Hop til indhold

spor - opstart


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

hehe ja, nu er efterårets lydighedskonkurrence i dch afholdt her i holstebro så nu begynder vores hold at koncentrere sig lidt mere på næsearbejde (juhuuuuu, har sådan glædet mig - har jo aldrig haft hund før og aner INTET om hvordan jeg skal gøre), men jeg vil gerne i gang nuuuuuuu:roll:

 

Jason har prøvet én gang til træning, hvor der var lagt et spor og han var bare superkoncentreret, fattede ikke pointen med at det var sporene han skulle følge og ikke godbidderne, men det kommer vel efterhånden?

 

Jeg prøvede igen i går, bare en 10 m spor og igen snusede han vældig fokuseret og havde ikke hovedet oppe én eneste gang (han gik lidt ud til siderne engang imellem og vendte om en enkelt gang fordi han missede en godbid - jeg rettede ham ind på sporet igen da han vendte om, men lod ham ellers selv finde ind når han gik for meget til side) og ville have fortsat ud over det sted jeg havde gået hvis jeg ikke havde stoppet ham.

 

Men spørgsmålet er, når nu han går spor som i går med kogt kylling, overvælder kyllingelugten ikke sporet, så han KUN går efter kyllingelugten?

(Jeg har bagt kyllingestykkerne i ovnen her i går aftes så de lugter ikke så meget af kylling nu)

 

Jeg har fået at vide et spor skal ligge mindst en time før han skal gå det, så lugten ikke "hænger over jorden" - er det meget realistisk?

 

Hvor langt kan han gå når han nu er helt utrænet?

 

Jeg fik at vide at de kunne lugte forskel på om det er hæl eller tå de lugter til - hvordan??:confused:

 

Når jeg går lægger jeg godbidden der hvor hælen har været - er det ikke OK?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Du er startet godt op med sporet, men giv ham bare et længere spor 25-50 m.

Jo længer sporet er jo mere fokus får hunden

Grunden til at man ligger godbidden i hælen, er at det viser hvilken vej er frem.

Når sporet skal ligge en time er det fordi at dyne færten ( dine dufte, sved, vaskepulver og evt. fnuller ) skal forsvinde. Det hunden lærer at gå efter er den færd der vil ligge sig nede i fodaftrykket, dvs. knækket græs osv.

Når hunden kan gå et sikkert hæl / tå spor, laver du længere afstand mellem dine skridt og ligger evt et blødt knæk ind. Når den går sikkert på det laver du huller med godbidderne, eks. 5-7 skridt uden godbidder. Så er du godt begyndt og kan lave hullerne større og knækkende skarpere.

Bare husk alt tager tid og heller gå for langsomt frem, end skulle forfra igen.

Guffet for enden af sporet SKAL være noget virkeligt lækkert. Jeg bruger en lille dåse kattepate, Bella ved den er for enden af sporet og hun skal nok finde / arbejde for at få den.

Genstande på sporet skal du først begynde med når hunden går et sikkert spor uden godbidder.

Men du kan godt træne den ønskede adfæd ved siden af, beslut dig for om hunden skal dækkke, gå i sit eller samle op.

Lær hunden det ude på græsset, læg genstanden og så snart hunden snuser til den giver du den ønskede komando. Når hunden gør det af sig selv, er det tiden til at ligge det på sporet.

 

God arbejdslyst :vinken:

 

Ps. jeg brugte Frolick som godbidder på sporet, de er nemme at arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten gik Groa på kogt kylling som lå ret tæt. Så gik vi over til der blev mere afstand.

Senere gik vi over til blodspor med få godbidder, så mindre blod og til sidst næsten intet blod og meget få godbidder. Sporet startede med en god klat blod ( anskudsted).

 

Jeg vil mene du skal lade der være rigtig meget færd i starten til han finder ud af hvad det går ud på.

Nogle hunde lærer det hurtigt, andre skal have mere tid.

 

Held og lykke med det, men pas på, man bliver bidt af det :mrgreen:

Redigeret af Gryn
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
I starten gik Groa på kogt kylling som lå ret tæt. Så gik vi over til der bleve mere afstad.

Senere gik vi over til blodspor med få godbidder, så mindre blod og til sidst næsten intete blod og meget få godbidder. Sporet startede med en god klat blod ( anskudsted).

 

Jeg vil mene du skal lade der være rigtig meget færd i starten til han finder ud af hvad det går ud på.

Nogle hunde lærer det hurtigt, andre skal have mere tid.

 

Held og lykke med det, men pas på, man bliver bidt af det :mrgreen:

 

Nu er det ikke rigtig anskudte dyr redningshundene bliver sendt ud for at finde her i DK, det er nærmere demente der er blevet væk e.l. så det er nok ikke blodspor vi skal gå :blink:

 

Jeg skal lige have fundet et andet sted at gå spor - det sted jeg går kommer der nok 1 hund i timen forbi eller sådan noget og ja, menneskene lade bare deres hunde løbe henover det TYDELIGT markerede område og snuppe alle godbidderne :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke rigtig anskudte dyr redningshundene bliver sendt ud for at finde her i DK, det er nærmere demente der er blevet væk e.l. så det er nok ikke blodspor vi skal gå :blink:

 

Jeg skal lige have fundet et andet sted at gå spor - det sted jeg går kommer der nok 1 hund i timen forbi eller sådan noget og ja, menneskene lade bare deres hunde løbe henover det TYDELIGT markerede område og snuppe alle godbidderne :roll:

 

Sårede i ruinerne kan vel sagten lugte af blod fra div. sår ;-)

 

men jeg vil stadig starte med masser af godbider for at få ham til at vise interesse for sporet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Sårede i ruinerne kan vel sagten lugte af blod fra div. sår ;-)

 

men jeg vil stadig starte med masser af godbider for at få ham til at vise interesse for sporet.

 

Der er masser af godbidder og masse af interesse så det er bare dejligt:5up:

 

Han er også begyndt selv at finde spor at følge når vi går tur - hvad han går efter (hund, kat, fugl, menneske) aner jeg ikke, men han er MEGET koncentreret og halen står lige op og han kan følge sporet mange, mange meter (det er faktisk tydeligt han følger et spor og ikke bare snuser tilfældigt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er masser af godbidder og masse af interesse så det er bare dejligt:5up:

 

Han er også begyndt selv at finde spor at følge når vi går tur - hvad han går efter (hund, kat, fugl, menneske) aner jeg ikke, men han er MEGET koncentreret og halen står lige op og han kan følge sporet mange, mange meter (det er faktisk tydeligt han følger et spor og ikke bare snuser tilfældigt)

 

Det gør Groa også, hun stikker snuden i jorden og så er hun ellers der ud af.

I søndags prøvede Jan at gå en tur, bagefter ringede han og fortalt hvilken vej han var gået. Groa fandt ham :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige gøre dig opmærksom på denne hjemmeside, der er god at få forstand af til den type spor du og Jason skal lære :-D

 

Jeg træner samme type med Jacki og er startet op således:

  1. Ved sporflaget/opstarten har jeg først "tørt" fødderne godt og grundigt af i græsset for at afsætte mest mulig fært - og siden lagt en "pæn" portion guffer tværs over sporets bredde, dette for at støtte opsøgningen af sporet
  2. Gufferne er lagt meget meget tæt, således at der ikke kan træddes det mindste skridt, uden at der lægger en = hunden får succes ved hvert skridt, den tager - når hunden har fattet, at den skal gå fremad og søger pænt dybt og koncentreret kan afstanden mellem gufferne langsomt øges
  3. Sporet er en såkaldt "motorvej" dvs. fødderne er holdt helt tæt sammen (om muligt på række som en liniedanser), og fødderne er slæbt hen over græsset - senere kan der gås "normalt" og med normal skridt længde
  4. Sporet lagt i medvind, ligeud og forholdsvist kort 20-30 meter og afsluttet med en stor håndfuld guffer - senere kan længden øges, knæk/buer/overgange og andre vindretninger trænes
  5. Sporet gås med det samme (hunden må meget gerne se sporet blive lagt) - senere kan læggetiden øges, de sværeste spor skulle efter sigende være hhv. ½ og 1 time gamle

Desuden bruger jeg en såkaldt "trillebør" - en ca. 3 meter lang line med en karabin på midten, denne er sat i halsbåndet, ned om maven og op mellem for- og bagben på hver side af hunden. Fidusen er, at man ved at holde igen på den ene side kan styre hunden til at blive i sporet i fremad retning.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh ?!? Må I bruger guffer i sporet ? Vi er lige begyndt på at lære at gå spor og vi må kun trække sporet med saften fra en dåse fiskeboller. Gufferne ligger i enden af sporet. Men I må så f.eks. lære vovse det ved at smide guffer i sporet med en eller anden afstand mellem hver ?

 

PS: Ja, fiskeboller STINKER !!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh ?!? Må I bruger guffer i sporet ? Vi er lige begyndt på at lære at gå spor og vi må kun trække sporet med saften fra en dåse fiskeboller. Gufferne ligger i enden af sporet. Men I må så f.eks. lære vovse det ved at smide guffer i sporet med en eller anden afstand mellem hver ?

 

PS: Ja, fiskeboller STINKER !!! :mrgreen:

 

Vi må bruge, det der virker :mrgreen: :mrgreen: Guffer, slæbespor what ever :blink:

 

Og Ja :!: fiskeboller har en specielt gennemtrængende "duft", men vapserne ææææææælsker dem :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi må bruge, det der virker :mrgreen: :mrgreen: Guffer, slæbespor what ever :blink:

 

Og Ja :!: fiskeboller har en specielt gennemtrængende "duft", men vapserne ææææææælsker dem :ivrig:

 

Jamen, sikke en svir for jeres heldige vovser. De får noget for besværet undervejs, mens den lille runde Berner, må nøjes med duften af fiskeboller. Hvis han bare anede det, ville han straks forlange, at vi skiftede træningsplads ha ha ha :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jason er egentlig så langt at han ikke behøver "motorvej", men går gerne skridt med afstand, dog med guffer i hvert spor. VI har absolut ikke gået spor ret mange gange, især ikke her på det sidste (det er altså en gammel tråd der er blevet hevet frem som jeg bare aldrig fik svar på :blink:), men han ved godt hvad der skal ske når jeg siger "søg spor"

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe ja, nu er efterårets lydighedskonkurrence i dch afholdt her i holstebro så nu begynder vores hold at koncentrere sig lidt mere på næsearbejde (juhuuuuu, har sådan glædet mig - har jo aldrig haft hund før og aner INTET om hvordan jeg skal gøre), men jeg vil gerne i gang nuuuuuuu:roll:

 

Jason har prøvet én gang til træning, hvor der var lagt et spor og han var bare superkoncentreret, fattede ikke pointen med at det var sporene han skulle følge og ikke godbidderne, men det kommer vel efterhånden?

 

Jeg prøvede igen i går, bare en 10 m spor og igen snusede han vældig fokuseret og havde ikke hovedet oppe én eneste gang (han gik lidt ud til siderne engang imellem og vendte om en enkelt gang fordi han missede en godbid - jeg rettede ham ind på sporet igen da han vendte om, men lod ham ellers selv finde ind når han gik for meget til side) og ville have fortsat ud over det sted jeg havde gået hvis jeg ikke havde stoppet ham.

 

Men spørgsmålet er, når nu han går spor som i går med kogt kylling, overvælder kyllingelugten ikke sporet, så han KUN går efter kyllingelugten?

(Jeg har bagt kyllingestykkerne i ovnen her i går aftes så de lugter ikke så meget af kylling nu)

 

Jeg har fået at vide et spor skal ligge mindst en time før han skal gå det, så lugten ikke "hænger over jorden" - er det meget realistisk?

 

Hvor langt kan han gå når han nu er helt utrænet?

 

Jeg fik at vide at de kunne lugte forskel på om det er hæl eller tå de lugter til - hvordan??:confused:

 

Når jeg går lægger jeg godbidden der hvor hælen har været - er det ikke OK?

 

Kyllingeduften overdøver sikkert selve sporfærten meget, men ikke helt. Jason får selve sporfærten ind ad "bagvejen" og i takt med at du fjerner godbiddder tager sporfærten over serom den han følger.

 

Vejret, og hundens motivation, bestemmer sådan set hvor længe et spor skal ligge før begynderhunden sættes på.

Des længere tid des stærkere fært af det knuste plantemateriale.

 

Dog er det ikke bedst at være absolut med en time. Regn kan f.eks slå sporfærten meget i stykker, tåge og dis får dynefærten til at være længere tid om at fordufte.

 

De kan ikke lugte forskel på en hæl og en tå som sådan, men det tidsinterval der er mellem skridtene (hæl og tå) viser hunden sporets retning.

 

Min erfaring er at det er hamrende ligegyldigt om du lægger godbidden i hæl, i tå eller drysser over hele sporet.

 

Det er meget individuelt hvor lange spor en begynderhund kan gå, så du må bare prøve dig frem.

 

Hils Heidi og Gert hvis du ser dem i klubben :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige have fundet et andet sted at gå spor - det sted jeg går kommer der nok 1 hund i timen forbi eller sådan noget og ja, menneskene lade bare deres hunde løbe henover det TYDELIGT markerede område og snuppe alle godbidderne :roll:

 

Jeg kan også kun lægge spor til Tyson på steder, hvor der kommer en del hunde forbi, så vi går altid sporet med det samme, det er lagt, og det har ikke været noget problem.

 

Sidst vi lavede et spor, kom der en labrador forbi kort efter, at vi var færdige med at gå det. Den satte straks snuden i jorden og fulgte lige så fint mit spor. Ejeren så noget forbavset ud over, hvad hunden var så optaget af, for han kunne jo ikke se noget. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige fordi jeg er nysgerrig, men hvor længe kan sådan et spor - sådan generelt betragtet - ligge før hunden ikke mere kan finde det ? Timer ? Dage ? Uger ? Jeg tænker på de der over-seje vovser, der leder efter forsvundne mennesker f.eks....

 

Det afhænger af faktorer som temperatur og underlag og så naturligvis hvor trænet hunden er.

 

Jo grønnere området er des stærkere fært siger man generelt.

Dog er der også utrolig meget fært i blød skovbund.

Jo mere tørt underlaget er de smindre fært, f.eks. er en tør, hård mark som er høstet ikke gavmild med fært og dermed vanskeligere for hunden at søge spor på.

Blæser det så også pænt på denne mark er sporfærten hurtigt blæst væk.

 

Min Rasmus gik 3 dage gamle spor i grønt uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger af faktorer som temperatur og underlag og så naturligvis hvor trænet hunden er.

 

Jo grønnere området er des stærkere fært siger man generelt.

Dog er der også utrolig meget fært i blød skovbund.

Jo mere tørt underlaget er de smindre fært, f.eks. er en tør, hård mark som er høstet ikke gavmild med fært og dermed vanskeligere for hunden at søge spor på.

Blæser det så også pænt på denne mark er sporfærten hurtigt blæst væk.

 

Min Rasmus gik 3 dage gamle spor i grønt uden problemer.

 

Ok og tak for svar. Det er bare så fremmet det her spor...sådan lidt mystisk, fordi man jo ikke rigtig selv kan følge med i, hvad der egentlig foregår på samme måde som til andet træning. Der kan man da følge med i om kræet sætter sig ned, når man siger; sit ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at lyde gammelklog og risikere at træde nogle over tærene vil jeg lige sige at:

 

Et blodspor er et sveis ( staves ???) og bliver brugt til at finde ankudt vildt.

 

Et slæbespor er beregnet til at finde sårede folk, der har slæbt sig afsted.

 

Et dabspor ( godbidder i hælaftrykket) er beregnet til at finde folk der er gået / løbet væk.

 

Det er dabsporet der bruges i DCH til stævne, så jeg behøver vel ikke at skrive hvilket jeg vil anbefale :blink:

 

Hvis man starter op med et dabspor er det rimeligt nemt at vænne hunden til de to andre spor.

Når en bokser kan lære det, skulle det ikke være svært at lære en puddel det. Den er jo oprindeligt en jagthund. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Nu har jeg ikke læst alle de svar du har fået - men her lige mit bud :blink:

 

1) Men spørgsmålet er, når nu han går spor som i går med kogt kylling, overvælder kyllingelugten ikke sporet, så han KUN går efter kyllingelugten?

(Jeg har bagt kyllingestykkerne i ovnen her i går aftes så de lugter ikke så meget af kylling nu)

 

2) Jeg har fået at vide et spor skal ligge mindst en time før han skal gå det, så lugten ikke "hænger over jorden" - er det meget realistisk?

 

3) Hvor langt kan han gå når han nu er helt utrænet?

 

4) Jeg fik at vide at de kunne lugte forskel på om det er hæl eller tå de lugter til - hvordan??:confused:

 

5) Når jeg går lægger jeg godbidden der hvor hælen har været - er det ikke OK?

 

_________________

 

 

1) Hvis det er kogt kylling der er bagt i ovnen, så går det nok ... det er værre hvis man bruger fiskeboller eller kallun - men så behøver man heller ikke nogen hund for at gå sporet, det kan selv en menneskenæse klare ;-).

 

Selvfølgelig vil godbidder af en hvilken som helst art være en kraftig fært i sporet - men alligevel vil hunden koble sporfærten med godbidderne. Der er i øvrigt også en anden grund til at man bør træne med godbidder i hvert fodspor i meget lang tid, og det er for at give hunden rytmen i sporet. Det hunden skal lære er, at den skal afsøge hvert enkelt fodspor, og det vil sige at den skal lære at gå med en let vuggende bevægelse langs sporet (det er også derfor man ikke må ligge sporet som en snor med hæl-tå, da hunden så lærer at den bare skal gå lige frem).

 

Du kan f.eks. se lidt video med den yngste af mine hunde, lige da han var begyndt at lære at gå spor - bemærk hvordan han har ideen i at dreje hovedet fra side til side (selvom han mangler rutinen i at gøre det rigtigt):

[media]http://www.danske-redningshunde.dk/Capone_spor_forhaven.mpg[/media]

 

Og her den gamle tæve jeg har, der har lært det ved at gå 1000000 spor(mindst :lol:) med godbidder i hvert fodspor - klippet er lidt langt, men omkring 5:30 inde i klippet kommer hun gående direkte mod kameraet, hvor det er tydeligt at se hvordan hun vugger med hovedet:

[media]

[/media]

 

_________________

 

 

2) Ja, det er som rettesnor ikke helt ved siden af, når du træner godbid-spor på naturareal. Grunden til dette er, at når man går igennem arealet, vil der være en del planter der knækker og knuses, hvilket frigiver plantesafter og en del fært i dampform. Denne fært ligger højt i arealet og flyttes med vinden, så man får en hund der går med høj næse og ved siden af sporet ... og det er ikke noget der giver ret mange point i konkurrencerne. Ved at vente et stykke tid, forsvinder denne type fært, og i stedet for begynder den fært der stammer fra forrådnelsen af plantedele og små dyr der trampes ihjel på jordoverfladen at dominere. Hunde der går på denne type fært går med dybt søg og præcist i sporet, hvilket giver mange point til konkurrencer.

 

Så vidt jeg husker træner du også redningshund, ikk' ???

- Når du har godbid sporene på plads, skal du så til at træne ID-spor, og her er det en fordel at gå sporene så hurtigt som muligt ... men det er først noget der kommer når de andre spor er på plads :o).

 

_________________

 

 

3) Tjaaa ... det er der kun een måde at finde ud af ... læg et 100 skridt spor i medvind med godbidder i hvert fodspor. Sæt ham på sporet, og tæl hvor mange skridt han går, før han begynder at sjuske og virke ukoncentreret. Går han de 100 skridt perfekt, så prøv med et 200 skridts spor, indtil du finder hans grænse :-)

 

_________________

 

 

4) Kan de ikke !

 

_________________

 

 

5) Det kommer an på hvordan din hund er på sporet, og i hvilket areal du går !

 

Se figuren her:

www.danske-redningshunde.dk/sporspg.jpg

 

 

Går du på blød jord og har du en hurtig hund, bør du have godbidderne i hælen, da hunden så først får færten, og lærer at føre hovedet 5 cm bagud for at tage godbidden. Dette bidrager yderligere til den vuggende bevægelse, som virker beroligende på hunden og derfor sætter tempoet ned (ligesom vi bliver trætte af at sidde i en gyngestol og vugge os i søvn).

 

Går du på blød jord og har du en langsom hund, bør du have godbidderne i tåen, da hunden så først får fært og så skynder sig de 5 cm fremad på sporet for at få godbidden. Dette bekræftiger hunden i at den hele tiden skal fremad for at få sine belønninger, og den sætter derfor tempoet op.

 

Går du på hård jord, skal du have godbidderne i tåen, da du ellers ikke laver koblingen fært = godbid. (Har man godbidden i hælen her, vil hunden først gå godbidden og dernæst for fært, hvilket ikke vil få den til at forbinde det at søge efter fært med belønninger). Hermed også sagt, at har man en hund der har problemer med at gå for stærkt, så skal man ikke træne på hårdt underlag før problemet er løst på blødt underlag :roll:

 

 

/Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...