købes billigere i England eller Tyskland. Både RC og Hills har en lever-diæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en ret dårlig idé at eksperimentere med fodervarianter til en hund med sådanne problemer. Der bliver lavet foder netop til formålet og det var en kæmpe forandring for LIly da hun kom på det. Det kan i øvrigt købes billigere i England eller Tyskland. Både RC og Hills har en lever-diæt.

Det er jeg så helt enig i, lad være med at prøve alt muligt, enten sætter man sig grundigt ind i det så man kan lave maden selv, eller man køber et foder som er lavet specielt til problemet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil give en skånekost vil jeg anbefale dig enten at bruge et specielt foder lavet til formålet, det fås hos dyrlægen, eller sætte dig grundigt ind i det og lave foderet selv, kattemad dur ikke som skånekost til hunde;)

Skriver lige når jeg kommer hjem, men vores hund var også på skånekost p.g.a en leversygdom.

Nemlig...og ikke noget med kattemad.

Vores gamle hund havde også leverproblemer. Jeg valgte, at købe L/D fra Hills, så var jeg sikker på, at hun fik den rette sammensætning af hvad hun nu skulle have, men hvis det var i dag, så havde hun fået det fra Royal Canin, det lugter rigtigt god og hundene elsker det.

De må også godt få torskerogn blandet i deres mad og en boullionterning, kan også gøre underværker, hvis de synes, at den hjemmelavede skånekost er for kedelig.

Jeg var desuden, meget OBS på, når min hund fejlede et eller andet eller de gange, hun blev opereret for kræft ,at hun undgik binyrebarkhormon/prednisolon, da det er en stor belastning for leveren, at nedbryde og som kan forværre tilstanden.

Link til indlæg
Del på andre sites