Hop til indhold

Ændret adfærd hos ældre hund


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Har lige brug for lidt input til gode gamle Nanna.

Nanna er en whippet på næsten 10 år, men hun er frisk og rørig og uden kendte fysiske problemer.

Sagen er, at der er sket lidt ændringer med hende synes jeg. For det første synes jeg hun er en smule mere rolig end hun plejer at være, men hun er jo også ved at være en voksen dame, så har egentlig tilskrevet det alderen. Hun springer op som en gazelle, så snart der er noget med mad, træning eller gåtur og hun har absolut ingen problemer med at følge med på gåturene.

 

Nytårsaften, blev hun ret bange og stresset klokken 12, hun klæbede til mig og halsede lidt mens det var værst, men spiste godbidder igennem det hele og kunne også udføre øvelser når jeg bad hende om det, så lidt stresset/nervøs, men ikke ude af sig selv. Det underlige er, at det har hun aldrig været tidligere, hun har været totalt ligeglad med larmen og lysglimtene.

 

Det næste underlige er så, at jeg i går mødte underboen og hun sagde, at hundene havde hylet og pebet i løbet af dagen. Da Nanna tidligere har haft lidt problemer med at være alene hjemme, har jeg brugt en del til på træningen da jeg lige flyttede ind her for ca ½ år siden. Jeg har i en lang periode optaget hende og hun har bare ligget og sovet, der har ikke tidligere været problemer her.

 

I dag har jeg optager hundenes lyde og rigtigt nok, efter 3½ time begynder Nanna at pive og gør det i nogle minutter ca hver halve time indtil min mand kom hjem efter 6½ time.

 

Tidligere har der været gnidninger mellem Nanna og min anden hund, men der er heller ikke noget nu, så tror ikke det er det der stresser hende.

 

Det eneste jeg kan komme i tanke om, er forandret, er at der er flyttet en chihuahua ind skråt under os, som gør rigtig meget. Soko stresser noget over den, men Nanna hilser på den og virker totalt uinteresseret i lyden fra den.

 

Jeg tænker at det måske er et fysisk problem, måske noget med dårligere hørelse eller andet i den stil og smutter nok til dyrlægen med hende en af dagene.

 

Har desuden købt en ordentligt glas zylkene, som vi starter op på i dag og har planer om at træne noget alene hjemme med video på hundene i weekenden.

 

Nogen forslag til hvad der kan være med hende? Eller hvad der er at gøre ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle pige blev noget mere følsom og sensibel omkring de ti år.

Der er bare ikke det samme overskud at hente fra og de bliver lettere skræmte

Nærliggende er det jo at tænke at hun har været lidt utryg ved fyrværkeri lyde når alene og derfor nu ikke i samme grad er tryg ved dette

 

Zylkene lyder som en god idé.

 

Sheila begyndte også i den alder at have sværere ved at håndtere stress fra mysla. Så hvis mysla gøede når de var alene, så gjorde hun pludselig også

 

Hun er kun blevet endnu mere følsom som årene er gået. Men hun er altså også en kylling.

 

Ved ikke om det hjælper, men det er hvad jeg tænker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo 2 lidt gamle tæver, Molly på 13 1/2 år og hendes kusine Laura, der bliver 11 år til marts. Begge tilsyneladende rimelig raske . Dog drikker Laura temmelig meget af gangen og skal tisse tit. Årsag ikke fundet, men ved sidste blodprøveprofil havde hun forhøjede hvide blidlegemer, så infektion eller evt. begyndende cancer. Begge er sterile.

Ved Molly er der tydeligvis alderdomstegn. Hun kan finde på at hyle, når jeg forlader huset og få de 5 andre igang også. Hun går ofte rastløs rundt om aftenen, kan ikke finde hvile, og virker som jeg skal i seng nu, efter hendes mening. Begge er kropslig pænt gående uden tydelig gigt, altså renttravende.

Jeg kan mærke at Mollys hørenedsættelse påvirker hende. Hun ser stadig rimeligt, kan hurtigt se, hvis fremmede hunde nærmer sig.

Min nr 3 yngste tæve er over 9 år og har også ændret sig. Hun går f.eks selv i soveværelset om aftenen , selv om de andre er i stuen,.

Så ændringer vil nok forekomme på de fleste gamle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Jeg har selv tænkt noget lignende, at det kan være alderdom, måske lidt svækkede sanser, men man bliver jo altid lidt på vagt, ved ændret opførsel.

 

Bryder mig slet ikke om at mine hunde bliver gamle :megaked:

 

Tror alligevel hun får et dyrlægetjek i nærmeste fremtid, bare for at være på den sikre side.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En lille update på Nanna herhjemme:

Flere har foreslået om hun kunne være blevet dement, men efter at have fået det beskrevet, er jeg sikker på at det ikke er tilfældet. Hun træner dagligt og lærer nye tricks uden problemerog opfører sig aldrig konfust. Det kan testes, men det venter vi lige med til der er en mistanke.

 

 

Umiddelbart er der heller ikke andet med hende, ud over muligvis noget nedsat syn på højre øje. Dog kan hun stadig se et egern der løberover vejen på en km's afstand

Har brugt nogle dage på at gentræne alene-hjemme med videolamera og det blev heldigvis til nogle MEGET kedelige videoer, for hundene lå stille det meste af tiden. Har desværre været syg et par dage, så har ikke rigtig haft overskud til at gå hjemmefra for at lade dem være alene, har istedet lukket dem i stuen som om jeg gik og har kastet mig i sengen og sovet et par timer og de har ikke brokket sig.

De får begge zylkene, om det er det der har haft en effekt, ved jeg ikke.

I morgen bliver jeg nød til at lade dem være alene i ca 4 timer, er meget spændt på hvad de siger til det :genert:

 

Har tænkt og studeret lidt rundt omkring på internettet om de modne hunde og hvad man kan gøre for at holde dem unge, har samlet det i dette blogindlæg, hvis andre skulle være interesserede http://www.klikgodbid.dk/1/post/2014/01/gamle-hunde.html

 

Heldigvis følger jeg alle de råd jeg selv mener er vigtige i forvejen, det eneste jeg ændrer er, at jeg overvejer et ekstra kosttilskud Aktivait. Regner med at mine hunde holder sig unge forever!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...