Hop til indhold

Hvalp, islandsk fårehund


Garfield
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

D. 31/10 ankommer et nyt familiemedlem, og vi glææææder os rigtig meget. En fin lille Islandsk fårehund. :hjerte:

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe med.

 

Er der nogen som har erfaring med en Islandsk fårehund ift hvor hurtig den er blevet renlig og hvordan den har det med at være alene hjemme?

Han er kun 8 uger når vi får ham, og vi har taget fri i nogle dage for at være hjemme sammen med ham hele tiden. Men derefter er vi jo nødt til at passe vores arbejde nogle timer. Vi har en kat også, og jeg tænker at det måske gør den ikke føler sig helt alene.

Vi har ikke noget imod at den kommer til at tisse på gulvet eller noget. Det må man jo bare tage med. Men jeg har jo læst at de godt kan gø meget når de er alene, og det synes jeg jo er synd.

 

Hvad har i af erfaring? :-D

Redigeret af Garfield
Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

I har forhåbentlig taget fri mere end blot et par dage?

Der bør tages minimum 3 ugers fri, når man får en lille hvalp hjem. Det er meget individuelt hvor hurtigt sådan én lære at være alene, uanset race. Men 3 uger bør der som minimum sættes af til at øve alene hjemme træning i, og gerne med hundepasser i baghånden, hvis ikke det lykkes på 3 uger. Den ene af vores skulle have 3 måneder, til at lære det i, før hun var ok med det.

 

Mht renligheden er det også ret individuelt. Hvalp skal ud hver gang den har spist, leget og sovet. Bliv udenfor til den har besørget (det kan godt tage noget tid, indtil de er trygge ved det) og ros, ros, ros når den gør det! Sker der uheld indenfor, så tørre man det bare op - ikke noget med skæld ud eller lign. Den gør det kun fordi den ikke ved bedre og man selv har været for langsom til at få den ud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej vi er selvfølgelig ikke kun hjemme hos den et par dage Det var også forkert skrevet. Det er fordi min kæreste har fri nogle hverdage ind imellem og så er jeg hjemme i weekenderne, så det løber derop af.

 

Jeg kunne aldrig finde på at skælde ud hvis den laver noget på gulvet indendørs, og jeg ved også det med at den plejer at skulle tisse efter den har leget, sovet og spist.

3 mdr gl og ikke at kunne være alene hjemme og godt nok længe. Pev den eller hvordan ved du den ikke kunne det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sandsynligvis er hvalpe først pzykisk modne til flere timers alenehjemme, når de nærmer sig de 6 mdr. Og det kan ikke mange ejere præsterer. Det er også den alder, hvor man med held kan forvente , at de bliver renlige med hensyn til indendørs uheld, hvis altså de tilbydes regelmæssig udetid på et egnet areal.

Det er højst forskellig , hvordan de enkelte hvalpe tager den overgang til nyt hjem, nogle er trygge hurtigt, andre er meget bange for at efterlades. Og skriger og hyler. Hvalpe er ligeså forskellige som børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har jeg erfaring med. Min blev meget hurtigt renlig - men der var også nogle hjemme ved hende det meste af tiden de første måneder, så hun havde ganske få uheld. Men generelt er renlighed meget forskelleig - det er primært en fysiologisk proces hvornår hunden er i stand til at holde sig i længere tid. Men mysla holdt sig hele natten fra starten af 9 uger gammel.

 

Alene hjemme er ikke noget islændere er fan af. Så det må man forvente at bruge en del tid på. Nu ved jeg ikke hvor længe hvalpen skal være alene når i ikke har fri mere, men nej, det er ikke mærkeligt at en 3 mdr gammel hvalp (12 uger!) ikke kan være alene hjemme i længere tid. Hvis man har trænet fornuftigt på det og laaaangsomt bygget tiden op gennem nogle uger, så kan man godt være heldig at en cool og tryg hundehvalp på 3 mdr kan klare nogle timer alene - men det ER unaturligt for en hvalp at være alene hjemme, så det kan meget let give problemer. Især hos racer der bliver så knyttet til sine mennesker som en islandsk fårehund gør.

 

Jeg skriver alt dette for at få jer til at overveje at få planlagt nogle ugers fri allerede nu. I har jo heldigvis god tid. Og så skal der bruges tid på fornuftig træning af alene hjemme, hvor i filmer vovse, så i ved om han gør eller hyler.

Tit vil en lille hvalp hurtigt blive udmattet af at gø, så man skal ikke tror at fordi den kun gør i 10 minutter og så sover, at alt så er godt. Dette tidsrum kan meget let udvide sig når den bliver ældre.

 

Der findes masser af information om at lære hvalpe at være alene, så ud og lån nogle bøger. feks bogen om islandsk fårehund, Hvalpen af lone greve og fra hvalp til hund af irene jarnved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej vi er selvfølgelig ikke kun hjemme hos den et par dage Det var også forkert skrevet. Det er fordi min kæreste har fri nogle hverdage ind imellem og så er jeg hjemme i weekenderne, så det løber derop af.

 

Jeg kunne aldrig finde på at skælde ud hvis den laver noget på gulvet indendørs, og jeg ved også det med at den plejer at skulle tisse efter den har leget, sovet og spist.

3 mdr gl og ikke at kunne være alene hjemme og godt nok længe. Pev den eller hvordan ved du den ikke kunne det?

Optog hende på video. Men ja, det tog 3 mdr. Vi havde 3 ugers ferie, og havde så svigermor til at passe hende i dagstimerne i den resterende tid (ok, så rendte vi også lige ind i noget juleferie undervejs hvor vi var hjemme i 3 ugers tid) Derfor er en hundepasser i baghånden, en god ting at have. For man ved bare aldrig hvor længe lige netop den hvalp man får, er om at lære at være alene.

 

Andre er helt ok fra første dag nærmest, andre lærer det på de 3 uger og andre igen er længe om det. Men dog synes jeg stadig ikke at en hvalp man får som 8 ugers, bør være alene en hel arbejdsdag efter 3 ugers ferie. Det er den altså for lille til :(

 

Men ja, vores hun pev og hylede - hun har aldrig ødelagt noget el.lign. Men hun var rigtig ked. Så vi har trænet det i et langsomt tempo, så vi hele tiden har sørget for ikke at overskride hendes grænser (altså nå til det punkt hvor hun rent faktisk bliver ked) - vi har sørget for hele tiden at holde os bag den grænse, så hun hele tiden har fået succes oplevelser med at være alene. Jeg har altid givet hende en lækker ting, frossen marvben med lækkert fyld fx - det tager tid at få ud, men er en rolig beskæftigelse, så hun ikke bliver kørt op. Den har hjulpet hende rigtig meget og den gør at hun forbinder alene hjemme med en positiv og god ting, fordi hun har det at se frem til hver eneste gang. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til jer alle for jeres svar. Jeg er helt med på at det er meget individuelt hvor længe det tager. Det var også bare sådan for at høre jeres erfaringer. Jeg har været inde at læse rigtig meget om racen, og det er absolut ikke bare et impulskøb. Kæresten og jeg har snakket om det mange år efterhånden. Men dermed ved jeg også at det er en race som ikke er så glad for at være alene hjemme, og jeg vil gøre alt der står i min magt for at den kommer til at føle sig så tryg som muligt.

 

Vil det være en hjælpe for den evt at lade tv´et være tændt så der ikke er helt stille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det var også mig som fik set forkert, for lige pludselig lød 3 mdr af meget, men ja det er jo kun 12 uger. Så det kan jeg godt se. :)

Jeg skrev heller ikke 3 mdr gammel, men at vi brugte 3 måneder på at lære hende det - altså 8 uger (da vi fik hende) plus 3 måneder yderligere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til jer alle for jeres svar. Jeg er helt med på at det er meget individuelt hvor længe det tager. Det var også bare sådan for at høre jeres erfaringer. Jeg har været inde at læse rigtig meget om racen, og det er absolut ikke bare et impulskøb. Kæresten og jeg har snakket om det mange år efterhånden. Men dermed ved jeg også at det er en race som ikke er så glad for at være alene hjemme, og jeg vil gøre alt der står i min magt for at den kommer til at føle sig så tryg som muligt.

 

Vil det være en hjælpe for den evt at lade tv´et være tændt så der ikke er helt stille?

Nogen kan fungere med lyd i baggrunden (radio/tv), andre kan ikke. Det er med at prøve sig frem. Jeg ville dog fortrække radio, da man før har hørt om hvordan sådan et fjernsyn pludselig går op i røg. :/

 

Men har I en hundepasser i baghånden, som kan hjælpe til med pasningen når jeres ferie er ovre?

Link til indlæg
Del på andre sites

radio er godt, et trygt sted der måske ikke er for stort, men hvor i normalt er, altså ikke en gang eller badeværelse og noget tæppe der lugter af jer eller hundemor/søskende.

 

Er hvalpen vandt til kat og katten vandt til hund? ellers er det jo en issue helt for sig selv og måske noget af en stressfaktor for dem begge to.

Link til indlæg
Del på andre sites

radio er godt, et trygt sted der måske ikke er for stort, men hvor i normalt er, altså ikke en gang eller badeværelse og noget tæppe der lugter af jer eller hundemor/søskende.

 

Er hvalpen vandt til kat og katten vandt til hund? ellers er det jo en issue helt for sig selv og måske noget af en stressfaktor for dem begge to.

Herhjemme er det så kun vores bryggers/entre som fungere til at være alene i, selvom det absolut ikke er et sted vi ellers opholder os :lol: men for Liva går det simpelthen ud på at hun skal kunne se at vi forlader huset, ellers dur det ikke for hende. Men ellers ville jeg som hovedregel også forsøge mig med stue/evt soveværelse først. (Ayo lærte at være alene i soveværelset, der fandt hun for alvor ro, når hun kunne sove i vores seng som duftede af os)

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er det så kun vores bryggers/entre som fungere til at være alene i, selvom det absolut ikke er et sted vi ellers opholder os :lol: men for Liva går det simpelthen ud på at hun skal kunne se at vi forlader huset, ellers dur det ikke for hende. Men ellers ville jeg som hovedregel også forsøge mig med stue/evt soveværelse først. (Ayo lærte at være alene i soveværelset, der fandt hun for alvor ro, når hun kunne sove i vores seng som duftede af os)

 

Jeg tænkte faktisk også om ikke jeg til at starte med skal begrænse pladsen lidt, og lukke af i soveværelset og badeværelset, sådan at han kommer til at have gangen, stuen og køkkenet. Tænker det kan blive meget stort det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er det så kun vores bryggers/entre som fungere til at være alene i, selvom det absolut ikke er et sted vi ellers opholder os :lol: men for Liva går det simpelthen ud på at hun skal kunne se at vi forlader huset, ellers dur det ikke for hende. Men ellers ville jeg som hovedregel også forsøge mig med stue/evt soveværelse først. (Ayo lærte at være alene i soveværelset, der fandt hun for alvor ro, når hun kunne sove i vores seng som duftede af os)

 

Nu blir jeg lige nysgerrig på hvorfor du skriver det IKKE må lugte af hundemor? Jeg ved at jeg får en klud med som lugter af hundemor, og vil det ikke være godt at lade den lille fremme til den når ikke vi er hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg må prøve mig lidt frem. Ja jeg har min mor som altid kun arbejder om aftenen, og jeg arbejder om dagen, så hun vil godt kunne træde til frem til jeg kommer hjem. Og som skrevet tidligere, så har min kæreste fri hele dage på nogle af hverdagene, så det vil godt kunne lade sig gøre. :)

 

Det lyder godt og så behøver du ikke at prøve dig frem. Du lærer først din hvalp at i kan gå ind og ud af døre i hjemme og at det ikke betyder noget. Det skal være en helt normal rutine. Når han er ligeglad med at i lige går ud med skraldespanden, så kan tiden øges. Og med ligeglad, skal det være så han ikke sidder og venter og bliver vildt begejstret når i kommer tilbage - for så var han nemlig ved at være urolig.

 

Min oplevelse med egen og andres islændere er at de lever på rutiner. Det skal være så forudsigeligt for dem som muligt. Så samme rutiner inden man går og så måske en lille godbid - min får en kong med fyld, og så skal de vide at man går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder godt og så behøver du ikke at prøve dig frem. Du lærer først din hvalp at i kan gå ind og ud af døre i hjemme og at det ikke betyder noget. Det skal være en helt normal rutine. Når han er ligeglad med at i lige går ud med skraldespanden, så kan tiden øges. Og med ligeglad, skal det være så han ikke sidder og venter og bliver vildt begejstret når i kommer tilbage - for så var han nemlig ved at være urolig.

 

Min oplevelse med egen og andres islændere er at de lever på rutiner. Det skal være så forudsigeligt for dem som muligt. Så samme rutiner inden man går og så måske en lille godbid - min får en kong med fyld, og så skal de vide at man går.

 

Men er du ikke nervøs for at give den et ben og så forlade den? Tænker mere hvis den kløjs i det. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blir jeg lige nysgerrig på hvorfor du skriver det IKKE må lugte af hundemor? Jeg ved at jeg får en klud med som lugter af hundemor, og vil det ikke være godt at lade den lille fremme til den når ikke vi er hjemme?

 

Hov undskyld. Det var da ikke til dig. Ej jeg skal da virkelig lære den her side at kende. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk også om ikke jeg til at starte med skal begrænse pladsen lidt, og lukke af i soveværelset og badeværelset, sådan at han kommer til at have gangen, stuen og køkkenet. Tænker det kan blive meget stort det hele.

Det kan nemt blive for stort - men det kan også nemt blive for småt. Jaja, de er sgu ikke nemme de hunde :lol: men ja prøv dig frem. Nogle hunde har brug for at have hele huset til rådighed, andre kan ikke overskue det og har brug for begrænset plads.

 

Vores er som sagt ude i vores entre/bryggers - jeg slæber så en masse tæpper, puder, kurve, tæpper osv derud af deres, så de har de ting de er vant til at have af sovepladser (med undtagelse af vores seng og sofa, dét får de altså ikke derud, he he) Det er helt fast hvilke ting de får derud, og så mad og vandskål selvfølgelig. Ruller gardinerne ned, sætter computeren til at optage og giver dem hver deres tyggeting. Der ligger helt faste alene hjemme ritualer, og det har der altid gjort, og dem holder jeg ved. :-)

 

Måske kan Ayo godt overskue hele huset nu, eftersom hun er ved at være 2 år - men de er alle fire fuldstændig tilpasse med og helt trygge ved at være i bryggerset, så den holder vi bare ved. Vil ikke risikere noget, når det fungere for dem alle at være derude. Det er også en fordel at de har begrænset plads, så de ikke tumler når de er alene (hvis de skulle komme til skade el.lign) og har én en dag dårlig mave fx, så ved vi også det kun rammer evt deres egne ting og ellers klinker. Ja, jeg synes der er flere fordele ved at de bare er derude - og når de er så glade for det, ja så holder vi bare ved det.

 

Ok video filmen er nok ikke nødvendigt længere, vil noooogen måske mene :engel: eftersom at Ayo om 3 dage fylder 2 år, og de tre andre hunde er også 110% stabile i at være alene. Men jeg synes bare det er så hyggeligt at se hvad de laver, og hver dag se at de bare hygger, putter og sover. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan nemt blive for stort - men det kan også nemt blive for småt. Jaja, de er sgu ikke nemme de hunde :lol: men ja prøv dig frem. Nogle hunde har brug for at have hele huset til rådighed, andre kan ikke overskue det og har brug for begrænset plads.

 

Vores er som sagt ude i vores entre/bryggers - jeg slæber så en masse tæpper, puder, kurve, tæpper osv derud af deres, så de har de ting de er vant til at have af sovepladser (med undtagelse af vores seng og sofa, dét får de altså ikke derud, he he) Det er helt fast hvilke ting de får derud, og så mad og vandskål selvfølgelig. Ruller gardinerne ned, sætter computeren til at optage og giver dem hver deres tyggeting. Der ligger helt faste alene hjemme ritualer, og det har der altid gjort, og dem holder jeg ved. :-)

 

Måske kan Ayo godt overskue hele huset nu, eftersom hun er ved at være 2 år - men de er alle fire fuldstændig tilpasse med og helt trygge ved at være i bryggerset, så den holder vi bare ved. Vil ikke risikere noget, når det fungere for dem alle at være derude. Det er også en fordel at de har begrænset plads, så de ikke tumler når de er alene (hvis de skulle komme til skade el.lign) og har én en dag dårlig mave fx, så ved vi også det kun rammer evt deres egne ting og ellers klinker. Ja, jeg synes der er flere fordele ved at de bare er derude - og når de er så glade for det, ja så holder vi bare ved det.

 

Ok video filmen er nok ikke nødvendigt længere, vil noooogen måske mene :engel: eftersom at Ayo om 3 dage fylder 2 år, og de tre andre hunde er også 110% stabile i at være alene. Men jeg synes bare det er så hyggeligt at se hvad de laver, og hver dag se at de bare hygger, putter og sover. :lun:

 

Jeg kan godt forstå du synes det er hyggeligt stadig at se hvad dine hunde laver når de er alene. Det må være super underholdende. :banan:

Det ærgerligt jeg ikke ejer et kamera. Kunne være super godt, især når hvalpen skal til at være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du synes det er hyggeligt stadig at se hvad dine hunde laver når de er alene. Det må være super underholdende. :banan:

Det ærgerligt jeg ikke ejer et kamera. Kunne være super godt, især når hvalpen skal til at være alene hjemme.

Jeg bruger blot webcam'et i bærbar computer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej ikke med en KONG. Det er sådan en blød gummi dims, man kan putte fyld i. feks dåsemad. De bliver dejlig trætte af at ligge og slikke i den, så den er helt uundværlig herhjemme.

 

Ahh ok, dem tror jeg faktisk godt jeg kender. Sådan en må jeg have. Brugte du den da den var helt lille også eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...