Hop til indhold

Opskrift på sundt marvben-fyld


Gæst Cille
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

 

Jeg har i et stykke tid ledt efter en opskrift på sundt fyld til min hvalps marvben. De fleste opskrifter jeg har fundet foreslår at man fylder benet med leverpostej og lægger det i fryseren. Den ide er jeg dog ikke fan af, da jeg ikke synes at min hvalp skal have leverpostej, og da slet ikke i de mængder der kan være i et marvben. Jeg er heller ikke vild med ideen om, at det skal være frosset for at have den rigtige konsistens.

 

Da jeg ikke kunne finde nogen opskrifter som jeg kunne lide, begyndte jeg at blive kreativ. Og her er hvad der kom ud af det:

 

100 g kikærter, tørrede

1 æg

evt. smag (jeg brugte idag 2 terninger af okseboullion)

 

Opblød kikærterne, helst natten over, i koldt vand

Kog kikærterne i 1½ times tid i rigeligt vand

Lad kikærterne køle af

(dette kan gøres lang tid i forvejen, jeg koger gerne en stor portion, og fryser dem i portioner)

 

Mos de kogte afkølede kikærter sammen med et æg og evt. smag. Fyld marvbenet, og bag det i ca 20 min ved 200 °C. Lad benet køle af, evt. i køleskab.

 

Så er benet klar til servering!

 

Hvis man har kogte kikærter i fryseren, er det lige før jeg vil mene at det også er nemmere end at fylde leverpostej i...og det er i hvert fald både billigere og sundere.

 

Kikærter indeholder mange planteproteiner, vegetabilsk olie og vitaminer, som udgør et rigtig godt kosttilskud til en hund. Der ud over kan det hjælpe med at få fordøjelsen til at glide bedre, og lindre forstoppelse.

(ville have posted et link her, men det må jeg ikke. Prøv istedet at søge google for "dogs and chickpeas", så kommer der en artikel fra "the daily puppy)

 

Tænkte at jeg ville skynde mig at dele min succes. Min hun kan i hvert fald godt lide det her fyld, så mon ikke der er andre hunde med samme smag :)

 

Mvh Cille

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har brugt vådfoder, opblødt tørfoder, kogte, blendede hjerter eller lever m havregryn og hakkede tomater men nu har jeg jo også labrador så alt smager godt :-)

 

generelt er jeg heller ikke tilhænger af færdig menneskemad (leverpostej og smøreost) i kong osv

 

hvorfor vil du ikke putte det i fryser? jeg har ikke oplevet problemer m kræets mave af den grund og det tager længere ting at få det ud af en Kong (jeg bruger ikke ben når hun er alene for er bange for at hun sluger det sidste...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert fint at lægge benet i fryseren for at give det den rigtige konsistens. Men Shanti tømmer det ikke på en gang. Hun gemmer det istedet i sin kasse til næste dag. Hun kan sagtens finde på at hive det frem hvis der lige skal hygges lidt, og så gå fra det igen 10 min senere. Så er det upraktisk at det skal være frossent for at have den rigtige konsistens.

 

Ud over det, så tror jeg gerne at det er rigtig fint med et frossent marvben på en varm sommerdag, og det er helt klart noget der skal prøves når det engang bliver sommer igen :)

 

\Cille

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra et sundheds aspekt ville kød være at foretrække frem for kikærter;) jeg bruger bare rester, kød og sovs m.m blendet sammen og stoppet i, så i fryseren, vi bruger ikke ret meget salt i vores mad;) men ellers vil hakket kyllingekød kogt og blandet med hytteost, A-38 eller lign også være fint;) eller hjemmelavet leverposteg uden salt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mente det nok. Undrede mig over at ts skriver at benet (med fyld) skal i ovnen i 20 minutter ved 200 grader.

Jeg ville heller ikke gøre det, men til små hunde sker der sikkert ikke noget, hundene skal have en vis størrelse for at kunne splintre benet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...