Hop til indhold

Rottweiler som første hund


Gæst Sacha
 Share

Recommended Posts

Tak for de mange gode råd, alle sammen! Jeg er virkelig glad for at se, at folk herinde er så villige til at hjælpe og vejlede. :-)

 

Jeg har naturligvis også tænkt på det store aktiveringsbehov, en Rottweiler har, og aktiviteter som spor og agility, når den når den rette alder er bestemt også på programmet. Ikke alene er det godt for hundens instinkter men også for tilliden og kontakten mellem hund og ejer.

 

Men jeg tror jeg vil prøve - som en foreslog - at finde en Rottweiler-ejer i mit område, hvis hund jeg evt. må få lov at hjælpe lidt til med. Det er uden tvivl en god måde at se racen an på, specielt hvis man kan gøre det med flere individer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange gode råd, alle sammen! Jeg er virkelig glad for at se, at folk herinde er så villige til at hjælpe og vejlede. :-)

 

Jeg har naturligvis også tænkt på det store aktiveringsbehov, en Rottweiler har, og aktiviteter som spor og agility, når den når den rette alder er bestemt også på programmet. Ikke alene er det godt for hundens instinkter men også for tilliden og kontakten mellem hund og ejer.

 

Men jeg tror jeg vil prøve - som en foreslog - at finde en Rottweiler-ejer i mit område, hvis hund jeg evt. må få lov at hjælpe lidt til med. Det er uden tvivl en god måde at se racen an på, specielt hvis man kan gøre det med flere individer.

 

Når du ikke har haft hund siden du var lille, så kan du såmænd lære noget ved at gå med hvilkensomhelst stor hund. Så hvis du ikke finder en rottweiler-ejer, der vil lade dig lufte dyret, så er der altså masser af retrievere og blandinger, der ville elske at du tog dem ud og gav dem lidt udsøgt træning. Tit er de hunde fredsommelige, at ejeren ikke får lavet så meget med dem, som hunden kunne have brug for.

 

Og selvfølgelig: Læs bøger!!! Der findes jo oceaner af hundebøger, der kan give dig ideer til hvordan du kan kommunikere med en hund.

NU forventer jeg, at der er nogen, der kommer med gode forslag....:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange gode råd, alle sammen! Jeg er virkelig glad for at se, at folk herinde er så villige til at hjælpe og vejlede. :-)

 

Jeg har naturligvis også tænkt på det store aktiveringsbehov, en Rottweiler har, og aktiviteter som spor og agility, når den når den rette alder er bestemt også på programmet. Ikke alene er det godt for hundens instinkter men også for tilliden og kontakten mellem hund og ejer.

 

Men jeg tror jeg vil prøve - som en foreslog - at finde en Rottweiler-ejer i mit område, hvis hund jeg evt. må få lov at hjælpe lidt til med. Det er uden tvivl en god måde at se racen an på, specielt hvis man kan gøre det med flere individer.

 

Agility er nok ikke den bedste sport for de tunge racer,men selvfølgelig kan den gøre det - du skal bare ikke gøre dig nogen forhåbning om at banke de andre ud af banen til evt. konkurrencer :mrgreen:

 

Lydighed, spor og forsvarsarbejde er det hundene i DK primært avles til. Eller sagt på en anden måde det er det en Rottweiler er.

 

Jeg håber du når/hvis dagen kommer vælger at bruge de sidste par 1.000 kr. og køber en med stamtavle - der er efter min mening alt for mange tavleløse (jeg beklager, men jeg kan ikke huske hvad vi blev enige om at denne slags hund måtte kaldes ;-)) Rottweilere rundt i DK.

 

Her i Rottweiler foraet er der en tråd hvor der er link til en hjemmeside www.rottweilers.dk der er alle opdrættere i DK listet op (med kennelmærke), samt der er masser af anden info på siden også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Inden i allesammen bliver alt for sukkersøde, vil jeg gerne lige banke fast med syvtommersøm at rottweilere har brug for en meget hård hånd/fører der formår at sætte sig i respekt rent fysisk. Det er vigtigt at man ikke kun truer sig til respekt, man er nødt til jævnligt at "fyre pistolen af". Ellers vil de hurtigt miste respekten for hånden og tage magten.

Herhjemme har vi altid kørt nul-tolerance og sat hundene på plads fra start og igen løbende ca én gang ugentligt. Opdragelse er noget jeg vægter meget højt! Feks. er det strengt forbudt at komme op i sengen. Skulle de bare én gang få held af at snige sig derop, vil man være nødt til at knække dem psykisk for at genvinde kontrollen over sit eget hus!

Bare nogle gode tips at skrive bag øret... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden i allesammen bliver alt for sukkersøde, vil jeg gerne lige banke fast med syvtommersøm at rottweilere har brug for en meget hård hånd/fører der formår at sætte sig i respekt rent fysisk. Det er vigtigt at man ikke kun truer sig til respekt, man er nødt til jævnligt at "fyre pistolen af". Ellers vil de hurtigt miste respekten for hånden og tage magten.

Herhjemme har vi altid kørt nul-tolerance og sat hundene på plads fra start og igen løbende ca én gang ugentligt. Opdragelse er noget jeg vægter meget højt! Feks. er det strengt forbudt at komme op i sengen. Skulle de bare én gang få held af at snige sig derop, vil man være nødt til at knække dem psykisk for at genvinde kontrollen over sit eget hus!

Bare nogle gode tips at skrive bag øret... :5up:

 

...og så blev der HELT stille... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden i allesammen bliver alt for sukkersøde, vil jeg gerne lige banke fast med syvtommersøm at rottweilere har brug for en meget hård hånd/fører der formår at sætte sig i respekt rent fysisk. Det er vigtigt at man ikke kun truer sig til respekt, man er nødt til jævnligt at "fyre pistolen af". Ellers vil de hurtigt miste respekten for hånden og tage magten.

Herhjemme har vi altid kørt nul-tolerance og sat hundene på plads fra start og igen løbende ca én gang ugentligt. Opdragelse er noget jeg vægter meget højt! Feks. er det strengt forbudt at komme op i sengen. Skulle de bare én gang få held af at snige sig derop, vil man være nødt til at knække dem psykisk for at genvinde kontrollen over sit eget hus!

Bare nogle gode tips at skrive bag øret... :5up:

 

Hmmmm - skriver lillefod der ofte ligger i ske med en hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
...og så blev der HELT stille... :mrgreen:

 

Sidder og stirrer på min karma-liste.. Havde egentlig forventet at de grønne kasser blev fordoblet.. Føler ikke rigtigt mine "guldkorn" er blevet belønnet behørigt e025.gif

 

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden i allesammen bliver alt for sukkersøde, vil jeg gerne lige banke fast med syvtommersøm at rottweilere har brug for en meget hård hånd/fører der formår at sætte sig i respekt rent fysisk. Det er vigtigt at man ikke kun truer sig til respekt, man er nødt til jævnligt at "fyre pistolen af". Ellers vil de hurtigt miste respekten for hånden og tage magten.

Herhjemme har vi altid kørt nul-tolerance og sat hundene på plads fra start og igen løbende ca én gang ugentligt. Opdragelse er noget jeg vægter meget højt! Feks. er det strengt forbudt at komme op i sengen. Skulle de bare én gang få held af at snige sig derop, vil man være nødt til at knække dem psykisk for at genvinde kontrollen over sit eget hus!

Bare nogle gode tips at skrive bag øret... :5up:

 

Når du skriver knække dem psykisk, hvad menes der så helt præcist? Hvordan sætter I dem på plads?

Det er ingen kritik overhovedet, jeg har læst i flere af mine rottweiler-bøger, at man ikke kommer nogen vegne med fysisk afstraffelse, og at hunden kræver en fast, men venlig leder. Altså at man med roligt lederskab kommer længst. Men jeg er selvfølgelig klar til at høre alle sider af sagen, da der nok findes hunde, der skal "have det på den hårde måde" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver knække dem psykisk, hvad menes der så helt præcist? Hvordan sætter I dem på plads?

Det er ingen kritik overhovedet, jeg har læst i flere af mine rottweiler-bøger, at man ikke kommer nogen vegne med fysisk afstraffelse, og at hunden kræver en fast, men venlig leder. Altså at man med roligt lederskab kommer længst. Men jeg er selvfølgelig klar til at høre alle sider af sagen, da der nok findes hunde, der skal "have det på den hårde måde" :)

 

Hunden skal vist kun have det på den hårde måde, hvis den er "startet" forkert op - altså menneskelige fejl :blink: Eller hvis den er født usund oven i hovedet - og så er det ikke en hund der er tjent med livet :-D

 

Men ellers vil jeg lade lillefod selv svare :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Når du skriver knække dem psykisk, hvad menes der så helt præcist? Hvordan sætter I dem på plads?

Det er ingen kritik overhovedet, jeg har læst i flere af mine rottweiler-bøger, at man ikke kommer nogen vegne med fysisk afstraffelse, og at hunden kræver en fast, men venlig leder. Altså at man med roligt lederskab kommer længst. Men jeg er selvfølgelig klar til at høre alle sider af sagen, da der nok findes hunde, der skal "have det på den hårde måde" :)

 

Tjaa, nu er du jo ikke så mange indlæg gammel i dette fora, så egentlig er det ikke særligt pænt af mig at skrive et sådant indlæg da du jo ikke har særlig stor mulighed for at gennemskue sarkasmen. Men synes ellers du tog det meget pænt :mrgreen:

De der kender mig og evt. mine hunde, vil vide at dét jeg gør mindst ud af, er opdragelse og regler :blink: ...og Tanten skulle absolut sladre :mrgreen:

Tror ikke der er ret mange hunde der SKAL have det på den hårde måde.. Det er vist tagpladen i den anden ende af snoren, der føler at de skal det.

Personligt har jeg langt bedre erfaringer med at skabe et tillidsforhold, fremfor at risikere uhensigtsmæssige konflikter. Dermed ikke sagt at der ikke er noget de bare SKAL! Men så er det for mit vedkommende mest sikkerhedsmæssige ting og de er ikke racebestemte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa, nu er du jo ikke så mange indlæg gammel i dette fora, så egentlig er det ikke særligt pænt af mig at skrive et sådant indlæg da du jo ikke har særlig stor mulighed for at gennemskue sarkasmen. Men synes ellers du tog det meget pænt :mrgreen:

De der kender mig og evt. mine hunde, vil vide at dét jeg gør mindst ud af, er opdragelse og regler :blink: ...og Tanten skulle absolut sladre :mrgreen:

Tror ikke der er ret mange hunde der SKAL have det på den hårde måde.. Det er vist tagpladen i den anden ende af snoren, der føler at de skal det.

Personligt har jeg langt bedre erfaringer med at skabe et tillidsforhold, fremfor at risikere uhensigtsmæssige konflikter. Dermed ikke sagt at der ikke er noget de bare SKAL! Men så er det for mit vedkommende mest sikkerhedsmæssige ting og de er ikke racebestemte :-)

 

Jeg er rigtig glad for det svar, for jeg må indrømme, det forrige indlæg gjorde mig en smule betænkelig. :-) Jeg er nemlig heller ikke tilhænger af straf, men mere et forhold baseret på tillid og afdæmpet autoritet. Som du selv siger, er der selvfølgelig ting, der er helt uacceptable og som skal korrigeres straks, men selvfølgelig på den rigtige måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Inden i allesammen bliver alt for sukkersøde, vil jeg gerne lige banke fast med syvtommersøm at rottweilere har brug for en meget hård hånd/fører der formår at sætte sig i respekt rent fysisk. Det er vigtigt at man ikke kun truer sig til respekt, man er nødt til jævnligt at "fyre pistolen af". Ellers vil de hurtigt miste respekten for hånden og tage magten.

Herhjemme har vi altid kørt nul-tolerance og sat hundene på plads fra start og igen løbende ca én gang ugentligt. Opdragelse er noget jeg vægter meget højt! Feks. er det strengt forbudt at komme op i sengen. Skulle de bare én gang få held af at snige sig derop, vil man være nødt til at knække dem psykisk for at genvinde kontrollen over sit eget hus!

Bare nogle gode tips at skrive bag øret... :5up:

 

Jeg sad et øjeblik fuldstændig målløs og tænkte: "jamen, har jeg da HELT fejltolket hvad for en person ham lillefoden egentlig er":shock:

 

 

Nå, jeg skrubber ud af den her tråd - med mit valg af race skal jeg da vidst være den sidste der giver råd om rotten :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Gæst nikkisus

Hej.

 

Er den den lykkelige ejer af en rigtig dejlig rottweiler, har haft rottweiler før den jeg har nu. De kræver en del træning og aktivering hver dag, men er man selv et udemenneske og nyder at lege og træne sin hund, så er rottweileren en race jeg vil anbefale dig. Du kan få rigtig gode råd samt vejledning via rottweilerklubben.

Jeg kunne ikke tænke mig et liv uden en rottweiler ved min side, så derfor vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med din beslutning.

Hvis du bestemmer dig for at købe en, så sørg for at tjekke de forskellige kenneler rigtig godt, få evt en som har forstand på stamtavler, til at tjekke forældrene. Ring evt til Dansk kennel klub for råd.

Håber du kan bruge det her til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Er den den lykkelige ejer af en rigtig dejlig rottweiler, har haft rottweiler før den jeg har nu. De kræver en del træning og aktivering hver dag, men er man selv et udemenneske og nyder at lege og træne sin hund, så er rottweileren en race jeg vil anbefale dig. Du kan få rigtig gode råd samt vejledning via rottweilerklubben.

Jeg kunne ikke tænke mig et liv uden en rottweiler ved min side, så derfor vil jeg ønske dig alt mulig held og lykke med din beslutning.

Hvis du bestemmer dig for at købe en, så sørg for at tjekke de forskellige kenneler rigtig godt, få evt en som har forstand på stamtavler, til at tjekke forældrene. Ring evt til Dansk kennel klub for råd.

Håber du kan bruge det her til noget :-)

 

Pst, tråden er to år gammel. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...