Hop til indhold

Drægtig chihuahua, vægt - antal hvalpe?


Gæst SarahRanders
 Share

Recommended Posts

Gæst SarahRanders

Heej alle :)

 

Lulu, min chihuahua tæve er førstegangs drægtig.. Hun er nu på 39. Dag siden første parring.

 

Jeg undrer mig lidt med hensyn til vægten, hun startede med at veje 2,6kg, og vejer idag 2,95kg .. Altså har hun taget 350g på siden parringen. Jeg har været meget inde på det med antallet af hvalpe også kan have indflydelse på selve fødslen og om det ender med kejsersnit. Da det jo er første gang hun bliver parret, kan jeg ikke vide med sikkerhed om hun ender med en kejsersnit, men har da ringet landets dyrlæger op og lavet en laaaaang liste med telefonnumre, priser, og adresser til de forskellige dyrlæger. Hvis det skulle være uheldigt at ende med det..

 

Meeen, spørgsmålet er så, kan man ud fra vægten gætte sig lidt frem til hvormange hvalpe hun kunne have ? Og har andre evt. En vægtskema på deres drægtige chihuahua eller har noteret vægten . Som jeg evt kunne sammenligne med, med hensyn til vægten?

 

På forhånd mange tak for jeres tid <3 mvh sarah

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg aldrig regne med. For tæver æder så forskelligt i denne tid og til sidst går mange fra foderet, især hvis de ikke får mange små måltider, for der er ofte ikke plads til få store. Jeg ville i dit sted få et røntgenfoto ca en uge før forventet fødsel, så du fik en ide om , hvor mange hvalpe der er.

Det er jo også vidt forskellig om en tæve med nyfødte ligner et skelet eller en med lidt overskud og lidt fedt på sidebenene til mælkebaren..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Jaa det er rigtigt nok.. Tænker også at et røntgen er et must, så man ved med sikkerhed hvormange hun skal føde, og på den måde kan man jo også sikre sig at de alle kommer ud i god behold.. Men gad da stadig rigtig gerne sammenligne vægt med andre chihuahua, for at se om vægtøgningen er normal, også mest for nysgerrighedens skyld egentlig :) der er sikkert mange derude der kender nogen eller selv har noteret vægten, måske fået lavet en side på nettet med deres chihuahuas drægtighedsforløb :) spørgsmålet er bare hvor jeg evt. Kunne finde dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Jaa det er selvfølgeligt en jungle af gætteri :) men nysgerrighed længe leve :) heheh.. Men altså jeg vil bare nå hen til at se forskel og sammenligne lidt :) det er selvfølgeligt forskelligt fra hund til hund, men så vidt jeg ved er chihuahuas fødselsvægt på ca 100, plus-minus et pr gram.. Men det er slet ikke vejledende med hensyn til vægten og hvor mange der er :) men ville da rigtig gerne se/følge flere chihuahua'ers vægt gennem drægtigheden, for at se hvormeget de har taget på o.s.v.. Det hjælper lidt på nysgerrigheden med hensyn til om min hunds vægtøgning virker normal, formeget eller for lidt, og det er nemmest når man sammenligner med andre, synes jeg :) det ender nok også med at hun føder og jeg stadig ikke har fundet noget ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Hun er forresten nu på dag 50, og end til videre har taget 540g på .. 190g siden dag 39..

 

Og hun har ingen appetit.. Jeg bliver nødt til at sidde og "lege" med hendes mad i et pr minutter før hun gider spise..

Link til indlæg
Del på andre sites

I en anden tråd skriver du, at hun blev parret første gang d. 30-9? ...Det er vel en skrivefejl, så?

 

Ved du noget om, hvor meget Lulu selv vejede da hun blev født? Og hvor meget faderen til hvalpene vejede?

 

Ved du noget om forældredyrenes fødsler? Kejsersnit? Antal hvalpe?

Umiddelbart ville jeg tro, at du ville få mere brugbar information, hvis du spurgte opdrætterne af de to hunde end hvis du sammenligner med chier, der ikke er i familie med hvalpene..

 

 

1-2 uger endnu... Hvornår skal den lille tykke dame til dyrlæge og fotograferes? Har du bestilt tid? DET bliver da rigtig spændende..... :-D

 

 

 

Dyrlægen kan sikkert også sige noget om fødslen, -hvor længe der er til, - om Lulu har mulighed for at føde normalt. Og om hvornår du skal søge hjælp, hvis noget ser forkert ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Jeg forstår ikke pointen? Altså hendes fødselsvægt kan jeg ikke huske, men det var noget mellem 130-150, meen, det hjælper ligesom ikke på noget at have den viden :) hendes mor har født normalt og problemfrit hvergang, derudover, har både mor og far stamtavler, men hun er uden fordi jeg alligevel ikke vil ind i det med stambøger, da det ikke betød noget for mig, det vigtigste er sundheden, vacc etc.. Så forældre kender jeg, men deres fødselsvægt kender jeg ikke.. Men stadig kan hendes egen fødselsvægt ikke hjælpe pga hannen hun er blevet parret med har en voksen vægt på kun 1900,. (Hannen har også stamtavle) Pga jeg selv vil gøre alt for ikke at risikerer kejsersnit, valgte jeg en så lille hanhund ;) , hvilket jeg alligevel har råd til hvis det skulle være hun fik brug for kejsersnittet ;) hvilket jeg ikke håber for hendes skyld .. jeg har en aftale imorgen til røntgen, ;) og glæder mig ufatteligt meget .. Men udfra sidst jeg havde kontakt til dyrlægen, mente han hun har større chancer for normalfødsel, pga hun er større end hannen, og igen pga hendes str, mente dyrlægen at det for det meste er chihuahua der er under eller omkring de 2kg der har størst risiko for kejsersnit osv.. Men man ved jo stadig aldrig ..

 

Med hensyn til selve fødselen, kender jeg til alt omkring hvornår alarmklokkerne skal ringe ;) jeg tager hendes temperatur dagligt siden drægtighedens start.. Og ved at når hendes temperatur falder med 1 grad ca, altså ned til omkring 36,4 så skal hun føde efter 12-24 timer højst helst, ved at alt grønligt og ildelugtende væske er NO GO og med det samme til dyrlæge, og ved at fra hun begynder at få kraftige veer, skal der ikke gå mere end en halv time før hun føder første hvalp ellers skal alarmklokkerne ringe, og ved at der ikke må gå mere end 2-3 timer mellem hver fødsel, og igen ellers skal alarmklokkerne ringe.. Jeg ved også at hvis dernikke er lige mange moderkager som hvalpe så skal alarmklokkerne igen ringe heheh.. Og sidst men ikke mindst, igen hvis før under eller efter fødsel der viser sig det såkaldte grøn/sorte ildelugtende væske .. Som sagt skulle alarmklokkerne ringe osv.. Jeg har næsten uddannet mig .. Heheh.. Jeg har forberedt mig i næsten 2 år med læsestof, og masse viden fra selve dyrlægen.. Med hensyn til valg af hanhund, om parringen, efterparringen, selve drægtigheden og fødselen og at 4-5 timer efter fødsel (hvis dette sker naturligt) så skal mor og hvalpe lige en til et ordentligt tjek :) det eneste jeg ikke havde været inde på var fodringen under drægtigheden og af hvalpe, hvilket jeg er godt inde på nu, og så nysgerrigheden med hensyn til vægten.. Men alt virker ok og normalt end til videre thank god :) der er begyndt at vise sig en anelse klar væske da hun kom ind på dag 50, hvilket jeg har fået at vide er helt normalt og skal være .. Og først skulle være NO GO hvis denne væske (igen igen) er grøn el sort osv.. Puuuuh haaa jeg er godt nok nervøs nu hvor det er ved at være tæt på :) :)

 

Har jeg glemt noget eller er der andet jeg skal være opmærksom på :-/ :) ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Men har på fornemmelsen at der er 2 lidt store, eller 3 hvalpe.. For der er bevægelse i mavsen nu, og der er liv på begge sider, det eneste der undrer mig lidt er at hun er lidt større på højre side end på venstre ,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Nåå jo, og med hensyn til at gøre alt for at prøve på at undgå at hun skal igennem en kejsersnit, har jeg også valgt at vente til hendes alder er så passende som overhovedet muligt.. Altså hun er hverken for ung eller for gammel, den dag hun blev parret var hun for at være heeelt præcis, 2år 8mdr og 10 dage gammel.. Altså ikk for ung, og ikk for gammel.. Da jeg fik at vide alderen også har stor betydning med hensyn til kejsersnit?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Neej det er det altså ikke hvis det er ildelugtende eller sort ,, det er hvad jeg har fået at vide gang på gang fra dyrlæger., det må gerne være grønligt ved fødslen men ikke ildelugtende, da det er tegn på døde hvalpe ?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Så ildelugtende grønt sort flåd er NO GO når fosterblæren er sprunget.. Grønt (ikke ildelugtende) er ok.. Og under selve drægtigheden kan vi godt være enige om at grønt i det hele taget er NO go? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Jaa ligepræcis .. :) det er rigtigt hva du siger ulla, når den er sprunget (og kun når den er sprunget) må det godt være grønligt bare det ikke virker betændt eller ildelugtende så er det helt ok. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...