Hop til indhold

Shih Tzu klip om øjnene


Gæst Mylle
 Share

Recommended Posts

Har brug for et råd...

 

Bør man klippe sin Shih Tzu (12-13 uger) om øjnene. Den har så meget hår, at den knap kan se verden ;) men tanken om en saks ved øjnene er ikke rar....

Omvendt synes jeg, at have hørt/læst at man igen og igen skal lægge håret ved øjnene ned langs næsen for til sidst er det ikke strittende mere...?

Nogen som kan hjælpe og er kloge på Shih Tzu pels??

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke en shih tzu jeg har, men min bette har også altid hår i øjnene :lol:

 

Er det pandehåret du tænker på, eller er det håret på næseryggen?

 

Håret på næseryggen vil jo vokse og forsvinde nedad, så der er det faktisk korrekt at du bare skal sørge for at lægge det nedad/væk fra øjnene... Jeg har brugt at gøre håret lidt vådt, og dermed trukket det væk fra øjnene... Hvis det er pandehåret kan du vælge at klippe det, eller sætte en lille elastik i. Det kommer også an på udstilling, hvis du forventer at udstille ville jeg kun lade en trænet klippe håret, så du er sikker på det gøres ordentligt.

 

Jeg ved at man kan købe sakse hvor der er en "dut" på hver spids, så man ikke har en farlig spids så tæt ved øjnene, skulle hunden hoppe imens man klipper...

Link til indlæg
Del på andre sites

man kalder jo en shih tzu for crysantemumhunden, idet håret vokser som en blomst omkring næsen. så når håret har en vis længde, så vil det stå ud fra næsen og derfor dække for øjnene.

 

hvis I gerne vil have langt hår på jeres hund, så synes jeg ikke, i skal klippe i det, for så vil I blive ved med at have problemer med det. så hellere lade det vokse langt, for så vil det på et tidspunkt blive så tungt at det ikke står op foran øjnene igen.

 

hvis I vil have pelsen ret kort på jeres hund, så klip alt det i lyster. Jeg klipper det væk ved min, fordi hun har kronisk øjenbetændelse og så kommer håret til at genere øjnene ekstra af den grund. jeg klipper faktisk det pels længst inde ved øjnene, mest ned. og så beholder pelsen lændere ud på næsen, mere pjusket og fluffy.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Vi klipper det på vores Shih Tzu, men vi holder ham jo også i en kort "hjemmelavet bamse/hvalpe-klip". Hvis den skal være langhåret handler det kun om tålmodighed, og når håret bliver langt nok kan se evt. google lidt omkring for at få inspiration til hvordan man kan sætte det forskellige hovedhår med elastikker. Hvis du vil klippe det er det selvfølgelig vigtigt at bruge en saks med buede ender så du ikke kommer til at skade den, men det er også vigtigt at du hurtigt kommer i gang med at vænne den til saksen og det at ligge stille mens der bliver klippet (i starten, efter at have vænnet sig til saksen, kun i ganske kort tid ad gangen og meget lidt ad gangen, altid fulgt op med ros og godbidder eller hvad der virker bedst for jeres hund). Sådan at hele processen kan blive en god oplevelse for både dig og hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Vi har en Jack russel der blandet med en Shih tzu og han har samme hår.

Vi klipper det når de er blevet for lange. Ser i vores øjne farligt ud når man ikke kan se hans øjne ordenligt.

 

Prøv lige at tjekke datoen på tråden og på sidste indlæg inden du svarer. Datoen står i øverste venstre hjørne af indlæggene:-)

 

Der er sjældent grund til at trække en masse gamle tråde frem:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...