Hop til indhold

Knurrer ikke kun ved leg...

Gæst Mylle
 Share

Recommended Posts

Vores 13 uger hvalp (Shih Tzu) oplever vi knurrer meget - ikke kun ved leg...

Det kan være, når man kæler med ham eller bare tager ham op fordi han evt skal ud at tisse (lidt hurtig tissehjælp her i begyndelsen) men også meget i legen.

Vi oplever, at det tager lidt til og det synes vi ikke rigtig om. Det gør, at man bliver lidt forbeholden, da det naturligt er en måde, hvorpå han siger fra overfor os eller overfor handlingen....

Det skal lige siges, at han hele tiden har sit "Helle" i sin kurv eller i det hele taget, når han sover.

Han er sundhedstjekket fornylig og skulle ikke have nogle "ømme" steder på sin lille krop...

Han er havnet i en kærlig familie med tre raske drenge og den hverdag skal han jo vænne sig til med respekt for hans lille hundevæsen selvfølgelig:-)

Gode råd eller oplevelser fra jer er velkommen... jeg starter snart hvalpemotivation med ham og glæder mig til at få lidt vejledning fra en kyndig hundeadfærds ekspert.... men alle jeres erfaringer ser jeg også frem til...

Måske er det bare normal hvalpeadfærd for nogle hunde:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo forskellige måder at knurre på - vores den ene hund knurre ekstremt meget i rigtig mange situationer. Men det er ganske tydeligt at høre forskel på om det er en reel knurren, om det er legeknurren eller fordi hun vil ét eller andet. Men hun bruger rigtig meget lyd sådan generelt (ikke gøen, men knurren).

Den knurren i snakker om, er det fordi jeres hvalp siger fra? Og hvem løfter på ham - jer eller jeres børn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever, at han siger fra... ?- men måske tyder jeg hans signaler lidt forkert...?? Enkelte gange har han bare "snappe-gøet" i samme forbindelse (og det har ikke været i leg)og det læser jeg afgjort som et advarselstegn eller et ret tydeligt (læs "lidt for tydeligt") "stop lige" signal??

Det kan både være når det er os voksne eller børnene (som iøvrigt er vældigt rolige, opmærksomme og støttende i deres løft - altså ikke armhule løftet ;)

Generelt er han en glad hvalp, som leger og sover og virker veltilpas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er det alt for nemt bare at samle en lille hund op. I visse situationer er det selvfølgelig nødvendigt, men jeg oplever ofte at folk slet ikke tænker over om der var mulighed for at lokke hvalpen afsted i stedet (selvfølgelig kan jeg ikke sige at det foregår sådan hos jer, det er blot en generel betragtning).

Hvis det var min hund ville jeg forbyde mine børn at tage hvalpen op, for jeg ser ingen situationer hvor det kan være nødvendigt, og indføre et signal på at: nu har jeg tænkt mig at flytte dig fysisk. På den måde kan man forberede hvalpen på at den kommer op i armene og det skaber tryghed = at den ikke behøver at advare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ville også prøve at lade være med at tage hvalpen op. Jeg tror, uden at vide det, ikke at hunde kan lide at blive taget op. I hvert fald ikke uden de ved de bliver taget op. Min den lille kunne ikke lide det så når det var tisse tid så løb vi mod døren og imens sagde jeg ud og tis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville, som de andre også foreslår, undgå at løfte ham - kun i situationer hvor det er yderst nødvendigt, fx når han sætter sig til at tisse. Men det der med at børnene løfter ham - uanset hvor forsigtige de er - den ville jeg lave en regel om, at det er forbudt. Herhjemme er det strengt forbudt for mandens to drenge (på snart 9 år) at løfte på hundene, uanset årsag. For det første fordi hundene slet ikke stoler så meget på dem, som de gør på os - for det andet fordi jeg er hunderæd for at de skulle tabe dem - og det for tredje, fordi i min verden skal børn bare ikke løfte på hunde. Det kan give rigtig mange trælse situationer.

Og umiddelbart lyder det jo heller ikke til at jeres synes det er fedt - ergo må man respektere hundens grænse. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en oplevelse af at shi tzu er ofte er ret hurtige til at sige fra overfor håndtering. Og de er svære at læse pga al pelsen, så i skal lære at se de små signaler, som stivnen, smasken og måske løftede poter.

At han snappe gør er jo faktisk en opgradering fra knurren, så hellere at han knurrer end at han bliver nødt til at snappe af jer.

enig med de andre i at børnene ikke skal løfte på ham. Og så derudover så lær ham et signal der betyder at han nu bliver løftet. Giv ham lækre godbidder mens han bliver løftet og advar ham i god tid om hvad i har tænkt jer. Alle tegn fra ham på at han ikke vil være med skal respekteres og i skal gå et skridt tilbage i træningen. Måske skal i bare starte med at lære ham at en hånd under maven betyder godbidder, så et lille halvt løft af forben = godbidder og først når han synes det er helt fint, så hele løft.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Tak for alle jeres svar. Det glæder mig, at få så mange tilbagemeldinger....

Bliver nok lige nød til at sige, at det altså ikke er fordi, at vi render og løfter ham konstant. Det var som om, at det kom i fokus ;)

Synes godt, at jeg er klar over, at en hund har fire ben at gå på ;) muligvis kom min tråd til at lyde som om, at vi løfter på ham hele tiden.... men tak alligevel.

Luckyluna jeg takker mange gange for dit gode råd - det vil vi prøve.....med alle de små godbider....og "de små skridt"

Vi har en rigtig dejlig hund og er jo søgende på gode hvalperåd ;) så vi kan gøre det bedst muligt med respekt for vores lille hund.

DorteDK løbe-tis er en super god ide - nogle gange, når vi bare ikke helt ud før end, at han sætter sig... - og så tager jeg ham op og siger "Tis-udenfor"

Tak til Jer alle:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver svarene ret, hvalpe bliver utrygge , når benene forlader underlagen. Og hvis opdrætter ikke har slæbt meget rundt på dem , er det nyt og farligt. Men din hvalp skal jo lære at kunne håndteres og du skal allerede nu lære den, at du skal kunne røre den alle steder på kroppen. Så træn dette, når den er glad og afslappet i små doser. Kig den i mund og øre og numse, og rør rigtig meget kæletursagtig ved dens poter.

Anskaf et godt stabilt trimmebord til pelspleje, hvor den kan lære at stå i en højde der passer til hunden og din ryg. Netop fordi du nu skal til at vænne hvalpen til pelspleje , som for eftertiden bør være en nydelse for jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, at løfte op kom nok til at fylde det hele fordi det var det mest håndgribelige at forholde sig til. Måske kan du detaljere de andre scenarier lidt, f.eks. fortælle i hvilke situationer han knurrer hvis I kæler med ham (jeg formoder det ikke er altid) og hvis der er andre situationer hvor det bliver for voldsomt. Jeg synes også det kunne være interessant at vide i hvilke situationer du synes at han knurrer for meget (eller at det bliver en anderledes knurren) når I leger med ham.

Hvad hedder jeres hund i øvrigt?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ascha

Tak.

Han hedder Gizmo og er en skøn Shih Tzu.

Jeg tror, at det som jeg har lidt respekt for er, at jeg er nervøs for, at han eferfølgende pludselig vil bide en af drengene... Det sidder nok lidt i mig, da jeg er vokset op med en dejlig boxer, som på sine gamle dage blev lidt knurreagtig. Det skal Gizmo selvfølgelig ikke lastes for ;)

Måske er jeg også lidt ekstra på vagt, da jeg tvivler lidt på, at han har fået tonsvis af kærlige menneskehænder i sin første tid....

Men der, hvor jeg studser er, når mine drenge eller os voksne for den sags skyld nusser med ham og lige pludselig begynder han at knurrer... sådan lidt uden varsel - men jo nok fordi, at han siger stop. Det er ikke i leg - det er mest i kæle/snakke øjeblikke... det undrer mig jo lidt - men det er selvfølgelig meget stimuli pludselig at få med mange kærlige hænder som helst krammeknuser ham konstant ;)

Jeg er ret sikker på, at han ikke er øm eller har ondt - for jeg må gerne rede/mærke ham over hele kroppen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mylle skrev:
Hej Ascha

Tak.

Jeg tror, at det som jeg har lidt respekt for er, at jeg er nervøs for, at han eferfølgende pludselig vil bide en af drengene... Det sidder nok lidt i mig, da jeg er vokset op med en dejlig boxer, som på sine gamle dage blev lidt knurreagtig. Det skal Gizmo selvfølgelig ikke lastes for ;)

Måske er jeg også lidt ekstra på vagt, da jeg tvivler lidt på, at han har fået tonsvis af kærlige menneskehænder i sin første tid....

Men der, hvor jeg studser er, når mine drenge eller os voksne for den sags skyld nusser med ham og lige pludselig begynder han at knurrer... sådan lidt uden varsel - men jo nok fordi, at han siger stop. Det er ikke i leg - det er mest i kæle/snakke øjeblikke... det undrer mig jo lidt - men det er selvfølgelig meget stimuli pludselig at få med mange kærlige hænder som helst krammeknuser ham konstant ;)

Jeg er ret sikker på, at han ikke er øm eller har ondt - for jeg må gerne rede/mærke ham over hele kroppen...

Hnahar måske erfaret at ha kan få fred hvis han knurrer? men ikke hvis han har prøvet andre ting som feks at vise dæmpende signaler? Det skal ikk forstås som kritik - men det sker virkelig tit for mange.

I skal selvfølgelig stoppe hvis han knurrer , men helst inden jo. Derfor kan det være en rigtig god huskeregel, især for børn, at i må kæle med hunden i 3 sekunder af gangen. så hurtig kæl, flyt hænderne og vent på om han gerne vil have mere. hvis han ikke aktivt søger jer eller logre, så har han næppe lyst til mere kæl lige der. ved at gøre dette konsekvent, så vil han få tillid til at i stopper FØR han synes det er ubehageligt. Skulle han alligevel knurre så ville jeg nok som den voksne (børn skal ikke) sådan lid bebrejdende sige, eeeejjj Gizmo, du knurrer da ikke af mig, tosse;) og beholde en rolig hånd på ham. Når han så forundret kigger op uden at sige noegt, flytter du hånden- tit vil man få et lille slik på hånden også.

Det sidste for at undgå at han lærer at det virker godt a knurre. Men helst skal han selvfølgelig ikke derud.

Prøv måske at se efter nogl dæmpende signaler han laver når han ikke gider kæles mere. måske han smasker eller blinker eller poter jer med en pote.

Hvis du vil vde mereom dæmpende signaler og hvad de betyder så vil jeg anbefale dig at læse turid rugaas bog der hedder på talefod med hunden - de dæmpende signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej luckyluna

Tusind tak for dit mega gode svar og jeg opfatter det på ingen måde som negativ kritik. Det var et meget dejligt og brugbart svar.

Jeg vil helt sikkert søge mere på "dæmpede signaler fra hunde"

Tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mylle skrev:
Hej Ascha

Tak.

Er ret enig med Luckyluna i at han helst ikke skal derud hvor han begynder at knurre og den 3 sek. regel lyder ret god i mine ører.

Jeg synes I skal lægge mærke til om der er noget specielt ved de situationer hvor Gizmo knurrer, kontra ikke knurrer ved kæl. Knurrer han f.eks. hvis han befinder sig et sted hvor han er begrænset af f.eks. sofaryg/ armlæn/ menneske, men ikke hvis I kæler med ham på gulvet, hvor han bare kan gå væk, vil jeg råde jer til i en periode, kun at kæle med ham på den måde hvor I slipper for knurren.

Begynder Gizmo at knurre voldsommere end du synes om, under leg, kan du afbryde legen ved at kaste lidt foderkugler på gulvet. Det fordrer så at man har små skåle med foder, rundt omkring i huset så de er til at få fat i hurtigt. Et fodersøg er et rigtigt godt redskab til at få hunden ned på jorden igen, hvis den bliver for vild og ved at aflede hvalpen, slipper man for at rende rundt og sige nej hele tiden. Mange tror man belønner hvalpen for at være "uartig" men hvis man lige sørger for at vente et par sekunder vil hvalpen ikke kunne opfatte det som belønning (al indlæring skal forstærkes umiddelbart).

I stort set alle tilfælde hvor man ønsker at øge hundens følelse af tryghed, er det et spørgsmål om at finde et udgangspunkt hvor hunden er afslappet/ ikke reagerer og så meget forsigtigt øge påvirkningen af det hunden reagerer på. Hvis man kommer til at gå over stregen må man gå et trin tilbage (det kan betale sig at skrive punkter ned) men det forlænger processen, så man gør sig selv en tjeneste ved at gå meget langsomt frem.

En anden ting jeg tænker er, at det kan betale sig at kigge nøje efter om hvalpen ytrer ønsker (f.eks. ved at gå til hen hvor den plejer at få mad) og så efterleve de ønsker den måtte have. Det skal selvfølgelig ikke udvikle sig til at hvalpen herser rundt med alle i husstanden, men det kan skabe en følelse hos hvalpen, at den har mulighed for at påvirke omgivelserne og at alt ikke blot sker tilfældigt, hen over hovedet på den.

Det blev en lang smøre og som Luckyluna, håber jeg ikke det jeg har skrevet bliver opfattet som negativ kritik, for det er jo baseret på noget jeg til dels har måtte forestille mig og muligt at det er ramt helt ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny skrev:
Jeg kan ikke lade være med at tænke over at han kun er 13 uger gammel og knapt har lært sit hundesprog endnu, kan en del af denne knurren bare skyldes at han ikke helt har lært at kommunikere endnu, og derfor bare afprøver sit sprog i forskellige situationer?

Det kan godt være. Jeg har bare aldrig haft en hvalp der har knurret hvis jeg har kælet med den. Har du?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha skrev:
Det kan godt være. Jeg har bare aldrig haft en hvalp der har knurret hvis jeg har kælet med den. Har du?.

Jeg har ikke, men jeg har hørt om andre der har.

Nu kan jeg ikke lige huske en specifik sag, men jeg husker en del tidligere tråde der netop omhandlede hvalpe der reagerede "forkert" ved at gø eller knurre, og her var det ret tydeligt at det egentlig var fordi de afprøvede deres sprog. i netop denne tråd fremgår det bestemt ikke tydeligt at det er afprøvning af sproget, så derfor også min meget forsigtige antydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny skrev:
Jeg har ikke, men jeg har hørt om andre der har.

Nu kan jeg ikke lige huske en specifik sag, men jeg husker en del tidligere tråde der netop omhandlede hvalpe der reagerede "forkert" ved at gø eller knurre, og her var det ret tydeligt at det egentlig var fordi de afprøvede deres sprog. i netop denne tråd fremgår det bestemt ikke tydeligt at det er afprøvning af sproget, så derfor også min meget forsigtige antydning.

Puha, jeg havde vist fået skrevet det så det kunne lyde som om jeg ikke syntes du var rigtig klog. :oops: Beklager meget, sådan går det sommetider for mig, jo.

Men jeg synes da det er rigtig godt at have med i sine overvejelser,.. der er jo sjældent en facitliste når det drejer sig om hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites