Hop til indhold

løbe med hund


CBK
 Share

Recommended Posts

Hvor høj en træningsmængde er forsvarligt at byde ens hund i løb?

 

Jeg tænker naturligvis i travtempo, og i dette tilfælde en større schæfer. Jeg er endelig ved at være tilbage i form som langdistance løber efter en lang skadesperiode, og Zeus har selvfølgelig været med på de fleste ture. Som alle andre hunde elsker han lange ture, og han elsker at løbe.

 

Men nu da træningsmængden er ved at være rimelig høj, og nogle ture noget lange, er jeg ved at være i tvivl om hvornår det bliver for meget?

 

Schæfere er jo stærke hunde, men naturligvis ikke helt avlet til kun at løbe som nogle hunderacer er.

 

Min umiddelbare tanke er, at det ikke er noget problem at byde ham 50-80 km/ugen så længe han er trænet op til det og jeg naturligvis holder stærkt øje med det mindste tegn på halthed. Samt at tempoet er på hans præmisser (pt snakker vi stadig min præmisser, da hans grundtempo faktisk er højere end mit :roll:).

Han bliver jo tjekket ved dyrlæge en gang om året, og så vil jeg måske begynde at supplere lidt mere op med besøg ved massør så ømheder bliver opdaget hurtigere end jeg måske ville.

 

men ja hvad er jeres tanker om ovenstående, og om løbemængde for hunde generelt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kogger lige med :) Jeg løber med Luna, men vi er jo slet ikke oppe i de der mange kilometer:lol:

 

Dog er Luna jo så også noget ældre end Zeus:hmm:

 

hvor gammel er det hun er? Hvis du er sikker på at hun ikke har gigt, og har trænet langsomt op. Så ville jeg ikke betænke mig i ture op op til 10-15 km i travtempo. Længere end det med en ældre hund, så ville jg nok tage dyrlægen med på råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor gammel er det hun er? Hvis du er sikker på at hun ikke har gigt, og har trænet langsomt op. Så ville jeg ikke betænke mig i ture op op til 10-15 km i travtempo. Længere end det med en ældre hund, så ville jg nok tage dyrlægen med på råd.

 

Hun bliver 11 i april. Ingen gigt. Jeg kommer nok aldrig op og løbe så langt :-D I går var min første tur på 30 minutter, der var Luna dog ikke med, da det var lidt en pludselig indskydelse, og hun havde lige fået mad.

 

Vi har brugt 12-13 uger på at træne op. Jeg har selv dumme knæ, så det er taget i små etaper (jeg har en løbe-app, hvor jeg så bare har gentaget nogle af ugernes programmer 2-3-4 uger, indtil jeg følte knæene ville være med til at fortsætte:-D), og Luna har været med fra starten af, så vi begge blev trænet op:-D

 

Men i denne uge skal vi løbe 25 minutter hver gang, og der vil jeg se om hun kan være med:-D Jeg undervurderer nok, hvad hun kan (og så er jeg et pylrehoved:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

80 km synes jeg lyder lidt rigeligt måske? Mest taget i betragtning at kroppen har bedst af kun at fysisk anstrenge sig meget hver anden dag og det er vist også det mange løbe intusiaster har fundet frem til - at man får mest ud af kun at løbe hver anden dag og så til gengæld sørge for interval træning, skifte underlag og i det hele taget udfordre sig selv.

Men jeg har ikke den store forstand på maraton træning af mennesker - kun af heste;)

 

Christian fra magtor sagde engang at alt over var det ca. 3 km? så begynder kroppens ledbrusk at degenerere ved konstant belastning (uafbrudt løb). Den nærmere forklaring må du spørge ham om;)

 

Men sheila har i en årrække løbet ca. 40 km om ugen ved siden af hest eller cykel og hun er jo stadig en frisk 12 årig i kroppen, men hun har da slidgigt i forpoter og ryg. Jeg har altid gået op i at hun skulle løbe i græskanten så meget som muligt og vi har holdt korte gå pauser undervejs, så benene ikke skulle hae den konstante hårde belastning. Og det var kun med hvad jeg vist dengang om hestetræning:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde spørger om de må komme hjem og bo hos dig :mrgreen:

 

80km lød umiddelbart af meget, da jeg først læste det, men så kom jeg til at tænke på, at jeg sagtens kan finde på at gå 10 km om dagen med mine... Og de traver altid, går ikke.

 

Magtor manden - Chr Hembo - er meget dygtig, men er jeg den eneste der nogle gange føler at han lidt gerne vil pakke hundene ind i vat? Ved ihvertfald at han ikke er fan af agility - så måske er det bare derfor han nogen gange irrirterer mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville nok sige at det kommer an på bygningen af din hund og om han følger med uden problemer , ikke hænger bagefter dig, men løber utvunget med på alle kilometerne, samt evt mulighed for vand undervejs. Ellers er muligheden også at lade ham bliver hjemme på feks. 2 af ugens løbeture. Men vil som udgangspunkt ikke tro, det er et problem, hvis han er sund og rask - ville selv tage mine med, hvis jeg var i stand til at løbe som du :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

CBK: Langdistanceløb og Zeus med som makker lyder rigtig godt, han skal nok hjælpe dig igennem turen, og hvis det er sådan en maraton distance det gælder, så vær vis på, han nok skal stå på målstregen og tage glad imod dig:blink:......for han:hjerte: kommer garanteret før dig, lang tid endnu! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Snuser: du ved da ikke hvor hurtigt jeg løber :fornaermet:

 

Amocca: Zeus siger hvalpen gerne må komme på besøg, men har hørt om den sortes ry over for schæfere - så han tør ikke have den boende (for han er bange for ikke at have noget legetøj eller mad).

 

Det der med nedbrydelse af kroppen er der godt nok mange meninger om. Men jeg synes det er lidt svært, for umiddelbart vil jeg jo sige en udvokset, sund rask halstor-stor hund er bedre bygget til at løbe end mennesker er. Og vi er jo mange der løber rigtig langt uden der nødvendigvis er tegn på at kroppen bliver nedbrudt. Og en hund skal jo ikke holde helt lige så længe. Og 80 km om ugen er absolut maks det næste stykke tid ;)

 

Men er enige med jer der kommer med en konkret holdning, så jeg bliver ved med at løbe med Zeus og holde øje med ham. Og så med en fridag eller to om ugen.

Man kan nu sagtens løbe hver dag, hvis man er der hvor man kan lave restitutions træning. :mrgreen:.

 

Jeg siger tak for de mange svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...