Hop til indhold

Elvis er småsyg - mavehalløj eller noget værre?


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Elvis har skrantet her de seneste dage :(

 

Det startede lørdag formiddag med at han ville ud og spise en masse græs i haven og forsøgte at kaste op - vistnok uden held.

Vi skulle desværre til fødselsdag, så han var alene hjemme i en 4 timer lige bagefter, og da vi kom hjem, havde han kastet op. Primært græs og spyt (medmindre han har ædt det igen, men det gør han sjældent, og det lignede ikke, han havde haft fat i det).

Herefter har han været meget urolig, og virker "trist", hvis man kan kalde det det. Ofte også rastløs uden at finde ro, og især søndag lavede han mange opkast-agtige-lyde uden at det var fordi han egentlig skulle kaste op. Søndag drak han også meget, synes jeg, men nu drikker han normalt igen.

 

Min kæreste havde ham til dyrlæge mandag, og han fik 2 slags piller med hjem for at få maven i orden (+ en sprøjte deroppe). Pillerne er medrol (mener jeg de hedder) og emperal.

Han virker stadig sløj, og vi har tænkt på, om der måske kan sidde noget fast i halsen på ham - men dyrlægen sagde, at så ville han savle, hvilket han ikke gør.

 

Vi overvejer at få ham til dyrlægen igen, og så få ham røngtenfotograferet for at sikre os, der ikke sidder noget i halsen og irriterer ham, men han virker måske en brøkdel bedre i dag, og han kan f.eks. også sagtens være frisk, når vi skal ud og gå, og jeg har også lige leget med hans aktivitetsspil, som han ivrigt legede med.

Hans appetit fejler tilsyneladende heller ikke noget. I dag har vi dog nøjes med at give ham havregrød og kogt kylling, hvis maven nu er i uorden.

 

Hvad mener I? Kan der sidde noget i halsen/maven og irritere ham, selvom han stadig spiser? Eller er det bare et maveonde, som det tager lidt tid at komme over - pillerne skal vel lige have tid til at virke, eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok ikke som en overraskelse at det her kommer fra mig, men er han testet for hjerte- og lungeorm?

 

Bella var on/off syg i 3 uger sidste år fra slut december og frem. Hun kastede op, havde nogle voldsomme ture med diarré, og var meget sløj. Det viste sig at være hjerteorm.

 

Nej, det er han ikke, og jeg har da også tænkt tanken, selvom jeg ikke lige vidste hvad symptomerne på det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det varierer jo meget. Hos Bella er de tydelige tegn pludselig træthed, hoste/harke, kvalme/opkast og madlede. Hun spiser lækre ting, men ikke sit foder. Dertil er hun generelt sløj og mere afdæmpet, og er svækket over for andre sygdomme. Du kan jo få lavet en snap-test ved dyrlægen som giver svar med det samme. Men det er en god ide samtidig at få tjekket afføringen (snap testen fanger ikke lungeorm).

 

Om ikke andet kan man udelukke orm, og tænke i andre baner.

 

Vi var ved dyrlæge 4 gange på de 3 uger med opkast, diarré, utilpashed mm. Har stadig regningerne til skræk og advarsel:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elvis havde fået det bedre, men virkede stadig rastløs on & off, så min kæreste havde fået en tid til røntgen i går for at udelukke et ben eller lign. der sidder fast. De røntgenfotograferede ham dog ikke, da han tilsyneladende var frisk, men kiggede ham blot i halsen, som var rød. Hvis ikke han havde det bedre her til morgen, skulle vi dog komme og få ham røntgenfotograferet alligevel.

Han virkede frisk i går, og fik lov til at få tørfoder i stedet for skånemad igen. I nat var han så meget rastløs igen (sagde min kæreste - jeg har sovet fra det :oops:) Så mig afsted i morges til dyrlægen igen, hvor de beholdte ham (ikke sjovt at skulle køre fra ham :()

 

Han er nu blevet røntgenfotograferet og undersøgt på kryds og tværs og der er intet galt :banan: Derfor - og pga. symptomerne og tidspunkterne, de har vist sig på - har vi fundet ud af, at han har halsbrand og for meget mavesyre. Dyrlægen har nu - udover nogle piller - beordret "menneskemad" i stedet for tørfoder, da han sikkert ikke kan tåle fedten deri. Vi skal lige opdatere ham om 1-2 uger om hvordan det går.

 

Hvis det viser sig at tørfoder er no-go, vil jeg lige overveje om barf kan være en mulighed fremover. Jeg ved ikke så meget om det, men det må jeg jo sætte mig ind i ... :-)

 

 

Forresten Anne: De havde ikke fået snaptesten endnu, men eftersom vi kun har opholdt os på spidsen af Djursland, anså dyrlægen risikoen for hjerteorm som næsten usandsynlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om at hunde kan få for meget mavesyre og halsbrand. Er tørfoder ikke mindre fed end menneske mad og er barf ikke meget mere fed end tørfoder ?? Hvad kommer det af og skal han have piller for det?

 

Tjaldur havde også en uge hvor han hostede, synkede rigtig meget, lavede bræklyde og virkede måske lidt feberagtig. Men han var frisk som en havørn og åd som et tærskeværk.Så havde han lige 2 dage med opkast og diarre og så var der intet i 5 dage af noget som helst. I går hostede han lidt, men han virker ikke syg. Tror det er mild kennelhoste og så kan jeg høre rundt omkring, at mange hunde har lidt maveproblemer pt.

 

Da jeg var ved dyrlægen for at høre, forslog jeg også test for hjerte og lungeorm, men jeg fik det samme svar som dig, at det var næsten usandsynligt. Jeg bor også langt ude på djursland. Min dyrlæge fortalte at de havde tilbudt gratis test hele sidste vinter, for at få et overblik over om djursland var smittet. De havde testet lige omkring 500 hunde og 2 af dem havde hjerte og lunge orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om at hunde kan få for meget mavesyre og halsbrand. Er tørfoder ikke mindre fed end menneske mad og er barf ikke meget mere fed end tørfoder ??

 

Tjaldur havde også en uge hvor han hostede, synkede rigtig meget, lavede bræklyde og virkede måske lidt feberagtig. Men han var frisk som en havørn og åd som et tærskeværk.Så havde han lige 2 dage med opkast og diarre og så var der intet i 5 dage af noget som helst. I går hostede han lidt, men han virker ikke syg. Tror det er mild kennelhoste og så kan jeg høre rundt omkring, at mange hunde har lidt maveproblemer pt.

 

Da jeg var ved dyrlægen for at høre, forslog jeg også test for hjerte og lungeorm, men jeg fik det samme svar som dig, at det var næsten usandsynligt. Jeg bor også langt ude på djursland. Min dyrlæge fortalte at de havde tilbudt gratis test hele sidste vinter, for at få et overblik over om djursland var smittet. De havde testet lige omkring 500 hunde og 2 af dem havde hjerte og lunge orm.

 

Men du er jo af og til hos din mor? Og i dét område er der ihvertfald rigeligt med smitte:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du er jo af og til hos din mor? Og i dét område er der ihvertfald rigeligt med smitte:(

 

Ja det tænkte jeg også, lige da jeg havde postet indlægget. Har lige gået en tur med Tjaldur og tænkt at jeg jo af og til har ham med i århus området.

 

Men bliver hunde ikke sløve af orm ? Han er jo frisk som en havørn og æder alt hvad der ædes kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænkte jeg også, lige da jeg havde postet indlægget. Har lige gået en tur med Tjaldur og tænkt at jeg jo af og til har ham med i århus området.

 

Men bliver hunde ikke sløve af orm ? Han er jo frisk som en havørn og æder alt hvad der ædes kan.

 

Jo, det burde jo (før eller siden) give træthed. Med Bella er det sådan at hun sagtens kan gå amok i leg og tage spurteture, men så skal hun pludselig ligge ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det burde jo (før eller siden) give træthed. Med Bella er det sådan at hun sagtens kan gå amok i leg og tage spurteture, men så skal hun pludselig ligge ned.

 

Bedst som jeg sidder og skriver det her, så brækker Tjaldur sig. Opkasten er mad og tonsvis af slim. Så nu tager jeg altså til dyrlæge. Skal derop kl 15.30.

 

og undskyld jeg roder det her ind i din tråd :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elvis havde fået det bedre, men virkede stadig rastløs on & off, så min kæreste havde fået en tid til røntgen i går for at udelukke et ben eller lign. der sidder fast. De røntgenfotograferede ham dog ikke, da han tilsyneladende var frisk, men kiggede ham blot i halsen, som var rød. Hvis ikke han havde det bedre her til morgen, skulle vi dog komme og få ham røntgenfotograferet alligevel.

Han virkede frisk i går, og fik lov til at få tørfoder i stedet for skånemad igen. I nat var han så meget rastløs igen (sagde min kæreste - jeg har sovet fra det :oops:) Så mig afsted i morges til dyrlægen igen, hvor de beholdte ham (ikke sjovt at skulle køre fra ham :()

 

Han er nu blevet røntgenfotograferet og undersøgt på kryds og tværs og der er intet galt :banan: Derfor - og pga. symptomerne og tidspunkterne, de har vist sig på - har vi fundet ud af, at han har halsbrand og for meget mavesyre. Dyrlægen har nu - udover nogle piller - beordret "menneskemad" i stedet for tørfoder, da han sikkert ikke kan tåle fedten deri. Vi skal lige opdatere ham om 1-2 uger om hvordan det går.

 

Hvis det viser sig at tørfoder er no-go, vil jeg lige overveje om barf kan være en mulighed fremover. Jeg ved ikke så meget om det, men det må jeg jo sætte mig ind i ... :-)

 

 

Forresten Anne: De havde ikke fået snaptesten endnu, men eftersom vi kun har opholdt os på spidsen af Djursland, anså dyrlægen risikoen for hjerteorm som næsten usandsynlig.

Jeg tror umiddelbart ikke, at BARF vil være godt til en hund med for meget mavesyre. Tænker, at det godt kunne få ham til at danne mere mavesyre for at nedbryde råt kød ift. tilberedt mad, som må være noget blidere ved maven. Men jeg ved det selvfølgelig ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt om at hunde kan få for meget mavesyre og halsbrand. Er tørfoder ikke mindre fed end menneske mad og er barf ikke meget mere fed end tørfoder ?? Hvad kommer det af og skal han have piller for det?

 

Jeg har heller ikke hørt om det før - men min viden om hundesygdomme er så også temmelig begrænset :mrgreen:

Han sagde, det var noget forkert fedt, der var i tørfoder, og han så det (med halsbrand ect.) med mellemrum. Jeg tænker også at menneskemad er mere fed - selvfølgelig afhængig af, hvad man spiser. Elvis skal have 1/3 kød og 2/3 grønt ifølge dyrlægen. Men jeg troede også at fedten i tørfoder var tilpasset hunde. Men måske en slags diætfoder, duer til ham? :vedikke:

Jeg aner intet om barf, men tænkte bare at det måtte være bedre end decideret "menneskemad" selvom det selvfølgelig er det samme, men så er det trods alt ikke tilberedt :hmm:

 

Bedst som jeg sidder og skriver det her, så brækker Tjaldur sig. Opkasten er mad og tonsvis af slim. Så nu tager jeg altså til dyrlæge. Skal derop kl 15.30.

 

og undskyld jeg roder det her ind i din tråd :oops:

 

Vi skal også til dyrlæge 15.30. Og samme undskyld:genert:

 

I må gerne rode :-D Og god bedring til både Tjaldur og Bella :ae:

 

Jeg tror umiddelbart ikke, at BARF vil være godt til en hund med for meget mavesyre. Tænker, at det godt kunne få ham til at danne mere mavesyre for at nedbryde råt kød ift. tilberedt mad, som må være noget blidere ved maven. Men jeg ved det selvfølgelig ikke :-D

Jeg ved det heller ikke. Ved ikke hvordan man nedbryder mad :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke hørt om det før - men min viden om hundesygdomme er så også temmelig begrænset :mrgreen:

Han sagde, det var noget forkert fedt, der var i tørfoder, og han så det (med halsbrand ect.) med mellemrum. Jeg tænker også at menneskemad er mere fed - selvfølgelig afhængig af, hvad man spiser. Elvis skal have 1/3 kød og 2/3 grønt ifølge dyrlægen. Men jeg troede også at fedten i tørfoder var tilpasset hunde. Men måske en slags diætfoder, duer til ham? :vedikke:

Jeg aner intet om barf, men tænkte bare at det måtte være bedre end decideret "menneskemad" selvom det selvfølgelig er det samme, men så er det trods alt ikke tilberedt :hmm:

 

 

 

 

 

I må gerne rode :-D Og god bedring til både Tjaldur og Bella :ae:

 

 

Jeg ved det heller ikke. Ved ikke hvordan man nedbryder mad :genert:

Det gør man nemlig blandt andet ved hjælp af mavesyre. Og det er nok ikke anderledes for hunde, så det er derfor jeg tænker, at det måske kan være for hårdt for ham. Men du finder selvfølgelig ikke ud af det hvis du ikke prøver :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...