Hop til indhold

Agility og familie hund


Gæst Simone Siegers
 Share

Recommended Posts

Gæst Simone Siegers

Hej alle

 

Jeg leder efter en hunderace der passer godt ind i vores familie, og vil gerne høre om i har nogen forslag.

 

Vi bor i et parcel hus med en pæn stor grund. Hver anden uge er der 2 børn på 4 og 7.

 

Jeg leder efter en hund som er lærenem og veloplagt til at lave noget. Den skal også kunne klare dage, hvor der ikke bliver trænet så meget.

Det skal være en hund som kan klare sig godt på agility banen, samt til lydighed.

Jeg har haft hund før, så har en del erfaring med træning af hund.

Den skal kunne være selv hjemme, da vi arbejder fra 8-16.

Være ok til at omgås med børn.

Størrelse på maks 35 cm

 

Håber der en nogen som kan hjælpe mig på jagten efter den helt rigtige hunderace.

Link til indlæg
Del på andre sites

dværgpudel, sheltie eller dansk svensk gårdhund? Alle 3 kan fint bruges til begge dele... men du skal nok se dig for mht køb, da alle tre racer kan findes både med max drift og nærmest helt uden drift... Derudover har jeg mødt rigtigt mange nervøse sheltier (dog ikke på konkurrencebanerne), så man skal også lige huske at kigge nøje efter temperament

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Simone Siegers

Har selv overvejer sheltie. Men kunne ikke finde noget om hvorvidt de kunne være selv hjemme, og hvor meget motion den kræver. For det lyder som en fantastisk hund

 

Det er nok mest agility på konkurrenceniveau. Lydighed mere som træning og opdragelse i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv overvejer sheltie. Men kunne ikke finde noget om hvorvidt de kunne være selv hjemme, og hvor meget motion den kræver. For det lyder som en fantastisk hund

 

Det er nok mest agility på konkurrenceniveau. Lydighed mere som træning og opdragelse i hverdagen.

 

Tror slet ikke der er tvivl om at det skal være en sheltie hvis du vil AG mest:-) Men du skal være meget (!!!) obs på temperament, hyrdning af børn og gø-gø-gø.

 

Har hørt rygter om at nogle af de hardcore AG folk vil have sheltier, fordi konkurrencen ikke er så hård som i den store klasse. Mon ikke der er noget om snakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv overvejer sheltie. Men kunne ikke finde noget om hvorvidt de kunne være selv hjemme, og hvor meget motion den kræver. For det lyder som en fantastisk hund

 

Det er nok mest agility på konkurrenceniveau. Lydighed mere som træning og opdragelse i hverdagen.

 

(Næsten) alle hunde kan lære at være alene. Og det kan en sheltie selvfølgelig også. Du skal være obs på temperament og drift når du vælger forældredyr - da der desværre findes masser af driftsløse sheltier også....

 

Hvis du søger max drift og vil have en lille sheltie så tag et kig på linierne bag fx natasha gjerullfs cider eller primadonna. De er begge under 35. Søger du større kræ, så kig på linierne bag Marianne bloms Zippo eller chinook. De er begge i den allerøverste højde af mellemklassen omkring de 40-42 cm.

 

Ellers er det bare om at give sig til at lure resultatlister. Der er masser af vindende sheltier på agilitybanerne. Og så ud og lure på deres linier. Med lidt detektivarbejde kan man komme langt.

men vil man have en sheltie, skal man være obs på at de larmer! Så det skal man være villig til at arbejde med eller leve med. Det ser ud til at de fleste sheltie-ejere bare vælger at leve med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Simone Siegers

Jeg er bange for at en sheltie kræver for meget. Hvormeget skal en sheltie motioneredes? Vil den kunne trives, selvom der er dage hvor der ikke er tid til træning?

 

Jeg har også kigget lidt på en japansk spids. Som jeg læser det, er det en god familie hund. Ville den kunne klare sig som agilityhund? Hvor meget motion kræver den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bange for at en sheltie kræver for meget. Hvormeget skal en sheltie motioneredes? Vil den kunne trives, selvom der er dage hvor der ikke er tid til træning?

 

Jeg har også kigget lidt på en japansk spids. Som jeg læser det, er det en god familie hund. Ville den kunne klare sig som agilityhund? Hvor meget motion kræver den?

 

 

Det har også meget at sige hvad I vænner hunden til fra den er helt lille hvalp. Hvis I er gode til at have dage hvor der ikke sker en fis, så vil hvalpen også bedre kunne acceptere dette, når den er voksen.

 

 

Vi har en jagthundeblanding af nogle, normalt meget aktive, jagt-racer og hun kan nu sagtens klare 1-2 dage i træk hvor der ikke sker særlig meget andet end små snuse/tisse-ture :5up: (Og hun bliver ikke brugt til jagt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den japanske spids kan sagtens klare sig som ag-hund, det afhænger jo altsammen af dit ambitionsniveau. Det er en spidshund, men en af de mere bløde af gruppen. Har en enkelt på hold. Den løber udemærket, og vil også sagtens kunne konkurrere, men vil nok ikke kunne gøre sig på topplan...

 

og som Hewlett siger, så har det jo også meget at sige, hvad man lærer dem at forvente. Begge mine bruges til rally og agility. Den ene på hvad man vel godt ville kunne kalde topplan her i DK, dbs DM, World open osv. Af forskellige årsager har i år været et skidt år for mig, så vi har ikke rigtigt lavet noget udover stævner og en gang ugenlig træning...de lever begge to i bedste velgående endnu. Ingen tvivl om at hyperdyret glæder sig til hendes hverdag igen bliver travl, men hun accepterer livet som det nu er...

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...