Hop til indhold

Har lige købt engelsk springer spaniel.


Gæst Noanoa
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Vi er nye her på forum. Vi er en familie på 4 der har set på forskellige hunde. Vi havde set på cocker spaniel, men endte hos en familie med engelsk springer spaniel, og endte med at købe den. Får den hjem om 2 uger. Hvor henne kan jeg læse mest om denne race, og er der noget specielt at vide..Har fået at vide det mest er str. der er forskel på.Og den er lidt mere en jagthund end cocker.

 

Dette er vores første hund, og vi håber vi kan forberede os rigtig godt på at tage imod den..

 

Håber på positive svar.

 

Mange hilsner herfra en ny.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snevinter
Hejsa.

 

Vi er nye her på forum. Vi er en familie på 4 der har set på forskellige hunde. Vi havde set på cocker spaniel, men endte hos en familie med engelsk springer spaniel, og endte med at købe den. Får den hjem om 2 uger. Hvor henne kan jeg læse mest om denne race, og er der noget specielt at vide..Har fået at vide det mest er str. der er forskel på.Og den er lidt mere en jagthund end cocker.

 

Dette er vores første hund, og vi håber vi kan forberede os rigtig godt på at tage imod den..

 

Håber på positive svar.

 

Mange hilsner herfra en ny.:-)

 

Tillykke med den lille hvalp :)

 

Jeg kender ikke så meget til racen, men synes, at det er dejligt at i gerne vil finde ud af så meget som muligt inden hun eller han kommer hjem.

 

Er det en han eller og hun, og hvad er navnet på den lille ny? :mrgreen: Jeg er sikker på at der nok er nogen som har noget information ;-)

 

Velkommen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den lille hvalp :)

 

Jeg kender ikke så meget til racen, men synes, at det er dejligt at i gerne vil finde ud af så meget som muligt inden hun eller han kommer hjem.

 

Er det en han eller og hun, og hvad er navnet på den lille ny? :mrgreen: Jeg er sikker på at der nok er nogen som har noget information ;-)

 

Velkommen :)

 

Mange tak for den varme velkomst..Er helt overrasket.:-)

 

Og tak. Vi glæder os meget til at få den hjem

 

Den er sort, og hedder "buller-emil" hos sin ejer. Men kun et navn så de lige kan kende det. Vi er vi at finde navn til den.

 

Havde tænkt Nexus, vores datter syntes Reno..

 

Så vi tager den nok over aftensmaden igen imorgen:-).

 

Den er en han. Og er 6 uger gammel i morgen.

 

Der var mange flotte brune også, men det endte med en sort med en smule hvidt ved halsen. Og virkelig rolige og smukke forældre. De havde begge derude.

Link til indlæg
Del på andre sites

hjerteligt tillykke med jeres ny hund.

 

Der findes flere herinde med springere blandt andet mk101 og wsg.

 

Dog undrer jeg mig over farven. Er han hel sort med lidt hvidt på halsen?

Tak for det..

 

Faren var brun, og moderen var som en traditionel jagthund, hvid og brun. Den var sort, kan ikke lige huske om vi skimtede andet farve. men så helt sort ud.

 

Mor: Springer spaniel

Far: Cocker spaniel Mener jeg...eller os var han blanding af begge

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med jeres kommende hvalp. Ved du om din hund er en field trial (jagthundetype) eller standart (udstillingstype), for der er ret meget forskel på dem.

 

Et godt råd fra starten af, er at træne kontakt, kontakt og så lidt mere kontakt. Jeg er ikke den første der oplever at det kan være en næsten umulig opgave at aflære hunden, selv at gå på jagt, hvis den først har fundet ud af den slags ting. :???: Har faktisk hørt at springeren er kendt for det.

 

Dernæst vil jeg anbefale jer at respektere at det er en jagthund. Det nytter ikke at kræve blind lydighed hvis hunden ikke får afløb for sin medfødte arbejdslyst (især næsearbejde). Lån en god bog (læs: en der gør brug af blide metoder) og lær lidt om hvordan en spaniel arbejder når den bliver brugt på jagt eller meld jer til et kursus i spanielregì. Jeg vil dog aldrig anbefale hvalpetræning i en specialklub.

 

Håber vi hører mere fra dig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med jeres kommende hvalp. Ved du om din hund er en field trial (jagthundetype) eller standart (udstillingstype), for der er ret meget forskel på dem.

 

Et godt råd fra starten af, er at træne kontakt, kontakt og så lidt mere kontakt. Jeg er ikke den første der oplever at det kan være en næsten umulig opgave at aflære hunden, selv at gå på jagt, hvis den først har fundet ud af den slags ting. :???: Har faktisk hørt at springeren er kendt for det.

 

Dernæst vil jeg anbefale jer at respektere at det er en jagthund. Det nytter ikke at kræve blind lydighed hvis hunden ikke får afløb for sin medfødte arbejdslyst (især næsearbejde). Lån en god bog (læs: en der gør brug af blide metoder) og lær lidt om hvordan en spaniel arbejder når den bliver brugt på jagt eller meld jer til et kursus i spanielregì. Jeg vil dog aldrig anbefale hvalpetræning i en specialklub.

 

Håber vi hører mere fra dig. :-D

tak for svar..

 

Er i tvivl om de racer de skriver, men noget jeg vil undersøge.

 

Har læst det er godt at gemme ting den skal finde, og vi vil gøre alt hvad vi kan for at den skal være som den nu engang er. Vi er ikke jagt personer, men min mand er det største legebarn, så der bliver masser af udfordring for dem begge.

 

Det lyder spændende med det kursus du skriver om. Altså træning af specielt de hunde.

 

Det virker til at være en skøn skøn hund. Men der er gang i den, og den vil passe perfekt ind til os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og tillykke med jeres kommende hvalp. Ved du om din hund er en field trial (jagthundetype) eller standart (udstillingstype), for der er ret meget forskel på dem.

 

Et godt råd fra starten af, er at træne kontakt, kontakt og så lidt mere kontakt. Jeg er ikke den første der oplever at det kan være en næsten umulig opgave at aflære hunden, selv at gå på jagt, hvis den først har fundet ud af den slags ting. :???: Har faktisk hørt at springeren er kendt for det.

 

Dernæst vil jeg anbefale jer at respektere at det er en jagthund. Det nytter ikke at kræve blind lydighed hvis hunden ikke får afløb for sin medfødte arbejdslyst (især næsearbejde). Lån en god bog (læs: en der gør brug af blide metoder) og lær lidt om hvordan en spaniel arbejder når den bliver brugt på jagt eller meld jer til et kursus i spanielregì. Jeg vil dog aldrig anbefale hvalpetræning i en specialklub.

 

Håber vi hører mere fra dig. :-D

 

 

Må jeg være blondineagtig og spørge hvorfor du ikke vil anbefale hvalpemotivation i en specialklub?

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar..

 

Er i tvivl om de racer de skriver, men noget jeg vil undersøge.

 

Har læst det er godt at gemme ting den skal finde, og vi vil gøre alt hvad vi kan for at den skal være som den nu engang er. Vi er ikke jagt personer, men min mand er det største legebarn, så der bliver masser af udfordring for dem begge.

 

Det lyder spændende med det kursus du skriver om. Altså træning af specielt de hunde.

 

Det virker til at være en skøn skøn hund. Men der er gang i den, og den vil passe perfekt ind til os.

 

Nu skriver du selv det er en blanding af springer og cocker, så kan jeg bedre forstå farven ;-) En springer er nemlig enten brun/hvid eller sort/hvid (eller har tanfarver)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gør de da ikke, det er jo allesammen spaniels, som taler samme dialekt,.. kald det variation af sprog om du vil.

 

 

Der synes jeg du tager fejl

 

Selv om det alle er spaniels, er der ret stor forskel, bl. a. på cocker/springer og welsh. Herudover tager vi ret ofte andre racer uden for specialklubben ind, for at fylde op på holdene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Selv om det alle er spaniels, er der ret stor forskel, bl. a. på cocker/springer og welsh.

Da ikke i forhold til bordercollies, broholmere, terrier osv. Men alt er selvfølgelig relativt.

 

Herudover tager vi ret ofte andre racer uden for specialklubben ind, for at fylde op på holdene ;-)

 

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men de gange jeg har trænet i specialklub har vores egne medlemmer nemt kunne fylde holdene op, så jeg har aldrig set andre racer i hverken retriever eller spanielklubben, på hvalpeholdene altså. Og kun en enkelt gang har jeg set det på et hold for voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Da ikke i forhold til bordercollies, broholmere, terrier osv. Men alt er selvfølgelig relativt.

 

 

 

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men de gange jeg har trænet i specialklub har vores egne medlemmer nemt kunne fylde holdene op, så jeg har aldrig set andre racer i hverken retriever eller spanielklubben, på hvalpeholdene altså. Og kun en enkelt gang har jeg set det på et hold for voksne.

 

Jo, welsherne (og IWS'erne) adskiller sig væsentligt fra de øvrige spanielracer, og de taler slet ikke samme "sprog".

 

Jeg bor på Sjælland, og har tidligere boet på Fyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jo, welsherne (og IWS'erne) adskiller sig væsentligt fra de øvrige spanielracer, og de taler slet ikke samme "sprog".

 

Jeg bor på Sjælland, og har tidligere boet på Fyn.

 

Som jeg siger er alt relativt og jeg har lige oprettet en tråd om emnet hvalpemotivation. Kan vi fortsætte diskutionen dèr, bare så vi ikke spammer tråden fuldstændigt. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det..

 

Faren var brun, og moderen var som en traditionel jagthund, hvid og brun. Den var sort, kan ikke lige huske om vi skimtede andet farve. men så helt sort ud.

 

Mor: Springer spaniel

Far: Cocker spaniel Mener jeg...eller os var han blanding af begge

 

Hej NoaNoa.

 

Velkommen til - spændende med den snarlige familieforørgelse.

 

Jeg er en af dem herinde, der selv har springere som begge er af standard typen. FT typen er den renavlede jagthund. Der er stor forskel på de to i forhold til aktivitetsniveau og stressniveau.

 

Umiddelbart vil jeg tro at det er en FT linje I har fat i, men det er selvfølgelig rent gætteri. Hvis det er tilfældet, og der ikke er DKK spaniels meget tæt bagved hunden (altså mor/far), ville jeg være meget opmærksom på det. Ikke fordi den ikke har en stamtavle, men fordi denne linje af spaniels ligger meget langt fra standard når det gælder sind, temperament og aktivitetsniveau.

 

Desværre har jeg lidt for mange gange set "almindelige familier" få sådan en hund ind af døren i den tro, at den opfører sig som de er omtalt i bøger omhandlende hunderacer. Det er desværre alt for sjældent tilfældet. Hvis den ikke skal bruges som decideret jagthund, eller alternativt som sporhund, agilityhund eller andet hvor den får afløb for sine STORE mængder af energi, vil man sandsynligvis få problemer med en hund, der lever med for højt stressniveau (hvilket kan medføre alvorlige sygdomme, da kronisk stress nedbryder imunsystemet) og er en udfordring at have med at gøre.

 

Jeg er virkelig ked af jeg lidt slår skår i glæden, men hvis det er af disse linjer (og jeg ville personligt sikre mig på bedste vis, at den ikke er det ved at se stamtavler på forældredyrene), ville jeg overveje købet endnu en gang, og i stedet gå efter en renracet DKK springer eller cocker.

 

Måske jeg er lidt en stamtavlesnob, men faktum er, at det ikke er stamtavlen der gør, at en DKK hvalp koster mere. Det handler om, at man for at få lov til at registrere (spaniel)hvalpe i DKK skal lade begge forældredyr gennemgå en række helbredsmæssige undersøgelser for sygdomme der kan ligge i racen, ligesom den vurderes temperaments- og udseendemæssigt, for at man derved sikrer sig, at den har racens karakteristika. En DKK tavle koster kun ca. 3-500 kroner for selve papiret. Og selvom man ikke syntes man skal bruge stamtavlen til noget, er det en sikkerhed for en masse ting. Ligesom det kan åbne op for en verden af hundesport, man ikke troede man var interesseret i.

 

Hvis I "blot" er på udsigt efter en familiehund, ville jeg ikke turde binde an med en blanding på FT linjer, men vælge det sikre, og gå efter en DKK hvalp. CS-Dumle, en profil her på hunde-forum, har en cocker hun købte som værende en standard cocker, men som havde FT i størstedelen af sine aner, hvilket har været mere end en almindelig stor mundfuld.

 

Du må endelig ikke tage det her som dunk i hovedet, men blot som et godt råd, for at I ikke risikerer at stå med noget andet i hænderne, end det I troede I skulle have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej NoaNoa.

 

Først tillykke med den forestående familieforøgelse og velkommen til :-D

 

Jeg er også en af dem med standard Engelske Springere og selv blandt mine 3 er der stor forskel på aktivitetsniveauet - den ene ligger helst i sofaen (hårdt sagt) og den anden SKAL ud og løbe hver dag, da hun ellers begynder at stresse voldsomt (hun bliver samtidigt trænet i hverdagslydighed på disse ture). Hvalpen er lidt uden for nummer her, da hun jo stadig er hundehvalp med stort H :mrgreen:

 

Ellers må jeg erklære mig enig med MK101.... Hvis jeres kommende hvalp er af FT-linier, så skal i være meget indstillet med aktivitet flere timer om dagen HVER dag (også nytårsaften og juleaften) - hvis i formår at give en FT'er nok motion (korrekt motion - boldspil og i den stil er ikke specielt egnet til denne type hund) og hjernearbejde, så kan det være en god familiehund, men risikoen for at brænde nallerne er desværre også til stede.

 

Men i får en social hund indenfor dørene, der lever for sin familie - racen er avlet til samarbejde med sin hundefører og den trives ikke med at være efterladt alene hele tiden. Den vil meget gerne være med om det så bare er en tur ned til Brugsen eller Netto for at købe ind :-D

Mine 3 tøser har et stort nærhedsbehov=de bliver frustrerede, hvis de ikke må være tæt på mig og helst hele tiden - det er ikke en hund, der udpræget egner sig til hundegårdslivet eller at blive efterladt alene en hel arbejdsdag og samtidigt kommer til at være alene om natten i et bryggers el. lign.. Ej heller synes den det er fedt, hvis den har været alene en hel arbejdsdag og i så forlader den om eftermiddagen eller om aftenen for at tage til diverse fritidsinteresser med ungerne eller jer selv uden hunden.

I får også en hund, der meget gerne vil bære på ting og denne evne kan bruges til f.eks. indsamling af vasketøj, sutsko, indkøbsvarer osv.

Spaniels er generelt livsglade hunde, der gerne vil bruges og det er jagthunde - i vil få besked om hvor alle kvarterets katte og fugle befinder sig :mrgreen: Og det er bløde hunde generelt - kæft/trit og retning med hårde metoder virker ikke helt optimalt på spaniels.

At bruge næsen er et generelt hit hos dem - om det så er "rigtig" sportræning eller søgning af godbidder hjemme i huset og på gåturene. Det er også en hund, der har behov for at strække benene=løbe frit uden snor.

 

Og så er det en hund, der generelt er madglad og en del spaniels har vægtproblemer, hvis de ikke bruges optimalt/motioneres nok eller fodres korrekt.

 

Derudover skal hunden trimmes ihvertfald 4 gange om året og der skal holdes øje med hængeørerne - mine tøser bliver klippet på ihvertfald en gang om måneden og jeg er glad for, at jeg selv kan holde det nede ellers ville jeg hurtigt blive fattig i frisørregninger.

 

Og så vil "vi" herinde da gerne se billeder af vidunderet :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med kursiv under her, er fra salgannonce. De var meget rolige, meget flotte og søde forældre.

engelsk springer spaniel, 5 uger, salgsklare pr. 14-112008, 8 skønne og dejlige hvalpe 2 hanner og 6 tæver. Født d 16.09.08 De er utrolig kontaktsøgende, nysgerrig, glade og kælende. Vant til at være i hænder og bliver meget rolige når man tager dem op. De får ormekur 2 gange, og der medfølger 1 lille madskål, 2 tyggepinde, 3 kg foder, en brochure om foderet, høm høm poser, et stk. legetøj og en mappe med billeder af forældre og af hvalpen, kort om racen, grundlæggende råd og vejledning om det at få en hvalp. Moderen er engelsk springer spaniel (FTCH) med stambog. Mormoren var politihund i Norge og hendes broder er en af de bedste bombe og minerydningshunde. Flere af moderens søskende er blevet gode jagt-, bombe- og familiehunde. Faderen er engelsk cocker spaniel og springer spaniel. Begge forældre har et utrolig dejlig temperament, er lydige, legesyge, børne-glade, rolige, elsker motion og udfordringer, egner sig rigtig godt som jagthund og familiehund. Begge forældre haves

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er selv meget aktive, oplever meget, og gør det alle fire sammen. Vi har kæmpe grund, og mulighed for hundegård.

Jeg har et job hvor der er mulighed for at have hunden med, da chefen selv har sin springer spaniel på 13 år med sig hver dag. :-)

 

Den vil deltage i alt med os. Min mor bor tæt på os, og de kan passe den i nødstilfælde.

 

Jeg glæder mig meget. Har desværre ikke billede på denne computer..:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Vi er selv meget aktive, oplever meget, og gør det alle fire sammen. Vi har kæmpe grund, og mulighed for hundegård.

Jeg har et job hvor der er mulighed for at have hunden med, da chefen selv har sin springer spaniel på 13 år med sig hver dag. :-)

 

Den vil deltage i alt med os. Min mor bor tæt på os, og de kan passe den i nødstilfælde.

 

Jeg glæder mig meget. Har desværre ikke billede på denne computer..:-)

 

Der er en del som ender med at stå med en hund som nemt stresser, som de knap kan have med nogle steder fordi den ikke falder til ro, osv, og det er lidt derfor du får lidt advarsler. Ment på den gode måde :-)

 

Jeg synes det lyder rigtigt hyggeligt, hvor jeres kommende hvalp får et hjem :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en del som ender med at stå med en hund som nemt stresser, som de knap kan have med nogle steder fordi den ikke falder til ro, osv, og det er lidt derfor du får lidt advarsler. Ment på den gode måde :-)

 

Jeg synes det lyder rigtigt hyggeligt, hvor jeres kommende hvalp får et hjem :vinken:

Er glad for at I fortæller ud af jeres erfaring. Men vi har bare købt den, og håber på det bedste..:-) Men tak..

 

Håber også den bliver glad for os.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl om, at hunden nok skal blive glad for jer - og det vil I selvfølgelig også blive for den.

 

Og nu til et surt opstød, som på ingen måde går på jer, men mere på sælgere af FT spaniels generelt. For jeg bliver så sur over, at man sælger hundene som engelsk springer spaniels, når det absolut ikke er det de er. Hunden er FTCH (Field Trial champion) og er altså af FT linjer, og har ikke meget at gøre med den klassiske springer spaniel, som man kan læse om i diverse racebøger. Ligesom hunden vel næppe kan kaldes en springer spaniel, når der også er cocker i den. Man lover altså noget, som hunden ikke er - og man sælger til spændte hundeejere, der ikke fuldt ud bliver fortalt hvad det er for en hund, man får mellem hænderne. En FT spaniel ville jeg KUN anskaffe mig, hvis jeg var jæger og havde mulighed for at dyrke denne hobby på daglig basis. Jeg vil gå så vidt som at kalde det falsk varebetegnelse. Og så er det lige før jeg vil sige, at man vil kunne ophæve købet, eftersom man ikke får hvad man tror (jeg har heller aldrig oplevet, at man betaler fuld købssum inden hunden udleveres?).

 

Ved godt den er skrap (det er jeg desværre også selv til tider), men ønsker bare at gøre andre opmærksomme på den problematik, for jeg har set det gå galt alt, alt for mange gange. Og selv med de bedste intentioner, kan det gå galt, og man ender med en hund der får kronisk stress (selv om man gør alt det rigtige), hvilket er med til at nedbryde imunsystemet. I min egen familie har et par anskaffet sig en welsh springer spaniel, der ligger med et energiniveau i retning af en FT springer. Til trods for gode intentioner, masser af gåture og aktiviteter, sidder de her to år efter med en hund, der får allergilignende udslæt, har for højt blodtryk og nu også problemer med at interagere med andre hunde.

 

I alt det her, så husk på, at jeg ikke har nogle aktier i noget her - andet at jeg ønsker, at I og jeres fremtidige hund skal få det bedst muligt sammen. Jeg har ikke en hund jeg skal sælge jer, og jeg er for så vidt også ligeglad med, om man køber med stamtavle (hvilket jeg dog altid vil anbefale jvf. mit tidligere indlæg). Jeg ønsker bare, at man så vidt muligt sætter rigtig hunderace sammen med den rigtige familie.

 

Hvis I skal ud og finde bøger, så skal I gå uden om alt hvad der handler om Engelsk Springer Spaniel og Cocker Spaniel (da det ikke er den hund I har købt), og i stedet gøre brug af Faddersbøl og Dams "F.T. Spaniels & Retrievere". Den vil retteligt kunne fortælle jer om hvad I kan forvente af jeres nye hund. Nu har jeg ikke selv læst den, og ved ikke hvad de siger om typer af træning, men eftersom det er en jagtbog, ville jeg være opmærksom på hvilke træningsmetoder der benyttes. Kun positiv indlæring er vejen frem. Kig også efter Lone Grevas "Hvalpen" og måske nogle af Irene Jarnveds bøger om generelt hundehold. Ved der er et par andre tråde herinde med anbefaling af forskellige bøger om træning og opdragelse.

 

Og for at tydeliggøre for andre ikke indviede i forskellen på engelsk springer spaniel og F.T. Spaniel, vedhæfter jeg et par billeder af voksne hunde:

 

FT spaniel (billeder fra http://www.ft-spaniels.dk - spændende side om FT spaniels og opdræt af disse)

 

jacob200832.jpg

 

 

jacob200837.jpg

 

 

Og standard (billeder fra http://www.siegers.dk og http://www.whizzbang.dk)

ess_collage.jpg

dana_0404_6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...