Hop til indhold

At finde den rigtige race /racevalg


biine
 Share

Recommended Posts

Jeg kender flere med doberman, og de køber deres nye blod i Sydeuropa. Tror sidste er fra Bulgarien eller Rumænien, men med norsk farhund,. De har også ted fra Ex Juguslavien og disse hunde er fine mht HD, hjerter og pzyke. Er med FCL bøger .Min venindes datter har 2 stk, tæven er ikke kønsmoden endnu, men en samarbejdende kennel har da opdræt indimellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra at hun skriver at den gerne må blive voksen, og derfor afskriver boxer. En flatter er og bliver jo en fjollerøv!

Så er det heller ikke værre (siger en der virkelig har fået en krudtugle). Der er knald på, hundene er nysgerrige og legesyge langt op i årene, men indendørs er en flatter en rolig hund der ikke vimser rundt lige i røven på èn som f.eks. spaniels og små selskabshunde kan have en tendens til. Når de bliver 2-3 år arbejder de ret koncentrerede og virker på mig ikke umodne, (måske lidt mere selvstændige end labber og goldens) ligesom de også er ret voksne når det er mørkt eller hvis de er blevet generet af en fremmed hund tilpas længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det heller ikke værre (siger en der virkelig har fået en krudtugle). Der er knald på, hundene er nysgerrige og legesyge langt op i årene, men indendørs er en flatter en rolig hund der ikke vimser rundt lige i røven på èn som f.eks. spaniels og små selskabshunde kan have en tendens til. Når de bliver 2-3 år arbejder de ret koncentrerede og virker på mig ikke umodne, (måske lidt mere selvstændige end labber og goldens) ligesom de også er ret voksne når det er mørkt eller hvis de er blevet generet af en fremmed hund tilpas længe.

 

Det er bestemt heller ikke negativt ment! Jeg synes jo det er fedt at de bliver ved med at være nogle fjollehoveder:-) Min træner har en og går elite i DcH, så det er jo ikke en håbløs hund, tværtimod!! Men de ER jo sjove og fjollede, og som jeg forstår det, er det ikke noget TS ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt heller ikke negativt ment! Jeg synes jo det er fedt at de bliver ved med at være nogle fjollehoveder:-) Min træner har en og går elite i DcH, så det er jo ikke en håbløs hund, tværtimod!! Men de ER jo sjove og fjollede, og som jeg forstår det, er det ikke noget TS ønsker.

Sådan opfattede jeg det nu heller ikke, men tænkte bare at hunde kan være fjollede og barnlige på forskellige måder. F.eks. kan jeg spille bold indendørs med min hund, for jeg ved hun ikke vælter noget. Det tror jeg ikke man skal forvente at man kan med en bokser (de er ret fysiske). Og så tænkte jeg at når TS overvejer f.eks. jagtgolden, så kan det være bokserens måde at være fjollet og ungdommelig på, der gør at den race ikke er med i overvejelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det er da ikke nemt at få indholdet af mit hoved ned på skrift , kan slet ikke få det formuleret så det giver nogen mening lige nu :-(

 

Asha, jeg elsker boxerens fysiske måde at være på, den passer desvære bare ikke ind til resten af familien, vi har folk der vil blive skrækslagen ved dens måde at være på, og det duer desvære ikke når det er folk jeg ser 3-4 gange i ugen, desværre..

 

 

Men blive voksen.. hvordan pokker forklare man lige det, tænker her at den bliver i stand til at koncentere sig bare lidt mere en 5 min af gangen, bliver rolig og afbalanceret indendøre, hviler i sig selv, men samtidig skal den stadigvæk kunne trækkes op til en gang leg og finde slukknappen igen bagefter, selvfølgelig under forudsætning af at den er motioneret og stimuleret rigtigt inden.

Synes den gamle jeg har, hun egentligt er lidt som jeg forventer af en voksen hund, hun slapper af inden døre, men kan sagtens komme med legetøjet og opfordre til en omgang leg Ruske /apport ting. Hun kan komme helt op og køre, også så det er lige før vi vælter hytten, men lige så snart jeg sige slut pak væk, falder hun helt til ro og vil evt bare kløes lidt bag øret. Hun stresser ikke op heller ikke hvis jeg gør det, hun finder et roligt sted og ligge og hygge indtil jeg trækker vejret og sætter mig ned så kommer hun og smider sit store grødhoved i mit skød. hvor den lille her ville følge i røven på mig konstant indtil jeg planter mig, hvorefter hun så er så langt oppe og køre at hun ikke selv kan falde ned inden for ½ time.

Er vi i haven kan hun sagtens tage et par tonse- rundt- ture hvor hun virkelig kan give den gas, og hun nyder det, når det så er gjort så kan hun sagtes slænge sig i en solståle, gnaske lidt kødben/grene lege lidt selv med bolden , og hygge i træernes skygge resten af dagen :-) hun har ikke behovet for at hænge på mig konstant og stå med legetøjet i nakken på mig og tigge om at blive underholdt

den Gamle Har det "voksene " overblik på turene kommer der hunde der vil lege møder hund dem der hvor de er, er det hvalpe eller små hund lægger hun sig ned, hun læser usikre hunde og sender dæmpende signaler. Hvor boxeren efter det jeg har set/oplevet er at den er mere hvalpet og vil buldre frem og lege uden at kende sin egen størrelse og styrke.

 

 

 

Konklusion at beskrive hvad det vil sige at blive voksen i hundeverden er møg svært

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det er da ikke nemt at få indholdet af mit hoved ned på skrift , kan slet ikke få det formuleret så det giver nogen mening lige nu :-(

 

Asha, jeg elsker boxerens fysiske måde at være på, den passer desvære bare ikke ind til resten af familien, vi har folk der vil blive skrækslagen ved dens måde at være på, og det duer desvære ikke når det er folk jeg ser 3-4 gange i ugen, desværre..

 

 

Men blive voksen.. hvordan pokker forklare man lige det, tænker her at den bliver i stand til at koncentere sig bare lidt mere en 5 min af gangen, bliver rolig og afbalanceret indendøre, hviler i sig selv, men samtidig skal den stadigvæk kunne trækkes op til en gang leg og finde slukknappen igen bagefter, selvfølgelig under forudsætning af at den er motioneret og stimuleret rigtigt inden.

Synes den gamle jeg har, hun egentligt er lidt som jeg forventer af en voksen hund, hun slapper af inden døre, men kan sagtens komme med legetøjet og opfordre til en omgang leg Ruske /apport ting. Hun kan komme helt op og køre, også så det er lige før vi vælter hytten, men lige så snart jeg sige slut pak væk, falder hun helt til ro og vil evt bare kløes lidt bag øret. Hun stresser ikke op heller ikke hvis jeg gør det, hun finder et roligt sted og ligge og hygge indtil jeg trækker vejret og sætter mig ned så kommer hun og smider sit store grødhoved i mit skød. hvor den lille her ville følge i røven på mig konstant indtil jeg planter mig, hvorefter hun så er så langt oppe og køre at hun ikke selv kan falde ned inden for ½ time.

Er vi i haven kan hun sagtens tage et par tonse- rundt- ture hvor hun virkelig kan give den gas, og hun nyder det, når det så er gjort så kan hun sagtes slænge sig i en solståle, gnaske lidt kødben/grene lege lidt selv med bolden , og hygge i træernes skygge resten af dagen :-) hun har ikke behovet for at hænge på mig konstant og stå med legetøjet i nakken på mig og tigge om at blive underholdt

den Gamle Har det "voksene " overblik på turene kommer der hunde der vil lege møder hund dem der hvor de er, er det hvalpe eller små hund lægger hun sig ned, hun læser usikre hunde og sender dæmpende signaler. Hvor boxeren efter det jeg har set/oplevet er at den er mere hvalpet og vil buldre frem og lege uden at kende sin egen størrelse og styrke.

 

 

 

Konklusion at beskrive hvad det vil sige at blive voksen i hundeverden er møg svært

 

Det med at buldre syntes jeg mange retrievere kan have som unge, men det er mit indtryk at flatten vokser fra det. Min er 17 mdr. (og en livlig udgave) og jeg kan mærke at det er færre og færre hunde vi møder hvor jeg bliver nødt til at sætte snor på for at undgå at hun skræmmer livet af nogen. Og ud fra det jeg kan læse i dit indlæg, kan min race sagtens være et bud for de er ikke nær så voldsomme overfor mennesker som bokseren og er faktisk ret gode til at læse situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv ejet retrievere, men som jeg oplever dem i møderne med min egen hund;

Charlie får konsekvent ikke lov at lege med labradorhvalpe og sjældent med voksne heller. De virker ikke beviste omkring deres krop, ved møder med Charlie ses det som at de ikke ved, hvor meget større de er, og i deres legeglæde tit overser han signaler. Når jeg går tur med min veninde og hendes hund (der større) så virker labradoren stadig ikke til at være bevist om, hvor dens ben, krop og hale lige er :lol:

 

Derimod de flattere vi har mødt, der leger Chalie selv med hvalpene, de virker allerede som hvalpe meget mere bevidste om deres krop og ser og agerer på hans signaler. Flatterens tænd/sluk knap (nu leger vi/nu går vi) virker meget mere som tænd.sluk hvor jeg oplever labradoren er mere sådan skal ned fra 180-0 og indimellem svinger lidt op igen.

Om det helt forkert og kun ved de individer jeg har set, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, jeg har som sagt ikke selv ejet nogen af dem.

 

Goldens jeg har mødt på det sidste er så rolige (dovne) at de næsten falder i søvn. Men en god golden er en fantastisk hund, desværre synes jeg avlen er gået i mange forskellige retninger og ikke ret gode retninger

 

Mødte engang en curly coated retriever, nøøj den var herlig, rolig, venlig og glad. Men jeg har kun mødt den ene hund så jeg kender ikke til racen generelt :mrgreen:

 

Briard er ikke en race jeg ville kigge på, hvis man ikke vil have vogtende tendenser eller egetkønsaggressioner :genert:

 

Storpudel er en skøn hund, men den kræver noget trimmepleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...