Hop til indhold

Hvalp sluger tørpillerne


Annetteg
 Share

Recommended Posts

Min hvalp på 3 mdr sluger bare alt sit tørkost.

Har forsøgt med nogle rimelig store piller, samme resultat :shock:

De piller skal sluges:vedikke: og hundekiks ligeså.

Han får alt sit foder på græsplæne, terrasse eller køkkengulvet og går stille og roligt rundt og sluger sine piller:damn:

skal jeg virkelig købe en mad skål og bløde pillerne op?

 

Han har aldrig dårlig mave og bliver heller ikke kvalt i maden. Men han måtte da gerne bruge sine bisser, som fungere helt optimalt når det er tyggeben eller knogler eller bamser der står på menuen :lol:

Og hvordan med mavevending osv bliver risikoen ikke større når han sådan sluger pillerne. Han må jo nærmest rasle når han går :shock:

 

Nogen ideer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville aldrig fodre en hvalp med tør foder uden at komme vand på. Hvalpe maven er slet ikke klar til sådan noget med den alder. Tænk på at det kun er få uger den har fået "almindelig" kost.

 

godbidder kan man godt give tørt da det jo ikke drejer sig om så mange over dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville enten prøve en skål med forhindringer. Hvis ikke det virker, så ville jeg nok bare lade hunden spise som den vil... :vedikke: Jeg ville ikke bløde maden op til en hvalp på 3 mdr. Den skulle jo gerne have spist tørkost siden den var 3 uger (opblødt i starten selvfølgelig).

Hvis du giver noget at tygge på ind i mellem, så får den jo brugt tænderne.

I forhold til mavedrejning, ved jeg ikke om det har betydning, men jeg ville passe på med motion/løb/gåtur lige efter maden. Nu tror jeg dog ikke små hunde får mavedrejning særlig ofte. Racer med meget dybe brystkasser har vist større risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke diverse skåle vil ændre på noget....

 

Han spiser dem stille og roligt, og det er jo ganske fint.... Vores hunde sluger også nogen gange bare deres foder, og så længe de ikke kvæles eller har problemer, så gør jeg intet ved det.... Så længe de ikke sluger maden (Altså spiser rigtig hurtigt)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg giver ikke en døjt for de her "spise langsom skåle" - det virker ikke her i huset, for mine beagler vender da bare bunden i vejret på dem og så er den ko barberet:mrgreen:

 

De spiser meget mere fornuftigt når de får vand, A-38 og lign på deres foder - så kan man se de spiser maden rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han sluger sin mad stille og roligt og han arbejder for sit foder, enten ved søge, aktivitetsbold, indpakket i håndklæde, små øvelser og hvad jeg ellers kan finde på.

 

Så længe han ikke får maveproblemer vil jeg helst ikke give ham søbemad. Men jeg kan selvfølgelig prøve det i en periode. Det må da være mere behageligt at sluge. :roll:

 

Jeg ville jo gerne have at han ville begynde at tygge sit foder :hmm:

Mon det kommer med alderen :confused: Når han har skiftet tænder måske :vedikke:

 

Mange tak allesammen

Link til indlæg
Del på andre sites

Min var sgu så forslugen da hun var hvalp. Da hun ramte 6 mdr., stoppede det fra den ene dag til den anden.

 

Jeg er nu ikke nervøs for om selve tørfoderet uden vand kan skade ham. Hans mavesæk har en ph værdi svarende til saltsyre, og går da ud fra at han også drikker vand af og til.

 

Dog tænker jeg at det bare ikke KAN være sundt at sluge foderet, og derfor ville jeg personligt give det helt eller halvt opblødt i en periode.

 

Hvor gammel er han nu? Og hvad fodrer du med?

 

Jeg har et lidt andet problem med min hund - hun har perioder hvor hun ikke rigtig gider at spise. Men af en eller anden grund synes hun at Kingsmoor er sjove at knase:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg ville absolut vente med at skifte mærke, indtil de 24 kg var spist. Prøv nu nogle af de mange løsninger, du har fået - blød foderet op og put flere og flere tørre bidder i, som dagene går. Du kan jo bare bruge en dyb tallerken eller en eller anden skål - det behøver ikke at være en bestemt hunde-madskål. Jeg garanterer, at hunden er ligeglad :)

 

Og hvis du skifter fodermærke, så husk at gøre det over 1-2 uger, hvor det er halvt/halvt af det gamle og det nye foder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores den store herhjemme er også liiiige en tand forslugen nok når det gælder mad.

 

Vi har prøvet diverse 'eat-slow' foderskåle, nogle af dem spiste hun ligeså hurtigt af, en anden stødte hun sine tænder på for at komme ned til foderpillerne. Udover at det sikkert ikke var særlig sundt for hendes tænder at blive 'trykket' på den måde, stressede hun også op, fordi hun følte at hun skulle nå at spise det hele på samme tid, som hun spiser af en normal foderskål.

 

 

Løsningen herhjemme har været at skære forholdsvis store stykker gulerødder og blande med i foderet. Gulerødder er åbenbart ikke så nemme at sluge (måske gør det ondt?) så nu tygger hun omhyggeligt hver mundfuld, og stresser ikke :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...