Hop til indhold

Øgning af foderindtag om vinteren??


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Har lige fået besked på at fylde truntens madskål igen, normalt fyldes den igen om formiddagen..

 

Så har regnet mig frem på slum at hun tager ca. 30 gram mere, hvilket er en del for 3 kg hund. Det har stået på en måneds tid nu, men hun er ikke blevet fed, hun har selvfølgelig taget på men kan mærke ribben og hofter som altid.. Så tænker lidt at hun bruger mere energi på at holde varmen når hun er ude, vi går ikke med dækken før det er under 5 grader, ellers får hun det varmt efter lidt tid...

 

Andre der har oplevet noget lignede??:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tidligere hørt at de hundedyrene skal have mere mad om vinteren....ved ikke om det har noget på sig :vedikke:

Nej jeg har aldrig hørt om det, har så heller ikke søgt på det...

 

Men det ville give god mening for mig at der skal noget mere til her om vinteren hvor der er mere pres på varmeværket i dem, og små hunde har større varmespild end store hunde, da overfladen på dem er større.. Og den energi skal jo komme et sted fra...

 

Men de fleste opdager det måske ikke da de vejer af, eller har målebæger.. Her i huset fyldes der bare op, så dovne er vi nemlig..:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men omvendt så vil mange hunde være mere ude om sommeren og på den måde forbrænde mere....:vedikke:

Ja det ville jo være mest logisk, men der bliver ikke brugt så meget energi på at holde varmen om sommeren som der gør om vinteren. Vi beregner vores hunds foderindtag alt efter hvor stor den er og hvor meget energi den bruger, og når vi så har en tredie faktor som er vejret så vil der også blive brugt energi på at transportere varme rundt i kroppen. Nogle hunde danner så vinterpels for at nedsætte den energi der bruges, men nogle hunde er ikke i stand til at danne et beskyttende pelslag der er tykt nok. Og så er der de hunde der slet ikke danner det... Nogle dyrearter har råbt røv af vinteren og går i hi, for at omgå denne form for "energispild"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...