Hop til indhold

Forberedelse til nytår og de høje lyde


Jeanette Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Mit navn er Jeanette og Jeg har en lille fox terrier blanding på 16 uger. Han hedder Oreo og har boet ved mig i ca. 4 uger.

Jeg har tænkt meget over hvordan han måske ville reagere på fyrværkeri til nytår, jeg vil jo ikke have at han bliver skræmt for vid og sans, men hvordan kan jeg forberede og hjælpe ham? Jeg har hørt om CDér hvor der er fyrværkeri lyde på som man kan afspille for ham så han ikke bliver for bange, men hvor kan man få dem? Hjælper det og er der andet jeg an gøre for at gøre ham tryg til nytår?

Jeg håber at i kan hjælpe mig. Jeg ved godt at det er tidligt at skrive om nytår men han skal jo have tid til at blive tryg ved ting :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

i DKK kan man købe en cd med lyde : www.danskkennelklub.dk men det er slet ikke sikkert at din lille vaps er bange ( eller bliver det ) jeg har ialt haft 6 - 7 hunde og altid boet på Nørrebro , men kun haft 1 der var bange til nytår.

iøvrigt er foxterriere jo jagthunde og der skal ret meget til at slå dem af banen !

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan hjælpe din hund hvis du lader alt derhjemme være som det plejer. Altså hav nogle daglige rutiner, der ISÆR overholdes nytårsaften. Lufteture, måltider, fredelig aftenhygge. Ingen råben og ingen druk.. Hvis da ikke du plejer at være sådan de fleste andre dage også:mrgreen:...

 

Det kan lyde ekstremt at aflyse nytårsaften for resten af hundens liv, og det KAN da også være, at din hund er sådan en festabe, der tænker jo vildere jo bedre..

 

Men rigtig mange hunde får livslange traumer på grund af nytårsaften. Og når først hunden er blevet skræmt, så er det rigtig, rigtig svært at få rettet op på. --Hvor skræmt hunden rent faktisk er, det opdager man tit først når skyderiet starter året efter.

 

---Hvis din hund kommer godt gennem de første 2-3 år i ro og fred, så kan du jo prøve at have nogle få rolige gæster året efter. Og går det godt, så kan du skrue op for festen fra år til år. ---Men folk bliver tit så "løsslupne" nytårsaften, så de glemmer alle aftaler om en rolig nytårsaften.

 

Du vil kunne mærke, om du er gået for hurtigt frem i starten af december hvor skyderiet starter. Er din hund urolig over lydene, så se fjernsyn. Skru op for lyden og træk gardinerne for. Opdager du at din hund kikker på dig efter et brag, så siger du bare: Det? Nåh, det betyder ikke noget..

 

Og så kikker du videre på fjernsynet.

 

Det er DIN opføsel, der fortæller din hund om noget er farligt eller ej. Og hvis du opfører dig underligt -fordi det er nytårsaften, så kan det virke rigtig skræmmende på den lille fyr, fordi den netop har brug for at du er rolig og fattet.

 

--Du skal ikke pyldre om ham når der kommer et brag. Bare vis ham, hvor lidt det betyder.

Og sørg for et rigtig godt nytårsben eller griseøre eller lignende, der kan gøre aftenen festlig på den gode måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
iøvrigt er foxterriere jo jagthunde og der skal ret meget til at slå dem af banen !

Det er beagler også - altså jagthunde og jeg har to der er så rædde at ikke engang det halve kunne være nok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Du kan hjælpe din hund hvis du lader alt derhjemme være som det plejer. Altså hav nogle daglige rutiner, der ISÆR overholdes nytårsaften. Lufteture, måltider, fredelig aftenhygge. Ingen råben og ingen druk.. Hvis da ikke du plejer at være sådan de fleste andre dage også:mrgreen:...

 

Det kan lyde ekstremt at aflyse nytårsaften for resten af hundens liv, og det KAN da også være, at din hund er sådan en festabe, der tænker jo vildere jo bedre..

 

Men rigtig mange hunde får livslange traumer på grund af nytårsaften. Og når først hunden er blevet skræmt, så er det rigtig, rigtig svært at få rettet op på. --Hvor skræmt hunden rent faktisk er, det opdager man tit først når skyderiet starter året efter.

 

---Hvis din hund kommer godt gennem de første 2-3 år i ro og fred, så kan du jo prøve at have nogle få rolige gæster året efter. Og går det godt, så kan du skrue op for festen fra år til år. ---Men folk bliver tit så "løsslupne" nytårsaften, så de glemmer alle aftaler om en rolig nytårsaften.

 

Du vil kunne mærke, om du er gået for hurtigt frem i starten af december hvor skyderiet starter. Er din hund urolig over lydene, så se fjernsyn. Skru op for lyden og træk gardinerne for. Opdager du at din hund kikker på dig efter et brag, så siger du bare: Det? Nåh, det betyder ikke noget..

 

Og så kikker du videre på fjernsynet.

 

Det er DIN opføsel, der fortæller din hund om noget er farligt eller ej. Og hvis du opfører dig underligt -fordi det er nytårsaften, så kan det virke rigtig skræmmende på den lille fyr, fordi den netop har brug for at du er rolig og fattet.

 

--Du skal ikke pyldre om ham når der kommer et brag. Bare vis ham, hvor lidt det betyder.

Og sørg for et rigtig godt nytårsben eller griseøre eller lignende, der kan gøre aftenen festlig på den gode måde.

 

Hmm - det er vist ikke helt sandt!

Her i huset har vi ret faste rutiner og selve nytårs aften er ingen undtagelse - vi er altid hjemme og gør lige som vi ville have gjort på en normal hverdag - alligevel er de to af mine så rædde, bange og stressede - så det kommer nok meget an på hunden tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skal ikke ret gerne lære fyrværkeri at kende når de er alene hjemme.....

---Og ingen hunde er vel aldrig alene i hele december måned.

 

--Man må styre det så godt man kan. Og først og fremmest være opmærksom på sit eget udtryk og kropssprog i situationerne.

 

---Man kan jo ændre på de daglige rutiner fra november af, så vanerne passer bedre til nytårsaften. Jeg tænker først og fremmest på lydniveauet skal hæves for at sløre lydene udefra. Og der skal også gerne være mere lys i huset, så man ikke ser så meget til glimtene udefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nu er mine hunde ikke ret tit alene - det er kun hvis jeg skal handle eller hente sønnen på VUC eller lign. Oscar var 4 mdr. og Darwin var 8 mdr da de oplevede deres første nytår og selvom vi gjorde som altid - havde de faste rutiner - ingen gæster - lyd på radioen og senere TV - masser af lys og gardinerne trukket for - så lå de begge som en pelskrave rundt om halsen på mig. Og sådan har det været i de følgende år. Den ældste af mine beagler er bedøvende ligeglad - han sover og opfører sig som altid. Vi har prøvet alverdens ting - men dog har DAP haft en god virkning - både det til stikkontakten og det til at spraye med som jeg kom på et stykke stof og bandt i deres seler når de skulle ud.

I år vil jeg prøve et andet middel udover DAP. Her kommer DAP i stik kontakten allerede i november måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Youtube er helt klart spækket med gode lydfiler - af bedre eller mindre god kvalitet :lol:

 

Jeg har oplevet, at noget reagerede Møffe på, andet reagerede han ikke på, så det er om at forsøge sig frem med filerne på lav volume først.

 

Én dårlig oplevelse med fyrværkeri er desværre nok til at en ellers rolig hund kan blive angst og det var hvad der skete for os ude i haven en dag --> Møffe blev dødangst, fra ellers at have været total cool.

 

Har lavet denne artikel om vores træningsforløb. Selvom din hund ikke er angst, så kan den måske give lidt inspiration - Møffe er i dag ikke længere angst for det :-)

http://moffes.weebly.com/uploads/9/4/5/8/9458482/fyrvrkeritrning1.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

men man kan stadig ikke vide om hunden overhovedet reagerer ..... min 1. hund var totalt ligeglad med fyrværkeri indtil hun nærmest fik smidt noget i hovedet - nogen stod i en ejendom og kastede det ud af vinduet så det landede lige foran os . det resulterede i at hun var skrækslagen når vi var på gaden men ligeglad når vi var hjemme , resten af mine hunde har været ligeglade , altså bortset lige fra 1 - som var så bange at ikke engang max dosis af piller fra dyrlægen kunne slå ham ud .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...